Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser
til budsjettforliket mellom de fire partiene, som innebærer at posten
foreslås redusert med 386 578 000 kroner sammenlignet med regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til alternativt budsjett og egne
forslag og merknader i Innst. 2 S (2017–2018). Disse medlemmer gjør oppmerksom
på at reduserte utgifter til konsulentbruk teknisk er plassert under
denne posten.
Disse medlemmer påpeker at
regjeringens ABE-kutt ikke er en reform, men snarere uforutsigbare kutt
som har variert tilfeldig fra 0,6 til 0,8 pst. siden innføringen
i 2015. Målet var flate og forutsigbare kutt, for at offentlige
virksomheter skulle stimuleres til kontinuerlig effektiviseringsarbeid
– ved at de får prioritere selv. For budsjettåret 2018 ble ABE økt
til 0,7 pst. i budsjettforliket for å saldere ut budsjettet, dette
mener disse medlemmer er en useriøs
måte å saldere budsjettene på, og at denne økningen av ABE-kuttet
vil ramme tjenestetilbudet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til sitt alternative budsjett, hvor
det foreslås å redusere kap. 2309 post 1 med 1 532 749 000 kroner som
følge av blant annet redusert bruk av privat konsulentbruk i staten
og frysing av lønnen til alle ledere i staten som tjener mer enn
15 G.
Disse medlemmer viser til
Senterpartiets alternative statsbudsjett, der det er foreslått en
rekke målrettede byråkratikutt i staten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative budsjett og merknader i Innst. 2 S (2017–2018). Dette medlem gjør
oppmerksom på at reduserte utgifter til konsulentbruk i departementer,
direktorater og helseforetak er plassert under denne posten av praktiske
hensyn, og at dette representerer innsparinger som i praksis vil
fordele seg på mange ulike poster.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at selskapers aggressive
skattetilpasning medfører at Norge går glipp av store inntekter
som kunne ha vært brukt til å betale for skoler, sykehus og barnehager.
Det er urettferdig at det i stadig større grad skal være vanlige
folks lønninger som må opprettholde velferdstjenestene våre. Dette medlem vil
derfor jobbe aktivt internasjonalt og i Norge mot skattetilpasning
og for økonomisk åpenhet.
Dette medlem viser til Miljøpartiet
De Grønnes alternative statsbudsjett, hvor det fremmes forslag om en
storsatsing mot økonomisk kriminalitet og svart arbeid i Norge.
Kontroll- og tilsynsetater og påtalemyndigheter mangler ressurser
i dette viktige arbeidet. Dette medlem viser til at
i Miljøpartiet De Grønnes alternative budsjett foreslås det å sette
av 500 mill. kroner, rent teknisk satt av på kap. 23 og post 1 –
for at det derifra fordeles til Skatteetaten, Toll- og avgiftsetaten, Nav,
Brønnøysundregistrene og påtalemyndighetene.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødt sitt alternative budsjett og merknader
i Innst. 2 S (2017–2018), hvor regjeringens ABE-kutt på over 1 600
mill. kroner er foreslått reversert i sin helhet. Teknisk er denne
endringen mot regjeringens budsjettforslag plassert på kap. 2309
Tilfeldige utgifter. Dette
medlem viser til at regjeringen Solberg har gjennomført store
kutt i offentlig forvaltning, under den såkalte avbyråkratiserings-
og effektiviseringsreformen (ABE), hvert år siden 2015. Dette medlem mener
disse kuttene har gått ut over offentlig forvaltnings evne til å
løse lovpålagte oppgaver, og viser til eksempler på nedbemanning
og dårligere tjenester fra blant annet politiet, kriminalomsorgen,
skattemyndighetene og miljøforvaltningen. Dette medlem vil påpeke at
statlig forvaltning, offentlig tilsyn og saksbehandling er en viktig
del av demokratiet, som sørger for at vedtatt politikk blir gjennomført
i praksis.