9.1 Kap. 260 Universiteter og høyskoler
Komiteens medlem fra Venstre slutter
seg til Universitets- og høgskolerådets virkelighetsbeskrivelse
i sitt høringsinnspill:
«Universiteter og høyskoler er helt sentrale i den store
omstillingen samfunnet står overfor. UH-institusjonene skal gi studentene
en utdanning av god kvalitet, utføre forskning på høyt internasjonalt
nivå og fremme innovasjon som skaper nye arbeidsplasser og næringer. I
tillegg representerer universitetene og høyskolene en kunnskapsberedskap
som blir stadig viktigere i vår urolige verden.»
Dette medlem vil påpeke at regjeringen
de siste fem årene ikke har styrket universitets- og høyskolesektoren.
Årets bevilgning på om lag 0,1 pst. innebærer i praksis nullvekst
i institusjonenes kjøpekraft – i en tid der behovet for kompetanse
og forskning øker. Reell styrking av basisfinansiering er etter dette medlems syn det rimeligste grepet
for bedre studiekvalitet og robust forskning. I dem forbindelse
viser dette medlem til Venstres alternative
budsjett hvor det foreslås å øke basisfinansieringen i universitets-
og høyskolesektoren med 237,5 mill. kroner.
Studieplasser
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Rødt viser til
budsjettforliket og Innst. 2 S (2025–2026) der bevilgningen på kap.
260 post 50 foreslås økt med 20 mill. kroner som følge av at man
ikke legger opp til redusert antall studieplasser i sykepleie i ved
Nord Universitet, UiT og Høgskolen i Molde.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Rødt vil understreke viktigheten av at profesjonsstudiene
prioriteres. Disse medlemmer vil i den
sammenheng påpeke at det er viktig å sikre nok helsepersonell over
hele landet i årene fremover. Med en endret demografi vil stadig
flere ha behov for helsehjelp, og behovet for sykepleiere vil øke. Disse medlemmer mener derfor det er viktig
å ivareta sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Molde, Nord universitet
og UiT.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Venstre understreker
at tilgang på sykepleiere er avgjørende for gode helsetjenester
og beredskap. Dersom det skal foreslås flytting av studieplasser
er det viktig at det baserer seg på oppdatert informasjon om søkertall
og behov, og det har ikke regjeringen gjort i dette tilfelle. Disse medlemmer er glad for at partiene
i budsjettforliket på Stortinget valgte å videreføre studieplassene
lokalt, og mener det var nødvendig for å sikre tilgangen på kvalifisert
arbeidskraft i regionene fremover.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet, Rødt og Venstre viser
til regjeringens forslag om å omdisponere 100 studieplasser i sykepleie
fra Nord-Norge og Møre og Romsdal, Høgskolen i Molde. Disse medlemmer viser til høringsinnspill
som er uenige i regjeringens begrunnelse om svake søkertall. Nord
universitet har eksempelvis rapportert om økning i søkertallene.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
budsjett der det foreslås å øke bevilgningen med 1 mill. kroner
til å opprette studieplasser innen nukleære fag.
Komiteens medlem
fra Venstre understreker at det er stor mangel på arbeidskraft
i Norge også innen andre områder, og viser i den forbindelse til
Navs bedriftsundersøkelse 2025 som kartlegger etterspørselen etter
og mangelen på arbeidskraft i Norge. Her framgår det norske virksomheter
mangler 39 000 personer. I den forbindelse viser dette
medlem til Venstres alternative statsbudsjett hvor det foreslås
å øke antall plasser på jordmorutdanning fra 180 til 300, øke antallet
PPU-studieplasser med 250, samt 18 flere nye studieplasser innen
psykologi til Universitetet i Stavanger for å fylle opp studiet
med totalt 48 plasser.
Praksisnære utdanninger
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener
at kvalitet og relevans i høyere utdanning må styrkes gjennom bedre
praksis, tettere kobling til arbeidslivet, økt gjennomføring og
flere fleksible studietilbud. Flertallet mener
det er et mål at flest mulig velger å ta studiene på campus, men
understreker samtidig at det er mulig å styrke campus samtidig som
man opprettholder et mangfold av fleksible og tilgjengelige utdanningstilbud av
høy kvalitet over hele landet.
Kvaliteten i profesjonsutdanningene må styrkes, og det krever
bedre samarbeid med praksisfeltet og tydeligere forventninger til
kvalitet i praksisopplæringen. Flertallet understreker
at god praksis er en forutsetning for kvalitet i utdanningene og
for at kandidatene skal være godt forberedt til arbeidslivet.
IKT- og realfag
Videre vil komiteens medlem fra Venstre vise
til den spesielle mangelen på IKT- og realfagskompetanse i Norge
i dag, og høringsinnspillet fra NITO - Norges ingeniør- og teknologorganisasjon,
hvor de skriver:
«Norge står overfor betydelige løft og omstillinger som
krever tilgang til teknologikompetanse og økt kompetanseutvikling.
De urolige tidene minner oss om hvor avgjørende det er å prioritere
det viktigste først. Økt tilgang til teknologisk kompetanse er avgjørende for
å styrke norsk konkurransekraft, utvikle teknologi til forsvar,
sikkerhet og beredskap og løse klima- og naturkrisen […] I dag ser
vi en fallende andel av elevene i videregående opplæring som velger
realfag og samtidig en sterk nedgang i barnekullene som avslutter
grunnskolen fremover. I sum gir dette en stor, udekket etterspørsel
etter teknologi- og realfagskompetanse i arbeidslivet i årene som
ligger foran oss.»
I den forbindelse viser dette medlem til
Venstres alternative statsbudsjett hvor det foreslås å bruke 28,5
mill. kroner på flere stipendiater innen STEM-fagene og 53,8 mill.
kroner på 1 000 nye studieplasser innen IKT og realfag.
Maritim utdanning
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, vil
påpeke at den maritime utdanningen har helt særegne krav og reguleres
både av NOKUT og Sjøfartsdirektoratet (IMO/STCW). Dette gjør utdanningen
dyrere enn de fleste andre. For at utdanningene skal kunne oppfylle
kravene til kompetanse fra både NOKUT og Sjøfartsdirektoratet, er det
viktig at de har forutsigbar og trygg finansiering.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
budsjett, der det foreslås å bevilge 10 mill. kroner i øremerkede
midler til maritim utdanning.
Annet
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til Kristelig Folkepartis alternative budsjett der det foreslås
å øke bevilgningen 1,5 mill. kroner til å opprette et professorat
i jødiske studier og 5 mil. kroner til Samisk høgskole.
Komiteens medlem
fra Venstre understreker viktigheten av at det utvikles kunstig
intelligens og språkmodeller også på samisk språk, og viser i den
forbindelse til Venstres alternative statsbudsjett hvor det foreslås
å øke støtten til Sámi allaskuvia for opprettelse av Sami AI lab,
samt generell kompetanseutvikling og studietilbud i Øst-Finnmark. Dette medlem registrer at regjeringen
ønsker å bevilge 1 mill. kroner til samisk AI, men at de ikke spesifiserer
hvilken institusjon denne støtten skal tilfalle. Dette
medlem er av den klare oppfatning at Sámi allaskuvia må spille
en sentral rolle her.
Dette medlem er bekymret for en tendens
hvor prestisjefulle oppdrag knyttet til forskning og utvikling tildeles
enkelte aktører i universitets- og høyskolesektoren uten tydelig
anledning til konkurranse i forkant.
På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for bredest mulig konkurranse blant aktører i universitets-
og høyskolesektoren når studieplasser og forskningssatsninger skal tildeles.»