Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Mani Hussaini og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Tom
E. B. Holthe og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, vil innledningsvis understreke
den særlig viktige funksjonen som Sivilombudsmannen har for den
enkelte borger og for samfunnet som helhet. Gjennom Sivilombudsmannen
får den enkelte innbygger en mulighet til å få gyldigheten av et
forvaltningsvedtak undersøkt av en nøytral og uavhengig instans.
Sivilombudsmannen gjør også et viktig arbeid for å overvåke og kontrollere
at forvaltningen respekterer og sikrer menneskerettighetene.
Komiteen viser til Sivilombudsmannens
undersøkelser knyttet til forvaltningens veiledningsplikt i en tid
med økende digitalisering av tjenestene. Ombudsmannen peker, slik komiteen ser
det, på helt vesentlige forhold. Plikten til å veilede svekkes ikke
av at mer informasjon er tilgjengelig digitalt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, ser det
som alvorlig at Sivilombudsmannen har funnet det nødvendig å gå
til Stortinget med en særskilt melding, jf. Dokument 4:2 (2015–2016). Flertallet viser
til at Sivilombudsmannen har vært tilbakeholden med slike meldinger
og noterer at ombudsmannen understreker alvoret ved at en slik melding
kommer. Flertallet viser for øvrig til behandlingen
av den særskilte meldingen.
Komiteenviser til at Sivilombudsmannen er gitt
et klart oppdrag av Stortinget.
I den forbindelse viser komiteen til
forarbeidene til sivilombudsmannsloven der det fremgår:
«Ombudsmannens eneste reaksjonsmiddel vil være at
han gir uttrykk for sin mening om saksforholdet. Og det er en grunnleggende
forutsetning for hele ordningen at både klageren og vedkommende
forvaltningsmyndighet i alminnelighet vil godta og bøye seg for
hans oppfatning. Ombudsmannen skal først og fremst virke gjennom
sin sterke autoritet.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, understreker
at det er en helt grunnleggende forutsetning at dette oppdraget
respekteres av myndighetene.
Komiteenviser videre til Sivilombudsmannens årsmelding,
side 12, der det fremgår:
«Til forskjell fra domstolene kan ikke ombudsmannen
treffe bindende avgjørelser, men kun uttale sin mening om de forhold
han tar opp til nærmere undersøkelser. Det medfører at ordningen
i stor grad baserer seg på at ombudsmannen har tilstrekkelig tillit
og autoritet i forvaltningen til at de følger hans anmodninger.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartietviser til
at Sivilombudsmannen årlig får omlag 3 000 saker til behandling,
og har inntrykk av at forvaltningen i alminnelighet godtar og bøyer
seg for Sivilombudsmannens oppfatning i sakene. Når forvaltningen
i relativt få saker ikke deler Sivilombudsmannens oppfatning og
heller ikke bøyer seg for hans oppfatning, ser ikke disse medlemmerpå dette som en svekkelse av Sivilombudsmannens
autoritet.
Komiteen ser med stort
alvor på ombudsmannens melding om at kommuner ikke ser ut til å
respektere ombudsmannens uttalelser i tilstrekkelig grad. Også hva
kommuner angår, understreker komiteen vesentligheten
i respekt for Sivilombudsmannens uttalelser, da dette grunnleggende
sett handler om innbyggernes rettssikkerhet.
Komiteen viser til Sivilombudsmannens
redegjørelse for ivaretakelse av forebyggingsmandatet ombudsmannen
har fått, og er tilfreds med at ombudsmannen mener de to mandatene
i virksomheter styrker hverandre.
Komiteen er tilfreds med at Sivilombudsmannen
har valgt å rette søkelyset mot offentlig ansattes ytringsfrihet.
Ombudsmannens påpekning av ansattes klare rett til ytring er betimelig
og vesentlig. I en tid der det synes som om kontroll med offentlig
ansattes ytringer er økende, er det viktig for både den enkeltes
grunnlovfestede rettigheter, samfunnets informasjonsbehov og sikkerhet,
at ytringsfriheten holdes i hevd. Komiteen støtter
Sivilombudsmannens vurdering av at det bør være mulig å lage gode retningslinjer
for å sikre ansattes ytringsfrihet, og vil også peke på ombudsmannens
bekymring for de etiske retningslinjene for statsansatte.
Komiteen er tilfreds med at saksbehandlingstiden
går ned. Komiteen viser for øvrig til behandlingen
av Dokument 4:1 (2015–2016)