2.1 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet
Gode barnehager gir barna
en god start
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at gode barnehager er et viktig bidrag til å gi alle barn en trygg
og god oppvekst og like muligheter. Disse
medlemmer viser til at det er god barnehagedekning i Norge:
I 2024 hadde 94,3 pst. av alle barn mellom 1 og 5 år barnehageplass.
Dette er en økning på 1,5 prosentpoeng siden 2020. Økningen i andel barn
i barnehage har vært særlig stor for de minste barna.
Disse medlemmer fremhever at barnehagen
er en av de viktigste arenaene for barns tidlige utvikling. Den
legger et fundament for trygghet, sosial tilhørighet, fellesskap
og vennskap. Et godt barnehagetilbud er derfor avgjørende for å
sikre at alle barn får like muligheter, uavhengig av familiebakgrunn,
bosted eller foreldrenes økonomiske situasjon
Disse medlemmer viser til at barnehageprisen økte
hvert år de borgerlige styrte, fra 2013 til 2021, og vil trekke
frem at Arbeiderpartiet – sammen med Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti – har kuttet maksprisen i barnehagen to ganger, til
historisk lavt nivå. Barnefamilier sparer 31 460 kroner i hele landet,
eller 36 960 i distriktskommuner, sammenlignet med makspris i regjeringen
Solbergs siste budsjettforslag.
Disse medlemmer vil trekke frem at
gode barnehager gir barna en trygg og god oppvekst, og bidrar til likestilling
og høy deltakelse i arbeidslivet. Forskning viser at barn som har
gått i barnehagen klarer seg bedre i skolen og i arbeidslivet, det
gjelder særlig de mest sårbare barna. Barn av innvandrere blir også
bedre integrert og det blir enklere for foreldre å komme seg i jobb. Disse medlemmer mener at regjeringens
satsing på barnehagepris både er bra for økonomien til småbarnsfamiliene,
og for barna som får ta del i viktige fellesskap.
Disse medlemmer understreker betydningen av
tilstrekkelig og kvalifisert bemanning. De ansatte skal få tillit
og tid til å bruke fagkunnskapen sin til å skape gode miljøer sammen
med barna. Enigheten om nytt barnehageforlik høsten 2024, og arbeidet
med ny finansieringsforskrift, forventer disse
medlemmer skal bidra til bedre forvaltning og rammer for alle
barnehager. Disse medlemmer viser til
at ordningen med toppet bemanningen i barnehagene er utvidet gjennom 600
mill. kroner i budsjettforliket, i tillegg til de 200 mill. kronene
regjeringen tidligere hadde foreslått. Videre har regjeringen foreslått
å øke bevilgningene til Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning
(ABLU) til 490 plasser fra høsten 2026. Dette er rekordhøyt, og
bidrar til kvalifisering og kompetansepåfyll.
Kvalifiserte lærere
over hele landet
Disse medlemmer mener at det viktigste
for barn og unges læring, mestring og trivsel er at de møter kvalifiserte
lærere som har tid til å se den enkelte eleven. For mange elever
møter for mange ukvalifiserte lærere, og disse
medlemmer mener tiltak for å øke rekrutteringen til lærerutdanningene,
deretter til å gjennomføre, for så å gå ut i undervisningsstillinger
er prekært. Lærere møter andre utfordringer i læringsmiljøet og
på skolen nå enn tidligere, og trenger en bredde i sin kompetanse.
Disse medlemmer viser til at i 2025
er det 20 pst. flere som startet på en grunnskolelærerutdanning enn
i 2024. Regjeringen fortsetter arbeidet med å styre lærerutdanningene
mer overordnet og forenkle rammeplanene. I løpet av 2026 vil to
nye rammeplaner vedtas til erstatning for dagens elleve rammeplaner.
Regjeringen har også oppfordret lærerutdanningsinstitusjonene til
å søke om forsøk med nye måter å organisere utdanningene i den hensikt
å styrke praksis og tilby utdanninger som er enda bedre tilpasset
lokale og regionale kompetansebehov.
Disse medlemmer mener høyresidens
mange omkamper for å gi kompetansekravene i skolen tilbakevirkende
kraft, som ville innebære en ny «avskilting» av erfarne lærere,
forslag om å gjenetablere en lite partsforankret lærerspesialist-ordning
og gjentatte forslag om å heve karakterkravene for lærerutdanningen,
samlet vil svekke muligheten for å sikre elevene flere kvalifiserte
lærere over hele landet. I stedet har regjeringen videreført kompetansekravene
i skolen, men samtidig sikret at erfarne lærere ikke blir «avskiltet»
i fagene sine. I tillegg er opptakskravene for lærerutdanningene
endret ved at universitetene og høyskolene kan søke dispensasjon
fra nivåkravene, dersom institusjonene har tiltak som ivaretar de
samme hensynene som nivåkravene er ment å ivareta.
Disse medlemmer viser
til at det var et godt og solid samarbeid mellom partene og regjeringen
i Strategi for rekruttering til lærerutdanningene og læreryrket 2024–2030. Disse medlemmer viser til at regjeringen
møter den varslede lærermangelen med en bred satsning på å rekruttere,
utdanne og beholde flere kvalifiserte lærere. Det er fortsatt et
stort behov for en satsing på etter- og videreutdanning i skolen,
i hele bredden av skolens fag. Særlig vil disse
medlemmer trekke frem at regjeringen fører en politikk der
kompetanseutviklingen for lærere fortsetter på et høyt nivå, og
at etter- og videreutdanningstilbudet utvides til flere fag og viktige
områder. Det vises også til at regjeringen har som mål at tilbudet
også skal omfatte klasseledelse, digital læring, tilpasset opplæring
og spesialpedagogikk.
En fellesskole der alle
elever lærer, mestrer og trives godt
Et samfunn med små forskjeller mellom folk sosialt og geografisk
bidrar til tillit og reduserer forskjeller. Fellesskolen skal gi
elevene et felles verdigrunnlag, et innblikk i verden, sikre fagkunnskaper,
ferdigheter og et bredt grunnlag for videre utdanning, arbeid og
deltagelse. Disse medlemmer viser til
at regjeringen som planlagt viderefører fagfornyelsen, og arbeider
for å utløse det fulle potensialet i nye læreplaner. Disse medlemmer viser også til den solide
omdreiingen mot en mer praktisk skole forankret i Meld. St. 34 (2024–2025) En
mer praktisk skole – Bedre læring, motivasjon og trivsel på 5.–10.
trinn. Regjeringen har fulgt opp kvalitetsutviklingsutvalget med
omlegging av prøver og kartlegginger i skolen. Satsingen på en mer
praktisk skole bidrar til å gi flere elever mestring og motivasjon,
og nødvendige ferdigheter for å bli rustet for livet og arbeidslivet.
Større handlefrihet knyttet til fag- og timefordeling, valgfag på
mellomtrinnet og arbeidslivsfag på ungdomstrinnet er viktige grep
for å sikre en skole som gir mestring og utvikling for alle elever. Disse medlemmer understreket behovet
for en styring av utdanningssektoren som er basert på tillit og
respekt for faglighet og profesjonalitet. Disse
medlemmer imøteser fellesskoleutvalget som skal gjennomgå
fellesskolens organisering og innhold for fremtiden, som leverer
sitt arbeid i 2026.
Disse medlemmer understreker at lesing
er en grunnleggende ferdighet som er avgjørende for utvikling og
læring i alle fag, og mener at lesing ikke bør begrenses til digitale
flater, da lesing på skjerm kan svekke konsentrasjonen og flytte
oppmerksomheten bort fra aktivitetene i klasserommet. Derfor er
det viktig å sikre bedre tilgang til fysiske lærebøker. Disse medlemmer viser til budsjettforliket
om en ytterligere økning til nasjonalt leseløft på 206,3 mill. kroner
for å styrke leseglede og leseferdigheter. Som en del av denne satsingen
er 120 mill. kroner tilskudd til kommunene for innkjøp av fysiske
lærebøker.
Mer praktisk og aktiv
læring i skolen
Barn og unge skal både oppleve at praktiske evner og ferdigheter
blir vektlagt i skolen og er verdifullt for samfunnet. Disse medlemmer viser til at regjeringen
har fremmet en rekke grep for bedre læring og mer trivsel, etter
flere undersøkelser som har dokumentert negativ utvikling i læringsresultater
og trivsel etter åtte år med Høyre-styrt skolepolitikk i Norge.
Disse medlemmer understreker at overgangen fra
barnehage til skole kan oppleves som brå for mange barn, med mindre
lek og mer stillesitting enn de er vant til. Disse
medlemmer mener det er viktig å legge bedre til rette for
praktisk, aktiv og variert undervisning for å styrke læringen og
trivselen i skolen, slik regjeringen gjør. Dette inkluderer også
å legge til rette for at skolene har nødvendig kompetanse, utstyr
og læringsarenaer til å kunne ta i bruk praktiske læringsmetoder
i fagene. Praktiske og aktive læringsmetoder, etter- og videreutdanning
også i praktiske og estetiske fag, endring av kvalitetsvurderingssystemet,
samt solide investeringer i egne arealer og utstyr bidrar til å
løfte kvaliteten og læringen i skolen. Disse
medlemmer imøteser videre arbeid i kommunene og ved skolene
for å realisere en mer framtidsrettet skole. Disse
medlemmer vil påpeke at innføring av valgfag i mellomtrinnet,
og å sikre at alle elever i ungdomsskolen skal få tilbud om arbeidslivsfag,
vil gi flere elever et nødvendig løft enten de ser for seg studiespesialiserende
eller yrkesrettet videregående opplæring. Når halvparten av elevene
i videregående opplæring nå velger yrkesfag, og det er innført fullføringsrett,
stiller det også krav til innholdet i skolen.
Elever må ha det bra
for å lære bra
Elever må ha det bra for å lære bra, og skal få rask og koordinert
hjelp for å hindre at ulike utfordringer ødelegger for læring og
trivsel. Disse medlemmer viser til at
skoler der elever lærer godt, også kjennetegnes av høy trivsel.
Et trygt og godt skolemiljø, der mobbing på skolen og andre arenaer
forebygges og raskt tas tak i når det oppstår, er en grunnleggende
forutsetning. Disse medlemmer vil trekke
frem viktigheten av å utvikle sosial og emosjonell kompetanse i
skolen. Det handler om å forstå og håndtere følelser, bygge relasjoner
og ta ansvarlige valg – ferdigheter avgjørende både i skolen og livet
ellers. Forskning viser at elever med sterk sosioemosjonell kompetanse
lærer bedre, trives mer og står sterkere mot psykiske utfordringer.
Disse medlemmer mener at høyresidens
tidlige vektlegging av nivåmålinger og karakterer bidrar til å øke
presset på elevene, og står i kontrast til behovet for en mer helhetlig
tilnærming til elevenes læring og trivsel i skolen. Ved å satse
på en mer praktisk, variert og aktiv skole, slik det legges opp
til i Stortingsmelding 34, får elevene ferdigheter de trenger for
livet, ikke bare for neste prøve. Disse medlemmer vil
her trekke frem regjeringens justeringer av kvalitetsvurderingssystemet i
skolen, som vil senke teste- og målepresset og bidra til mer fokus
på elevens helhetlige kompetanse. Disse medlemmer understreker
behovet for fortsatt satsing på tiltak som fremmer trivsel, mestring
og helhetlig læring for alle elever.
Ei skolefritidsordning
for alle
SFO er første møte med skolen for mange barn, og skal legge til
rette for både lek, læring, omsorg og vennskap. Disse
medlemmer viser til at regjeringen har en klar ambisjon om
å øke kvaliteten og gi flere mulighet til å delta i skolefritidsordningen
(SFO). Disse medlemmer viser til at
det er viktig at SFO-tilbudet har god kvalitet og tilstrekkelig
bemanning, og at flere barn kan delta – uavhengig av familiens økonomiske forutsetninger.
Disse medlemmer viser til at alle
elever på 1., 2. og 3. trinn har fått tilbud om tolv timer gratis
SFO per uke, etter tidligere budsjettforlik med Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti. I ettertid er deltakelsen i SFO rekordhøy,
og Barnetilsynsundersøkelsen (2023) viser økt deltakelse fra barn
med ulik sosioøkonomisk bakgrunn. Disse medlemmer viser
videre til budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Miljøpartiet De Grønne for
2026, om gratis halvdagsplass i SFO for elever på 4. trinn i levekårsutsatte
områder. Dette er et viktig tiltak for en gruppe som har særlig
nytte av å delta i SFO-ordningen litt lenger.
Disse medlemmer mener at kompetansen
til de ansatte er noe av det viktigste i SFO, og støtter at det skal
legges bedre til rette for tilbud om kompetanseutvikling og økt
bemanning i SFO. Disse medlemmer er
fornøyde med at budsjettforliket viderefører økningen fra revidert
nasjonalbudsjett begrunnet til bemanning i SFO, samt at økningen
i frie midler til kommunene også gir rom for økt bemanning i SFO.
Videregående opplæring
som grunnlag for arbeid og utdanning
Videregående opplæring skal gi elever yrkeskompetansen og studiekompetansen
de trenger i arbeidslivet og videre utdanning, og legge grunnlag
for at de kan delta i samfunnet og leve gode liv. Disse
medlemmer viser til at regjeringen jobber for at alle elever
skal få faglige utfordringer og oppfølgingen de trenger for å lære godt
og gjennomføre videregående skole. Ny opplæringslov fra 1. august
2024 styrker retten til videregående opplæring, og en rekke initiativer
og satsinger bidrar til at enda flere nå fullfører videregående
opplæring med yrkeskompetanse og studiekompetanse. Det er avgjørende
i en tid med mangel på arbeidskraft, og har stor betydning for den
enkelte elev og samfunnet i sin helhet.
Disse medlemmer viser til forslag
et Prop. 1 S (2025–2026) om å styrke potten til utvikling av eksamen og
vurdering i videregående opplæring i 2026, og understreker betydningen
av en trygg og rettferdig eksamensgjennomføring, med tilstrekkelige
ressurser til sensur, administrasjon og kvalitetssikring.
Disse medlemmer viser videre til
at midlene avsatt til utbygging av tilbudet om videregående opplæring
som følge av fullføringsreformen nå innlemmes i rammetilskuddet
til fylkeskommunene, i tråd med regjeringens mål om å styre kommuner
og fylker mer overordnet.
Fremtidens fagarbeidere
Norsk nærings- og samfunnsliv trenger flere fagarbeidere for
å bygge den moderne velferdsstaten og en industri i verdenstoppen.
I 2025 søkte igjen over halvparten av ungdommene seg til disse studieprogrammene. Disse medlemmer mener det er svært gledelig at
den positive utviklingen i søkertallene til yrkesfaglige studieprogram
fortsetter, slik at næringslivet og velferdsstaten får tak i kompetansen
de trenger. Disse medlemmer er glade
for at regjeringen fortsette løftet for yrkesfagene, som begynner
med å styrke praktisk læring i grunnskolen, bedre yrkesfagopplæring
i skole og læretid, samt styrket innsats for seriøse vilkår i arbeidslivet.
Disse medlemmer viser til at tilskuddet
til ordningen fagbrev på jobb videreføres og mener dette bidrar
til å sikre at flere voksne får mulighet til å ta fagutdanning.
Ordningen er også viktig for å møte kompetansebehovene innen helse,
industri, serviceyrker og andre bransjer som etterspør kvalifisert
arbeidskraft. Disse medlemmer vil også
lede oppmerksomheten til at tilskuddet til nasjonalt senter for
yrkesfag økes med 10 mill. kroner. Det nye senteret er nå i god
drift og disse medlemmer forventer at
dette gir utslag i oppmerksomheten om og kvaliteten i yrkesopplæringa.
En satsing på høyere
yrkesfaglig utdanning
Fagskolene skal gi høyere yrkesfaglig utdanning av høy kvalitet
og være et likeverdig yrkesfaglig alternativ til universitets- og
høyskoleutdanning. Disse medlemmer vil
framheve betydningen fagskoler har for å sikre rett og oppdatert
kompetanse i norsk arbeidsliv. De siste årene har det vært en kraftfull
oppbygging av fagskolene og økning av antall studenter. Kandidatenes kompetanse
er etterspurt etter endt fagskoleutdanning, og regjeringen vil gi
høyere yrkesfaglig utdanning en viktigere rolle i livslang læring,
og jobbe for et tett samarbeid mellom fagskolene og partene i arbeidslivet
for å møte fremtidens kompetansebehov.
Disse medlemmer ser fram til regjeringens
arbeid med å følge opp Stortingets vedtak om innplassering i NKR,
samt andre satsinger som vil bidra til fagskoletilbud av høy kvalitet
og videre utvikling av høyere yrkesfaglig utdanning.
Høyere utdanning og
kompetanse for framtida
Disse medlemmer viser til at regjeringen
fører en ambisiøs og offensiv kunnskapspolitikk, for å utdanne kompetansen
landet trenger, legge til rette for flere toppforskningsmiljøer
og bygge sterke profesjonsutdanninger av høy kvalitet i hele landet.
Gjennom å gjøre utdanning og livslang læring mer tilgjengelig for
mennesker i ulike livssituasjoner, blir det enklere å få kompetansepåfyll
og mer utdanning, mens bedrifter og kommuner kan rekruttere bredere
og få tilgang på flere fagfolk. Dette muliggjør regjeringens ambisjon
om læring hele livet. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har levert på den varslede reformen for desentralisert
utdanning i hele landet, og at dette bidrar til å dekke behovet
for kompetanse i offentlig og privat sektor. Fra 1. august 2025
ble ordningen med nasjonalt studentombud for fagskolestudenter etablert,
og det er i budsjettet for 2026 prioritert midler til 900 nye studieplasser
til fagskolene fra høsten 2026.
Disse medlemmer understreker den
avgjørende rollen statlige og private høyskoler og universiteter spiller
for Norges kunnskapsutvikling, samfunnsutvikling og konkurranseevne.
For 2026 går 48,2 mrd. kroner til universiteter og høyskoler for
2026, som er et stabilt høyt nivå. En vesentlig satsing på framtidsrettet forskning,
fleksible og desentraliserte utdanningstilbud og utdanninger for
velferdsbehovene i samfunnet bidrar til å ruste Norge for omstillingen
landet står i. En mer urolig verden stiller også økte krav til kompetanseberedskap,
og det er kompetansemangel i store deler av offentlig og privat
sektor.
Disse medlemmer er glade for at regjeringen
vil hegne om lik mulighet til utdanning i hele landet, uavhengig
av økonomi og familiesituasjon. Dette er et grunnleggende mål for
Arbeiderpartiet. Et godt studietilbud, en trygg økonomi og en rimelig
plass å bo er svært viktig for læringen og livskvaliteten til studentene. Disse medlemmer er glade for at regjeringen
vil hegne om kunnskapens egenverdi, forskningens integritet og den
akademiske friheten, og understreker at gratisprinsippet i norsk
høyere utdanning ligger fast. Disse medlemmer viser
til at regjeringen gjennomfører en tillitsreform i høyere utdanning,
og både har avbyråkratisert, lagt om til mer overordnet styring
og overført mer myndighet til institusjonene, inkludert at mer midler
fordeles direkte i rammebevilgningen og ikke gjennom søknadsbaserte
ordninger innenfor høyere utdanning. Det er en realøkning på 0,1
pst. for universiteter og høyskoler for 2026. Rammefinansiering
til norske universiteter og høyskoler gir en høy grad av tillit,
ansvar og handlingsrom til institusjonene og gir rom for å nå målsettingene
til sektoren.
Disse medlemmer viser til at under
denne regjeringen er midlertidigheten i akademia betydelig redusert,
og regjeringen arbeider videre med å styrke rekrutteringen, likestillingen
og mangfoldet i høyere utdanning og forskning.
Bygg og infrastruktur har betydning for kvaliteten i undervisning
og forskning, og disse medlemmer mener
dette må sees i sammenheng med de generelle målene for høy kvalitet
i utdanning, forskning og formidling i hele sektoren. Det satses
både på bygg, infrastruktur, forskere, studenter og forskning i
statsbudsjettet for 2026.
Disse medlemmer viser til at budsjettet
for 2026 har flere prioriteringer som gir kompetansen samfunnet
trenger, blant annet økningen i nye studieplasser i medisin; 20
nye studieplasser ved Universitetet i Bergen og deres desentraliserte
studiemodell Vestlandslegen, samt de økte studieplassene innenfor
kvanteteknologi, psykologi, audiografutdanning, arbeidsplassbasert
barnehagelærerutdanning og sykepleie.
Forskning for framtida
Kvaliteten i forsking og høyere utdanning er avgjørende for hvor
godt Norge lykkes med å utvikle og ta i bruk ny kunnskap til å skape
verdier og å løse nåværende og kommende samfunnsutfordringer lokalt,
regionalt, nasjonalt og globalt. Dette handler blant annet om ivaretakelse
av demokrati og ytringsfrihet, nye teknologier som vokser fram,
kunnskapsberedskap og ikke minst norsk totalberedskap. Disse medlemmer understreker betydningen
Norges Forskningsråd (NFR) har som aktør for å nå forskningspolitiske
mål.
Disse medlemmer viser til at regjeringen
satser på forskning, særlig innen teknologi og sikkerhet og beredskap,
blant annet innen Kunstig intelligens (KI), kvanteteknologi og tungregning,
samt at regjeringen har som ambisjon å øke privat finansiering av forskning. Disse medlemmer viser til at regjeringen har
lagt frem en bredt forankret strategi for å øke næringslivets FoU-andel. Disse medlemmer gleder seg over at norske
forskere og bedrifter har levert fremragende resultater når det
gjelder å innhente EU-midler fra Horisont Europa.
Disse medlemmer viser til at det
i budsjettet for 2026 er en nominell økning på om lag 2,6 mrd. Til forskning,
som utgjør en 1,8 prosents realvekst, og en nominell økning på 5,3
pst. Disse medlemmer vil understreke
at Norge har en høy andel offentlig finansiert forskning, og at
det fremover er et mål å heve næringslivet andel av FoU. De offentlige
FoU-bevilgningene er på om lag 55,2 mrd. kroner i årets budsjett.
Uten Skattefunn er prosentandelen av BNP på 0,95 pst., og med Skattefunn
er det anslått til 1,02 pst. av BNP til offentlig finansiert forskning
over statsbudsjettet.
Studentvelferd
Disse medlemmer viser til at det
er satt av midler til 2 000 nye studentboliger i 2026. Dette er
en ettårig reduksjon fra foregående år, og disse
medlemmer viser til at et høyt trykk på nye studentboliger
de siste årene gjør at for få nye prosjekter står klare og mangelen på
ledige tomter er stor. Derfor vil det være viktig å få fram nye
prosjekter slik at trykket på bygging av studentboliger holdes høyt,
i tråd med regjeringens uttalte ambisjoner om 12 000 nye studentboliger
i løpet av denne stortingsperioden. I dag er manglende byggeklare
prosjekter en flaskehals for å levere tilstrekkelig nye studentboliger
i tråd med regjeringens politikk.
Disse medlemmer fremholder viktigheten
av at alle som ønsker å studere får muligheten til det, slik at Norge
får tilgang på den kompetansen som det er behov for. Disse medlemmer mener at det er viktig
å styrke studiestøtten for å sikre lik rett til utdanning for alle, uavhengig
av bakgrunn eller foreldrenes økonomi. Disse
medlemmer trekker frem at Arbeiderpartiet, sammen med Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, i forrige periode økte studiestøtten
med over 40 500 kroner, og videre at budsjettforliket ber regjeringen fremme
forslag om å knytte studiestøtten til G-systemet grunnbeløpet i
folketrygden i løpet av 2026.
Kompetansereform for
livslang læring
Større krav til kunnskap og kompetanse i arbeidsliv og samfunn
gjør at kompetansepolitikken har en nøkkelrolle for å kvalifisere
og utdanne stadig større deler av befolkningen. Disse
medlemmer viser til det alvorlige bakteppet med mangel på
arbeidskraft, en aldrende befolkning, digitalisering, automatisering
og omstilling innen flere bransjer som utfordringer som kompetansepolitikken
må bidra til å løse. Disse medlemmer viser
til at regjeringen nå gjennomfører en bred kompetansereform for
arbeidslivet for å svare på behovene til både arbeidsfolk og arbeidsgivere
for oppdatert og formalisert kompetanse, særlig for de som har lav
formell kompetanse eller står utenfor arbeidslivet. Som del av dette
arbeidet satte regjeringen ned kompetansereformutvalget som leverte
sin rapport i januar 2025, og disse medlemmer har
store forventninger til den videre oppfølgingen av arbeidet.
Disse medlemmer mener at treparts
bransjeprogram har stor betydning for å møte kompetansebehovene
næringslivet har, og godt samsvar med behovene til ulike bransjer,
og mener regjeringen bør vurdere å utvide ordningene.
Folkehøyskolene gir
danning og læring for gode liv
Aktive samfunnsborgere er nødvendig for levende lokalsamfunn
og et aktivt demokrati. Folkehøyskolene er et verdifullt alternativ
til det formelle utdanningssystemet som gir lærelyst og ny motivasjon,
i tillegg til å drive allmenndanning og utvikle ferdigheter for
livet. Disse medlemmer viser til at
regjeringen har oppdatert lovverk og rammer for å styrke folkehøgskolenes
posisjon, og mener det er bra om flere får mulighet til å gå på folkehøgskole.