Innstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Endringer i midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19 (integreringspakke II)

Til Stortinget

1. Sammendrag

1.1 Proposisjonens hovedinnhold

Kunnskapsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag om endringer i midlertidig lov 26. mai 2020 nr. 53 om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19.

For å gjennomføre tiltak i integreringspakke II foreslås det endringer i bestemmelsene om utvidet introduksjonsprogram og utvidet opplæring i norsk i lovens kapittel 1, slik at flere deltakere i introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap omfattes av tiltakene.

1.2 Bakgrunn

Det vises i proposisjonen til Prop. 127 S (2019–2020) om endringer i statsbudsjettet 2020 (økonomiske tiltak i møte med virusutbruddet). Flere av tiltakene forutsatte lovendringer, jf. Prop. 123 L (2019–2020) Endringer i midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19. Det ble innført et nytt kapittel i den midlertidige loven, som omhandlet regler om utvidet og forsterket opplæring og introduksjonsprogram for å avhjelpe konsekvenser av utbruddet på noe lengre sikt enn de eksisterende tilpasningene i regelverket. Det nye kapitlet trådte i kraft 1. august 2020.

Det pekes i proposisjonen på at situasjonen med smitteverntiltak og høy arbeidsledighet vedvarer. I Prop. 79 S (2020–2021) Endringer i statsbudsjettet 2021 (økonomiske tiltak i møte med pandemien) er det derfor foreslått midler til en ny tiltakspakke på integreringsfeltet, som blant annet viderefører utvidet norskopplæring og utvidet programtid for deltakere i sluttfasen av introduksjonsprogrammet. Disse tiltakene krever endringer i §§ 2 og 3 i den midlertidige loven for å inkludere en større gruppe deltakere.

Det vises i proposisjonen blant annet til at endringene som foreslås, er mindre justeringer. Departementet har vurdert at høring er åpenbart unødvendig.

1.3 Gjeldende rett

Midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19 kapittel 1 omhandler utvidet og forsterket introduksjonsprogram og utvidet norskopplæring for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19. Kapitlet er gjengitt i proposisjonen.

1.4 Departementets vurderinger og forslag

I proposisjonen vises det til at bakgrunnen for tiltakene i den første integreringspakken blant annet var at utbruddet hadde konsekvenser for både innholdet i og omfanget av opplæring og program og for deltakernes læringsutbytte. I tillegg førte utbruddet til høy arbeidsledighet, som bidrar til at yrkesdeltakere med lav formell kompetanse og liten yrkeserfaring kan få utfordringer med å komme i jobb. Gjennom høsten 2020 og inn i 2021 har smittetrykket økt. Deltakere som nå nærmer seg fullført introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap, møter et like utfordrende arbeidsmarked som de som var i sluttfasen av introduksjonsprogram og opplæring høsten 2020.

Tiltaket utvidet introduksjonsprogram er rettet mot deltakere i sluttfasen av programmet. En del av de som var midtveis i sitt program da kapittel 1 i den midlertidige loven trådte i kraft, er nå i sluttfasen av introduksjonsprogrammet. Departementet vurderer at også disse bør få mulighet til utvidet programtid. Departementet foreslår derfor i et nytt andre ledd i § 2 at deltakere som startet introduksjonsprogrammet mellom 1. januar 2019 og 1. juli 2019, har rett til å få utvidet programmet med inntil fire måneder dersom den enkelte har behov for slik utvidelse for å komme i jobb eller utdanning. Varigheten av utvidelsen etter det nye leddet foreslås begrenset til fire måneder. Det er startet vaksinering, og det antas at utfordringene med pandemien vil bli mindre i tiden fremover. Denne gruppen deltakere omfattes også av målgruppen for forsterket introduksjonsprogram. På bakgrunn av dette antar departementet at tiltakene samlet vil gjøre overgangen til jobb eller utdanning enklere for denne gruppen.

Den midlertidige loven § 2 nåværende andre ledd regulerer forsterket introduksjonsprogram. Rett til forsterket introduksjonsprogram etter andre ledd gjelder deltakere som startet programmet etter 1. januar 2019. Departementet har vurdert om også denne datoen bør endres, slik at rett til forsterket program gjelder for deltakere som startet programmet etter 1. juli 2019. Dette ville innebære en innsnevring av målgruppen for forsterket program. En slik innsnevring vil korrespondere med utvidelsen av målgruppen for utvidet programtid, men også skape uklarheter. Se nærmere omtale i proposisjonen. For å unngå slike uklarheter har departementet kommet til at det ikke bør gjøres endringer i målgruppen for forsterket program.

Når det ikke gjøres endringer i målgruppen for forsterket program, innebærer det at målgruppene for de to tiltakene overlapper. Deltakere som startet programmet mellom 1. januar 2019 og 1. juli 2019, får rett til både utvidet og forsterket introduksjonsprogram. Det er ikke motstrid mellom de to tiltakene, og departementet antar at overlappingen ikke vil skape problemer i praksis.

Departementet foreslår også en endring i bestemmelsen om utvidet norskopplæring etter § 3 i den midlertidige loven. Etter § 3 har deltakere med rett og plikt til å delta i opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven § 17 første ledd og som avslutter opplæringen før 31. desember 2020, rett til utvidet opplæring i norsk i inntil seks måneder. Av samme grunner som for utvidet introduksjonsprogram foreslår departementet at deltakere som avslutter opplæringen mellom 1. januar 2021 og 30. juni 2021, har rett til inntil fire måneders utvidet norskopplæring.

1.5 Økonomiske og administrative konsekvenser

Det fremgår av proposisjonen at departementet ser at en forsterket innsats for å begrense de negative konsekvensene av utbruddet av covid-19 for deltakere i introduksjonsprogram og norskopplæring vil medføre ekstra kostnader for kommunene. Bestemmelser i loven som har budsjettmessige konsekvenser, vil ikke bli innført uten at det foreligger budsjettmessig dekning. For informasjon om budsjettforslag relevante for dette lovforslaget, se Prop. 79 S (2020–2021) Endringer i statsbudsjettet 2021 (økonomiske tiltak i møte med pandemien).

Departementet anslår utgiftene til utvidet introduksjonsprogram til om lag 135 mill. kroner. Departementet anslår utgiftene til utvidet norskopplæring til om lag 120 mill. kroner.

Se proposisjonen for nærmere omtale.

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Masud Gharahkhani, Stein Erik Lauvås, Eirik Sivertsen og Siri Gåsemyr Staalesen, fra Høyre, Norunn Tveiten Benestad, Torill Eidsheim, Olemic Thommessen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Jon Engen-Helgheim og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Willfred Nordlund, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Karin Andersen, og fra Kristelig Folkeparti, Torhild Bransdal, viser til Prop. 123 L (2019–2020) Endringer i midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19. Det ble her innført et nytt kapittel i den midlertidige loven, som omhandlet regler om utvidet og forsterket opplæring og introduksjonsprogram for å avhjelpe konsekvenser av utbruddet på noe lengre sikt enn de eksisterende tilpasningene i regelverket. Det nye kapitlet trådte i kraft 1. august 2020.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti, mener at smittetrykket gjennom høsten 2020 og inn i 2021 har økt, og at det betyr at behovet for en forlengelse av tiltakene utvidet programtid og utvidet norskopplæring er stort. Bakgrunnen for tiltakene i den første integreringspakken var at utbruddet hadde konsekvenser for både innholdet i og omfanget av opplæring og program og for deltakernes læringsutbytte. I tillegg førte utbruddet til høy arbeidsledighet, noe som bidrar til at yrkesdeltakere med lav formell kompetanse og liten yrkeserfaring kan få utfordringer med å komme i jobb. Flertallet viser til at deltakere som nå nærmer seg fullført introduksjonsprogram og opplæring i norsk og samfunnskunnskap, møter et like utfordrende arbeidsmarked som de som var i sluttfasen av introduksjonsprogram og opplæring høsten 2020.

Flertallet viser videre til at det i Prop. 79 S (2020–2021) Endringer i statsbudsjettet 2021 (økonomiske tiltak i møte med pandemien) er foreslått midler til en ny tiltakspakke på integreringsfeltet, som blant annet viderefører utvidet norskopplæring og utvidet programtid for deltakere i sluttfasen av introduksjonsprogrammet. Flertallet støtter med bakgrunn i smittesituasjonen at deltakere som startet introduksjonsprogrammet mellom 1. januar 2019 og 1. juli 2019, har rett til å få utvidet programmet med inntil fire måneder. Flertallet viser til at departementet i tillegg foreslår en endring i bestemmelsen om utvidet norskopplæring som påvirker deltakere som avslutter opplæringen mellom 1. januar 2021 og 30. juni 2021. Det foreslås at disse deltakerne skal ha rett til inntil fire måneders utvidet norskopplæring. Det er kommunen som vurderer hvor lang utvidelse som skal gis innenfor rammen.

Flertallet viser til at departementet anslår at den samlede kostnaden for utvidet introduksjonsprogram og norskopplæring vil bli om lag 255 mill. kroner. Flertallet påpeker at bestemmelser i loven som har budsjettmessige konsekvenser, ikke vil bli innført uten at det foreligger budsjettmessig dekning. For informasjon om budsjettforslag relevante for dette lovforslaget, se Prop. 79 S (2020–2021) Endringer i statsbudsjettet 2021 (økonomiske tiltak i møte med pandemien). Flertallet støtter dette og mener det er avgjørende at kommunene vil få dekket de ekstra kostnadene de pålegges som følge av utbruddet av covid-19, og viser til behandlingen av Prop. 79 S (2020–2021).

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til partiets merknader og forslag i forbindelse med behandlingen av Prop 79 S (2020–2021). Kostnadene for integreringstiltakene som er skissert i tiltakspakken, er på 320 mill. kroner. Dette inkluderer forslaget om å videreføre utvidet norskopplæring og utvidet programtid for deltakere i sluttfasen av introduksjonsprogrammet. Disse medlemmer støtter ikke en videreføring av disse tiltakene og viser til partiets foreslåtte kutt under kap. 291 postene 60, 62 og 71 og kap. 292 postene 22 og 60 i forbindelse med behandlingen av Prop. 79 S (2020–2021).

Disse medlemmer viser til at hovedansvaret for integrering hviler på den enkelte innvandrer. Innvandring til et nytt land krever stor egeninnsats for å lære seg språk, lover, sosiale normer eller det som forventes i arbeidslivet. Den viktigste forutsetning for en vellykket integrering er den enkelte innvandrers egeninnsats. Norge står overfor en rekke utfordringer som følge av koronapandemien. Det økonomiske handlingsrommet vil bli innskrenket, og prioriteringene vil bli tøffere i årene som kommer. Da må det etter disse medlemmers oppfatning kunne stilles større forventninger til den enkelte innvandrer hva gjelder å ta ansvar for egen integrering. Å utvide rettighetene i introduksjonsprogrammet for personer som har vært i Norge i om lag to år, er etter disse medlemmers oppfatning ikke en oppgave som bør prioriteres i dagens situasjon. Denne utvidelsen bidrar etter disse medlemmers oppfatning til å bygge en restanse av personer som skal ut i jobb etter endt introduksjonsprogram. Dette kan gi uheldige konsekvenser når alle disse menneskene skal ut av introduksjonsprogrammet samtidig. Det bidrar ikke til god integrering.

Disse medlemmer konstaterer at den sentrale faktoren for en vellykket integrering er en bærekraftig innvandringspolitikk, ved at det ikke kommer flere til landet enn det vi evner å integrere. En restriktiv innvandringspolitikk er etter disse medlemmers oppfatning det viktigste enkelttiltaket for å sikre god integrering. Hvis regjeringen er bekymret for et økende integreringsetterslep som følge av pandemien, bør innsatsen fremover rettes mot å redusere den totale innvandringen til Norge.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at arbeidsmarkedet nok vil være utfordrende en god stund framover som følge av pandemien, og at varigheten av utvidelsene er foreslått begrenset til fire måneder. Det kan derfor være behov for en ytterligere forlengelse.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i begynnelsen av mai 2021 med en vurdering av behovet for ytterligere forlengelse av muligheten for utvidet og forsterket introduksjonsprogram og utvidet norskopplæring for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser videre til betydningen av at den kompetansekartleggingen som flyktninger og andre innvandrere nå skal igjennom etter den nye integreringsloven, er god. Det er helt avgjørende for integreringen og for den enkelte at ikke-formell kompetanse teller med for å komme inn i arbeidsmarkedet. Virke har utviklet en godkjenningsordning for ikke-formell kompetanse, i samarbeid med Oslo Voksenopplæring, kalt Balansekunst, og disse medlemmer ber derfor regjeringen sikre at en slik godkjenningsordning for ikke-formell kompetanse blir en del av den kompetansekartleggingen alle nå skal igjennom.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser for øvrig til Sosialistisk Venstrepartis merknader og forslag i Innst. 233 (2020–2021), jf. Prop 79 S (2020–2021), om å styrke og utvide målgruppen for Jobbsjansen, sikre språk- og arbeidslivsopplæring for permitterte og arbeidsløse arbeidsinnvandrere, samt å gjøre unntak fra kravet til underhold for familiegjenforening for personer som helt eller delvis har mistet inntekten sin som følge av pandemien.

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget i begynnelsen av mai 2021 med en vurdering av behovet for ytterligere forlengelse av muligheten for utvidet og forsterket introduksjonsprogram og utvidet norskopplæring for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19.

4. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i midlertidig lov om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19 (integreringspakke II)

I

I midlertidig lov 26. mai 2020 nr. 53 om tilpasninger i introduksjonsloven for å avhjelpe konsekvenser av utbrudd av covid-19 gjøres følgende endringer:

§ 2 nytt andre ledd skal lyde:

Deltakere som startet introduksjonsprogrammet mellom 1. januar 2019 og 1. juli 2019, har rett til å få utvidet programmet med inntil fire måneder, dersom den enkelte har behov for slik utvidelse for å komme i jobb eller utdanning.

Nåværende andre ledd blir tredje ledd.

Nåværende tredje ledd blir fjerde ledd og skal lyde:

Deltakere nevnt i paragrafen her har rett til å få vurdert behovet for karriereveiledning og få gjennomført karriereveiledning dersom det er behov.

§ 3 nytt andre ledd skal lyde:

Deltakere som har rett og plikt til å delta i opplæring i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven § 17 første ledd og som avslutter opplæringen mellom 1. januar 2021 og 30. juni 2021, har rett til utvidet opplæring i norsk i inntil fire måneder.

§ 4 første og andre ledd skal lyde:

Kommunen sørger for utvidet og forsterket introduksjonsprogram etter § 2 første til tredje ledd, og for å vurdere behovet for karriereveiledning etter § 2 fjerde ledd. Opplæring etter § 3 skal gis av kommunen eller av andre som kommunen godkjenner. Kommunens plikt til å registrere personopplysninger om tiltakene etter dette kapitlet, jf. introduksjonsloven § 25 a annet ledd, gjelder så langt slik registrering er teknisk mulig.

Fylkeskommunen sørger for karriereveiledning etter bestemmelsene i § 2 fjerde ledd.

§ 10 tredje ledd skal lyde:

§ 2 gjelder for dem som fortsatt deltar i introduksjonsprogram når kapittel 1 trer i kraft. § 2 andre ledd gjelder likevel bare for dem som fortsatt deltar i introduksjonsprogram per 1. januar 2021. § 2 tredje og fjerde ledd gjelder også for dem som starter i program etter at kapittel 1 har trådt i kraft. § 3 første ledd gjelder for dem som avslutter opplæringen etter at kapittel 1 har trådt i kraft. § 3 andre ledd gjelder for dem som avslutter opplæringen etter 31. desember 2020.

II

Loven trer i kraft straks.

Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 18. februar 2021

Karin Andersen

Norunn Tveiten Benestad

leder

ordfører