Til Stortinget
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) blir i økende
grad et sentralt virkemiddel for å drive en moderne og
effektiv forvaltning. Særlig viktig er dette for de deler
av forvaltningen som skal være godt orientert om forhold
i andre deler av verden, og er avhengig av rask, sikker og effektiv
kommunikasjon. Den norske utenrikstjenesten ligger imidlertid betydelig
etter andre lands utenrikstjeneste, andre deler av norsk statsforvaltning,
norsk næringsliv og frivillige organisasjoner når
det gjelder å ta i bruk den nye teknologien. Samtidig er
det vanskelig å se noen virksomhet der IKT vil
ha større betydning, blant annet fordi utenrikstjenesten
arbeider i nesten samtlige tidssoner.
«Den elektroniske Utenrikstjeneste» er navnet
på en rapport som ble utarbeidet av en arbeidsgruppe i Utenriksdepartementet
(UD) i 1999. Rapporten bekrefter inntrykket av at ikke bare andre
norske departementer, men også andre nærstående
lands utenriksdepartementer samt internasjonale organisasjoner har
satset langt mer aktivt på IKT enn norsk UD. En studie
gjort av en student ved Institutt for Administrasjon- og Organisasjonsvitenskap
ved Universitet i Bergen har kommet til en lignende konklusjon.
Konsekvensene av den manglende IKT-satsingen er uheldige. Med
fortsatt nøling overfor IKT risikerer utenrikstjenesten
på den ene siden i økende grad å havne
på sidelinjen både som koordinator av norsk utenriks-
og utviklingspolitikk og som aktør i internasjonal politikk.
På den andre siden kan en bevisst nysatsing på IKT
bidra til å omforme norsk utenrikstjeneste til en mer kunnskapsintensiv
nettverksorganisasjon. Dette vil innebære muligheter for
Norge til å føre en mer effektiv utenriks- og
utviklingspolitikk, å fremme større åpenhet
om og demokratisk deltakelse i utenriks- og utviklingspolitikken, å profilere
Norge som en moderne og høyteknologisk nasjon og å gjøre
utenrikstjenesten til en enda mer attraktiv arbeidsplass.
UDs rapport er en grundig gjennomgang av situasjonen
i departementet og utenrikstjenesten på dette området.
Blant de mest alvorlige problemene som blir påpekt er medarbeidernes
manglende kapasitet til å benytte seg av elektronisk post
og internett og fraværet av et felles elektronisk nettverk
for hele utenrikstjenesten. Rapporten skisserer hva som må til for å bøte
på dette og andre mangler knyttet til IKT-situasjonen i
departementet samtidig som sikkerheten blir ivaretatt. Det vil koste
penger å etablere et moderne IKT-system, men de anslagene
som følger av rapporten tyder på at det ikke er
snakk om store investeringer i forhold til den langsiktige gevinsten
for norsk utenrikspolitikk. For øyeblikket er det likevel ikke
tatt høyde for de nødvendige investeringer i de midler
som er bevilget. Med dagens tempo i oppgraderingen innen IKT vil
det ta mange år før UD er på høyden
og da vil selvsagt nivået i samfunnet rundt ha utviklet
seg ytterligere.
At norsk utenrikstjeneste er på linje med eller helst
ligger foran andre lands tjenester og nivået i samfunnet
for øvrig, er ikke et internt organisasjonsanliggende i
departementet, men et spørsmål av nasjonal betydning.
Regjeringen bør derfor forelegge Stortinget en handlingsplan
for å bringe UD opp på et tilfredsstillende nivå innen
utgangen av 2002. En slik plan bør legges fram i tilknytning
til revidert nasjonalbudsjett våren 2000.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge fram en handlingsplan for opprustning
av informasjons- og kommunikasjonsteknologi i Utenriksdepartementet
og norsk utenrikstjeneste slik at utenrikstjenesten innen utløpet
av 2002 kommer opp på et nivå som tilsvarer nivået
i andre land og i næringsliv og organisasjonsliv for øvrig.
11. februar 2000