Helse- og omsorgskomiteen har fått oversendt
til behandling Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Trygve Slagsvold Vedum, Knut Storberget og Karin Andersen om sikker
lagring av pasientopplysninger. Forslaget lyder:
"Stortinget ber regjeringen
ta initiativ til en utredning av konsekvensene av å bryte med anbefalingene
i NOU 2006: 5 ved å gi en privat markedsaktør ansvaret for lagring
av sensitive pasientopplysninger."
Tema for NOU 2006: 5 "Norsk helsearkiv - siste stopp
for pasientjournalene" var å utrede en arkivordning, et arkivdepot,
for spesialisthelsetjenesten. Arkivmaterialet i Norsk helsearkiv
er sensitive pasientopplysninger underlagt taushetsplikt etter helsepersonelloven,
og helseregisterloven gjelder ved behandling, inkludert lagring,
av opplysningene. Lovgrunnlaget for Norsk helsearkiv og helsearkivregisteret
er helseregisterloven § 12 og forskrift om Norsk helsearkiv og Helsearkivregisteret
(helsearkivforskriften) som ble vedtatt ved kgl.res. 18. mars 2016. Det
følger av helseregisterloven § 12 tredje ledd at Riksarkivaren er
databehandlingsansvarlig for opplysningene i Helsearkivregisteret.
I beskrivelsen av bakgrunnen for representantforslaget
er det vist til anbefaling i NOU 2006: 5 om at Norsk helsearkiv
bør etableres av staten og drives i statlig regi. Dette følges opp
i planleggingen av Norsk helsearkiv. Norsk helsearkiv skal være
en del av den statlige etaten Arkivverket, som ledes av Riksarkivaren,
jf. arkivloven § 4.
Det er derfor ikke riktig at en privat markedsaktør
skal få ansvaret for lagring av disse sensitive personopplysningene.
Verken personopplysningsloven eller helseregisterloven
er imidlertid til hinder for at Riksarkivaren kan inngå avtale med
privat utleier om leie av lokaler for bevaring av arkivmaterialet.
Riksarkivaren vil som databehandlingsansvarlig alltid være ansvarlig for
behandlingen, inkludert lagring, av opplysningene i Norsk helsearkiv.
Ansvaret kan ikke overlates til noen andre. Det gjelder uavhengig
av om Riksarkivaren inngår avtale med Statsbygg eller en privat utleier
om leie av lokaler. Arkivverket har også i dag avtaler med private
utleiere om lokaler for bevaring og behandling av arkivmateriale
som er taushetsbelagt. Det gjelder Statsarkivet i Trondheim, Statsarkivet
i Hamar og Statsarkivet i Stavanger. I representantforslaget blir
det spesielt vist til Dora A/S som mulig utleier for lokaler for
bevaring og behandling av pasientopplysninger. Jeg vil i den forbindelse
opplyse at denne utleieren i dag leier ut lokaler til bevaring og
behandling av slike arkiver fra helseinstitusjoner i Midt-Norge.
Det er leietakeren, ikke utleieren, som er ansvarlig for disse arkivene.
I Prop. 1 S (2015-2016) opplyste Kulturdepartementet
at arkivprosjektet på Tynset innrettes slik at de fleste arbeidsplassene
vil bli opprettet på Tynset, men permanent oppbevaring av papirarkiver
lokaliseres et annet sted. Arbeidet med å undersøke nærmere løsninger
for slik permanent oppbevaring pågår. Det vil være en forutsetning
for enhver løsning for bevaring av dette materialet at det skal
skje i tråd med gjeldende regelverk, men det er ikke trukket noen
konklusjon vedrørende om dette skal skje i et lokale som leies fra
privat utleier eller fra Statsbygg. Det vil være Riksarkivaren som
er ansvarlig for behandlingen av dette arkivmaterialet.
Representantforslaget fra stortingsrepresentantene
Trygve Slagsvold Vedum, Knut Storberget og Karin Andersen om sikker
lagring av pasientopplysninger,har som
utgangspunkt at en privat markedsaktør skal overta ansvar for lagring
av sensitive pasientopplysninger. Dette vil ikke være tilfelle for
Norsk helsearkiv. Følgelig vil det også være unødvendig å utrede
konsekvensene av en ansvarsoverdragelse som ikke i noe tilfelle
skal finne sted.