Forslag 6
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti viser til at da ordningen med arbeidsavklaringspenger ble
vedtatt under regjeringen Stoltenberg i 2010, var hensikten å erstatte
tre ulike sosiale stønader med én ordning for arbeidsavklaring,
for så å bruke besparelsen på raskere og tettere oppfølging med
sikte på avklaring til enten uføretrygd eller arbeid. Etter regjeringsskiftet
i 2013 tydet mye på at ordningen ikke virket etter hensikten, og
at brukerne ikke hadde fått den oppfølgingen som var lovet. Siden
da har arbeidsavklaringspenger blitt evaluert av SINTEF, Sysselsettingsutvalget
og av Nav selv, som alle har slått fast at ordningen ikke fungerte
slik den var tiltenkt. Seniorforsker Simen Markussen ved Frisch-senteret
uttalte til Dagsavisen 8. juni 2016 at:
«AAP er et rullebånd
ut av arbeidslivet, der det gis aksept for at du ikke kan jobbe
og der folk låses inne i utenforskapet.»
Disse medlemmer mener det
er uansvarlig og usosialt å reversere endringene i en ordning som
i verste fall virker mot sin hensikt. Derfor ble det i 2017 gjort endringer
i regelverket for å sikre et kortere og tettere løp for mottakere
av AAP, med et klart mål om at flere avklares raskere, enten dette
er til arbeid eller uføretrygd.
Nav publiserte en
analyse av endringene i AAP-ordningen 16. oktober 2019, der de blant
annet konkluderte med at det når det nå er flere som avklares til
uføretrygd, er dette sannsynligvis knyttet til raskere avklaring av
arbeidsevne. De som oppfyller vilkårene for uføretrygd, får med
andre ord dette innvilget raskere når de får tettere oppfølging.
I tillegg har andelen som avklares til jobb, gått opp for alle som
har vært lenge på AAP. For de som hadde vært på AAP i fire til fem
år, økte den fra 5 pst. i 2010 til 16 pst. siste halvår i 2018.
For de som hadde vært på AAP i fem til seks år, økte den fra 5 til
14 pst. i samme periode. Siste halvår i 2018 ble 11 pst. av de som har
vært på AAP i mer enn sju år, avklart til jobb, mot 3 pst. i 2010.
Disse medlemmer mener vi nå
begynner å se at ordningen fungerer bedre etter hensikten.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen i tillegg har fulgt opp de forslagene både Nav selv
introduserte for unge mottakere under 25 år, og som ble gjentatt
i Sysselsettingsutvalgets rapport «NOU 2019:7 Arbeid og inntektssikring
– Tiltak for økt sysselsetting». Disse anbefalte blant annet at
minstesatsen for AAP for unge burde senkes for å unngå at unge havner
i en fattigdomsfelle, der de tidlig i løpet får høyere inntekt gjennom
AAP enn jevnaldrende, men på sikt blir stående fast i et trygdeløp
som ikke løfter dem ut. Innsparingen ble tilbakeført Nav for å gi
tettere oppfølging og arbeidstrening på vanlige arbeidsplasser til
denne gruppen for å skape positive spiraler inn i arbeidslivet i
stedet for et rullebånd ut av det.
Sysselsettingsutvalget
foreslo også at flere unge burde delta i Kvalifiseringsprogrammet
(KVP) i stedet for å få AAP. Begrunnelsen var at AAP har et helsefokus
som kan gjøre det vanskeligere for mange å komme i arbeid, sammenlignet
med mer arbeidsrettede tiltak som KVP. Disse medlemmer ønsker ikke
å reversere endringene slik at det blir vanskeligere for mange å
komme i arbeid.
Disse medlemmer viser til
at personer som ikke lenger har rett på arbeidsavklaringspenger,
likevel vil kunne få oppfølging fra Arbeids- og velferdsetaten med
sikte på komme i arbeid, og kan ha rett til sosialstønad, tiltakspenger,
deltakelse i Kvalifiseringsprogrammet eller uføretrygd. Endringene
i ordningen for arbeidsavklaringspenger ble også utvidet, slik at
de som blir avklart til arbeid, nå har rett på arbeidsavklaringspenger
i en periode på inntil 6 måneder, mot tidligere bare 3 måneder.
Disse medlemmer mener bestemt
at det ikke er usosialt å endre på en ordning som ikke fungerer,
det er usosialt å la være. I dette tilfellet vil det være usosialt
å reversere endringene som er gjort med mål om tettere og raskere
oppfølging for avklaring til uføretrygd eller aktivitet og arbeid. Disse medlemmer mener
det er viktig at ordningen følges tett, og at nødvendige justeringer
vurderes for at ordningen skal fungere best mulig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at kuttene og innstrammingene som er gjennomført i ordningen med
arbeidsavklaringspenger, er svært alvorlig og rammer tusenvis av
syke mennesker. Disse
medlemmer viser til at mange mennesker som ikke er ferdig
avklart for arbeid eller uføretrygd, havner på bar bakke fordi de
ikke får ytelse. Karenstiden som er innført av høyreregjeringen,
er svært ødeleggende for de som rammes av dette.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen Solbergs og stortingsflertallets kutt i varighet
for arbeidsavklaringspenger fra fire til tre år, begrensninger i
mulighetene for forlengelse og innføringen av ett års karenstid
har ført til en økt overgang til sosialhjelp, privat forsørging
og for noen til et krav om å selge verdier og leve på oppsparte
midler.
Disse medlemmer viser videre
til at også regjeringens kutt i ytelsen til unge mottakere av arbeidsavklaringspenger
er særlig alvorlig. Her rammes unge mennesker som ikke har mulighet
til å arbeide på lik linje med jevnaldrende. Disse medlemmer mener kuttene
fører til økt fattigdom for allerede utsatte mennesker.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at det har blitt rapportert
om at enkelte må selge huset sitt for å overleve, andre må bli forsørget
av ektefelle/samboer.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen snarest fremme forslag om å reversere kuttene i
arbeidsavklaringspenger.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti har stemt imot alle
regjeringen Solbergs forslag til kutt i arbeidsavklaringspengeordningen,
men at kuttene ble vedtatt av et flertall bestående av Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre (stortingsperioden 2013–2017). Disse medlemmer viser videre
til Stortingets behandling av Innst. 266 S (2018–2019) til Representantforslagene
80 S (2018–2019) og 85 S (2018–2019) fra representanter fra henholdsvis
Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet om å reversere kuttene
i arbeidsavklaringspengeordningen, men der forslagene ble nedstemt
av et flertall bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og
Kristelig Folkeparti. Disse
medlemmer viser også til sine merknader og forslag i sine
partiers alternative statsbudsjett for årene 2018–2020.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet støtter ikke dette forslaget. Dette medlem viser
til at Senterpartiet ved behandlingen av Prop. 74 L (2016–2017),
jf. Innst. 390 L (2016–2017), våren 2017 blant annet støttet en
reduksjon i stønadsperioden fra 4 til 3 år under forutsetning av
at Nav-kontorene faktisk ville få ressurser og myndighet til oppfølging
av brukere, og at det ville innvilges nødvendige unntak for dem
som trenger det. Bakgrunnen for å støtte en reduksjon av stønadsperioden
var å få flere personer avklart tidligere. Tidligere regel om generell
maksimal stønadsperiode på 4 år medvirket i altfor stor grad til
at fremdriften i arbeidsavklaring fra Nav sin side var altfor dårlig.
Dette medlem viser til at
Senterpartiet imidlertid ikke støttet en tidsbegrensning på unntak
fra maksimal varighet, og mente videre at vilkårene for unntak måtte
håndheves av Nav lokalt, slik at det skulle være Nav lokalt som
skulle ha siste ord når det gjelder forlenging av stønadsperioden
ut over tre år.
Dette medlem forutsatte videre
at veiledere ved Nav måtte få tid og ressurser til tett oppfølging
av den enkelte, slik at hver enkelt får en nær oppfølging i henhold
til fremdriftsplanen i stønadsperioden. Avgjørende for dette var
at veileder hos Nav lokalt har reell beslutningsmyndighet knyttet
til varighet og unntak ut over maksperioden, og at mottakere av
arbeidsavklaringspenger får beholde ytelsen frem til vedkommende faktisk
er avklart for arbeid eller andre ytelser. Derfor mente dette medlem at
unntak fra maksimal stønadsperiode ikke skulle tidsbegrenses. Videre
mente Senterpartiet at unntaksvilkårene for å få forlenget stønadsperioden
var for strenge.
Dette medlem viser for øvrig
til Senterpartiets merknader og forslag i Innst. 390 L (2016–2017),
jf. Prop. 74 L (2016–2017).
Dette medlem viser til at
Senterpartiet gikk imot regjeringens forslag om reduksjon av minsteytelsene
i arbeidsavklaringspenger for mottakere under 25 år. Forslaget,
som regjeringen fikk flertall for i Stortinget i samband med statsbudsjettet
for 2020, innebærer at minsteytelsen ble redusert med om lag 66 000
kroner, fra 3 G til 2/3 av 2 G (133 000 kroner).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til nødvendige lovendringer for at
mottakere av arbeidsavklaringspenger får beholde ytelsen frem til
vedkommende faktisk er avklart for arbeid eller andre ytelser.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å reversere reduksjonen i minsteytelsen
for arbeidsavklaringspengemottakere under 25 år.»
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser ellers til følgende komitémerknad
i Innst. 234 L (2019–2020), jf. Prop. 72 L (2019–2020):
«Komiteen viser
til følgende utdrag av komitémerknad om Nav i Innst. 197 S (2019–2020),
jf. Prop. 52 S (2019–2020):
‘De ansatte i Nav
tilhører den førstelinja i velferdssamfunnet vårt som nå har et
svært viktig ansvar for å holde samfunnet i gang. Komiteen viser
til at alle virkemidler som er nødvendige for at de ansatte skal
få muligheter til å utføre sitt arbeid, nå må tas i bruk. Nødvendige
midler må stilles til rådighet for at datasystemene skal kunne fungere,
det må gis anledning til å hente inn tilgjengelig ekstra arbeidskraft
(jf. helsevesenet), alle løpende ytelser forlenges inntil videre,
og de ansatte må gis rom for å utvise skjønn når det gjelder ytelser
til personer som har søknader til behandling, herunder legge beslutningsmyndighet
til førstelinja for å unngå omstendelig og unødig tidkrevende saksbehandling.
Komiteen viser til at sosialhjelp etter sosialtjenesteloven i kommunene
må kunne ytes på en forenklet måte i akutte tilfeller der søknad
om trygdeytelser er til behandling. Komiteen mener at den kommunale
og den statlige delen av Nav må få adgang til å utvise nødvendig
skjønn.’
Komiteen tok på
denne bakgrunn i telefonmøte med statsråd Torbjørn Røe Isaksen torsdag
2. april opp at førstelinjen i Nav må gis tilbake myndighet til
å avgjøre alle midlertidige ytelser for slik å effektivisere etaten
og frigjøre saksbehandlerkapasitet fra spesialenheter. Komiteen
ble overrasket over å høre at Nav ikke allerede hadde iverksatt
dette som ledd i å frigjøre saksbehandlingskapasitet. Komiteen vil
understreke viktigheten av at Nav følger opp Stortingets vilje.»