Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde og
Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til Meld. St. 25 (2015–2016)
Kraft til endring, som er til behandling i energi- og miljøkomiteen. Komiteen viser
til at mange av forslagene fra forslagsstillerne er ivaretatt der,
og komiteen vil ta stilling til innholdet i disse
forslagene i den sammenheng.
Komiteen viser til Paris-avtalen
som ble vedtatt på klimatoppmøtet «COP21» 12. desember 2015. Komiteen mener
avtalen er et vendepunkt for internasjonalt klimasamarbeid. Komiteen peker
på at det overordnede målet for avtalen er å begrense den globale
oppvarmingen til «godt under 2 grader». I tillegg skal landene arbeide
for å begrense temperaturstigningen til 1,5 grader sammenlignet med
førindustriell tid. Avtalen har også et mål om nettonullutslipp
(dvs. balanse mellom menneskeskapte utslipp og opptak av klimagasser)
i andre halvdel av århundret.
Komiteen viser til at dette er
den første rettslig bindende klimaavtalen med reell global deltakelse fra
alle land. Alle land har plikter og rettigheter i den nye avtalen,
og alle land skal ha utslippsmål og rapportere på dem. Avtalen vil
bidra til økt innsats for utslippsreduksjoner og forsterke arbeidet
med klimatilpasning. Den gir en klar retning for framtidig klimaarbeid,
og inneholder bestemmelser som gjør at innsatsen styrkes over tid.
Det innebærer jevnlig revurdering og styrking av avtalen frem mot
2030.
Komiteen peker på at Stortinget
har vedtatt å knytte seg til EUs rammeverk for utslippsreduksjoner
fram til 2030. Dette innebærer 40 pst. reduksjon i utslipp innen
2030. Komiteen viser til at som en del av en global
og ambisiøs klimaavtale der også andre industriland tar på seg store
forpliktelser, har Norge et forpliktende mål om karbonnøytralitet
senest i 2030. Dette innebærer at Norge skal sørge for at utslippsreduksjoner
tilsvarende norske utslipp i 2030 skal oppfylles.
Komiteen viser til brev fra Klima-
og miljødepartementet v/statsråden til energi- og miljøkomiteen,
datert 26. februar 2016 (vedlagt), der statsråden gjennomgår regjeringens
tiltak for å redusere klimagassutslippene. Komiteen mener
målsettingene innebærer at vi må iverksette ytterligere tiltak.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser
til Innst. 401 S (2015–2016) om St. Meld. 25 (2015–2016) Kraft til endring. Flertallet viser
til at spørsmål om målsettinger i ikke-kvotepliktig sektor, herunder
landbruket, skal omtales i fremleggelsen av statsbudsjettet for
2017 under forutsetning av at innsatsfordelingen fra EU foreligger. Flertallet viser
til samme innstilling hvor flertallet har en merknad om utarbeidelsen
av klimalov og synliggjøring av utslippsbaner innenfor ikke-kvotepliktig
sektor.
Flertallet viser til den bebudede
stortingsmeldingen om avfallspolitikken, og at denne vil omtale forslag
som fremmes under romertall V.
Flertallet viser til siste års
statsbudsjett, hvor satsingen på klimaforskning er betydelig, og
til Innst. 137 S (2014–2015) om Langtidsplan for forskning og høyere
utdanning 2015–2024.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstrepartiminner om at Stortingets klimaforlik
har egne målsettinger for hvor mye av reduksjonene som skal skje
innenlands fram mot 2020. Klimamålet for 2020 innebærer at norske
innenlandske klimagassutslipp skal kuttes ned til 45–47 millioner tonn
i 2020. Dette medlem mener man burde hatt tilsvarende
målsettinger for innenlandske reduksjoner også for 2030, og mener
at norske utslipp burde reduseres med 50 pst. før 2030 sammenlignet
med 1990.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De
Grønne vil peke på at mange av forslagene fra Arbeiderpartiet
i Dokument 8:51 S (2015–2016) er gode og viktige initiativer for
å ta norsk klimapolitikk et steg fremover. Samtidig vil dette
medlem understreke at det aller viktigste for å redusere
utslippene er den samlede effekten av all politikk som påvirker
klimaet. Dette medlem vil understreke at åpning av
23. konsesjonsrunde, støtte til store veiinvesteringer og forslag
om å skrinlegge regjeringens foreslåtte flyseteavgift, er tiltak
som drar i motsatt retning.
Dette medlem vil peke på at norske
klimagassutslipp økte i 2015, som følge av at norsk klimapolitikk
har vært en fiasko under både den rød-grønne og den blå regjeringen
gjennom snart 30 år. Dette har resultert i at utslippene i Norge
har økt siden 1990, samtidig som de er blitt redusert med om lag
20 pst. i land som Sverige, Danmark og Tyskland. Dette medlem vil
understreke at både den rød-grønne og den blå-blå regjeringen har
ansvar for at utslippene økte med 1,5 pst. i 2015.
Komiteen ser det som
viktig at landbruket aktivt bidrar til å redusere klimautslipp for
å nå de målene vi har satt internasjonalt. Landbruket er sårbare for
klimaendringer, og er en av sektorene som i størst grad vil bli
påvirket av klimaendringer. Det er svært lite dyrket mark i Norge
sammenlignet med de fleste andre land, bare 3 pst. av arealet er
dyrket mark. Komiteen mener derfor det er svært viktig
av hensyn til fremtidige generasjoner at matjord ikke bygges ned,
da det vil være et uopprettelig inngrep. Komiteen viser
videre til at det er viktig med god, effektiv og bærekraftig ressursutnyttelse,
som legger til rette for økt matproduksjon, økt selvforsyningsgrad samtidig
som klimagassutslippene reduseres.
Komiteen har merket seg at næringen
har satt seg som mål at landbruket skal være fossilfritt innen 2030,
og at det arbeides aktivt med å legge til rette for klimasmart matproduksjon
og en klimapolitikk som fremmer nye løsninger basert på naturens
ressurser.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til klimarapporten
som representanter for Klima- og miljødepartementet, Landbruks-
og matdepartementet, Skogeierforbundet, Bondelaget, Norges Bonde-
og Småbrukarlag og Miljøstiftelsen Zero la fram tidligere i år,
og som viser at norsk landbruk har potensial for å kutte 20 pst. av
utslippene, samtidig som produksjonen opprettholdes. Disse
medlemmer mener regjeringen aktivt må legge til rette for
at tiltakene i rapporten kan følges opp i nær dialog med næringen,
blant annet gjennom å øke bærekraftig produksjon av fôr, og tiltak
for å stimulere til økt bruk av norske fôrressurser gjennom økt
beitebruk.
Disse medlemmer mener at skogen
skal utnyttes aktivt i næringsmessig øyemed. Gjennom skogpolitiske
tiltak i Norge vil det være mulig å forsterke skogens positive klimabidrag
parallelt med at det drives aktivt, bærekraftig skogbruk. Det er
også et mål å øke utnyttelsen av hogstavfall (GROT).
Disse medlemmer viser til at
trevirke fra skogen kan brukes i produkter med lang levetid, som bidrar
til å forlenge lagringen av karbon – for eksempel i bygningsmaterialer.
Det kan brukes i stedet for produkter som i dag bruker fossile råvarer.
Samtidig må det drives aktivt skogbruk der det bygges opp ny skog.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne ser
det som viktig å legge til rette for frivillig skogvern, og viser
til at skogen er vårt viktigste økosystem på land, og den har en
rekke funksjoner for det biologiske mangfoldet som vi må ta vare
på. Når vi skal vinne kampen mot klimaendringene, er vi avhengige
av et naturmangfold i balanse.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener det også må vurderes
å stanse uttak og andre inngrep i torvmyr.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fastsette mål og
tiltak for å redusere klimautslipp fra landbruket i dialog med landbruksnæringen,
blant annet tiltak for å øke bærekraftig produksjon av fôr, økt
beitebruk, bærekraftig skogbruk, øke nyplanting, øke karbonopptak i
skog, øke utnyttelse av GROT (hogstavfall) og øke frivillig skogvern.
Det må vurderes å stanse uttak og andre inngrep i torvmyr.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem en sak
basert på rapporten «Landbruk og klimaendringer», der regjeringen
foreslår mål og tiltak for å redusere klimagassutslipp i norsk landbruk,
blant annet tiltak for å øke produksjon av fôr, økt beitebruk, skogbruk,
øke karbonopptak i skog, øke utnyttelse av GROT (hogstavfall) og
økt frivillig skogvern.»
Komiteen vil peke
på at en sirkulær økonomi, en økonomi som bidrar til at ressurser
forblir i økonomien, også etter at et produkt ikke lenger brukes
til sitt opprinnelige formål, er en betingelse for å lykkes i overgangen
til en lavutslippsøkonomi. En sirkulær økonomi omfatter blant annet
mer ressurseffektive produksjonsprosesser i industrien, utnyttelse
av biprodukter fra industrien til nytt råstoff, og økt ressursutnyttelse
av avfall. I EU har Kommisjonen beregnet at EU går glipp av potensielt
verdifullt sekundært råmateriale: 40 pst. av kommunalt avfall materialgjenvinnes,
37 pst. går til deponi, mens 23 pst. brennes.
Komiteen vil understreke at en
sirkulær økonomi vil gi både flere arbeidsplasser og bidra til økonomisk
gevinst ved siden av å redusere klimagassutslippene.
Komiteen viser til komiteens
merknader i Innst. 9 S (2015–2016), hvor en samlet komité skriver
følgende:
«Komiteen mener det er behov for en helhetlig gjennomgang
av norsk avfallspolitikk i lys av de utfordringer vi har med avfallseksport,
økte materialgjenvinningskrav og de forpliktelser vi vil møte ved en
mer offensiv politikk fra EU, og ber derfor regjeringen legge frem
en melding om avfallspolitikken og den sirkulære økonomien.
Komiteen
foreslår følgende:
'Stortinget ber regjeringen legge
fram en stortingsmelding om avfallspolitikk og den sirkulære økonomien.'»
Komiteens medlemmerfra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet
De Grønne vil be regjeringen utrede følgende tiltak nærmere
i stortingsmeldingen om avfallspolitikk og den sirkulære økonomien:
Disse medlemmer foreslår:
«Stortinget ber regjeringen framlegge en stortingsmelding
om den sirkulære økonomien, hvor blant annet følgende utredes nærmere:
1. Omlegging til «Grønn
økonomi» og økt ressurseffektivitet som bidrar til reduserte klimautslipp og
bedre miljø, samtidig som det gir gevinster for økonomi og samfunn.
2. Iverksette tiltak som bidrar til at
ressurser forblir i økonomien, også etter at et produkt ikke lenger brukes
til sitt opprinnelige formål.
3. Stille krav til produktdesign og materialbruk,
reparasjon og økt kapasitetsutnyttelse.
4. Øke målet for materialgjenvinning og
ombruk som vil gi økt ressurseffektivitet og redusert miljøbelastning,
i tillegg til å fremme økonomisk vekst og sysselsetting.
5. Økt utnyttelse av industriens biprodukter
som kan utnyttes til nytt råstoff.
6. Økt bruk av råvarer som stammer fra
gjenvinning av avfall.
7. Styrke muligheter for norsk gjenvinningsindustri og
teknologileverandører ved økt materialgjenvinning.
8. Økt bruk av biogass fra husdyrgjødsel.
9. Iverksette tiltak for å redusere matsvinn.
10. Øke kapasiteten til enkeltprodukter
for å legge til rette for mer leasing og utlån.
11. Utrede de økonomiske og miljømessige
gevinster knyttet til bedre ressursbruk og for økt produkteffektivitet
i form av sparte materialkostnader og et potensial for nye markeder
og produkter.
12. Vurdere mulige reguleringer, markedsbaserte
instrumenter, forskning og innovasjon, informasjonsutveksling, frivillige
ordninger og andre insentiver som kan være med på å skape de riktige rammebetingelser
for en sirkulær økonomi.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, vil understreke viktigheten av
klimaforskning både nasjonalt og internasjonalt. Ikke minst vil
forskning på lav- og nullutslippsteknologier stå helt sentralt for
å kunne nå togradersmålet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet foreslår:
«Stortinget ber regjeringen:
1. Øke klimaforskningen
i Norge betydelig, blant annet ved å la en større andel inngå i
den næringsrelaterte forskningen hvor formålet er lav- og nullutslippsteknologier.
I dag summeres forskningsinnsatsen rettet mot lavutslippsutvikling
til 1,2 mrd. kroner.
2. Bidra globalt til et løft for klimaforskningen.»
Komiteen mener at
tydelige og langsiktige målsettinger for utslippsreduksjoner kan
bidra til større forutsigbarhet og vil være viktige styringssignal
til næringslivet, forvaltningen og folkevalgte. Komiteen vil
peke på at en systematisk fremstilling av ulike virkemidler i klimapolitikken
bør være del av en sak for Stortinget om en ny klimalov. Komiteen viser
i den forbindelse til at Stortinget har vedtatt at regjeringen ved
innføringen av en klimalov skal rapportere i de årlige budsjettene
hvordan Norge kan nå klimamålene for 2020, 2030 og frem mot 2050,
og hvordan budsjettet påvirker Norges klimagassutslipp.
Komiteen viser til vedtak om
klimalov i Innst. 401 S (2015–2016) til St. Meld. 25 (2015–2016) Kraft
til endring.
Komiteen foreslår:
«Stortinget ber regjeringen i utarbeidelsen
av ny klimalov om årlig å synliggjøre utslippsbaner for de ulike
områdene innenfor ikke-kvotepliktig sektor, og hvilke type tiltak
som vil være nødvendig for å nå disse målene.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at flere land i Nord-Europa vurderer eller har innført en klimalov. Flertallet viser
til at en klimalov vil gi forutsigbare endrings- og vedtaksprosedyrer,
og at en klimalov dermed legger til rette for helhetlig og langsiktig
styring. Forutsigbare og langsiktige rammevilkår er av stor betydning,
ikke minst for næringslivet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil
understreke viktigheten av en kobling mellom klimaloven og styringsmekanismer
for å nå fastsatte utslippsreduksjoner, og bør videre anvise utslippsbaner for
den enkelte sektor.
Disse medlemmer foreslår:
«Stortinget ber regjeringen etablere en kobling mellom
klimaloven og styringsmekanismer for å nå fastsatte utslippsreduksjoner
som utslippsmålene i loven fastsetter. Målene må bli styrende og
forpliktende, og skal anvise utslippsbaner for den enkelte sektor.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser til at det
foreliggende forslaget ikke fastslår at vedtatte mål skal ligge
til grunn for klimapolitikken. Disse medlemmer viser
til at å synliggjøre utslippsbaner ikke er tilstrekkelig for å utvikle
en treffsikker politikk.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i de årlige budsjettene presentere
et klimabudsjett som viser hvordan regjeringen har tenkt å nå klimamålene
for 2020, 2030 og frem mot 2050, og hvordan budsjettet påvirker
Norges klimautslipp. Dette tilpasses og inngår i oppfølgingen av
en norsk klimalov når den trer i kraft.»
«Stortinget ber regjeringen i utarbeidelsen
av en ny klimalov ta inn bestemmelser i loven som forplikter regjeringen
til årlig å synliggjøre forpliktende utslippsbaner for de ulike
områdene innenfor ikke-kvotepliktig sektor og hvilke type tiltak
som vil være nødvendig og som skal gjennomføres for å nå disse målene.»
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De
Grønne mener det må etableres en langt mer effektiv klimapolitikk
mot 2030 – basert på blant annet følgende hovedrammer:
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener en avgjørende
forutsetning for en vellykket klimapolitikk er at målene er klare
og forståelige, slik at borgerne kan følge med og holde politikerne
ansvarlige, og slik at klimamålene er forutsigbare for næringsliv
og beslutningstakere på ulike nivåer og i ulike sektorer.
Disse medlemmer mener derfor
Norge må etablere et eget tidfestet utslippsmål som måles i antall
tonn.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De
Grønne mener Norge bør redusere klimagassutslippene fra
norsk territorium med 60 pst. innen 2030 sammenliknet med 1990-nivået.
Det innebærer en utslippsreduksjon i denne perioden på omkring 30 millioner
tonn – fra 49,8 millioner tonn i 1990 til 20,0 millioner tonn i
2020.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette et utslippsmål for
klimagassutslipp fra Norge på maksimalt 20 millioner tonn i 2030.»
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønnemener
at for systematisk å kutte utslippene trengs det nasjonale og sektorvise
mål og tydelig rapportering med hensyn til målene.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De
Grønne viser i den forbindelse til Innst. 212 S (2014–2015),
der Stortinget vedtok at Norge skal få en klimalov. En klimalov
vil gi et overordnet bindende rammeverk for systematisk, sektorvis
gjennomføring av vedtatte målsettinger på kort og lang sikt. Lov er
det mest effektive virkemidlet politikerne har for å gjennomføre
politikk. Det er også bakgrunnen for at klimalover innføres eller
planlegges innført i våre naboland.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De
Grønne vil understreke at produksjon av fossil energi er
selve hovedårsaken til klimaendringene, og at bærebjelken i effektiv
klimapolitikk er å fase ut denne virksomheten. Dette medlem viser
i den forbindelse til Dokument 8:39 S (2013–2014) om å stanse tildelingen
av nye blokker i den 23. konsesjonsrunden, samt Innst. 407 S (2015–2016)
fra energi- og miljøkomiteen, der dette medlem fremmer forslag
om at en gradvis utfasing av petroleumsvirksomheten over en 20-årsperiode
meldes inn som et forpliktende norsk bidrag til Paris-avtalen.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne vil også peke på
at råderetten over SPU gir Norge et unikt politisk og økonomisk
handlingsrom i en tid der en svært omfattende global omstilling
må skje svært raskt.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet De
Grønne mener derfor at Norge bør vedta en opptrappingsplan,
som sikrer at Norge bidrar med minst 1 pst. av brutto nasjonalinntekt
til internasjonale klimatiltak innen 2020, hvor bidrag gjennom FNs grønne
klimafond prioriteres høyt. Dette medlem viser til
Innst. 211 S (2014–2015) om norsk klimapolitikk mot 2030, der dette
medlem fremmet forslag om å «melde som tilleggsforpliktelse
til FNs klimakonvensjon – at Norge skal overføre minst 1 pst. av
brutto nasjonalinntekt til internasjonale klimatiltak innen 2020»,
samt at SPU trekker seg ut av alle investeringer i fossil energi
innen 2020.