Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om å bygge hele E39 Ringvei øst i Bergen

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at hele E39 Ringvei øst planlegges som et helhetlig prosjekt med sammenhengende firefelts motorvei.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, og fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Helge André Njåstad, Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Silje Hjemdal om å bygge hele E39 Ringvei øst i Bergen. Komiteen er opptatt av å sikre gode transportkorridorer i Norge og sikre at både folk og varer kommer raskt og trygt frem.

Komiteen viser til departementets svarbrev av 27. april 2022. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen. Det følger av brevet at regjeringen vil komme tilbake til Stortinget med en gjennomgang av veiporteføljen i Nasjonal transportplan, og at E39 Vågsbotn–Klauvaneset vil bli vurdert i dette arbeidet. Videre fremkommer det av brevet at kommunedelplan E16/E39 Arna–Vågsbotn–Klauvaneset er til sluttbehandling i Bergen kommune, mens planarbeidet for kommunedelplan E39 Fjøsanger–Arna er i forberedelsesfasen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, viser til at selv om strekningene Arna–Vågsbotn–Klauvaneset og Fjøsanger–Arna ikke har en felles kommunedelplan, viser statsråden i sitt svarbrevet til at Statens vegvesen mener at behovet for helhetlig planlegging er godt ivaretatt. Sentralt i dette er at det er sikret et fast punkt i Arna der begge disse strekningene møtes. Et nytt hovedveikryss i Arna er løst i den vedtatte reguleringsplanen for ny E16 Arna–Stanghelle. Krysset er i første omgang tilpasset dagens tofelts veg, men er planlagt for en senere gjennomgående firefelts Ringveg øst. Videre fremkommer det av departementets brev at Statens vegvesen sin prognose for trafikkutvikling på strekningen mellom Fjøsanger og Klauvaneset i dimensjoneringsperioden tilsier firefeltsvei etter dagens veinormal, og at regjeringen legger dette til grunn i planprosessen.

Flertallet viser videre til at prosjektet ble behandlet i Nasjonal transportplan 2022–2033 (NTP), og at det i Stortinget var bred enighet om å sikre oppstart av E39 Vågsbotn–Klauvaneset i første periode.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at statsråden mener at Stortinget ikke bør gi noen garanti knyttet til planlegging, standardvalg eller gjennomføring av enkeltprosjekter nå, og mener det er viktig å bevare et handlingsrom til å prioritere offentlig ressursbruk innenfor en samlet ansvarlig økonomisk ramme.

Et tredje flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, støtter planlegging av E39 Ringvei øst i Bergen kommune, og vil særlig understreke viktigheten av å komme i gang med bygging av nordre del av traseen, strekningen E39 Vågsbotn–Klauvaneset. Dette flertallet viser til at Ringvei øst er viktig for å knytte Nordhordlandsregionen sammen med Bergen og E16, for å bedre trafikksikkerheten og for å kunne flytte gjennomgangstrafikken på E39 ut av Bergen sentrum.

Dette flertallet viser til at strekningen E39 Vågsbotn–Klauvaneset er ulykkesutsatt og har svært dårlig fremkommelighet. Dette flertallet mener derfor det er viktig at regjeringen og Statens vegvesen følger signalet et bredt flertall i Stortinget ga for dette prosjektet i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan, om oppstart i første periode. Dette flertallet viser til at det allerede er sikret god og helhetlig planlegging i prosjektet, som beskrevet i statsrådens svarbrev. Et krav om helhetlig planlegging, slik som forslagsstillerne her foreslår, må ikke komme i veien for bygging av nordre del. Det vises til at reguleringsarbeidet ikke har kommet like langt for strekningen E39 Arna–Fjøsanger, og at det er uenighet mellom Bergen kommune og Statens vegvesen om traseen for E39 Vågsbotn–Arna. Det er avgjørende at disse prosessene ikke står i veien for igangsettelse av nordre del, E39 Vågsbotn–Klauvaneset.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det er bred politisk enighet på Stortinget om at Ringvei øst i Bergen er et viktig veiprosjekt. Det viste stortingsbehandlingen av Nasjonal transportplan for 2022–2033 våren 2021, der et flertall ønsket å fremskynde oppstart for den nordligste delstrekningen mellom Vågsbotn og Klauvaneset.

Disse medlemmer peker på at det å få på plass et ordentlig ringveisystem handler om å sluse gjennomgangstrafikken nord–sør utenom Bergen sentrum, og på den måten bedre bomiljøet, trafikksikkerheten og -effektiviteten for folk og næringsliv. Prosjektet er ikke bare viktig for byen Bergen, men for hele Vestlandet. Når Hordfast og K5 Bergen–Voss er ferdig, vil det være avgjørende at også Ringvei øst er klar for å ta mot trafikken. E39 Ringvei øst er også av stor nasjonal betydning, og regnes som ett av de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme samferdselsprosjektene i landet.

Disse medlemmer viser til at det lokalpolitisk i Bergen har vært flere aktører som har skapt usikkerhet om prosjektet og reguleringsarbeidet. Både byrådslederen fra Arbeiderpartiet og byutviklingsbyråden fra Miljøpartiet De Grønne har tatt til orde for vesentlig nedskalerte og alternative løsninger. Disse medlemmer mener dette bidrar til å skape usikkerhet rundt prosjektet, og som potensielt kan få store negative konsekvenser for fremdrift og realisering.

Disse medlemmer viser til at Statens vegvesen har lagt fram sin gjennomføringsplan for 2022–2027, som viser hvordan etaten vil følge opp Nasjonal transportplan de neste årene. Her har Statens vegvesen lagt opp til å gå videre med planleggingen av E39 Vågsbotn–Klauvaneset og starte opp planlegging for E39 Fjøsanger–Arna. Disse medlemmer ønsker at Stortinget skal slå fast at det trengs sammenhengende planlegging helt fra Klauvaneset til Fjøsanger, og at den lokalpolitiske diskusjonen om nedskalering legges død.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at hele E39 Ringvei øst planlegges som et helhetlig prosjekt med sammenhengende firefelts motorvei.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener planene om ny firefeltsvei må droppes. Dette medlem viser til at planene om ny E16/E39 Fjøsanger–Arna-Vågsbotn–Klauvaneset har betydelig negativ samfunnsøkonomisk nytte. Dette medlem vil også peke på at prosjektet er i strid med nullvekstmålet. Dette medlem mener det heller bør gjennomføres forsiktig oppgradering og sikring av dagens vei mellom Nesttun og Arna, samt tunnel forbi Grimesvingene. Dette medlem mener også dagens vei nord for Arna bør utbedres og få midtrekkverk mesteparten av strekningen, supplert med ny tunnel ved Hylkje. Dette medlem viser til at dette kan gi en kostnadsbesparelse på anslagsvis 15 mrd. kroner.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen sørge for at hele E39 Ringvei øst planlegges som et helhetlig prosjekt med sammenhengende firefelts motorvei.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:186 S (2021–2022) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Helge André Njåstad, Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Silje Hjemdal om å bygge hele E39 Ringvei øst i Bergen – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 19. mai 2022

Erling Sande

Liv Kari Eskeland

leder

ordfører