Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Lill Harriet Sandaune og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti,
Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre,
Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til representantforslaget om å oppheve fraværsgrensen fra
skoleåret 2016/2017 på 10 pst. i videregående opplæring. Fraværsgrensen
gjelder for alle elever i videregående skole, men ikke for lærlinger,
lærekandidater og voksne. Bestemmelsen er tatt inn i forskrift til
opplæringsloven § 3-3 siste ledd og forskrift til friskoleloven
§ 3-3 siste ledd.
Komiteen vil på generelt grunnlag
understreke at elever i videregående opplæring har plikt til å møte
til, og delta aktivt i, opplæringen. Det er vanskelig for lærere
å gi tilpasset opplæring og vurdere kompetansen til elever som er
lite til stede under fastsatte opplæringsplaner fastsatt av skolen.
Komiteen vil peke på at det også
er ressurskrevende og utfordrende å gi ekstra tilrettelegging, tilleggsprøver
eller lignende for elever som ikke deltar tilstrekkelig i undervisningen.
Dette vil være ressursbruk som også går på bekostning av lærerens
og skolens øvrige ressursinnsats for å sikre god tilpasset undervisning
for alle elever.
Komiteen mener det er viktig
at skolene jobber bredt og systematisk for å fange opp elever som ikke
møter til undervisningen, og at det jobbes målrettet for økt tilstedeværelse
gjennom gode rutiner som forebygger og motvirker fravær. Det er
viktig at elever som uteblir fra skolen, følges opp på et tidlig tidspunkt.
Skolene bør ha gode systemer for å oppdage uønsket fravær og sette
inn tilpassede tiltak så tidlig som mulig. Dette er av stor betydning
for den enkelte elev og kan være avgjørende for å gjennomføre videregående
opplæring. Komiteen registrerer i denne sammenheng
at Kunnskapsdepartementet vil be Utdanningsdirektoratet vurdere
nærmere om det også bør innføres en egen plikt for skoleeier til
å ha et system for oppfølging av fravær, i tillegg til de omsorgs-
og oppfølgingspliktene som følger av dagens regelverk.
Komiteen viser til at mange skoler
tidligere praktiserte en fraværsgrense, frem til daværende kunnskapsminister
Kristin Halvorsen i 2009 foretok en klargjøring av regelverket som
satte en stopper for denne praksisen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, mener skolene må ha klare
regler for fravær. Et nasjonalt regelverks viktigste funksjon er
å gi skolene noen felles rammer og fullmakter for dette. Det handler
om respekten for skolen, lærer og medelever og om forberedelse til
voksenlivet. En skole som er tydelig når det gjelder kravet om tilstedeværelse,
bidrar til elevenes læring.
Flertallet mener fraværsregelverk
og andre tiltak må stille krav til nærvær i undervisningen, men er
kritisk til regjeringens vedtak om en statisk fraværsgrense på 10
pst. i enkeltfag.
Flertallet viser til at det både
i høringsrunden og på den åpne høringen på Stortinget 26. mai 2016 var
flere sentrale aktører i skolesektoren som gikk imot innføringen
av en fraværsgrense. Både KS, Skolenes Landsforbund, Forandringsfabrikken, Voksne
for barn og Elevorganisasjonen er kritisk til å innføre fraværsgrense.
Utdanningsforbundet er blant flere instanser som mener forslaget
er for rigid slik regjeringen har utformet det.
Flertallet mener det har kommet
flere legitime innvendinger mot en statisk fraværsgrense. Flertallet mener
det er reell usikkerhet om hvordan regjeringens forslag til fraværsgrense
vil slå ut i praksis, både for fag med få timer hvert år, for yrkesfag
som har mange fag med lavt timetall, og med hensyn til motivasjonen
til å fullføre undervisning når prosentgrensen er overskredet, elever
som trenger tilrettelagt skolegang, samt på hvilken måte regelverket
vil følges opp ved den enkelte skole.
Flertallet vil peke på at det
er viktig å ta høyde for at det kan være svært ulike og sammensatte
årsaker til at enkelte elever er borte fra undervisningen i perioder
eller over tid. Manglende motivasjon, sosiale utfordringer, mobbing,
problemer hjemme, psykiske problemer og utfordringer med å takle
overgangen fra ungdomsskole til videregående opplæring kan være
noen bakenforliggende årsaker til fravær. Flertallet mener
det er viktig at fraværsreglementet utformes på en måte som ikke
øker risikoen for at elever med slike utfordringer får økt fravær
eller dropper ut av skolen.
Flertallet vil peke på at hjelpeapparatet
som forutsettes å dokumentere fravær for denne gruppen, fortsatt
ikke er tilstrekkelig tilgjengelig. Fastleger og PP-tjeneste henviser
til spesialisthelsetjenesten for å stille diagnoser, og både her
og i BUP er det ventelister. Sannsynligheten er høy for at fraværet
har vokst seg stort før diagnose kan stilles. Flertallet mener at
skolen og skoleledelsen er de som kjenner elevens situasjon best,
og at disse er helt avgjørende for tilpassing og tilbakeføring.
For skoler som driver særskilt tilrettelagt
opplæring, vil en rigid maksgrense kunne stå i veien for arbeidet
med å få flere til å gjennomføre utdanningen. Flertallet viser
i den sammenheng til uttalelsen til Blå Kors som mener at den nye
grensen på 10 pst. er laget for å motivere «normaleleven», og at
man har glemt de mange elevene som har spesielle utfordringer. Eksempler
på dette kan være elever som har «rett til» en diagnose, men på
grunn av dårlig oppfølging i grunnskolen ikke har fått det. Dette
kan være skolevegrere eller elever med sosial angst som før de får stilt
en diagnose, får varsel om at de vil miste rett til vurdering. Skolen
kan klare å løfte elever som ligger i randsonen mot rusavhengighet,
til en rusfri fremtid. Disse elevene har ofte perioder med fravær,
men lykkes ved hjelp av godt miljøarbeid og miljøskifte. Når disse
mister rett til å få vurdering, vil veien mot andre dårlige valg
være nærliggende.
Flertallet merker seg at det
i høringen var uenighet mellom høringsinstansene om hvorvidt skolene
faktisk har rom til å utøve skjønn i praktiseringen av fraværsgrensen,
og vil bemerke at klargjøringen av flere og klart definerte unntak
taler mot at intensjonen er å gi nevneverdig mulighet til skjønnsutøvelse
i enkelttilfeller. Regjeringen valgte heller ikke å gå inn for alternativ
2 i høringen, der rektor ble gitt noe mulighet for skjønn.
Flertallet mener innsatsen for
å redusere fraværet i videregående opplæring først og fremst må bestå
i forebyggende tiltak. Tiltak mot mobbing, arbeid med å skape gode
og trygge læringsmiljøer, tettere oppfølging av elever med høyt
fravær og en vesentlig styrking av skolehelsetjenesten kan være
viktige bidrag i dette arbeidet. Forslaget om å innføre en plikt
for skoleeier til å ha et system for oppfølging av fravær, som Kunnskapsdepartementet
vil be Utdanningsdirektoratet om å vurdere, bør vurderes uavhengig
av den innførte fraværsgrensen.
Flertallet mener at man gjennom
både fraværsregelverk og andre tiltak må sørge for å forhindre fravær
lenge før det når 10 eller 15 pst.
Flertallet ber på bakgrunn av
dette regjeringen intensivere innsatsen mot fravær og sørge for sterkere
oppfølging av elever i videregående opplæring, herunder en plikt
for skolene til oppfølging av elever.
Flertallet er bekymret for den
manglende forankringen et nytt regelverk har hos de som eier og driver
videregående skole. Flertallet viser til at KS i
sin høringsuttalelse til komiteen skriver at
«slik forslaget til forskrift nå foreligger, med
beskrevet dokumentasjonskrav, er vi enda mer overbevist om at dette
vil føre til mer unødvendig tidsbruk. Spesielt problematisk tror
vi kravet blir for ungdom med psykiske helseproblemer, som er av
en helt annen karakter enn somatiske lidelser. KS har, på samme
måten som sittende regjering, vært opptatt av å bekjempe tidstyver
i skolen. I og med at vår vurdering er at dette tiltaket ikke vil
bidra til å øke hverken kvaliteten eller gjennomføringen i videregående
skole, mener vi at forslaget øker omfanget av unødvendig tid lærere
og skoleledere må bruke på administrative oppgaver».
KS skriver videre:
«Om fraværsgrensen innføres må det åpnes opp for
mer lokalt skjønn og hensyn til elever med helseproblemer. Dokumentasjonskravet
er spesielt utfordrende for denne gruppen og kan bli en lite kjærkommen
tilleggsbelastning.»
Flertallet viser også
til bekymringene rundt dokumentasjonskravene fra blant andre Elevorganisasjonen
og Landsgruppen av helsesøstre.
Flertallet viser til at Utdanningsdirektoratet
i omtalen av regelverket skriver at
«Fravær av helsegrunner må i utgangspunktet dokumenteres
med legeerklæring eller med dokumentasjon fra annen sakkyndig, som
for eksempel helsesøster, fysioterapeut, tannlege eller psykolog (herunder
BUP). Fravær som skyldes helsegrunner kan ikke dokumenteres med
kun egenmelding fra foreldre eller myndige elever.»
Flertallet viser til brev til
Utdanningsdirektoratet fra Landsgruppen av helsesøstre, Norsk sykepleierforbund,
hvor de påpeker at de ikke har vært tatt med på råd om dette, og
leder Kristin Waldum-Grevbo for Landsgruppen av helsesøstre som
uttaler at det er uheldig å ikke involvere en yrkesgruppe som er
tiltenkt en rolle når det innføres nye fraværsregler.
Flertallet mener regjeringens
vedtak om en 10 pst. grense for udokumentert fravær er for rigid, gir
lite fleksibilitet til skolene, og mangler klare reaksjoner på ugyldig
fravær opp til prosentgrensen. En grense som innebærer at ugyldig
fravær like over grensen alltid gir stryk, vil innebære at en elev
som har hatt høyt fravær tidlig i skoleåret, ikke har noen mulighet
til å bestå, uansett hvor mye eleven skjerper seg. Flertallet frykter
at de mange og detaljerte bestemmelsene med unntaksordninger og
spesialbestemmelser vil gi mye ekstra byråkrati i skolene. Flertallet mener
mer myndighet og skjønn med fordel kan tillegges den enkelte skole.
Tillit og delegering reduserer byråkrati og kontrollsystemer og
gir rom for fornuftig gjennomføring på den enkelte skole.
Flertallet ønsker et regelverk
mot fravær der skolene gis mulighet til å bruke et bredt spekter
av reaksjonsformer mot ugyldig fravær. Regelverket må stimulere
til økt gjennomføring, gi tillit og fleksibilitet til den enkelte
skole og ikke bidra til unødvendig byråkrati i skolen. Et nasjonalt
fraværsreglement må gi rom for fullføring for dem som sliter, og
gi større rom for lokalt skjønn.
Flertallet går derfor inn for
at regjeringen i dialog med sektoren lager et nytt regelverk. I
dialog med KS må regjeringen søke å finne gode løsninger på faren
for unødvendig byråkrati og problemene ved dokumentasjon. Skolene
må ha mulighet og myndighet til egnede tiltak og sanksjoner mot
alt ugyldig fravær, ikke bare det som er over en viss grense, og
regelverket må stimulere til økt gjennomføring og gi tillit og fleksibilitet
til den enkelte skole.
Flertallet ber derfor regjeringen
utforme en forskrift som i større grad tar hensyn til elever som sliter,
som gir skolene mer fleksibilitet og der skolene gis mer egnede
verktøy til å reagere tidlig på fravær, også før det er kommet opp
i 10 eller 15 pst.
På denne bakgrunn fremmer flertallet forslaget
i dokumentet:
«Stortinget ber regjeringen oppheve forskriften om
en fraværsgrense på 10 pst. i enkeltfag i videregående opplæring
og i dialog med sektoren utarbeide et nytt regelverk for fravær.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet støtter innføring av en nasjonal grense
for fravær i videregående utdanning.
Disse medlemmerregistrerer
at kunnskapsministerens utforming av det nye regelverket for fraværsgrense
gjelder udokumentert fravær, og at det finnes flere mulige unntak
hvor dokumentert fravær ikke regnes med dersom det skyldes helse-
og velferdsgrunner, arbeid som tillitsvalgt, politisk arbeid, hjelpearbeid,
lovpålagt oppmøte, samt representasjon i arrangement på nasjonalt
eller internasjonalt nivå (for eksempel innenfor idrett eller kultur).
Det presiseres videre i regelverket at helse- og velferdsgrunner
også inkluderer time hos BUP og omsorgsoppgaver (for eksempel for
egne barn), samt sykdom som etter sin art gjør det vanskelig eller
lite hensiktsmessig å oppsøke lege, psykolog, helsesøster, fysioterapeut
e.l. for hvert enkelt tilfelle. Her kan rektor avgjøre om det vil
være tilstrekkelig med egenmelding i kombinasjon med annen dokumentasjon.
Slik annen type dokumentasjon kan for eksempel være erklæring fra
sakkyndig som godtgjør at eleven er oppmeldt til eller er under
utredning eller har en kronisk sykdom, eller dokumentasjon som viser
at eleven er under utredning eller oppfølging for udiagnostisert sykdom. Disse
medlemmer registrerer videre at elever som er medlemmer
av andre trossamfunn enn Den norske kirke, kan få unntatt inntil
to dagers fravær knyttet til en religiøs høytid. Disse medlemmer viser
også til at fravær fra opplæringen som skyldes forhold som ligger
utenfor elevens kontroll, herunder stans eller forsinkelser i kollektivtrafikken, kan
av rektor avgjøres ikke å telle som fravær. Dersom man har en avtale
med læreren om selvstendig studiearbeid, regnes ikke dette som fravær.
Det skal derfor heller ikke telle med, selv om man ikke er til stede
i klasserommet.
Disse medlemmer registrerer også
at i fag- og timefordelingen tilsvarer én time en klokketime, og
at dersom det legges opp til undervisning i kortere økter (for eksempel
45 minutter), må timeantallet og fraværet regnes om.
Disse medlemmer viser til at
innføring av en fraværsgrense i videregående opplæring har vært debattert
lenge. Kunnskapsdepartementet ga Utdanningsdirektoratet i oppdrag
å utrede ulike modeller for fravær, og fem alternativer ble sendt
på høring den 25. februar 2015. Av de 357 høringssvarene ga 70 prosent
støtte til innføring av en fraværsgrense. Blant disse høringssvarene
var det stor støtte fra lærerne og skolene som hadde sendt direkte
høringssvar. Nærmere 9 av 10 lærere og 7 av 10 skoler som uttalte
seg, støttet opp om innføring av en fraværsgrense. Kunnskapsdepartementet
fastsatte forskrift om fraværsgrense 18. juni 2015. Høringsinstansene pekte
for øvrig også på at det samtidig var viktig å unngå forskjellsbehandling
av elevene, og at det ville vært behov for klare nasjonale føringer
også dersom det skulle blitt åpnet for en skjønnsmessig vurdering. Det
ble i høringsrunden også bedt om høringsinstansenes syn på hvorvidt
det bør kunne gjøres unntak fra fraværsgrensen dersom eleven kan
dokumentere nødvendig kompetanse i faget. Dette ble støttet av 25 pst.,
mens 58 pst. var imot.
Disse medlemmer viser videre
til komiteens høring 26. mai 2016, hvor et klart flertall av høringsinstansene
støttet innføring av en fraværsgrense. Utdanningsforbundet, Norsk
Lektorlag, Skolelederforbundet, Foreldreutvalget for grunnopplæringen,
NHO, Arbeidsgiverforeningen Spekter og Byggenæringens landsforening
er noen sentrale aktører som støtter en fraværsgrense. Utdanningsforbundet skriver
blant annet i sitt høringssvar til komiteen:
«(…) vårt standpunkt er behovet for et regelverk som
tydelig slår fast at et minimum av oppmøte er en forutsetning for
at en elev skal bestå opplæring i et fag. Oppmøte er en viktig verdi
i seg selv, og ikke bare et middel for at læreren skal få grunnlag
for å vurdere eleven. Elevens oppmøte i undervisningen er helt sentralt
for å kunne realisere faglige mål, men også avgjørende for å skape
et godt læringsmiljø og for at det skal være mulig å arbeide mot
de overordnede målsetningene i formålsparagrafen og den generelle
delen av læreplanen».
Disse medlemmer vil støtte disse
vurderingene og viser videre til at Utdanningsforbundet mener
«at en fraværsgrense ikke er ment å være, og aldri kan
bli, noen erstatning for tett elevoppfølging for å redusere fravær
og frafall. Derfor er det lite hensiktsmessig å se på tettere oppfølging
av elever og fraværsgrense som motsetninger, men heller slå fast
at en fraværsgrense vil fungere som et supplement til arbeidet med
å følge opp elever i risikosonen (…)».
Videre vil disse medlemmer vise
til statsrådens svarbrev 9. mai 2016 til komiteen, hvor det fremkommer
at Utdanningsdirektoratet har fått i oppdrag å utrede en oppfølgingsplikt,
og viser også til bestemmelsene i opplæringsloven, som helt klart plasserer
et veilednings-, oppfølgings- og rådgivningsansvar hos skolene overfor
den enkelte elev.
Disse medlemmer viser til at
dagens regelverk knyttet til hvorvidt en lærer har vurderingsgrunnlag
nok for å sette en karakter, har skapt frustrasjon i sektoren. Disse
medlemmer viser til at regelverket hittil har vært slik
at eleven kan miste karakteren og stryke hvis fraværet er så høyt
at læreren ikke lenger har grunnlag for å vite hva kompetansen er.
Dette har vært overlatt til skolens og lærerens skjønn. Disse
medlemmer er derfor positive til at regjeringen nå også
vil tallfeste en maksimalgrense for fravær på 10 pst., for å kunne
kreve karakter. Disse medlemmer viser til at denne
grensen gjelder ureglementert fravær, og dersom fraværet kan dokumenteres
og er knyttet til for eksempel helse- og velferdsgrunner, arbeid
som tillitsvalgt, eller politisk arbeid, teller ikke fraværet innenfor
10 pst.-regelen.
Disse medlemmer har merket seg
at regjeringens forskrift om fraværsgrense har skapt engasjement
og debatt. Det har blant annet vært omtalt eksempler på hvordan
fraværsgrensen kan tenkes å slå uheldig ut for enkelte elever. Disse
medlemmer viser til at kunnskapsministeren har fastslått
tydelige unntaksbestemmelser, og at disse ivaretar de aller fleste
legitime behov for fravær. Det kan imidlertid oppstå tilfeller,
for eksempel grunnet psykisk sykdom, der det i praksis vil være
vanskelig å dokumentere fravær på den måten regelverket legger opp
til. Disse medlemmer mener det er behov for å sikre
at det nye fraværsreglementet ivaretar elever som befinner seg i
en særlig vanskelig livssituasjon, slik at de får mulighet til å
fullføre skoleåret. Disse medlemmer vil understreke
at det viktigste skolen kan gjøre for elever som sliter psykisk,
er å sikre lærerens og helsepersonells mulighet til oppfølging, samt
et godt undervisningsmiljø som bidrar til skolemotivasjon. I denne
sammenheng viser disse medlemmer til samarbeidspartienes
satsing på skolehelsetjenesten. Disse medlemmer viser
til at det er viktig å satse på nærvær i skolen og er derfor fornøyd
med Kunnskapsdepartementets initiativ til forskning på «nærværsteam»
(PBG) som har oppstart skoleåret 2016–2017. Slik forskning vil gi
nødvendig erfaring med hvordan målrettet fokus på nærvær kan bidra
sammen med en fraværsgrense.
Disse medlemmer har vært opptatt
av å lytte til innspill fremkommet i media og i komiteens høring
fra skoleledere, lærere, elever, foreldre og organisasjoner. I tillegg
til eksempler nevnt over har hensynet til fag med lavt årstimetall
vært trukket frem. Disse medlemmer vil poengtere
at det laveste årstimetallet i et fag er 56 klokketimer, noe som
utgjør om lag 74 klassetimer. I debatten om regjeringens forskrift
til fraværsgrense har det blitt hevdet at en fraværsgrense på 10
pst. slår urimelig ut for disse fagene, og at disse fagene vil ivaretas
bedre med en fraværsgrense på 15 pst.
Disse medlemmer mener en fraværsgrense på
15 pst. med de samme unntaksbestemmelsene som i regjeringens forslag,
innført på landsbasis for en prøveperiode på tre år og som ledsages
av følgeforskning, vil være en modell som imøtekommer innspillene
fra elever og lærere. Disse medlemmer mener en slik
modell vil sikre at vi får dokumentert kunnskap om hvordan en fraværsgrense
påvirker elevenes nærvær på skolen. Disse medlemmer mener
videre at rektor i særskilte tilfeller skal kunne bestemme at enkeltelever
kan få standpunktkarakter i et fag selv om fraværsgrensen er oversteget. Disse
medlemmer mener at det uavhengig av en slik grense må være
en tydelig forutsetning at faglærer har vurdert at det er et forsvarlig
faglig grunnlag for å vurdere eleven.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
mener det er gode grunner til å innføre en nasjonal grense for fravær. Flertallet er
på denne bakgrunn positive til et forsøk med nasjonal grense for
fravær, slik blant annet Utdanningsforbundet har pekt på, basert
på føringene fra Stortinget. Flertallet viser til
at en samlet komité i denne innstillingen ønsker at fraværsreglementet
må ledsages av følgeforskning og evalueres nøye etter tre år.
Skolen må være tydelig på at fravær ikke er
greit. Det er fullt mulig at noen elever kan komme seg godt gjennom
skolen med å komme for sent til undervisningen og ha stort fravær.
Men hvis man godtar den typen holdninger i skolen, kan det smitte
over på andre elever som i mye større grad vil stå i fare for å
falle ut når de går glipp av undervisningen. Det er viktig at en
eventuell grense for fravær ikke oppfattes som en kvote for hvor
mye man kan være borte fra undervisningen.
Komiteen viser også
til at Kunnskapsdepartementet 18. juni 2015 fastsatte en rekke endringer
om vurdering i forskrift til opplæringsloven og forskrift til friskoleloven.
Fra 1. august 2015 gjelder derfor noen nye regler for vurdering.
Noen av endringene er justeringer som skal gjøre regelverket enklere
å forstå, mens andre er faktiske endringer. Forskriftsteksten baserer
seg i stor grad på forslagene og merknadene som var på høring våren
2015. Mens de aller fleste av disse endringene trådte i kraft fra
1. august 2015, er fraværsgrensen på 10 pst. udokumentert fravær
i videregående skole først planlagt innført 1. august 2016.
Komiteen viser til endringene
i vurderingsregelverket som gjelder fra 1. august 2015. Det har blant
annet kommet en ny bestemmelse i vurderingsforskriften § 3-16 som
har til hensikt å tydeliggjøre sammenhengen mellom underveisvurderingen
og standpunktkarakteren, og motivere elevene til jevn innsats gjennom
skoleåret. Den nye bestemmelsen gjør det klart at den kompetansen
eleven viser i løpet av opplæringen, er en del av grunnlaget for
vurderingen når standpunktkarakteren i fag skal fastsettes.
Komiteen påpeker at prinsippet
om at eleven skal ha mulighet til å forbedre kompetansen sin frem til
standpunktkarakteren fastsettes, har vært kilde til mange spørsmål
og misforståelser. Enkelte elever har brukt dette som argument for
å få nye sjanser, selv om de ikke har deltatt aktivt eller har valgt
å utebli fra deler av opplæringen. Det er også blitt oppfattet som at
all informasjon om elevens kompetanse må samles inn mot slutten
av opplæringen. Den nye bestemmelsen skal derfor tydeliggjøre at
eleven har et ansvar for å være til stede, delta aktivt og underveis
vise kompetanse som har betydning for standpunktkarakteren.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener prinsipielt at karakteren en elev får,
skal knyttes til måloppnåelse i faget, og at motivasjon for tilstedeværelse
og andre disiplinerende hensyn må gjøres på andre måter enn knyttet
til faglig vurdering. Slike måter kan for eksempel være gjennom
elevsamtaler, konsekvenser for ordenskarakter, samtaler med foreldre
der eleven er under 18 år, trekantmøter, eller krav til oppfølgingsplaner.
Aller helst bør metoden avgjøres av skolen og skoleledelsen som
kjenner det enkelte tilfelle best. Målet med et fraværsreglement
må være å stimulere til gjennomføring og sikre grunnlag for faglig
vurdering.
Komiteen mener et
nytt regelverk for fravær bør ledsages av følgeforskning og evalueres
nøye tre år etter innføringen.