Brev fra Helse- og omsorgsdepartementet v/statsråden til helse- og omsorgskomiteen, datert 28. april 2016

Dokument 8:79 S (2105−2016) – Representantforslag om sikker lagring av pasientopplysninger

Helse- og omsorgskomiteen har fått oversendt til behandling Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum, Knut Storberget og Karin Andersen om sikker lagring av pasientopplysninger. Forslaget lyder:

"Stortinget ber regjeringen ta initiativ til en utredning av konsekvensene av å bryte med anbefalingene i NOU 2006: 5 ved å gi en privat markedsaktør ansvaret for lagring av sensitive pasientopplysninger."

Tema for NOU 2006: 5 "Norsk helsearkiv - siste stopp for pasientjournalene" var å utrede en arkivordning, et arkivdepot, for spesialisthelsetjenesten. Arkivmaterialet i Norsk helsearkiv er sensitive pasientopplysninger underlagt taushetsplikt etter helsepersonelloven, og helseregisterloven gjelder ved behandling, inkludert lagring, av opplysningene. Lovgrunnlaget for Norsk helsearkiv og helsearkivregisteret er helseregisterloven § 12 og forskrift om Norsk helsearkiv og Helsearkivregisteret (helsearkivforskriften) som ble vedtatt ved kgl.res. 18. mars 2016. Det følger av helseregisterloven § 12 tredje ledd at Riksarkivaren er databehandlingsansvarlig for opplysningene i Helsearkivregisteret.

I beskrivelsen av bakgrunnen for representantforslaget er det vist til anbefaling i NOU 2006: 5 om at Norsk helsearkiv bør etableres av staten og drives i statlig regi. Dette følges opp i planleggingen av Norsk helsearkiv. Norsk helsearkiv skal være en del av den statlige etaten Arkivverket, som ledes av Riksarkivaren, jf. arkivloven § 4.

Det er derfor ikke riktig at en privat markedsaktør skal få ansvaret for lagring av disse sensitive personopplysningene.

Verken personopplysningsloven eller helseregisterloven er imidlertid til hinder for at Riksarkivaren kan inngå avtale med privat utleier om leie av lokaler for bevaring av arkivmaterialet. Riksarkivaren vil som databehandlingsansvarlig alltid være ansvarlig for behandlingen, inkludert lagring, av opplysningene i Norsk helsearkiv. Ansvaret kan ikke overlates til noen andre. Det gjelder uavhengig av om Riksarkivaren inngår avtale med Statsbygg eller en privat utleier om leie av lokaler. Arkivverket har også i dag avtaler med private utleiere om lokaler for bevaring og behandling av arkivmateriale som er taushetsbelagt. Det gjelder Statsarkivet i Trondheim, Statsarkivet i Hamar og Statsarkivet i Stavanger. I representantforslaget blir det spesielt vist til Dora A/S som mulig utleier for lokaler for bevaring og behandling av pasientopplysninger. Jeg vil i den forbindelse opplyse at denne utleieren i dag leier ut lokaler til bevaring og behandling av slike arkiver fra helseinstitusjoner i Midt-Norge. Det er leietakeren, ikke utleieren, som er ansvarlig for disse arkivene.

I Prop. 1 S (2015-2016) opplyste Kulturdepartementet at arkivprosjektet på Tynset innrettes slik at de fleste arbeidsplassene vil bli opprettet på Tynset, men permanent oppbevaring av papirarkiver lokaliseres et annet sted. Arbeidet med å undersøke nærmere løsninger for slik permanent oppbevaring pågår. Det vil være en forutsetning for enhver løsning for bevaring av dette materialet at det skal skje i tråd med gjeldende regelverk, men det er ikke trukket noen konklusjon vedrørende om dette skal skje i et lokale som leies fra privat utleier eller fra Statsbygg. Det vil være Riksarkivaren som er ansvarlig for behandlingen av dette arkivmaterialet.

Representantforslaget fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum, Knut Storberget og Karin Andersen om sikker lagring av pasientopplysninger,har som utgangspunkt at en privat markedsaktør skal overta ansvar for lagring av sensitive pasientopplysninger. Dette vil ikke være tilfelle for Norsk helsearkiv. Følgelig vil det også være unødvendig å utrede konsekvensene av en ansvarsoverdragelse som ikke i noe tilfelle skal finne sted.