Søk

Innhold

Merknader

Midlertidig versjon

12. Utdanningsstøtte

12.1 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning

Post 1 Driftsutgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap. 2410 post 1 foreslås redusert med 3 mill. kroner for et kutt i byråkrati i Lånekassen.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 50 Avsetning til utdanningsstipend

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap. 2410 post 50 foreslås økt med 97,3 mill. kroner for å beholde ordningen med 40 pst. omgjøring av basislånet fra lån til stipend for elever som fullfører skolegang på folkehøyskole.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til den kraftige prisøkningen og det anstrengte bolig- og leiemarkedet som har gjort en allerede stram studentøkonomi enda strammere. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative budsjett, der det foreslås å knytte studiestøtten til folketrygdens grunnbeløp, og å øke studiestøtten til 1,5 G over fire år, noe som vil bidra til økt forutsigbarhet og bedre økonomi for studentene.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det foreslås å øke bevilgningen med 317,1 mill. kroner for å øke studiestøtten for studenter med barn mellom 1 og 2 år til 2 G over 12 måneder.

Komiteens medlem fra Venstre understreker at for at høyere utdanning skal være tilgjengelig for alle, må studentenes økonomiske situasjon bedres. Å ha en deltidsjobb ved siden av studiene kan for mange være en god måte å skaffe seg yrkeserfaring og en romsligere økonomi, men det må også være mulig å studere på heltid. Dette medlem viser i den forbindelse til Venstres alternative budsjett hvor det foreslås å øke studiestøtten til 1,4 G – som ses på som en opptrapping mot 1,5 G – heve inntektsgrensen før avkorting i stipend og innføre 12 måneders studiestøtte for studenter med barn.

Post 70 Utdanningsstipend

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det foreslås å øke bevilgningen med 12,4 mill. kroner for å øke studiestøtten for studenter med barn mellom 1 og 2 år til 2 G over 12 måneder, med 97,3 mill. kroner for å reversere regjeringens foreslåtte kutt i stipendet for folkehøgskolestudenter, og med 41,7 mill. kroner for å etablere et stipend for utenlandsstudenter utenfor EU/EØS fra høsten 2026.

Post 71 Andre stipend

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 72 Rentestøtte

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 73 Avskrivninger

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt viser til budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap. 2410 post 73 foreslås økt med 793,8 mill. kroner for at gjeldssletteordningen i distriktene gjøres gjeldende for kommuner i sentralitetssone 5. Det skal ikke være en tidsbegrensing på antall år med gjeldssletting.

Tiltaket gjelder utdanningsgjeld fra alle typer utdanning, videregående, folkehøgskole, fagskole, universitet og høyskole. Gjeldssletting er knyttet til studier eller opplæring som er tatt. Lånekassen kontrollerer dette gjennom hensiktsmessig kontroll.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er viktigere å prioritere studentene enn dem som har avsluttet studiene. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative budsjett, der det foreslås fjerne gjeldssletteordningen i distriktene.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til regjeringens forslag om å innføre en ny gjeldssletteordning. Disse medlemmer viser til at regjeringen i forslaget til statsbudsjett ikke ønsket å innføre gjeldssletteordningen for sentralitetsindeks 5 og 6 likevel, men snudde etter at budsjettet var lagt frem. Disse medlemmer mener det er uheldig at regjeringen endrer posisjon på et tiltak med betydelige kostnader uten at det foreligger en helhetlig vurdering av effekt, målgruppe eller samfunnsøkonomi.

Disse medlemmer mener at statlige ressurser i større grad bør brukes på tiltak som faktisk øker tilgangen på kompetanse Norge trenger, som bedre studiekvalitet, sterkere praksis, desentraliserte tilbud og gode ordninger for videreutdanning.

Disse medlemmer går derfor ikke inn for gjeldssletteordningen slik den foreligger. Disse medlemmer mener det heller bør ses på ordninger som i større grad bidrar til distriktenes behov for relevant arbeidskraft, og viser til Høyres alternative budsjett som har en tydelig og mer næringslivsvennlig retning, der det foreslås å gi 3 000 kroner i lavere skatt for folk i arbeid og senke formuesskatten for hovedsakelig aksjer og driftsmidler.

Komiteens medlem fra Venstre viser til at det både er en bemanningskrise i norske barnehager, og en rekrutteringskrise til barnehagelærerutdanningen. Det haster å gjøre det mer attraktivt å bli barnehagelærer, og i den forbindelse mener dette medlem at et målrettet grep vil være å innføre en ordning med sletting av studiegjeld for barnehagelærere etter samme modell som gjelder for grunnskolelærere. Dette medlem viser i den forbindelse til Venstres alternative statsbudsjett hvor dette foreslås innført.

Post 74 Tap av utlån

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

12.2 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning

Post 4 Refusjon av ODA-godkjente utgifter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 29 Termingebyrer

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

Post 89 Purregebyrer

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).

12.3 Kap. 5617 Renter fra Statens lånekasse for utdanning

Post 80 Renter

Komiteen viser til omtalen i Prop. 1 S (2025–2026).