Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal
og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Henrik
Asheim, Mudassar Kapur, Anders Riise og Aleksander Stokkebø, fra
Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Jan Steinar Engeli Johansen
og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og
Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra venstre Abid Q. Raja, fra Kristelig Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og
fra Rødt, Bjørnar Moxnes, viser til redegjørelsen fra daværende
stortingspresident Olemic Thommesen av 6. mars 2018, brev fra Stortingets presidentskap
av 23. mars 2018, som er vedlagt denne innstillingen, og finanskomiteens
svar i brev av 4. april 2018.
Komiteen viser videre til kontroll-
og konstitusjonskomiteens behandling av Riksrevisjonens undersøkelse
av Stortingets byggeprosjekt; Prinsens gate 26, nytt post- og varemottak
og innkjøringstunnel, Dokument 3:12 (2016–2017), jf. Innst. 486
S (2016–2017).
Komiteen har fått oversendt
Dovre Group Consultings kvalitetssikring av basisestimat og usikkerhetsanalyse
for byggeprosjektet P26 og kulvert, og merker seg at de som resultat
av usikkerhetsanalysen anbefaler en kostnadsramme på 2 320 mill.
kroner for prosjektet. Komiteen mener
det er svært alvorlig at kostnadene i byggeprosjektet ligger an
til å overskride de fullmaktene som Stortinget har gitt. Komiteen forutsetter
at de tilleggene som nå etterspørres fra presidentskapet, er tilstrekkelige
til å dekke alle kostnadene i prosjektet, og at presidentskapet
iverksetter de nødvendige tiltakene for å sørge for dette.
Komiteen mener det er mest
hensiktsmessig å behandle en foreløpig, begrenset økning av fullmaktsrammen
på 90 mill. kroner, slik presidentskapet har anbefalt. Dette vil
dekke prosjektets behov frem til juni d.å. Den endelige kostnadsrammen
vil bli behandlet i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett
for 2018.
Komiteen vil på denne bakgrunn
foreslå følgende:
«Stortinget
samtykker i at Stortinget i 2018 kan pådra staten forpliktelser
ut over budsjettåret for å gjennomføre byggeprosjektet Prinsens
gate 26, nytt post- og varemottak og ny innkjøringstunnel under
kap. 41 Stortinget post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres,
med 90 mill. kroner ut over tidligere vedtatte ramme på 1 838 mill.
kroner til en samlet ramme på 1 928 mill. kroner.»
Komiteen mener
Stortinget har et særlig ansvar for å forvalte fellesskapets penger
på en god og forsvarlig måte. Byggeprosjektet og de gjentatte kostnadsoverskridelsene
har på sin side svekket tilliten til Stortinget. Det påhviler presidentskapet
et særlig ansvar for å gjenoppbygge tilliten ved å fullføre byggeprosjektet
på en forsvarlig måte.
Komiteen viser til at et samlet
storting ved behandlingen av Innst. 486 S (2016–2017) om saken «Riksrevisjonens
undersøkelse av Stortingets byggeprosjekt; Prinsens gate 26, nytt
post- og varemottak og innkjøringstunnel» understreket at presidentskapets
plikt til å påse at konstitusjonelle regler overholde også innebærer
å legge til rette for at Stortinget kan ta reelle avgjørelser på
et forsvarlig grunnlag. I tillegg ble det slått fast at presidentskapet
pålegges å rapportere til Stortinget om den videre utvikling i økonomi
og fremdrift i byggeprosjektene hver for seg og samlet. Komiteen mener det
er svært alvorlig at det etter behandlingen av budsjettet for 2018
har vist seg at kostnadene ligger betydelig over det som da ble
lagt til grunn.
Komiteens ansvarsområde
i denne saken er de varslede kostnadsøkningene ut over gjeldende
kostnadsramme for prosjektet, samt å finne grunnlag for en ny kostnadsramme
for prosjektet.
Komiteen viser til at oversendelse
av Dovre Group Consultings kvalitetssikring og usikkerhetsestimat
og administrasjonens notat om byggeprosjektet først kom henholdsvis
16. og 18. april 2018, få dager før avgivelse av denne saken, og
har derfor ikke vært mulig å behandle på en forsvarlig og helhetlig
måte. Komiteen vil
derfor understreke at de i denne omgang behandler en foreløpig,
begrenset økning av fullmaktsrammen på 90 mill. kroner, slik presidentskapet
har anbefalt, for å hindre at arbeidet stopper opp. Dette vil dekke
prosjektets behov fram til juni d.å. og sørge for at Stortinget
ivaretar sine forpliktelser og hindre økte kostnader og nye forsinkelser
som følge av pengemangel. Saken i sin helhet, med presidentskapets
redegjørelse og rapporten fra Dovre Consulting Group som utgangspunkt,
vil bli grundig behandlet i forbindelse med komiteens behandling
av den endelige kostnadsrammen i revidert nasjonalbudsjett for 2018.
Komiteen konstaterer at oppdraget
Dovre Group Consulting har forholdt seg til, er avgrenset til Stortingets
byggeprosjekt, som består av delprosjektene P26, PVM og Kulvert.
Dette er i tråd med slik prosjektet har vært definert og som har
ligget til grunn for den vedtatte kostnadsrammen. Det innebærer,
så langt komiteen kan
se, at enkelte kostnader som er knyttet til realiseringen av prosjektet,
ikke er tatt med. Det gjelder blant annet løst inventar som møbler,
sikkerhetsinstallasjoner, flyttekostnader, tilpasninger av bygningsmasse
som brannvinduer og sprinkelanlegg, i tillegg til opparbeidelsen
av Wessels plass. Komiteen forstår
det dithen at kostnadene for disse prosjektene ikke ligger inne
i prosjektets kostnadsramme, da disse tiltakene har vært planlagt
behandlet utenfor prosjektet. Komiteen antar at disse kostnadene
er planlagt finansiert over 2019-budsjettet. Det vil likevel etter komiteens mening være
hensiktsmessig å få et anslag også på disse kostnader og komiteen
ber presidentskapet snarlig fremskaffe en oversikt over de planlagte
tiltak som har en tilknytning til prosjektet og som er planlagt
gjennomført ved siden av dette.
Komiteen imøteser en grundig
gjennomgang og behandling i forbindelse med behandling av endelig kostnadsramme
for prosjektet i forbindelse med behandlingen av revidert nasjonalbudsjett
for 2018.
Komiteen viser til at et samlet
storting ved behandling av Innst. 486 S (2016–2017) ba presidentskapet
sørge for at det i etterkant av byggeprosjektet lages en evalueringsrapport
med læringspunkter Stortinget kan ta med seg inn i senere byggeprosjekter. Komiteen påpeker
at komiteens ansvarsområde i denne saken er de varslede kostnadsøkningene
ut over gjeldende kostnadsramme for prosjektet samt å finne grunnlag
for en ny kostnadsramme for prosjektet.
Komiteen viser til signaler
fra presidentskapet om at en del av de økte utgiftene i prosjektet
bør dekkes inn av utgiftsreduksjoner på Stortingets øvrige budsjett. Komiteen stiller
seg positiv til dette. Komiteen påpeker
imidlertid at finanskomiteen har ansvaret for bevilgninger til Stortinget,
men at det er presidentskapet og Stortingets administrasjon som
må finne konkrete forslag til innsparinger på Stortingets budsjett.
Komiteen understreker at komiteen
i denne omgang behandler en foreløpig, begrenset økning av fullmaktsrammen
på 90 mill. kroner, som følge av at rapporten fra Dovre Group Consulting
om kvalitetssikring og usikkerhetsestimat og administrasjonens notat
om byggeprosjektet først kom få dager før avgivelse av denne saken,
og komiteen viser
derfor til at komiteen ikke har gjennomgått hele prosjektet. Komiteen mener
derfor det ikke har vært mulig å gjennomgå hele prosjektet på en
forsvarlig og grundig måte. Dette er også i tråd med det presidentskapet
har anbefalt for å hindre at arbeidet stopper opp før komiteen kan
behandle en helhetlig økning av fullmaktsrammen for prosjektet. Komiteen viser
videre til at en helhetlig gjennomgang av prosjektets økonomi vil
skje som en del av budsjettprosessen i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2018.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at skandalen Stortingets byggeprosjekt
for lengst er blitt, har pågått i flere år til tross for advarsler fra
blant annet Senterpartiet.
Disse medlemmer minner om at
Senterpartiet allerede i merknad i Innst. 10 S (2015–2016), avgitt 4. desember
2015, kritiserte flere sider ved prosjektet og prosjektledelsen.
Bekymringen den gang ble ikke tatt til følge. Helt siden prosjektet
lå på 1,4 mrd. kroner i februar 2016 har Senterpartiet tatt opp
spørsmålet om å redusere ambisjonene for prosjektet. Men det var
ikke enkelt å ta dette opp i møte med presidentskapet og de parlamentariske
lederne, og det var heller ikke gehør å få.
Disse medlemmer mener at avgjørelsen
om at Stortinget selv skulle ta byggherreansvaret for prosjektet,
har vært meget uheldig og har vært sterkt medvirkende til overskridelsene
og den negative utviklingen for prosjektet.
En annen vesentlig
svakhet er etter disse
medlemmers syn at Stortinget i plenum ikke har vært godt nok
orientert om prosjektet, noe Riksrevisjonen har påpekt svært tydelig.
Disse medlemmer anerkjenner
at det til tross for at det ikke er ønskelig, likevel nå er nødvendig
med en økning av fullmakten på 90 mill. kroner for å unngå at prosjektet
blir enda dyrere og enda mer forsinket.
Disse medlemmer imøteser en
grundig behandling i forbindelse med revidert budsjett og viser
for øvrig til Senterpartiets merknader i Innst. 486 S (2016–2017)
og Innst. 10 S (2015–2016).
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti finner det nødvendig å støtte
forslaget om en økning av fullmaktsrammen, da byggearbeidet risikerer
å stoppe opp på grunn av pengemangel, med de økte kostnader og nye
forsinkelser det medfører. Likevel vil dette medlem understreke at
Stortinget med denne raske behandlingen av en stor økning av fullmaktsrammen
er kommet i en svært uheldig situasjon som burde vært unngått. Dette medlem imøteser
en grundig gjennomgang og behandling i forbindelse med behandling
av endelig kostnadsramme for prosjektet i forbindelse med behandlingen
av revidert nasjonalbudsjett for 2018.
Dette medlem er enig at det
bør etterstrebes betydelige utgiftsreduksjoner på Stortingets øvrige
budsjett som følge av økte utgifter i prosjektet. Dette medlem vil understreke
at besparelser må ramme partigrupper og politikernes privilegier,
og ikke gå på bekostning av Stortingets ansatte og deres arbeidshverdag. Dette medlem mener
en generell bestilling på administrative innsparinger vil være en
blankofullmakt for kutt som rammer ansatte som for eksempel renholdere,
sikkerhetsvakter og sekretærer. Dette medlem mener derfor forslaget
fra representanten fra Rødt vil ramme svært skjevt, og vil advare
mot dette. Dette medlem viser
ellers til at det er presidentskapets ansvar, i samarbeid med Stortingets
administrasjon, å finne konkrete forslag til innsparinger på Stortingets
budsjett.
Komiteens medlem
fra Rødt vil understreke at håndteringen av byggesaken har
påført fellesskapet en stor ekstraregning. Dette medlem mener det er sterkt
kritikkverdig at Stortinget ikke ble holdt løpende orientert om
kostnadsutviklingen i prosjektet, og at dette derfor heller ikke
ble del av den ordinære behandlingen av statsbudsjettet for 2018.
Dette medlem viser til at daværende
stortingspresident Olemic Thommessen uttalte til NTB 27. februar
2018 at han var enig med dem som mener at Stortinget selv må dekke
deler av kostnadssprekken over eget budsjett. I tillegg sa presidenten
at han ville be om at Stortingets administrasjon forbereder og legger fram
en plan med sikte på «betydelige administrative besparelser». Flere
partier uttrykte støtte til at Stortinget på denne måten kan vise
at det er villig til å ta deler av denne regningen selv.
Dette medlem vil understreke
at det er Stortinget som ansvarlig byggherre som har ansvar for
å holde kontroll på kostnadene. Stortinget må derfor bidra til inndekning
gjennom forpliktende føringer, ikke kun gjennom signaler i media
om innstramminger i egne budsjetter.
Dette medlem vil understreke
viktigheten av at innsparingene som foreslås, rammer rettferdig,
slik at arbeidsforholdene til ordinært ansatte ikke blir unødvendig
skadelidende på grunn av presidentskapets mangelfulle prosjektstyring.
Kutt i politikernes godtgjørelser og frynsegoder må etter dette medlems mening
vurderes, og Rødt vil fremme forslag om dette i den kommende behandlingen
av godtgjørelsen for stortingsrepresentantene og regjeringens medlemmer.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber presidentskapet innen utgangen av inneværende stortingssesjon
gjennomføre en kritisk gjennomgang av Stortingets pengebruk og utarbeide
en plan for betydelige administrative besparelser innenfor Stortingets
eget budsjett. Dette skal også gjelde for inneværende budsjettår.»