6.1 Kap. 231 Barnehager
Rett til barnehageplass
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener at flere barn
bør få tilbud om barnehageplass når de fyller ett år, eller når
permisjonstiden er over. Det er viktig for barna, for den enkelte
familie og for samfunnet. Det er en stor utfordring for familiene
det gjelder, og for samfunnet i et likestillingsperspektiv, at det
fortsatt er for mange barn som ikke får tilbud om barnehageplass
etter endt foreldrepermisjon.
Flertallet viser til at regjeringen
Solberg utvidet retten til barnehageplass for barn født i september,
oktober og november, noe som har vært av stor betydning for mange
barn og familier.
Flertallet viser til at barn født
i desember fortsatt må vente til de er om lag 20 måneder gamle før
de får barnehageplass. Dette gjør at barna holdes utenfor det sosiale
fellesskapet lenger enn nødvendig, samtidig som foreldrene holdes
borte fra arbeidslivet. I tillegg får barn født i desember kortere
tid i barnehage før skolestart enn andre barn i samme årskull, noe
som kan påvirke deres muligheter i skolen.
Flertallet viser til at et enstemmig
Storting sluttet seg til Høyres representantforslag om å utvide
retten til barnehageplass for barn født i desember, men at regjeringen
Støre fortsatt ikke har lagt frem et lovforslag for Stortinget.
Flertallet forventer at regjeringen
tar ansvar og sikrer barn født i desember rett til barnehageplass,
og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
innen revidert nasjonalbudsjett 2026 legge frem et lovforslag for
Stortinget om å innføre rett til barnehageplass for barn født i
desember, i tråd med Stortingets vedtak ved behandlingen av Innst.
239 S (2024–2025).»
Foreldrebetaling
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det foreslås
at husholdninger med inntekt over 2 mill. kroner må betale maksprisen
som gjaldt før den siste reduksjonen som stortingsflertallet vedtok. Dette medlem viser til at dette frigjør
ressurser som kan brukes på å styrke barnehagenes innhold, i form
av en styrking av kommunenes frie midler med 3,5 mrd. kroner, som
vil blant annet vil sette kommunene bedre i stand til å bedre bemanningen
i barnehagene.
Bemanning i barnehagen
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen Solberg skjerpet
pedagognormen og innførte bemanningsnorm i barnehagene, i tillegg
til å innføre et øremerket tilskudd til økt pedagogtetthet i levekårsutsatte
områder.
Barnehagens innhold
Komiteens medlem fra Venstre viser
til den negative utviklingen når det gjelder barn og unges leseferdigheter.
Barnehagene har et stort potensial som arena for å gi gode leseerfaringer
til barn.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede hvordan barnehager kan få bedre tilgang til litteratur og
lesestimulering, inkludert om etablering av barnehagebibliotekløsninger
kan være hensiktsmessig.»
Private barnehager
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, vil
understreke at miksen mellom kommunale, ideelle og private barnehager
har vært en suksess og ført til full barnehagedekning. Flertallet mener reell likebehandling
av de private barnehagene er en forutsetning for et godt og rettferdig
barnehagetilbud. Flertallet peker på
viktigheten av kvalitet i barnehagehverdagen, og at alle barnehager
må ha forutsigbare rammevilkår for å kunne gi barna en god barnehagehverdag
og de ansatte trygge og rettferdige arbeidsvilkår.
Flertallet viser til Innst. 510 L
(2024–2025), jf. Prop. 138 L (2024–2025), hvor Arbeiderpartiet,
Høyre, Senterpartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus
ble enige om å legge til rette for god barnehagedrift, at private
barnehager skal ha forutsigbare rammevilkår og en sunn og bærekraftig
økonomi. Flertallet viser til at omtrent
halvparten av de private barnehagene ikke får dekket de tariffestede
pensjonskostnadene for sine ansatte gjennom pensjonstilskuddet.
Partiene ba regjeringen innføre en ny søknadsordning for pensjonstilskudd
for private barnehager, med tydelig regelverk og en utforming slik
at barnehagene får dekket dokumenterte pensjonskostnader opp mot
kommunens pensjonskostnader.
Flertallet viser til at regjeringen
Støre sendte på høring et forslag til en søknadsordning for pensjonstilskudd
til private barnehager som innebærer at veldig få private barnehager
får dekket sine pensjonsutgifter. Dette er i strid med barnehageforliket. Flertallet viser til flertallsvedtak
fra trontaledebatten der regjeringen Støre ble avkrevd å innføre
en reell søknadsordning fra 1. januar 2026. Flertallet forventer
at dette følges opp.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, mener at mangfold i barnehagesektoren er viktig
for å sikre både god kvalitet og valgfrihet. Private barnehager
har i mange tilfeller vært en viktig driver for begge deler. For
barna er ikke det viktigste hvem som driver barnehagen, men hvor godt
tilbudet er. Kommunale og private barnehageplasser må likebehandles,
og finansieringen må være forutsigbar for at barnehagene skal kunne
satse langsiktig på et tilbud som gir høy kvalitet.
Dette flertallet viser til at Velferdstjenesteutvalget
konkluderte med at de ikke finner urimelige overskudd i barnehagesektoren.
Flere private barnehager går med underskudd, og det totale overskuddet
i sektoren har gått ned.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til disse partienes
alternative budsjett der det settes av 450 mill. kroner rammen til kommunene,
slik at private barnehager får dekket sine pensjonskostnader.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at private barnehager utgjør
en stor del av barnehagesektoren og bidrar til mangfold, valgfrihet
og høy kvalitet i tilbudet til barn og foreldre. Disse
medlemmer understreker at pensjonstilskuddet er en avgjørende
forutsetning for å sikre økonomisk bærekraft for private barnehager,
slik at de kan tilby konkurransedyktige arbeidsvilkår og rekruttere kvalifisert
personale.
På denne bakgrunn har Fremskrittspartiet i sitt alternative budsjettforslag
prioritert 450 mill. kroner til å sikre pensjonstilskuddet til private
barnehager. Disse medlemmer viser til
at dersom pensjonstilskuddet ikke økes, vil mange private barnehager
stå overfor betydelige økonomiske utfordringer. Dette vil føre til
redusert bemanning, svekket kvalitet i tilbudet og i verste fall
nedleggelser, noe som vil begrense foreldres valgfrihet og skape
ubalanse i sektoren. En stabil og forutsigbar finansiering av pensjonstilskuddet
er derfor nødvendig for å opprettholde likeverdige rammevilkår mellom
kommunale og private barnehager og sikre et godt og trygt barnehagetilbud
for barn i hele landet.