Til Stortinget
Det er fra flere hold erkjent at havneloven bør moderniseres
og forbedres. Historisk sett ble våre kystbyer anlagt der
det var naturlige havner. Dette reduserte transportarbeidet, og
eksport- og importindustrier vokste opp i havnenes nærhet.
Havnearbeidet som vesentlig bestod i lasting/lossing
av skip og mellomlagring av varene var meget arbeidskrevende og
opptok mye plass. Stykkgods ble tidligere håndtert sekk
for sekk/kasse for kasse mange ganger på sin vei
gjennom havnen.
De siste 30-40 år har stykkgodstrafikken til sjøs endret
karakter. I stedet for å håndtere varene i mindre
kolli, håndteres lasten i dag hovedsakelig i større enheter
så som containere, trailere og paller. Produktiviteten
(tonn/manntime) har økt dramatisk. Et ekstremt
eksempel er ferger som kan ta et betydelig antall trailere og hvor
lasting/lossing skjer uten bruk av havnearbeidere.
Også antall tonn håndtert pr. kvadratmeter havneareal
har økt enormt. Stort sett håndteres ikke lasten
i havnene men overføres til terminaler utenfor byene hvorfra
distribusjon til mottakere foregår. Utgående last
samles i store enheter på de samme terminaler hvis det
ikke pakkes ferdig hos produsentene.
I mange utenlandske havnebyer er stykkgodshåndteringen
flyttet ut av byenes sentra og havnearealene tatt i bruk til forskjellige
byutviklingsformål.
Ifølge norsk havnelov eier kommunene havnene, men havnevesenet
har en meget selvstendig stilling når det gjelder administrasjon
av havnene. Likeledes er staten ved Fiskeridepartementet sterkt
inne i bildet når det gjelder prinsipielle spørsmål,
som disponering av havnearealene. Avgifter som kreves inn til havnekassen
eller andre inntekter som havnen genererer skal holdes adskilt fra
kommunens øvrige økonomi og midlene i havnekassen
kan kun brukes til havneformål. Det kan altså ikke
foretas overføringer fra havnekassen til kommunekassen.
Dette gjelder ikke bare avgifter og utleieinntekter, men også beløp
som genereres ved salg av det som uomtvistelig er havnearealer.
Dette har ført til at sentrale områder i mange
norske byer fortsatt disponeres av havnevesenet selv om de ikke
brukes til havneformål. Andre arealer nyttes til havneformål,
men produktiviteten er langt lavere enn det som hadde vært
mulig.
De alternative verdiene som havnearealene representerer for mange
kommuner kommer ikke til uttrykk i havnevesenets regnskaper. Incentivet
til salg av havneområder eller vesentlig økt produktivitet
er derfor beskjedent. Mulighetene for en aktiv byutvikling i havneområdet
er formelt sett svakt, motarbeides ofte av de lokale havnevesen
og regelverket gir svake økonomiske incentiver til å endre
dette. I enkelte havner hvor havneinntektene har vært store finner
man eksempler på betydelige feil- og overinvesteringer
i havnesektoren.
I byer som f.eks. Oslo, Bergen, Trondheim og Tønsberg
kan betydelige beløp frigjøres ved salg av havneområder.
For Oslos vedkommende er det snakk mellom tre til åtte
milliarder. Disse beløp skal ifølge havneloven
forbli i havnekassen og kan dermed ikke benyttes til andre fellesskapsformål.
I en situasjon hvor flere byer trenger å omdisponere
sin arealbruk i sentrale områder, utgjør ofte havnene
en viktig del av dette. Dessuten trenger byene også arealer
til bolig- og næringsutvikling. Havneloven har ikke den
nødvendige smidighet i forhold til disse behovene. I Oslo
for eksempel har et flertall i bystyret vedtatt å utvikle
Fjordbyen. Dette betyr at byens folkevalgte ønsker å utnytte
arealene som havna representerer til fellesskapets beste ved å gi
borgerne tilgang til havna og ved å bidra til boligbygging
og næringsutvikling.
En effektiv logistikk for et moderne næringsliv krever
helhetsløsninger gjennom hele vareflyten. Nåværende
havnelovgivning har ikke gode nok incentiver for å fremme
en effektiv logistikk og heller ikke gode nok koblinger mellom det
som er havnens oppgave som losse/lastested og det videre
transportarbeid. En mulighet som bør vurderes, er om deler av
verdiene havnene representerer kan overføres til andre
transportformål enn rene havneformål for å utvikle
effektive transport- og logistikk-løsninger i en region.
Som et første tiltak i en slik modernisering av havneloven
bør det åpnes for at dagens havner kan reinvestere
verdier som blir frigjort ved salg av eiendommer også utenfor
havnens eget geografiske distrikt.
Et slikt tiltak er imidlertid ikke tilstrekkelig for å modernisere
og forbedre dagens havnelovgivning. Hovedformålet med en
utredning bør være å se hvilke lovendringer
som bør foretas for å sikre fellesskapets interesser
bedre enn i dag, både når det gjelder effektiv
arealutnyttelse til byutviklingsformål, en effektiv arealutnyttelse
og fleksibel havneorganisering for å sikre en god logistikk
tilpasset behovene til et moderne næringsliv og en god
disponering av de verdier og de inntekter som våre havner
genererer.
Det er grunn til å minne om at de betydelige verdier
som havnearealene i dag representerer som bolig- og næringsarealer
ikke er skapt av de lokale havnevesen, men av den politikk som har
gjort byene til et attraktivt sted å bo og drive virksomhet.
I et lengre perspektiv vil det derfor være urimelig om
hele den verdistigning som har vært på enkelte
arealer i havner bare skal komme havneformål til gode og ikke
andre fellesformål i bysamfunnene.
Undertegnede vil på den bakgrunn foreslå at:
a) En ved praktiseringen av dagens
havnelov legger til rette for at verdier som frigjøres
innen et havnedistrikt, f.eks. ved salg av eiendommer, kan nyttes
utenfor havnedistriktet, men til havneformål.
b) Det oppnevnes et utvalg med henblikk på en bred gjennomgang
av lov om havner og farvann m.v. Viktige punkter i utvalgets arbeid
bør være:
Kommunenes rett til å disponere
over havneområdene - forholdet kommune-stat. Herunder vurdere
bruken og fordeling av havneområdets verdier og inntekter.
Muligheter for å utvikle en effektiv logistikk tilpasset
et moderne næringsliv.
Havnelovens omfang og forholdet til annen lovgivning.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
a) Stortinget ber Regjeringen myke
opp dagens praksis når det gjelder mulighetene for å anvende økonomiske
ressurser fra et havnedistrikt i et annet geografisk område,
b) oppnevne et utvalg med mandat til å foreslå en gjennomgripende
modernisering og forbedring av norsk havnelov for å utvikle
en effektiv logistikk, en effektiv arealutnyttelse for en god byutvikling
og en hensiktsmessig bruk av havnenes verdier og inntekter.
2. mai 2000