Til Stortinget
Situasjonen for bostedsløse er uakseptabel. Situasjonen
er nå så krisepreget at Sosialistisk Venstreparti
mener det er behov for øyeblikkelige strakstiltak før
vinteren setter inn.
I mange år har over 6 000 vært bostedsløse,
uten at det har ført til politiske vedtak for å bedre
den uverdige situasjonen. Prisutviklingen på boligmarkedet
har gjort det stadig verre for ungdom og folk med dårlig
råd å klare seg. Prisene både på leie
og kjøp er nå slik at folk med vanlige inntekter
har store problemer med å skaffe seg og beholde en bolig.
Husleiereguleringsloven er fjernet og nå kommer meldingene om
at folk med små inntekter må flytte fordi de ikke makter
leieøkningen. Hvor skal de bo? Norge mangler billige utleieboliger
og tilbudet til vanskeligstilte er svært begrenset. Noen
kommuner kan tilby kommunale boliger til en akseptabel pris, men
det finnes alt for få gode tilrettelagte botilbud til personer
som trenger det, særlig i sentrale strøk.
Mange unge med dårlig økonomi greier ikke å skaffe
seg bolig. De sover tilfeldig hos venner, litt ute, litt på hospits
og noen okkuperer tomme bygninger. For mange som i utgangspunktet
kun hadde et økonomisk problem, ender det med at de blir
påført en mengde tilleggsproblemer.
Personer med rusproblemer, psykiatriske problemer og atferdsproblemer
er særlig utsatt. Likeens er noen innvandrere, arbeidsløse
og andre som har et fattigdomsproblem også helt uten håp
om et trygt og godt sted de kan kalle hjemme. Tilbudet mange får
er å bli henvist til private hospits. Som boligløsning
er det under enhver kritikk. Hospits er svært kostbart. De
færreste som trenger medisinsk og psykiatrisk hjelp har
tilbud om oppfølging, og personer med ulike problemer stues
sammen uten hensyn til om det er forsvarlig eller hensiktsmessig.
Det offentlige har skyhøye utgifter til det som ser ut
til å være et meget dårlig og kortsiktig
tilbud. Både samfunnet og den enkelte har alt å tjene
på at boligbehovet blir dekket for alle. Oslo har ifølge
Byggforsk størst konsentrasjon av bostedsløse.
Mange av disse er unge mennesker.
Den viktigste årsak til bostedsløshet er boligprisene
og da særlig de høge prisene på leiemarkedet. Det
kan også dreie seg om mangel på kunnskap om boligmarkedet
og hvordan man kan og bør opptre som boligsøker.
Dette gjelder særlig innflyttere og innvandrerungdom. Skal
det være mulig å gi hjelp til bostedsløse
krever det profesjonell bistand og ikke minst et midlertidig sted å bo.
Under behandlingen av St.meld. nr. 49 (1997-1998) Om boliger
for unge og vanskeligstilte, foreslo Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti å opprette en Straksbo-ordning for bostedsløse
og mennesker med liten boevne, bl.a. ved etablering av offentlig støttede
bokollektiver. Statens bidrag inn i en slik ordning skulle være:
Hovedhensikten med forslaget var å få fart
i etablering av akutte boligløsninger for bostedsløse
og var samtidig en erkjennelse av at dagens ordninger ikke løste
problemet. Det er altså behov for ekstraordinære
tiltak og vilje til å gi tilstrekkelig prioritet til en
boligsatsing for de som har det vanskeligst. Når situasjonen
har vært så kritikkverdig i mange år,
må også statlige myndigheter treffe tiltak som
kan hjelpe de bostedsløse.
I Danmark, der over 20 pst. av boligmassen er rimelige utleieboliger
med regulerte priser, er det til sammenligning kun ca. 2 000
registrerte bostedsløse i hovedstadsområdet. På tross
av at det er langt færre personer med så store
problemer der enn i Norge, har de nå etablert en statlig
boligfinansiering rettet spesielt med dette formålet for øye
og med statlig støtte pr. bolig på mellom 130 000
til 150 000 danske kroner. Det velges mange ulike boligløsninger
fra ordinære leiligheter og hus til husbåter og
hytter. Utgangspunktet er at det er svært ulike behov og ønsker
i denne gruppen og at mange ikke ønsker eller makter en tradisjonell
boform. Sammensetningen av det danske boligmarkedet gjør
at langt færre får problemer med å skaffe
seg bolig selv og derfor reduseres også risikoen for at
mange får tilleggsproblemer som arbeidsløshet
og rusmisbruk som lett blir et resultat av bostedsløshet.
Hovedansvaret for boligtiltak for vanskeligstilte ligger i kommunene,
men staten må gjøre det mulig for kommunene å drive
en sosial boligpolitikk og foreta nødvendige investeringer.
Å bygge boliger tar lang tid. Det vil ta flere år å etablere
nok permanente utleieboliger og varige boløsninger og en
kan ikke vente med å løse akutte boligbehov inntil
dette er gjort.
Midlertidige boløsninger må skaffes raskt og
arbeidet må komme i gang før vinteren. Offentlig
bygningsmasse kan tas midlertidig i bruk. Vinterisolerte boligmoduler
kan også være en god akuttløsning. Slike
enheter kan etableres meget raskt, har god standard, flyttes ved
behov og oppgraderes til permanente boliger med enkle midler, hvis
det skulle være aktuelt senere. Mange flyktningemottak
er etablert i slike boligmoduler. Mange skoler og boliger er bygget opp
av de samme enhetene og de brukes over hele landet til å innkvartere
anleggsarbeidere. Slike boligløsninger kan etableres på permanente
eller midlertidig klargjorte arealer - antall enheter og størrelsen
på hver enhet kan endres raskt. Enhetene kan bemannes etter
behov, drives som rene boligenheter eller med ulike grader av oppfølging
og boveiledning. Vanlige driftsutgifter er et kommunalt ansvar,
men det vil kreve økte ressurser til kommunesektoren generelt å dekke
alle de omsorgs- og behandlingsbehov som denne gruppen har.
Skal dette arbeidet komme i gang raskt nok, må det være
mulig for kommunene å få dekket noe av utgiftene
til å etablere slike midlertidige boenheter. Statens rolle
må derfor være å gi kommunene optimale
rammer og de rette betingelser for å få det til.
I tillegg bør staten kunne bidra med rimelig tomtegrunn
eller bygningsmasse. Statlige tilskudd til dette formålet
vil måtte brukes til å få rigget opp
og satt i stand enheter til formålet. Både kommune,
allmennnyttige organisasjoner og private aktører kan stå som eier
av boligene, som leies ut til bostedsløse til en rimelig
pris. I den grad tilskudd brukes til kjøp av enheter må investeringen
klausuleres slik at midlene blir sikret til tilsvarende boligformål.
Posten for tilskudd til boligetablering er for liten til å dekke
behovene.
Det trengs derfor en ekstrabevilgning på årets budsjett
for å realisere prosjekter som kan gi mange mennesker tak
over hodet i vinter. Regjeringen avgjør selv hvor store
tilskudd pr. enhet som skal innvilges og regelverk rundt ordningen.
En sum på for eksempel 25 000 kroner er ikke mer
enn hva et par måneder på hospits koster. Dette
kan derfor være en meget lønnsom investering også for
kommunen og burde derfor gjøre at kommunene ser seg i stand
til å gå i gang med arbeidet.
Resten av kostnadene ved etableringen må dekkes av husleie.
Tilskuddet bør derfor være av en slik størrelse
at leien kan settes lavt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Det etableres en Straksbo-ordning for bostedsløse og
mennesker med liten boevne, bl.a. ved etablering av offentlig støttede
bokollektiver. Statens bidrag inn i en slik ordning er:
II
På statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
581 | | Bolig- og miljøtiltak | |
| 79 ny | Tilskudd til etablering av boliger for bostedsløse,bevilges
med | 55 000 000 |
22. september 2000