Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteen viser til omtalen i Prop.
1 S (2025–2026).
Lokalt handlingsrom
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Senterpartiet understreker at norske skoler har svært ulike
behov, forutsetninger og utfordringer. Disse
medlemmer mener derfor at statlige satsinger i større grad
bør ta høyde for lokale variasjoner og gi skolene handlingsrom til
å iverksette tiltak som treffer deres faktiske situasjon. Etter disse medlemmers syn er det skolene selv
som best kjenner elevgruppen, det lokale arbeidsmiljøet og de forholdene som
påvirker trivsel, trygghet og læring.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre til at skolene står
i et komplekst utfordringsbilde, med økende fravær og mistrivsel,
mobbing, vold og trusler, manglende bemanning, høyt sykefravær blant
ansatte og bekymringsfulle faglige resultater. Disse
medlemmer mener at slike utfordringer best håndteres når skolene får
fleksible rammer til å sette inn tiltak som virker i deres egen
hverdag – både i undervisningen, i laget rundt eleven og i det bredere
skolemiljøet.
Disse medlemmer mener også at utviklingsarbeid
i skolen bør springe ut fra profesjonens egne vurderinger og lokale
behov. Når alle skoler forventes å delta i de samme utviklingsprosjektene,
risikerer man at ressursene ikke treffer godt nok. Disse
medlemmer viser til Utdanningsdirektoratets anbefalinger om
mer lokal initiativkraft og mener skolene bør ha mulighet til å prøve
ut tiltak og pilotprosjekter som senere kan komme flere til gode.
På denne bakgrunn understreker disse medlemmer viktigheten
av ordninger som styrker skolens egen mulighet til å finne lokale
løsninger, løfte læringsmiljøet og møte elevenes behov på en treffsikker
og helhetlig måte.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet peker på at detaljstyrte statlige ordninger
ofte blir for snevre, og at mange skoler derfor faller utenfor selv
om behovene er store. Det er også betydelige forskjeller mellom
skoler i samme kommune, eksempelvis mellom byskoler og distriktskoler,
og disse medlemmer mener at ressursene
bør fordeles slik at de faktisk når frem til hver enkelt skole etter
behov, og ikke forsvinner i generelle kommunale prioriteringer.
Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative
budsjett, der det på kommunerammen foreslås å bevilge 1 mrd. kroner
øremerket utvikling og innkjøp i grunnskolen og 300 mill. kroner
øremerket utvikling og innkjøp til videregående skoler.
Læremidler
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre understreker at det er viktig at elever får
tilgang på oppdaterte fysiske lærebøker uavhengig av hvor i landet
de bor. Riksrevisjonens ferske rapport om læremiddelsituasjonen
viser at bare én av tre lærere i grunnskolen opplever å ha de læremidlene
de trenger, og over seksti pst. av lærerne bruker fortsatt bøker
fra 2006-reformen. Ulovlig kopiering er omfattende. Utilstrekkelig
økonomi er den viktigste årsaken til læremiddelmangelen. Det er
store forskjeller fra skole til skole.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett der det foreslås å øke bevilgningen til innkjøp av trykte lærebøker
med 500 mill. kroner.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres alternative budsjett hvor det
foreslås å øke tilskuddspotten for fysiske lærebøker med 25 mill.
kroner. Videre viser dette medlem til
at flere høringsinstanser påpeker at det er et problem at midler
til fysiske læremidler ikke faktisk når frem til elevene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og
Venstre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
ta nødvendige grep som sørger for at midler som tildeles til flere
fysiske læremidler i skolen over kap. 226 post 21, faktisk fører
til flere fysiske læremidler i skolen.»
Digitale ferdigheter
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Venstre, viser
til at fremveksten av ny teknologi gir betydelige muligheter og
utfordringer i samfunnet, arbeidslivet og skolen. Barn og unge har
i sin hverdag behov for digitale ferdigheter. Digitaliseringen er
en del av ikke bare fremtidens, men dagens arbeidsliv. Samtidig
kommer digitaliseringen med betydelig risiko når det gjelder barn
og unge. Derfor må digitale læremidler kvalitetssikres, og det må være
høy kompetanse ute på skolene.
Et annet flertall,
komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Sosialistisk
Venstreparti, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
ser med bekymring på lærere som opplever at de ikke får den nødvendige
støtten eller verktøyene de trenger for å ta kontroll over bruken
av kunstig intelligens, spesielt språkmodeller, i skolen. Dette flertallet understreker at dette
ikke bare handler om juks og vurderingssituasjoner, men at språkmodeller
brukes i ordinære undervisningssituasjoner og at alle lærere ikke
har tilgang til låste nettlesere i undervisningen. Det finnes situasjoner
der KI er et nyttig og integrert verktøy i undervisningen, men det
er nødvendig at lærerne settes i stand til å kontrollere bruken
fordi frislipp kan ha negativ påvirkning på barns og unges skriveferdigheter, evne
til selvstendig resonnering og elevenes eierskap til egen tenkning,
læring og skriving. Dette må etter dette flertallets syn
spesielt ses i sammenheng med utviklingen og prioriteringen av elevenes
skriveferdigheter.
Et tredje flertall,
komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre, fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede behovet for en nasjonal ordning for å gjøre låste nettlesere
tilgjengelig for alle skoler for bruk i undervisning.»
Realfag
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet mener Norge trenger et realfagsløft i skolen. Disse medlemmer peker på at regjeringen
bevilger mer penger til en mer praktisk skole, og at praktisk og
variert undervisning vil bidra til økt motivasjon og bedre læring.
Kompetanse innen realfag er avgjørende for næringslivets konkurransekraft,
for en grønn og effektiv omstilling og for å sikre norsk beredskap.
Etter disse medlemmers syn er det derfor nødvendig
å få flere til å velge realfaglige utdanningsløp.
Disse medlemmer understreker også
behovet for å senke terskelen for å velge matematikk i videregående
opplæring, og viser til regjeringens arbeid med å gjennomgå og foreslå
endringer i læreplanene i matematikk.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti mener regjeringens manglende
satsing på realfag bremser næringslivets konkurransekraft, bremser
en grønn og effektiv omstilling og svekker norsk beredskap.
Disse medlemmer ser med bekymring
på fallende resultater i naturfag og matematikk både i barneskolen
og ungdomsskolen.
Resultatene fra TIMSS 2023 viste en tilbakegang i resultatene
i naturfag på ungdomstrinnet, og at norske elevers prestasjoner
i naturfag på ungdomstrinnet ligger en god del under de andre nordiske
landene. Disse medlemmer mener det er
behov for en ny satsing på ungdomsskolen for å gi elevene en mer
tilpasset og praktisk opplæring.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Høyre foreslår et større realfagsløft,
og har lagt frem flere konkrete tiltak for å styrke elevenes ferdigheter
og rekruttering til realfagene. Høyre vil ha en tiårig realfagsstrategi
med flere kraftfulle grep, blant annet en øremerket satsing på å
gi flere lærere i matematikk og naturfag videreutdanning, talentsenter
i alle regioner, bedre intensivundervisning til elever i regning
og mer praktisk og variert undervisning i realfagene.
Skal Norges omstillings- og konkurranseevne sikres er man nødt
til å lykkes med å styrke realfagskompetansen hos elevene, og sikre
rekruttering av studenter og kandidater til realfagsutdanningene
og relevante teknologiske fag. Det krever en langsiktig og koordinert
satsing på alle nivå i utdanningssystemet og samarbeid med relevante
fagmiljøer.
Disse medlemmer viser til Høyres
forslag om en realfagsstrategi for å fremme utvikling av realfagskompetanse
og rekruttering av realfagskandidater til utdanning og arbeidsliv,
jf. Dokument 8:151 S (2022–2023) og Innst. 351 S (2022–2023).
Disse medlemmer viser til at realfagene
i særlig grad egner seg for mer praktisk og variert undervisning, ettersom
fagene naturlig åpner for utforskning, eksperimentering og konkrete
arbeidsformer som enkelt kan knyttes til elevenes erfaringer. Det
vises til Høyres alternative budsjett, der det foreslås å bevilge
40 mill. kroner til mer praktisk og variert undervisning på 5.–10.
trinn som del av et realfagsløft. Satsingen omfatter blant annet
etablering av flere Newton-rom, en læringsarena som bruker praktisk
utstyr for å fremme læring gjennom aktivitet.
Disse medlemmer viser til at regjeringen
har faset ut Lektor 2-ordningen for realfag. Lektor 2-ordningen
gir skolene mulighet til å samarbeide med næringsliv og fagmiljøer,
slik at elever får undervisning med bidrag fra fagpersoner som arbeider
med realfag i arbeidslivet. Ordningen har styrket relevansen, motivasjonen og
praktisk tilnærming i realfagsundervisningen. Disse
medlemmer er uenige i avviklingen og mener at ordningen må
gjeninnføres. I Høyres alternative budsjett foreslås derfor en bevilgning
på 10 mill. kroner.
Nivådeling
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at økt bruk av fleksibel nivådeling er et viktig
verktøy. Det kan bidra til bedre læringsutbytte for alle elever,
både de som trenger ekstra hjelp, og de som har kommet lengre og
trenger mer avanserte utfordringer. I et mer mangfoldig klasserom
er ulike former for nivådeling enda viktigere for å sikre at lærere
klarer å tilpasse undervisningen for alle elever, og sikre at elever
opplever progresjon og mestring i skolehverdagen.
Disse medlemmer mener nivådeling
bør utprøves i større grad, og viser til Høyres alternative budsjett
for 2026 der 20 mill. kroner omprioriteres fra denne posten til
å ha økt bruk av nivådeling i basisfagene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet,
Rødt og Venstre, viser til at det allerede er mulig å dele
elever i grupper etter faglig nivå i avgrensede perioder når dette
er nødvendig for at elever skal få et tilfredsstillende utbytte
av opplæringen. Slik fleksibel organisering brukes i skolen i dag
og kan være et effektivt virkemiddel for å gi elever mulighet til
å hente inn faglig etterslep.
Kompetanseløftet i spesialpedagogikk
og inkluderende praksis
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at regjeringen
Solberg lanserte et stort og varig kompetanseløft på det spesialpedagogiske
området, med særlig vekt på PP-tjenesten gjennom Meld. St. 6 (2019–2020)
Tett på – tidlig innsats og inkluderende felleskap i barnehage,
skole og SFO.
I et nytt helhetlig system for kompetanse- og karriereutvikling
i skolen vil kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende
praksis bli ivaretatt i tilskuddsordningene for kollektiv kompetanseutvikling. Flertallet viser til Funksjonshemmedes
fellesorganisasjons (FFO) og Unge funksjonshemmedes høringsuttalelse
der de er bekymret for at kompetanseløftet for spesialpedagogikk
og inkluderende praksis ikke er ferdig oppbygget ute i kommunene,
og frykter at omleggingen vil føre til at fagområdene spesialpedagogikk
og inkluderende praksis forsvinner i andre kompetansehevingsområder.
Det etterlyses fortsatt behov for økt kompetanse i kommunene.
Flertallet mener at bekymringene
må tas på alvor, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at spesialpedagogikk og inkluderende praksis er en tydelig
prioritet i tilskuddsordningen for kompetanseutvikling i 2026, og
at regjeringen evaluerer tilskuddsordningen etter 2 år.»
Nasjonal veileder for
elever med spesifikke lærevansker
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til udisponerte
midler under kap. 226 post 21, og mener regjeringen bør bruke mer
av dette til å styrke det spesialpedagogiske tilbudet. Flertallet viser til høringsinnspill
fra Dysleksi Norge, som foreslår å etablere en nasjonal faglig veileder
for elever med spesifikke lærevansker, herunder dysleksi, dyskalkuli
og utviklingsmessige språkforstyrrelser (DLD), for å sikre tydeligere
praksis, kvalitet og tidlig innsats. Flertallet mener
dette er en god ide.
Skolemiljø
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det er et betydelig behov for psykologer og helsesøstre i
skolen. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett, der det foreslås å bevilge 10 mill. kroner
til prøveprosjekt med digital tilgang til helsesøster og psykolog
i videregående skole.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at modellen med Sosialagenter i Osloskolen viser gode resultater. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett, der det foreslås en bevilgning på 10 mill.
kroner for å styrke denne ordningen.
Skolefravær
Komiteens medlem fra Venstre understreke
viktigheten av en målrettet innsats for å få ned det ufrivillige
fraværet som deler av norsk skole preges av i dag. Det er for mange
pulter som står tomme i norske klasserom i dag, og elevene det gjelder
risikerer å falle ut av skolen med de negative konsekvensene det
vil ha for deres videre liv. I den forbindelse viser dette medlem til Venstres alternative
statsbudsjett hvor det foreslås en tiltakspakke for å redusere fraværet
i grunnskolen til en kostnad på 200 mill. kroner.
Alternative opplæringsarenaer
og skolesupplerende tilbud
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener
det må legges til rette for flere alternative opplæringsarenaer
og skolesupplerende tilbud som gir en annen vei til læring, for
elever som står i fare for å droppe ut av skolen eller for elever
som er skoletrøtt og trenger et motivasjonsløft utenfor klasserommet. Flertallet viser til at dette er viktige
læringsarenaer som lykkes godt med å inkludere og motivere elever
som trenger mestring på siden av den ordinære skolegangen. Dette
er arenaer og aktører som utfyller og utfordrer måten det drives
opplæring og undervisning på i skolen, og som kan være et godt tillegg
for alle elever. Flertallet mener at
skolene må samarbeide tettere med disse alternative opplæringsarenaene,
og at kommunene må legge godt til rette for dette, slik at flere
elever får tilpasset opplæring.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett der kommunene
får en økning i frie inntekter med 20 mill. kroner til å etablere
og styrke alternative opplæringsarenaer og skolesupplerende tiltak.
Sommerskole
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at læringstap over sommerferien kan sette elever faglig tilbake
en måned, og for elever med det vanskeligste utgangspunktet kan
det tilsvare så mye som tre måneders undervisning (Kunnskapssenter
for utdanning, UiS). Sommerskole er et viktig tiltak for å gi elever
faglig og sosial støtte i perioden mellom skoleårene, der elever
kan repetere grunnleggende ferdigheter og møte læring i mindre grupper.
Det kan også bidra mestring, motivasjon og gjenoppdaget læringsglede.
Disse medlemmer viser til Høyres
alternative budsjett der det foreslås å bevilge 20 mill. kroner
i kommunerammen til sommerskole i lesing og regning i levekårsutsatte
områder. Det tilsvarer omtrent en uke sommerskole til ca. 4 000
elever.
Forskning, evaluering
og data for vurdering av kvalitet i skolen
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Venstre vil påpeke viktigheten av nasjonale prøver
og deltagelse i internasjonale undersøkelser som PISA, TIMSS og
PIRLS. Til sammen gir disse undersøkelsene viktig innsikt i norske
elevers kunnskaper i grunnleggende fag, og gjør det mulig å lære
av andre land som forbedrer elevenes resultater. Informasjonen fra
PISA og de andre internasjonale studiene er en viktig del av kvalitetsvurderingssystemet,
og bidrar til økt kunnskap hos skoleledere, skoleeiere og nasjonale
myndigheter. Disse medlemmer er kritiske
til at regjeringen har varslet at de vil endre de nasjonale prøvene
slik at de ikke lenger gir styringsinformasjon om hvordan det går
med elevenes lese- og regneferdigheter.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen,
innen første kvartal 2026, legge frem en redegjørelse om hvilken
styringsinformasjon om elevenes og skolenes resultater som skal kartlegges
og vil være tilgjengelige, når regjeringen avvikler nasjonale prøver.»
Disse medlemmer mener
at gode kartleggingsprøver på 1., 2. og 3. trinn er et nødvendig
verktøy for å styrke elevenes læring og lykkes med tidlig innsats.
For at skoleeiere, skoleledelse og lærere i profesjonsfellesskap
skal kunne jobbe systematisk med kvalitetsutvikling, må det finnes
et pålitelig system for å kartlegge elevenes ferdigheter. Gode kartleggingsprøver
gir skoleeier, skoleledelse og lærerne et tydelig bilde av elevenes ståsted
og behov, og gjør det mulig å følge opp skoler og elever med større
utfordringer. Disse medlemmer mener
at kartleggingsprøver på 1. og 2. trinn bør være obligatoriske,
slik at alle elever får en tidlig og systematisk vurdering av grunnleggende
ferdigheter. Dette er også viktig for at man tidlig kan identifisere
dysleksi og andre språk- og lærevansker. Disse
medlemmer understreker samtidig at det er behov for å se på
innretningen av prøvene, med sikte på å sikre at de treffer enda
bedre og gir mest mulig relevant og pedagogisk nyttig informasjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett for 2026,
hvor 30 mill. kroner på kap. 226 post 21 omprioriteres for å sikre
bedre obligatoriske kartleggingsprøver, videreføring av nasjonale
prøver og innføring av en skolemiljøundersøkelse. Disse
medlemmer ønsker at skolene skal ha et systematisk grunnlag
for å følge opp elevenes læring og trivsel, og slik at lærere, skoleledere,
skoleeiere og nasjonale myndigheter kan sette inn tidlige og målrettede
tiltak.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet understreker betydningen av blant annet PISA-,
TIMSS- og PIRLS-undersøkelsene. Samlet gir de viktig innsikt i norske
elevers ferdigheter i grunnleggende fag, og åpner for læring fra
land som lykkes med å forbedre elevenes resultater. Disse medlemmer viser videre til at regjeringen
arbeider med å utvikle et nytt kvalitetsutviklingssystem for skolen.
Det skal blant annet utvikles nye prøver med læringsstøttende formål
og en ny skolemiljøundersøkelse som skal gi lærerne bedre og mer
treffsikre verktøy enn de har i dag. De nye prøvene skal erstatte
dagens nasjonale prøver. Frem til de nye prøvene er på plass fortsetter
de eksisterende nasjonale prøvene. Disse medlemmer understreker
viktigheten av at det fortsatt skal gis god styringsinformasjon
til beslutningstakere.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre er bekymret for manglende kunnskap om norske
elevers skriveferdigheter. Det er nødvendig med kunnskap om elevenes
grunnleggende ferdigheter for å kunne følge utviklingen og sikre
at de lærer det de skal. Fra 2003 til 2015 ble det gjennomført nasjonale
utvalgsprøver i skriving i regi av Skrivesenteret for å avdekke skriveferdighetsnivået
til norske skoleelever. På grunnlag av informasjonen fra disse prøvene
ble det utviklet læringsressurser som skolene kunne ta i bruk for
å styrke skriveopplæringen i skolen og skriveferdighetene til elevene.
Resultatene fra de sist gjennomførte nasjonale utvalgsprøvene i
skriving (2015) viste at i overkant av 30 pst. av elevene på 5.
og 8. trinn i norsk skole lå under forventet ferdighetsnivå i skriving.
Det var en svært liten andel elever som hadde meget god skrivekompetanse.
I 2016 avsluttet Utdanningsdirektoratet arbeidet med å utvikle læringsstøttende
nasjonale utvalgsprøver i skriving. På grunn av nedleggingen ble
læringsressursene som skolene trenger for å utvikle elevenes skriveferdigheter,
ikke lenger utviklet.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkepartis
alternative budsjett også foreslår å redusere bevilgningen til nasjonale prøver
med 280,5 mill. kroner for å redusere antall prøver.
Komiteens medlem
fra Venstre viser i den forbindelse til representantforslag
i dokument 8:10 S (2025–2026) Representantforslag om løft for læring
- en styrking av elevenes grunnleggende ferdigheter hvor det foreslås
at regjeringen bes utvikle nasjonale læringsstøttende utvalgsprøver
i skriving for elever fra mellomtrinnet til ungdomstrinnet.
Læreren og laget rundt
eleven
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at flere
lærere underviser klasser der mer enn én tredjedel av elevene strever
med språk, fag, atferd eller har særskilte behov. Flere unge har
psykiske helseplager og ulike helsediagnoser. De har også vært en
økning i antall elever med innvandrerbakgrunn, og flere starter
på skolen med bekymringsfullt svake norskferdigheter. Samtidig er
det langt flere elever som sliter med lesing og regning, særlig
elever med det vanskeligste utgangspunktet. Lærere opplever at de
står mer alene i klasserommet, uten tilstrekkelig støtte, verktøy
eller tid til å følge opp elevene.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre er derfor svært kritisk til
at regjeringens forslag til statsbudsjett og budsjettforliket ikke
inneholder økte midler som skal gå til å styrke laget rundt eleven,
til tross for rekordhøy oljepengebruk. Et godt fungerende lag rundt
læreren og eleven, med støtte fra blant annet miljøterapeuter, spesialpedagoger
og rådgivere, er viktig for å sikre at elevene får nødvendig oppfølging,
tidlig innsats og et trygt læringsmiljø. Disse
medlemmer mener at styrking av laget rundt læreren og eleven
er nødvendig for å frigjøre tid til kjerneoppgavene og sikre både
læringskvalitet og elevenes trivsel. Disse
medlemmer mener det er behov for flere tverrfaglige team som
jobber på skolene eller i kommunene, blant annet for å følge opp
fravær, dårlig skole- og læringsmiljø eller akutte konfliktsituasjoner med
vold eller alvorlige trusler.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett hvor det foreslås
å bevilge 300 mill. kroner i kommunerammen til å styrke laget rundt
eleven.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at Kristelig Folkepartis
alternative budsjett også foreslår en økning i bevilgningen til
Dembras kurstilbud for lærerstudenter og lærere om antisemittisme,
og et bevilgningsforslag på 3 mill. kroner for å styrke lærerutdanningen
når det gjelder kjønn og seksualitet.
Rekruttering til læreryrket
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
viktigste for elevers læring er en god lærer, og derfor har Høyre
i regjering og opposisjon vært garantisten for å satse tungt på
kvalitet i lærerutdanningen og lærernes kompetanse. Disse medlemmer er bekymret for at det
er betydelig økning i andelen ukvalifiserte lærere i skolen, og
at regjeringen har for lave ambisjoner på vegne av norske lærere
og læreryrkets status, attraktivitet og viktighet for samfunnet
og elevene. Disse medlemmer viser eksempelvis
til at regjeringen har fjernet kompetansekrav for lærere som underviser
i norsk, matematikk og engelsk, at det foreslås betydelige kutt
i videreutdanning av lærere, samtidig som svak kommuneøkonomi resulterer
i strammere skoleøkonomi.
Disse medlemmer mener at mulighet
for spesialisering og høyere lønn er et viktig tiltak for å øke
rekruttering til læreryrket og beholde dyktige lærere i klasserommet. Disse medlemmer viser til at regjeringen
Solberg innførte en ordning med lærerspesialister for å gi lærere
flere karriereveier i klasserommet, og at dette en ordning regjeringen
Støre har kuttet uten å legge frem et alternativ.
Disse medlemmer viser til Høyres
forslag til alternativt statsbudsjett for 2026, hvor det foreslås
å gjeninnføre ordningen med lærespesialister, herunder 53 mill.
kroner til 1 000 flere lærerspesialister i begynneropplæringen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til at regjeringen Støre
har redusert og fjernet karakterkravene for å komme inn på lærerutdanningen. Disse medlemmer er bekymret for hvilke
konsekvenser dette vil ha for både antall lærerstudenter som fullfører
studiet, for kvaliteten på utdanningen og for statusen til læreryrket
på sikt.
Disse medlemmer viser til at selv
etter at regjeringen Solberg i 2016 økte inntakskravene til lærerutdanningen,
økte søkningen til studiene frem til pandemien i 2020. Det var samtidig
flere studenter som fullførte og besto lærerutdanningen etter innføringen
av kravene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at det er helt feil når det
blir påstått at regjeringen har fjernet kompetansekravene i norsk,
engelsk og matematikk. Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet i regjering holder fullt trykk på kompetanse
i skolen, og vil at lærere i skolen skal ha en lærerutdanning. Det
er viktig for å gi trygghet til både lærer og elever i klasserommet.
Derfor har regjeringen for det første lovfestet krav om relevant
lærerutdanning for å bli fast ansatt som lærer i skolen, etter tett
dialog med partene i skolesektoren. Videre har regjeringen tydeliggjort
at det kun er de som er ansatt i lærerstilling som kan ha faglig
ansvar for opplæringen. I tillegg gjelder kompetansekravene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Rødt viser til at regjeringen stoppet «avskiltingen» som regjeringen
Solberg innførte av erfarne lærere, gjennom å innføre et unntak
fra kravet om relevant kompetanse i undervisningsfag for lærere
som oppfylte ett av kravene for å bli ansatt som lærer før 1. januar
2014, og for lærere som har fullført tidligere allmennlærerutdanning. Disse medlemmer mener at skolene må ha
bred fagkompetanse. Da er det er viktig at kommunene kan planlegge
videreutdanning ut fra lokale behov, samtidig som man anerkjenner
kompetansen til lærerne som har lang undervisningserfaring i fagene
sine. Det gjør at kommunene kan bruke tid og ressurser på å sikre
god fagkompetanse i bredden av skolens fag.
Komiteens medlem
fra Venstre er av den oppfatning at læreren er den aller viktigste
for elevenes læring, og for å snu den negative utviklingen i norsk
skole er det nødvendig å satse på læreren. I den forbindelse vil dette medlem understreke at det var et
feil av regjeringen å legge ned lærerspesialistordningen, som både
bidro med kvalitetsheving inn i skolene og flere karriereveier for
lærerne. I den forbindelse viser dette medlem til
Venstres alternative budsjett hvor det foreslås å gjeninnføre lærerspesialistordningen
fra og med høsten 2026 til en bokført kostnad på 30 mill. kroner.
Denne innføringen og satsningen ville ha medført 1 000 nye lærerspesialister
fra og med høsten av.
Oppfølgingsordningen
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Dokument 8:171 S (2023–2024), hvor Høyre foreslo å et forbedret
skoleeierskap og en styrket oppfølgingsordning for skoler som over
tid har svake resultater. Disse medlemmer viser
til at oppfølgingsordningen har gode intensjoner, men vil fremheve
at dagens ordning er for snever, for lite kvalitetssikret og bidrar
ikke i tilstrekkelig grad til å forbedre læringsmiljøet og de faglige fellesskapene
på den enkelte skole og i den enkelte kommune. Dette kan forklares
både av at eksterne kompetansemiljøer ikke har noe mandat til å
pålegge kommunene i arbeide etter faglige prinsipper og at mange ikke
har forutsetninger til å hjelpe kommunene.
Disse medlemmer vil derfor styrke
og forbedre oppfølgingsordningen for kommuner med vedvarende svake
resultater, og viser til Høyres alternative budsjett der det foreslås
å bevilge 10 mill. kroner mer til ordningen.
Samarbeid skole-næringsliv
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre vil understreke behovet for å legge bedre til rette
for samarbeid mellom skoler og lokalt og regionalt næringsliv. Mange
skoler ønsker en mer praktisk og variert undervisning, men møter
store økonomiske hinder når de må stå alene om kostbart utstyr,
verksteder og alternative læringsarenaer. Dette gir i dag store
forskjeller mellom skoler og kommuner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre. Senterpartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre, viser til at tettere samarbeid mellom
skole og næringsliv vil kunne redusere kostnadene for skolene, samtidig
som elevene får mer relevant, variert og meningsfylt opplæring.
Næringslivet sitter med erfaring, kompetanse og moderne teknologi
som kan styrke både utdanning, dannelse og motivasjon, og bidra
til at flere elever får tidlig innsikt i praktiske yrker og arbeidslivets
krav. Et systematisk samarbeid vil også gi skolene bedre kjennskap
til hvilke ferdigheter næringslivet trenger, samtidig som bedriftene
får innsikt i skolens behov og oppdrag.
Flertallet vil vise til også store
deler av organisasjonslivet kan bidra positivt gjennom tettere samarbeid med
skolene og næringslivet. Flertallet er
blant annet kjent med at det gjøres mye godt arbeid innen mekanikk
gjennom foreninger som Amcar, Valdres Gatebil og Blå Kors på Bryne.
Her er det et stort potensial for å utvikle modeller på tvers av
frivilligheten, utdanning og næringsliv.
Flertallet mener derfor at regjeringen
bør bidra til at ulike former for partnerskap mellom skole og næringsliv
blir enklere å etablere og videreutvikle, slik at praktisk og relevant
læring kan styrkes uavhengig av kommuneøkonomi og lokale tilfeldigheter.
Stiftelsen Lenken
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt viser til
budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap.
226 post 21 foreslås økt med 1 mill. kroner for å øke støtten til
Stiftelsen Lenken.
Støttegruppen etter
22. juli
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Den Nasjonale Støttegruppen etter 22. juli gjør et viktig
arbeid. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets
alternative budsjett, der det foreslås å bevilge 250 000 for å sikre
aktiviteten til støttegruppen.