Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra
Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove Trellevik,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Oskar J. Grimstad og Morten
Ørsal Johansen, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal,
fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, fra Venstre, Pål Farstad,
og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes,
viser til sluttprotokollen fra forhandlingene mellom Staten og Norges
Bondelag om jordbruksoppgjøret 2016–2017, som ble inngått 15. mai
2016, etter at Bonde- og Småbrukerlaget brøt forhandlingene, samt
brev fra Landbruks- og matdepartementet datert 31. mai 2016 hvor
det vises til en feil i proposisjonen på side 122. Det skal stå:
«Departementet viderefører taket på 100 millioner liter pr. aktør.»
Jordbruksoppgjøret 2016 gjelder bevilgninger over
kap. 1150 for kalenderåret 2017 og omdisponeringer innenfor vedtatt
budsjett for 2016. Videre omfatter oppgjøret målpriser for perioden
1. juli 2016 til 30. juni 2017 og enkelte andre bestemmelser. Ramme
for årets avtale er på 350 mill. kroner. Endring av målpriser, 190
mill. kroner, endret bevilgning i 2017 på 100 mill. kroner, overførte
midler fra 2015 og endret verdi på jordbruksfradraget på 4 mill.
kroner.
Det mest sentrale politiske grunnlaget for forhandlingene
er regjeringens politiske plattform, Stortingets behandling av kap.
1150 og 4150 Til gjennomføring av jordbruksavtalen m.m. i Innst.
285 S (2013–2014), Innst. 385 S (2014–2015) og avtalen mellom regjeringspartiene
og samarbeidspartiene av 28. mai 2014.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, er
tilfreds med at Bondelaget og staten kom til enighet i årets jordbruksoppgjør.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, ser det som viktig at organisasjonene
i landbruket hvert år kan forhandle med staten om viktige rammebetingelser
for næringen, utenom den ordinære budsjettprosessen på høsten. Forhandlingsinstituttet
tjener både landbruket og forbrukerne, og dette flertallet vil
derfor hegne om dette.
Dette flertallet ønsker et sterkt
norsk landbruk, og ser det som viktig å øke matproduksjonen basert
på norske ressurser. For at landbrukspolitikken skal legge til rette
for en god klimaprofil, er det viktig å øke matproduksjonen basert
på norske ressurser.
Komiteen viser til
Stortingets behandling av jordbruksoppgjøret 2015 (Innst. 385 S
(2015–2016)) og de føringer for jordbrukspolitikken som er lagt der.
Komiteen peker på at rammen for
oppgjøret legger grunnlag for en inntektsøkning per årsverk på 3,1
pst. fra 2016 til 2017, tilsvarende 10 700 kroner per årsverk. Økningene
i målpriser vil få inntektseffekt fra 1. juli 2016. Forutsatt at
prisøkningen realiseres fullt ut, vil inntekten i 2016 øke med vel
1 pst. i 2016 og ytterligere knapt 2 pst. i 2017.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at avtalen legger til rette for en inntektsvekst per årsverk
på 18 3/4 pst. fra 2014 til 2017, eller i underkant av 6 pst. per år.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at vridningene i tilskuddsordningene
for å stimulere til økt matproduksjon og mer effektiv gårdsdrift
fra 2014 og 2015 legges til grunn også for årets avtale. Dette gir
forutsigbarhet for landbruket, og legger til rette for at bønder som
vil satse og investere i norsk landbruk og norsk matproduksjon gjennom
denne avtalen fortsatt får gode muligheter til det. Disse
medlemmer peker på at vridningene i tilskuddene fra areal
til produksjon så langt har vært vellykket. Der det tidligere var
underskudd på lammekjøtt, er vi nå selvforsynte. Dette viser at
bøndene responderer godt på justeringer i tilskudd, og disse
medlemmer regner med at underdekningen av norsk storfekjøtt
fremover vil bli mindre når kvalitetstilskuddet for storfekjøtt
klasse O+ nå nær dobles.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
peker videre på at det er stor optimisme og investeringslyst i norsk
jordbruk. Det er derfor viktig, ikke minst for rekrutteringen til
næringen, at det er mulig for den enkelte bonde å modernisere og
videreutvikle alle brukstyper.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at det derfor er satt av
575 mill. kroner til investeringsstøtte i jordbruket. Samtidig peker disse
medlemmer på at regjeringens vridning i tilskuddene og endringer
i enkelte øvre kvotegrenser legger til rette for større grad av utnyttelse
av stordriftsfordeler i produksjonen. Samtidig er strukturdifferensieringen
i tilskuddene opprettholdt, noe som innebærer at støttenivået er
relativt sett høyere for mindre produsenter. Distriktsdifferensieringen
i tilskuddene er også opprettholdt.
Disse medlemmer er av den oppfatning
at innretningen på regjeringens landbrukspolitikk som en følge av
dette stimulerer til nødvendig teknologisk utvikling og investeringer
i gårdsdriften, og gjennom det legger til rette for økt matproduksjon
for både små og store bruk over hele landet.
Disse medlemmer peker i denne
sammenheng også på at regjeringen i Meld. St. 31 (2014–2015) Garden
som ressurs – marknaden som mål – Vekst og gründerskap innan landbruksbaserte
næringar, fremmer en rekke tiltak som legger til rette for at den
enkelte bonde bedre kan utnytte gårdens samlede ressurser i sin
virksomhet. Disse medlemmer understreker at regjeringens
samlede landbrukspolitikk gir både store og små bruk over hele landet
gode muligheter for fremtiden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
peker på at Norge er et gressland med gode forhold for å ha sau
og storfe som kan hente mye av fôret selv på beite. Årets jordbruksavtale
styrker tilskuddet til beiting i utmark både for sau og storfe for
å utnytte norske gressressurser bedre, og flertallet peker
på at regjeringen i sitt tilbud økte dette tilskuddet til dels betydelig
mer enn det bondeorganisasjonene selv krevde i forbindelse med jordbruksavtalen.
Det betyr en styrking av distriktslandbruket, bedre dyrevelferd
og at kulturlandskapet blir holdt i hevd.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener regjeringen
i for liten grad har vektlagt Stortingets forventning om økt norsk
matproduksjon med grunnlag i norske ressurser. Disse medlemmer ønsker
en tydeligere prioritering av bruk av gress- og beiteressursen.
Komiteen merker seg
at partene er enige om enkelte omdisponeringer innenfor budsjett
for 2016. 17,6 mill. kroner disponeres til økt prisnedskriving til norsk
korn og 3,8 mill. kroner disponeres til tilskudd til matkorn fra
1 juli 2016. 3,3 mill. kroner til økt prisnedskriving til RÅK-industrien
og 21,7 mill. kroner tilføres Landbrukets utviklingsfond. Som følge av
redusert utbetalingsprognose for rentestøtteordningen med 30 mill.
kroner og redusert tilskuddsramme fra LUF med 25 mill. kroner er
partene enige om å redusere bevilgningene til Landbrukets utviklingsfond
for 2017 med 55 mill. kroner. Som et investerings- og rekrutteringstiltak
økes bevilgningen til investering og bedriftsutvikling i landbruket
(IBU-midler) med 26,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
de strukturgrep som ble foretatt i 2014 fortsatt er gjeldende. Disse medlemmer viser
til at det er behov for å bedre økonomien særlig på små og mellomstore
bruk. Dersom inntektsveksten per årsverk år for år vokser mest på
de store brukene så vil det føre til at for mange små og mellomstore
bruk forsvinner. Dette er uforenelig med de mål som Stortinget har
satt for landbrukspolitikken.
Disse medlemmer registrerer at,
til tross for at regjeringen har vært opptatt av antall forenklingstiltak,
kan regjeringen ikke dokumentere at den enkelte bonde har spart
tid på disse tiltakene.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har varslet at den vil legge frem en stortingsmelding om
landbruket. Disse medlemmer vil understreke at det
overordnede målet for en slik melding må være å øke norsk matproduksjon
med grunnlag i norske ressurser. Disse medlemmer mener
at meldingen må ta utgangspunkt i at vi skal ha et landbruk i hele
landet der det er rom for både små, mellomstore og store bruk. Disse
medlemmer mener at videre strukturrasjonalisering i matproduksjonen
ikke vil være forenelig med de målene som Stortinget har satt for
norsk landbruk, og mener det må være et mål i meldingen å holde
antallet bønder i Norge på om lag dagens nivå.
Komiteen understreker
at jordbrukets viktigste oppgave er å produsere mat. Av hensyn til
beredskap, ressursutnytting, verdiskaping, sysselsetting og klimahensyn
er det viktig at norsk jordbruk produserer de matvarene som det
er naturlig å produsere i Norge, og i et omfang som kan dekke innenlands
etterspørsel og lønnsom eksport.
Komiteen har merket seg at avtalepartene,
for å stimulere til økt økologisk produksjon, øker satsene for økologisk
husdyrproduksjon og for arealer som brukes til å dyrke økologiske
grønnsaker, frukt, bær og poteter. Det skal gjennomføres en evaluering
av midlene til generisk markedsføring av økologisk mat.
Komiteen merker seg at Landbruksdirektoratet
frem mot jordbruksoppgjøret i 2017 skal gjøre en vurdering av virkning,
mulig innretning og forvaltningskostnader knyttet til å innføre
pristilskudd til økologisk frukt, bær og grønnsaker, med intensjon om
å innføre en slik ordning for 2018.
Komiteen viser til at det stimuleres
til økt kornproduksjon, særlig i de områder av landet som har gode
naturgitte forhold for produksjon av matkorn. Målprisene på korn
økes tilsvarende en økt bruttoinntekt på 75 mill. kroner. Målprisen
for mathvete økes med 9 øre per kg. Rug holdes uendret. Sammen med
prisnedskriving på 2,5 øre for norsk korn og en økning i tilskudd
til matkorn på 4 øre per kg økes prisen på råvarer til matmel med
2 øre per kg. Målprisen på bygg og havre økes med hhv. 7 og 6 øre per
kg. Det anslås at råvarer til kraftfôr vil øke med 3 øre per kg.
Satsene i arealtilskuddet for korn i sone 1–4 økes med 13 kroner
per dekar. Arealtilskuddet til grovfôr reduseres med 35 kroner per
dekar i sone 1 og 5 kroner per dekar i sone 3 og 4. Kulturlandskapstilskuddet
til alt areal reduseres med 13 kroner per dekar.
Komiteen viser til at for å styrke
økonomien på små og store bruk med sau, økes tilskuddet til sau over
ett år med 27,6 mill. kroner. Satsen økes med 40 kroner for de første
100 sauene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, merker seg at
målprisen for svinekjøtt økes med 9 øre per kg. For bedre å balansere
markedet reduseres satsene for tilskudd for avls- og slaktegris,
tilsvarende 10 mill. kroner og distriktstilskudd for egg reduseres
med 20 øre per kg for Vestlandet og 45 øre per kg for Nord Norge.
Komiteen merker seg
at avtalepartene har prioritert produksjoner med markedspotensial,
og støtter at det satses på å øke norsk storfekjøttproduksjon.
Komiteen merker seg økningen
i kvalitetstilskuddet og utformingen av dette, og at tilskudd til beiting
i utmark økes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at storfekjøttproduksjon
er en langsiktig produksjon. Flertallet understreker at
behovet for økt bygningskapasitet i næringen må følges opp med tilstrekkelig
tilgang på investeringsvirkemidler i årene framover.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, merker seg
at maksimal dagsats for tilskudd til avløsing ved sykdom og fødsel
mv. økes med 30 kroner, som krever en økt bevilgning på 3,4 mill.
kroner.
Dette flertallet merker seg at
distriktstilskuddene for frukt, bær og veksthusgrønnsaker økes innenfor
en ramme på 3,3 mill. kroner og at Landbruksdirektoratet får i oppdrag
å vurdere dagens bestemmelser om tilskuddsgrunnlag fram mot jordbruksoppgjøret
i 2017. Avrenspris for poteter settes til 40 øre per kg. Partene
foretar en gjennomgang av priskurven for potet, med sikte på å legge
til rette for lenger sesong for norsk vare.
Dette flertallet merker seg at
partene er enige om at søknadsfristene for produksjonstilskudd er 15. mars
og 15. oktober og er absolutte, men at det skal være mulig å endre
innsendt søknad i 14 dager etter søknadsfristen uten at det får
økonomiske konsekvenser for søker. Informasjon til næringen, kommuner
og fylkesmenn om det nye forvaltningssystemet er særdeles viktig.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til at hele landet må tas i bruk for å nå målet om å øke matproduksjonen
basert på norske ressurser. Det at importerte kraftfôrråvarer øker
er bekymringsfullt, og disse medlemmer har også merket
seg at kornproduksjonen er redusert med over 20 pst. de siste ti årene,
fram til 2014. Denne utviklingen må snus. Disse medlemmer mener
derfor at kornøkonomien bør prioriteres i fremtidige jordbruksoppgjør.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at andelen norske råvarer i kraftfôret økte med 9 prosentpoeng fra
2014 til 2015, fra 46 pst. til 55 pst. Norskprodusert andel av karbohydratene
i kraftfôret økte fra 61 pst. til 73 pst.
Flertallet har merket seg at
tilgangen av norsk korn i sesongen 2015–2016 er den høyeste produksjonen
siden 2004, og 26 pst. høyere enn gjennomsnittet for perioden 2010–2014.
Gunstige værforhold i 2015 bidro til at kornavlingene per dekar
i 2015 var de høyeste noen gang, og den 6. største totale kornavlingen
noen gang.
Flertallet viser til at partene
i jordbruksavtalen er enige om å stimulere til økt kornproduksjon, særlig
i de områder av landet som har gode naturgitte forhold for produksjon
av matkorn.
Komiteen mener at
for at vi i fremtiden skal kunne produsere norsk mat som forbrukerne
etterspør, må vi sikre et sterkt jordvern. Matjorda er en viktig
nasjonal ressurs, som er begrenset. Under 3 pst. av Norges totale
areal er dyrket jord, og kun 1,3 pst. egner seg til dyrking av korn.
Derfor er det viktig å ta vare på mest mulig matjord dersom vi skal
nå målene om økt norsk matproduksjon. Komiteen ser
det derfor som viktig at Stortinget høsten 2015 samlet seg om ambisiøse
mål for jordvernet, i forbindelse med behandlingen av jordvernstrategien (jf. Innst.
565 (2015–2016)).
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, viser til at næringskomiteen
da samlet seg om at det årlige målet for omdisponering av dyrket
mark skulle settes til maks 4 000 dekar innen 2020. Stortinget ba
om at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett for 2016 skulle komme
med positive virkemidler for kommunene som vil gjøre det enklere
å unngå utbygging av dyrket mark. Flertallet merker
seg at dette ikke er fulgt opp i tilstrekkelig grad fra regjeringens
side.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser at regjeringen i revidert nasjonalbudsjett
for 2016 varslet flere virkemidler tilknyttet jordvern. Blant annet
viste regjeringen til at jordvern vil bli omtalt i forbindelse med
Nasjonal transportplan, og det er startet et arbeid med sikte på
å forbedre kartleggingen av jordbruksarealene. Disse medlemmer viser
til at omdisponeringen av dyrka jord har hatt en fallende tendens.
I 2014 ble 5 710 dekar omdisponert. Til sammenligning ble det i
årene 2004–2013 i gjennomsnitt omdisponert 7 600 dekar årlig. I
åtte av disse årene med rød-grønn regjering. Disse medlemmer er
glade for at godkjent nydyrket areal fortsatt ligger på et høyt
nivå, og mer enn dobbelt så mye som det som er omdisponert, med 16 846
dekar i 2015 og 18 572 dekar i 2014.
For å nå målet om økt matproduksjon
må hele landet tas i bruk. Komiteen understreker
betydningen av at vi gjennom differensierte virkemidler bidrar til
lønnsom matproduksjon i marginale områder, samtidig som det legges
til rette for volumproduksjon som sikrer næringsmiddelindustrien
tilgang på råvarer av høy kvalitet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til de
særskilte markedsmulighetene innenfor produksjonene korn, storfekjøtt
og grønt. Disse medlemmer understreker at tilskuddssystemet
for storfekjøttproduksjon utformes slik at det stimuleres til produksjon
både i ammekubesetninger og i kombinasjonen kjøtt- og melkeproduksjon.
Økonomien i korn- og grøntproduksjon må bedres for å stimulere til
økt produksjon.
Komiteen viser til
innstillingen om fjorårets jordbruksoppgjør, jf. Innst. 385 S (2014–2015),
der en samlet næringskomité slo fast at det må opprettholdes en
differensiering i virkemidlene, for å legge til rette for en variert
bruksstruktur og sikre bærekraftig produksjon på jordbruksarealene
i hele landet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg
at det i jordbruksoppgjøret for 2014 kom en dreining i tilskuddene
til fordel for større bruk, noe som har ført til at inntektsavstanden
mellom små og mellomstore bruk har økt.
Disse medlemmer har vært bekymret
for denne utviklingen, men har merket seg at flertallet i Stortinget
– Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre – har
støttet opp om denne kursendringen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre ser det som
positivt at det i årets avtale er bevegelse i retning av å styrke
de små og mellomstore brukene, og at den økte budsjettstøtten i
stor grad innrettes mot å bedre lønnsomheten og driftsgrunnlaget
for de små og mellomstore brukene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, ser det som viktig å styrke
differensieringen av virkemidlene, slik at en opprettholder en variert
bruksstruktur og sikrer bærekraftig produksjon på jordbruksarealer
over hele landet, i tråd med Stortingets uttrykte målsettinger. Flertallet ser
det som viktig at den strukturelle innretningen i virkemidlene må
utformes for å legge til rette for lønnsom drift ved ulike bruksstørrelser.
Komiteen legger til
grunn at utøverne i jordbruket skal ha reelle muligheter til samme
inntektsutvikling som andre i samfunnet. For å sikre rekruttering
og inntektsmulighetene for dem som bruker hele eller mesteparten
av arbeidskraften sin i næringen, er det viktig å redusere inntektsgapet
mellom jordbruket og andre i samfunnet.
Komiteen mener det er avgjørende
at utøverne i landbruket skal kunne ha en inntektsutvikling og sosiale
vilkår på linje med andre grupper, slik Stortinget har forutsatt.
Komiteen peker også på at bøndene
som selvstendige næringsdrivende selv kan påvirke sin inntektsutvikling,
blant annet gjennom investeringer de foretar i egen gård og hvordan
de legger opp til å utnytte gårdens ressurser.
Komiteen ber regjeringen om å
drøfte inntektsmålet i jordbruket i den varslede jordbruksmeldingen
til Stortinget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
legger vekt på at avtalen har en innretning som vil bidra til en
balansert inntektsutvikling i næringen ved at budsjettmidlene fordeles
med en strukturprofil som jevner ut inntektsmulighetene for små
og mellomstore bruk.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ser det som viktig
å bedre lønnsomheten i landbruket, og redusere inntektsgapet mellom
landbruket og sammenlignbare grupper. Det vises til innstillingen
fra jordbruksoppgjøret for 2015, jf. Innst 385 S (2014–2015), der
en samlet komité slo fast følgende:
«Komiteen er enige om å sikre en hensiktsmessig bruk
av statlige overføringer, redusere kostnadsnivået og gi bonden nye
og bedre inntektsmuligheter.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at staten i sitt tilbud la opp
til å kutte i budsjettstøtten til landbruket med 70 mill. kroner. Disse
medlemmer ser det som et steg i riktig retning at den fremforhandlede
avtalen gir en økning på 100 mill. kroner i budsjettmidler, og at
budsjettmidlene i stor grad målrettes for å bedre inntektsmuligheter
for små og mellomstore bruk.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker økt rekruttering
til landbruket, og da er det viktig med konkurransedyktige inntektsmuligheter.
Aktørene i landbruket ligger etter andre grupper inntektsmessig,
og jordbruksoppgjør endrer ikke på dette. For at de landbrukspolitiske målene
skal nås, mener disse medlemmer at inntektsgapet
mellom jordbruket og andre yrkesgrupper i samfunnet må reduseres.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at årets jordbruksoppgjør
vil gjøre at inntektsforskjellene mellom landbruket og andre grupper
vil øke. Disse medlemmer vil vise til at økningene i
budsjettmidler til jordbruket de tre siste årene er økt med 145
mill. kroner. Til sammenligning var økningen i budsjettmidler over
jordbruksavtalen de tre siste årene under regjeringen Stoltenberg
II på over 1 mrd. kroner. Disse medlemmer viser til
at bondens mulighet for økt inntekt er det viktigste tiltaket for
å nå de landbrukspolitiske målene. Stortingsflertallet bestående
av Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre har
definert prosentvis lik inntektsvekst som andre grupper som gjeldende
inntektsmål. Dette vil år for år øke inntektsforskjellene.
Disse medlemmer mener derfor
at det er nødvendig å definere et nytt inntektsmål for jordbruket,
som vil bidra til å redusere inntektsforskjellene og å nå målene
som Stortinget har satt for norsk matproduksjon. Disse medlemmer vil
derfor foreslå følgende inntektsmål for jordbruket og fremmer følgende
forslag:
«Inntektsmålet for jordbruket er å redusere,
og over tid fjerne, inntektsforskjellene mellom jordbruket og andre
yrkesgrupper i samfunnet målt i kroner per årsverk.»
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet har merket seg at den rød-grønne regjeringen
hadde som inntektsmål å «sikre utøverne i landbruket en inntektsutvikling
og sosiale vilkår på linje med andre grupper», jf. Meld. St. 9 (2011–2012).
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er et stort
investeringsbehov i landbruket. Det er derfor nødvendig å etablere
en investeringspakke for landbruket utenfor rammen av jordbruksoppgjøret.
Det er særlig behov for å stimulere til investeringer som bygger
opp under familiejordbruket.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det
i statsbudsjettet for 2017 etableres en investeringspakke for landbruket
særlig rettet mot investeringer på små og mellomstore bruk.»
Komiteen viser til
at jordbruket er primærleddet i en komplett norsk verdikjede fram
til forbruker. I mange lokalsamfunn er den totale sysselsettingseffekten
og verdiskapingen den står for, viktig. Matindustrien må sikres
konkurransedyktige og forutsigbare rammebetingelser, og det må legges
til rette for økt foredling av råvarer fra norsk landbruk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, mener at det i forbindelse
med utfasing av eksportstøtte innen 2020 må iverksettes kompenserende
tiltak, i tråd med Stortingets signaler.
Komiteen er enig i
at jordbrukets viktigste oppgave i klimasammenheng er å redusere
utslippene per produserte enhet, øke opptaket og tilpasse produksjonen
til et klima i endring.
Komiteen merker seg at det nedsettes
et utvalg som skal se nærmere på hvordan jordbrukets samlede utslippsregnskap
kan videreutvikles og synliggjøres bedre, og som grunnlag for kunnskapsbaserte
tiltak. I klimaarbeidet prioriteres videre innsats inn mot forskning,
utredning og rådgivning. Komiteen registrerer at
ordningen med tilskudd til drenering videreføres med uendrede satser,
og at midler til handlingsplan for bærekraftig bruk av plantevernmidler
prioriteres til jordbruksformål.
Komiteen merker seg at norsk
jordbruk har et klimagassavtrykk, men likevel at det er blant verdens reneste.
Komiteen ser det som viktig at
landbruket bidrar til å nå de ambisiøse klimamålene vi har satt
oss, og er kjent med at jordbrukets viktigste oppgave i klimasammenheng
er å redusere utslippene pr. produsert enhet, øke CO2-opptaket
og tilpasse produksjonen til et klima i endring. Komiteen ser
det som positivt at næringen aktivt arbeider med dette, og er kjent
med at næringen har satt seg som mål at landbruket skal være fossilfritt
innen 2030, og arbeider med tiltak for klimasmart matproduksjon. Komiteen viser
til klimarapporten fra det partssammensatte utvalget bestående av
Klima- og miljødepartementet, Landbruks- og matdepartementet, Skogeierforbundet,
Bondelaget, Norsk Bonde- og Småbrukarlag og Miljøstiftelsen Zero
la fram tidligere i år, som viser til at norsk landbruk har potensial
for å kutte 20 pst. av utslippene, samtidig som produksjonen opprettholdes. Komiteen mener
arbeidet med å redusere klimautslipp fra norsk matproduksjon må
prioriteres samtidig som målet om økt matproduksjon med intensjon
om økt selvforsyning ivaretas. Det må også lønne seg å investere
i klimasmarte driftsmetoder, og virkemidlene må innrettes for å stimulere
til dette.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, mener at dagens kanaliseringspolitikk
er klimasmart, og ser det som viktig at den geografiske produksjonsfordeling
videreføres. Det må sikres at melkeproduksjonen ikke flyttes til
arealer der man tradisjonelt har dyrka korn. Bare slik utnytter
vi det norske arealet til matproduksjon, og sikrer mest mulig bærekraftig
og miljøvennlig produksjon. Flertallet har også merket
seg at effektiv melkeproduksjon, med produksjon av kjøtt og melk
i kombinasjon, gir redusert klimamessig fotavtrykk.
Flertallet mener arbeidet med
å redusere klimautslipp fra norsk matproduksjon må prioriteres, samtidig
som målet om økt matproduksjon med intensjon om økt selvforsyning
ivaretas. Virkemidlene må utformes slik at næringsutøverne gis tilstrekkelig ansporing
til å investere i klimaeffektiv og klimatilpasset drift. Et mangfold
av bruk er viktig for å møte klimaendringene. Økt drenering er sentralt
for å øke matproduksjonen og redusere klimautslippene, og virkemidlene
må innrettes slik at dreneringsaktiviteten forsterkes. For å lette
finansieringen av investeringer i klimatiltak bør det vurderes en
fondsordning med skattefordel etter modell av skogfondsordningen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har merket seg
at regjeringen verken i tilbud eller i Prop. 133 S (2015–2016) har tatt
hensyn til at et flertall på Stortinget har uttalt seg kritisk til
en ordning med utsiktsrydding på Vestlandet. Disse medlemmer vil
igjen understreke at selv om en slik ordning isolert sett er positiv,
så må den finansieres på andre måter enn over jordbruksavtalen.
Disse medlemmer mener det viktigste
klimatiltaket norsk landbruk kan bidra med, er å øke matproduksjonen
med grunnlag i norske ressurser.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at jordbruksoppgjøret er regjeringens viktigste mulighet til
positiv styring og påvirkning av en sektor som er avgjørende for
landets beredskap og sikkerhet. Norge er et karrig land, vi har
et tøft klima. Det krever av oss som er valgt til å styre landet
at vi tar i bruk de virkemidlene som er nødvendige for å sikre matproduksjon
der det er mulig, over hele landet. Oppdraget handler ikke om morgendagen,
neste uke, eller den stortingsperioden vi er i, vårt oppdrag har
et perspektiv utover generasjonene.
Dette medlem mener at Norge skal
selge til og kjøpe mat fra andre land, men økende kraftfôrimport
er ikke sjølberging, det er bruk av jord i andre land. Det øker
avhengigheten av forhold i andre land og verdensdeler, forhold som
raskt kan endres. Stortinget har et sterkt ansvar for å sikre matberedskapen for
våre innbyggere.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti viser
til at fullgod utnyttelse av det norske jordbrukspotensialet gjør
at man ikke kan drive god jordbrukspolitikk uten å styrke de mellomstore
og mindre brukene. Vi må satse på disse brukene, fordi det er der
vi samlet sett har de store jordarealene. Driftsforholdene er slik
i Norge at hvis vi skal lykkes, må vi satse på kvalitet, ren mat,
økologi og en bærekraftig og ikke minst dyrevennlig produksjon.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
jordbruksoppgjøret ikke bidrar til å oppfylle disse grunnleggende
forhold, og foreslår derfor å sende oppgjøret som helhet tilbake til
regjeringen. Det kan ikke være sånn at når regjeringens jordbrukspolitikk
drar Norge i feil retning, så sitter Stortinget stille, under dekke
av at forhandlingsinstituttet må bevares. Dette medlem mener en
slik handlemåte er en blankofullmakt for en politikk som skader
nasjonens interesser. Når regjeringen er uvillig til å drive god
politikk, må Stortinget ta styringen.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Prop. 133 S (2015–2016) Jordbruksoppgjøret 2016
m.m. sendes tilbake til regjeringen.»
Dette medlem viser til den negative
utviklingen i aktivt jordbruksareal. Det er dette medlems mål
å utnytte de ressursene naturen har gitt oss. For å gjennomføre
en rettferdig, miljøvennlig og fremtidsrettet politikk må regjeringen
levere noe vesentlig bedre enn det forslaget Stortinget behandler nå.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen innlede nye forhandlinger
med jordbrukets organisasjoner og legge fram et nytt tilbud i samsvar
med følgende prinsipper:
Matproduksjon er
en samfunnsoppgave.
Økt kunnskap om klimaendringene og konsekvenser
for framtidig matvaresituasjon globalt og nasjonalt krever utforming
av ny landbrukspolitikk basert på prinsippet om matsuverenitet, bevaring
og bruk av tilgjengelig matjord og matproduksjon basert på egne
ressurser.
Norsk jordbruk er bruk av jord i Norge.
Dette betyr at jorda må dyrkes der den ligger, gjennom drift av
små og store bruk, og at det jobbes målrettet for å bruke mer areal.
Jordbrukspolitikken må i sum legge til
rette for at det blir lønnsomt for bonden å øke produksjon på norske
ressurser.
Kraftfôrprisen må økes, dette må inkludere
en mer rettferdig tilskuddsordning, ikke lav kraftfôrpris og økt
tilskudd til volum.
Inntektsgapet på første årsverk skal tettes
for alle produksjoner.
Omlegging mot mer økologisk produksjon,
slik at målet om 15 pst. økologisk forbruk og jordbruksareal kan
nås innen 2020.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at det i perioden
1999 til 2015 er registrert en reduksjon i det totale jordbruksareal
på 537 000 dekar (5,2 pst.). Reduksjonen i fulldyrka jordbruksareal er
særlig sterk i Telemark, Agder, vestlandsfylkene (over 20 pst. i
Hordaland) og Troms. Det er en målsetting å øke norsk matproduksjon,
i hovedsak på norske ressurser.
Disse medlemmer understreker
at det er en svært viktig målsetting å snu den negative arealutviklingen.
Dersom en skal lykkes med det, må det utvikles nye målrettede virkemidler.
Disse medlemmer mener at innføring
av et driftsvansketilskudd ved jordbruksforhandlingene 2018 er en
treffsikker ordning for å motvirke arealavgang, gjengroing og redusert
biologisk mangfold på bruk med vanskelige driftsforhold. Driftsvansketilskuddet
skal kompensere for bratthet, skiftestørrelse og uhensiktsmessig
utforming. På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre et driftsvansketilskudd
i jordbruksoppgjøret 2018.»
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til at hovedavtalen for jordbruket regulerer, blant annet, hvordan
forhandlingene skal gjennomføres. § 1-4 regulerer uenighet mellom
organisasjonene, og hvor staten da «skal ta underhåndskontakt med
hver av organisasjonene for å finne grunnlag for en felles opptreden
fra deres side. Kontakten skal bygge på prinsippet om at staten
skal være nøytral i forhold til de to organisasjonene». Dette
medlem vil understreke at «disiplinering» av én eller begge
organisasjoner ikke er statens oppgave, og forutsetter at slikt
ikke vil finne sted i fremtiden.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
at dagens målstruktur for norsk jordbrukspolitikk ikke i tilstrekkelig
grad er konkretisert gjennom målbare delmål. Målstrukturen inneholder
heller ikke en klar prioritering av delmålene. Dette medlem mener
det er nødvendig å operasjonalisere de overordnede jordbrukspolitiske målene
nærmere, inkludert delmål, gjennom mer konkrete, avgrensede og etterprøvbare
mål som skal gi grunnlag for styring og resultatmåling. Dette medlem ber
regjeringen om å klargjøre hovedmål og delmål for jordbrukspolitikken
samt å foreta en prioritering mellom målene og komme tilbake til Stortinget
med slike mål høsten 2016, og fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge frem for Stortinget
en sterkere operasjonalisering av veien mot de langsiktige målene
for landbrukspolitikken, gjennom en ny struktur for mer konkrete,
avgrensede og etterprøvbare delmål.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at differensieringen
i virkemidlene må styrkes, slik at en variert bruksstruktur opprettholdes
og at bærekraftig produksjon sikres på jordbruksarealene i hele
landet. Den strukturelle innretningen i virkemidlene må utformes
slik at lønnsomheten ivaretas for alle bruksstørrelser.
Komiteen ser det som
viktig å legge til rette for økte investeringer i landbruket og
vil styrke kapitaltilgangen og investeringsvirkemidlene for norsk landbruk.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, mener det er store investeringsbehov
i jordbruket knyttet til å kunne øke matproduksjonen, videreutvikle
velferden for folk og dyr, samt tilrettelegge for nødvendige klimatiltak.
Næringa må sikres gode investeringsordninger gjennom investeringsvirkemidler
og målrettede skatteendringer. Investeringstilskuddene må utformes
slik at mangfoldet av bruk opprettholdes, og slik at produksjonen
tilpasses brukenes arealgrunnlag. Investeringer i landbruket gir
store ringvirkningseffekter og vil skape vekst og sysselsetting
i hele landet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Venstre og Sosialistisk Venstreparti,
er enig i at kravet om løsdrift først trer i kraft fra 1. januar 2034.
Komiteens medlemmer fra Venstre og
Sosialistisk Venstreparti støtter ikke kravet om at løsdrift
utsettes til 2034. Løsdriftskravet har vært kjent siden St.meld.
nr. 12 (2002–2003) om dyrehold og dyrevelferd. Samtlige norske melkebønder
har fått minst 20 år på å legge om driften, og mange aktører har
allerede bygget nye løsdriftsfjøs. Disse medlemmer mener
at en utsettelse av løsdriftskravet vil være urimelig overfor de
bøndene som har innrettet seg etter gjeldende regelverk og påtatt
seg store lån for å bygge om eller bygge nytt.
Disse medlemmer viser til at
Landbruksdepartementets arbeidsgruppe om storfehold i 2008 konkluderte
med at løsdrift gir bedre dyrevelferd:
«Arbeidsgruppa er enig om at løsdrift totalt sett gir
bedre grunnlag for dyrevelferd enn båsfjøs. Løsdrift gir, i motsetning
til båsfjøs, dyra adgang til mosjon og fri bevegelse, utøvelse av
naturlig adferd og sosial samhandling med andre dyr.»
Disse medlemmer er av den oppfatning
at god dyrevelferdspolitikk bør prioriteres, ikke treneres.
Disse medlemmer viser til at
det følger med særskilte investeringsbehov for å imøtekomme kravet
om løsdrift i storfehold, særlig for små og mellomstore bruk. Disse
medlemmer mener derfor at investeringsvirkemidlene må økes
og innrettes slik at investeringene skjer i samsvar med ressursgrunnlaget.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti merker
seg at regjeringen går inn for at løsdriftskravet skal gjelde fra
2034, og at det skal utformes kompenserende tiltak for å ivareta
hensynet til dyrevelferd i overgangsperioden. Dette medlem mener
denne utsettelsen burde vært unngått. Dette medlem forutsetter
at tiltakene utformes i nært samarbeid mellom faglagene og relevante fagmiljø.
Komiteen viser til
Stortingets tidligere vedtak, og støtter at en begynner utfasingen
av eksportsubsidier for ost, og at de frigjorte midlene benyttes
til å styrke konkurransekraften for andre produkter.
Komiteen ønsker at dagens sats
på 50 øre per liter i distribusjonstilskudd videreføres til 2018,
da ordningen skal evalueres. Det settes ikke noe maksimal grense
for det totale volumet som kan gå inn under ordningen, men hvis
dette overstiger 115 millioner liter totalt, begrenses tilskuddssatsen
innenfor en samlet økonomisk ramme på 57,5 mill. kroner.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, merker seg videre reduksjonen
i innfraktordningen for melk, og understreker betydningen av denne
ordningen for å sikre melkeproduksjon over hele landet.
Flertallet understreker at avvikling
av eksportstøtte vil øke behovet for avsetningen av melkeprodukter
i det norske markedet. Arbeidet med å sikre gode rammevilkår for
avsetning av norsk melk må forsterkes.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at en velfungerende varekjede forutsetter at det er en
viss styrkebalanse mellom leddene i varekjeden. Dette flertallet er
opptatte av at det er effektiv konkurranse i alle ledd i varekjeden,
både i matindustrien og i handelen. I Norge har produsentene hele
ansvaret for markedsbalansen og finansierer selv alle balanseringstiltak.
Produsentsamvirkene står derfor for markedsbalanseringen. Samvirkets
tildelte markedsregulatorrolle må ikke være konkurransevridende
for noen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
et sterkt importvern for landbruksprodukter er en forutsetning for
å kunne opprettholde landbruk over hele landet og øke matproduksjon
på norske ressurser. Et fortsatt velfungerende og forutsigbart importvern
er avgjørende for hele verdikjeden.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
et sterkt importvern for landbruksprodukter er en forutsetning for
å kunne ha et landbruk over hele landet og for å øke matproduksjonen
med grunnlag i norske ressurser. De foreslåtte målprisøkningene
i jordbruksavtalen er avhengig av at tollvernet ikke svekkes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, mener at forhandlingene med
EU, de såkalte artikkel 19-forhandlingene, i størst mulig grad må
skjerme norsk landbruk.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at tollvernet er særlig viktig for de større bøndene som henter
en stor del av inntektene fra markedet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre
og Sosialistisk Venstreparti, mener Norge har et stort ansvar
for å ta vare på de bevaringsverdige husdyrrasene. Flertallet mener
den beste måten å sikre disse på er å sørge for at det er god økonomi
for bonden å drive med denne type produksjon.