Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad og Morten Ørsal Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, fra Venstre, Pål Farstad, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, viser til Dokument 8:77 S (2015–2016) Representantforslag om en strategi med tiltak som sikrer at selskap med statlig eierandel etterlever eierskapsmeldingen og sikrer størst mulig grad av åpenhet knyttet til pengestrømmer og skatt, og til brev fra Nærings- og fiskeridepartementet mottatt 26. april 2016 (vedlagt).

Komiteen viser til at avsløringene fra dokumentene kjent som «Panama papers» har aktualisert problemstillingene rundt skatteparadis, skjulte formuer og selskapers forretningsførsel. Komiteen mener staten har et særlig ansvar for at selskaper hvor staten er største eier driver sin virksomhet i henhold til gjeldende lover og regler og holder en høy etisk standard i sin forretningsførsel. Komiteen viser videre til at statsråden har ansvaret for å følge opp statens eierskap gjennom dialogen med selskapenes styrer. Komiteen merker seg at regjeringen i Meld. St. 27 (2013–2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap skriver:

«Regjeringen forventer at selskaper med statlig eierandel arbeider systematisk med sitt samfunnsansvar og er ledende på sine områder.»

Komiteen viser videre til at det i behandlingen av Meld. St. 27 (2013–2014) ble vedtatt 10 prinsipper som er statens prinsipper for god eierstyring og at det tiende prinsippet er at selskapet skal jobbe målrettet for å ivareta sitt samfunnsansvar. Komiteen understreker at det er en klar forventning om at alle selskaper med statlig eierandel skal etterleve disse prinsippene.

Komiteen viser videre til at det i samme stortingsmelding ble skrevet at regjeringen forventer at:

«Selskaper med internasjonal virksomhet knytter seg til FNs Global Compact. Alle selskapene forventes å kjenne til og arbeide for å etterleve Global Compacts ti prinsipper, og vurdere å knytte seg til Global Compact.»

Og videre at regjeringen forventer at:

«Selskaper med internasjonal virksomhet eller internasjonal leverandørkjede setter seg inn i og følger anbefalingene i OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper.»

Komiteen forutsetter at selskapene hvor staten har eiendeler er kjent med statens forventninger til forretningsførsel og etterlever disse.

Komiteen viser til at OECD peker på følgende karakteristika ved skatteparadis:

  • 1. Svært lav eller ingen skatt på kapitalinntekter.

  • 2. Særegent skattesystem for gjennomstrømmingsselskap («ringfencing»).

  • 3. Mangel på transparens om eierskap og/eller mangel på effektivt tilsyn.

  • 4. Ingen effektiv informasjonsutveksling med andre land og jurisdiksjoner knyttet til skattemessige forhold.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, vil påpeke at det er en selvfølge at Stortingets vedtatte forventninger til selskaper med statlig eierskap, slik det er uttrykt i eierskapsmeldingen, følges opp både av regjeringen og av de valgte styrene i selskapene.

Et annet flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, ser det ikke som verken nødvendig eller riktig å skrive nye strategidokumenter for å oppfylle dette.

Dette flertallet vil videre påpeke at staten ikke er eneeier i mange selskaper. Når komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet skriver at det er «vanskelig å kartlegge hvilken informasjon som har forekommet når, og til hvilken tid i de ulike systemer», så er det en konsekvens av både de statlige eierskapsprinsipper og børsreglement. En svært sentral forutsetning i vårt aksjonærdemokrati er at alle eiere skal få tilgang til sensitiv informasjon samtidig og at styremedlemmer har et personlig ansvar for å utvikle selskapet best mulig og å ivareta alle aksjonærers interesser. De er ikke enkelteieres representanter inn i styret. Dette flertallet ser dette som helt sentralt. Derfor er eierskapsmeldingen også så sentral. Der signaliserer staten til alle medeiere og til alle styremedlemmer hvilke forventninger staten har som eier til selskapene.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemet fra Sosialistisk Venstreparti, vil også understreke at det er en selvfølge at de forventninger som er nedfelt i eierskapsmeldingen og i Stortingets innstilling, er en helt sentral del av eieroppfølgingen overfor selskapene. Det er styrenes ansvar å informere eierne dersom disse ikke etterleves.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti legger til grunn at utgangspunktet for saken er avsløringene i de såkalte Panama Papers, hvor det kom frem at DNB har medvirket til at kunder har opprettet postboksselskap. Disse medlemmer merker seg at Aftenposten 3. april 2016 skrev at DNB i Luxembourg har lagt til rette for at kundene skulle kunne skjule pengene sine gjennom postboksselskapet på Seychellene. Dette er en praksis som etter disse medlemmers syn er i strid med eierskapsmeldingens bokstav og intensjon. Disse medlemmer viser også til pågående Økokrim-etterforskning og kontrollkomitéhøring om korrupsjonsanklager mot telefonselskapet Vimpelcom.

Disse medlemmer har videre merket seg at det i kjølvannet av disse og andre saker er vanskelig å kartlegge hvilken informasjon som har vært tilgjengelig, og til hvilken tid i de ulike systemene. Nærings- og fiskeridepartementet utøver statens eierskap på vegne av Stortinget. Det er etter disse medlemmers mening behov for bedre kontrollrutiner, og oppfølgingsrutiner, for å sikre at det ikke foregår aktivitet som er i strid med eierskapsmeldingen.

Disse medlemmer ser det som viktig å styrke arbeidet mot skatteparadis og aggressiv skatteplanlegging, og understreker betydningen av at det blir større åpenhet og transparens i transaksjoner og selskapsstrukturer.

Disse medlemmer ser det som viktig at norske selskaper med internasjonal virksomhet følger OECDs retningslinjer på skatteområdet, og unngår å benytte skatteparadiser som ikke følger standardene Global Forum om transparens og effektiv informasjonsutveksling i skattesaker, og som ikke vil inngå skatteopplysningsavtaler med Norge.

Disse medlemmer mener at regjeringen må gjøre en gjennomgang av dette, og av hvordan selskap der staten har eierpost har fulgt opp arbeidet med størst mulig åpenhet knyttet til pengestrømmer, herunder også skatt, i tråd med eierskapsmeldingen.

Disse medlemmer viser også til forslaget om at regjeringen må legge fram en strategi for Stortinget med konkrete tiltak, for å forhindre at selskap der staten har en betydelig eierandel, ikke praktiserer den åpenhet som etterspørres i eierskapsmeldingen og derved bidrar til å uthule det norske skattegrunnlaget.

På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen om en gjennomgang av hvordan regjeringen overfor selskaper der staten har eierpost, har fulgt opp arbeidet med størst mulig grad av åpenhet knyttet til pengestrømmer, herunder også skatt, og med at selskaper med internasjonal virksomhet følger OECDs retningslinjer på skatteområdet, og herunder søker å unngå å benytte skatteparadiser som ikke følger standardene til Global Forum om transparens og effektiv informasjonsutveksling i skattesaker og som ikke vil inngå skatteopplysningsavtaler med Norge. Stortinget ber videre regjeringen legge fram en strategi for Stortinget med konkrete tiltak, for hvordan man kan forhindre at selskaper der staten har en betydelig eierandel, ikke praktiserer den åpenhet som etterspørres i eierskapsmeldingen og derigjennom kan bidra til å uthule det norske skattegrunnlaget.»

Komiteen viser til at Stortinget har behandlet Meld. St. 27 (2013–2014) Et mangfoldig og verdiskapende eierskap, og at denne legger rammen for statlig eierskap og eierskapsutøvelse. Komiteen mener det er nødvendig for en statlig eier, på samme måte som for private eiere, å følge opp selskapene de har eierinteresser i. Dette gjøres gjennom eierdialog med styrene i selskapene.

Komiteen understreker at staten ikke skal ha andre rettigheter enn det andre aksjonærer har. Det betyr at staten skal utøve sin eiermakt på generalforsamlinger, og kontakten med selskapet skal gå gjennom styret. Det er videre styret som har ansvar for virksomheten i selskapet. Komiteen understreker videre at staten skal holde god eierdialog med styret gjennom eiermøter.

Komiteen mener selskaper med staten som eier har et ekstra ansvar for å ha en forretningsførsel som er i tråd med gjeldende lover og regler, men også i tråd med den etiske normen i det norske samfunnet. Dette gjelder også i spørsmål om pengestrømmer og korrekt skattlegging.

Komiteen viser til at samfunnsansvar i Meld. St. 27 (2013–2014) er definert som:

«Med samfunnsansvar menes i denne meldingen hvilket ansvar selskapene forventes å påta seg for mennesker, samfunn og miljø som påvirkes av virksomheten, jf. statens prinsipper for god eierstyring.»

Komiteen forventer at samfunnsansvaret er grundig forankret i selskapene hvor staten er eier. Ved internasjonal virksomhet er det særlig viktig at selskapene fører en praksis som er «best i klassen» og ikke legger til grunn gjeldende forretningspraksis i det aktuelle landet, hvis denne samme forretningspraksisen ikke ville vært akseptabel i Norge. Komiteen mener at ivaretakelse av samfunnsansvaret må vurderes ved alle internasjonale investeringsbeslutninger.

Komiteen viser til at regjeringen skriver i Meld. St. 27 (2013–2014):

«Når staten som eier stiller forventninger til selskapenes arbeid med samfunnsansvar, er det både fordi regjeringen mener at en god håndtering av slike forhold bidrar til å ivareta statens aksjonærverdier og at selskaper med statlig eierandel skal opptre etisk forsvarlig.»

Komiteen støtter dette. Komiteen mener at en forretningsførsel som er «best i klassen» på etikk og etterlevelse av lover og regler, gir et langsiktig konkurransefortrinn, og er med på å bygge norske selskapers internasjonale renommé som gir flere muligheter i et lengre perspektiv.

Komiteen mener staten som langsiktig eier gir selskapene mulighet til å jobbe langsiktig, og således er en styrke for disse selskapene. Samtidig må selskapene føre en forretningspraksis som ikke setter sin største eier i forlegenhet. Komiteen mener det bør være åpenbart for selskaper hvor staten er eier, at det ikke er i tråd med eiers interesser at selskaper er involvert i korrupsjon, skjulte pengestrømmer, skatteunndragelser eller annen virksomhet som går på tvers av norske lover og de verdier staten ønsker å fremme internasjonalt. Komiteen mener at samfunnsansvaret skal være et fast punkt på agendaen ved alle eiermøter, og at styret skal redegjøre for sin måloppnåelse på dette feltet.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkepartiog Sosialistisk Venstreparti understreker at mange av de prinsippene som omhandler pengestrømmer, skatt og skatteunndragelse og korrupsjon, er både formulert og vedtatt. Mange av ordene er på plass. Disse medlemmer vil peke på det enkle faktum at ord som ikke følges av handling, har liten betydning. Når selskaper Norge har eierskap i, bryter med eierskapspolitikken og de grunnleggende prinsipper Norge har, må det få klare konsekvenser for de ansvarlige. Disse medlemmer mener man må forvente at ansvarlige direktører blir håndtert av styrene. Dersom styrene enten legger til rette for slike forhold, eller ikke sørger for å håndtere situasjonen, må det få klare og tydelige konsekvenser for styret som helhet, eller de styremedlemmer som ikke tar affære.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til prinsippet om at skattlegging og skatteinngang skal skje der verdiskaping finner sted. Dette prinsippet ligger til grunn for alt internasjonalt arbeid mot aggressiv skatteplanlegging og internasjonal skatteunndragelse. Dette medlem mener dette prinsippet også skal gjelde for og følges opp av norske statseide selskap. Offentlige aktører som deltar i eller legger til rette for aggressiv skatteplanlegging, stjeler skatteinntekter fra andre. Slik oppførsel har betydelige negative eksterne virkninger, og er uetisk. Dette medlem mener statseide selskaper bør internalisere disse eksterne virkningene i sine investeringsstrategier. Dette medlem viser til at flere av korrupsjonssakene mot norske statseide selskap involverer transaksjoner via lukkede jurisdiksjoner.

Dette medlem viser til de senere avsløringer rundt lukkede jurisdiksjoner, omtalt som Luxleaks og Panama Papers. Rettssaken mot varsleren bak Luxleaks, altså ikke selskapene eller myndighetene som konspirerte med dem, pågår i disse dager i Luxembourg. Selv om endringene i skattebetaling kan være liten, er norske statseide selskaps tilstedeværelse med på å legitimere bruken av lukkede jurisdiksjoner samt å gjøre det økonomisk fristende for land å oppføre seg deretter. Dette medlem mener at dersom organiseringen av norske statseide selskap skal være etisk forsvarlig, må samlet skattelegging være tilnærmet lik det den ville vært om verdiskapingen ble skattelagt som om de var eid i jurisdiksjonene der verdiskapingen faktisk fant sted. Om samlet beskatning avviker betydelig, skal differansen overføres de relevante skattemyndigheter.

Dette medlem vil påpeke at lukkede jurisdiksjoner brukes til å finansiere illegal virksomhet som narkotikahandel, våpensmugling, menneskehandel og omgåelse av FN-godkjente økonomiske sanksjoner.

På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Sosialistisk Venstreparti følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen påse at uetisk skattepraksis og skatteunndragelse aktivt følges opp i eierdialogen.»

«Stortinget ber regjeringen sikre at norske statseide selskap varsler relevante skattemyndigheter dersom de oppdager uetisk skattepraksis blant sine datterselskap eller samarbeidspartnere.»

På denne bakgrunn fremmer komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen påse at samtlige statseide selskap flytter sine datterselskap vekk fra lukkede jurisdiksjoner.»