Til Stortinget
Forvaltningen av de fire store rovdyrene er vedtatt i Stortinget
gjennom behandlingen av St.meld. nr. 35 (1996-1997) Om rovviltforvaltningen.
Siden Stortinget behandlet Rovviltmeldingen har en sett en omfattende
vekst i bestanden av de fire store rovdyrene, og skadene på beitende
bufe og tamrein har økt langt utover det nivået
som er akseptabelt. For eksempel har tap av sau som følge
av skader påført av jerv blitt mer enn seksdoblet
fra 1992 til 1999. I tillegg til dette har den sterke bestandsveksten,
særlig av ulv, ført til at en i flere områder
har fått mindre inntekter av utmarka som en følge
av store reduksjoner i bestandene av jaktbart vilt. I noen områder
har også folk uttrykt usikkerhet og frykt på grunn
av at rovdyra trekker inn mot tettbygde strøk, og flere
har mistet jakthunder og andre husdyr.
Rammene for rovviltforvaltningen er gitt i norsk miljølovgivning
og i internasjonale avtaler Norge har sluttet seg til. Av disse
er det særlig Bern-konvensjonen som er viktig. I Bern-konvensjonen
blir det slått fast at hvert enkelt land er ansvarlig for å ha
en forvaltning som kan garantere en arts overlevelse. Dette innebærer
at naboland kan samarbeide om å sikre en bestands levedyktighet.
Et flertall i Stortinget har vedtatt et prinsipp for forvaltningen
av de store rovdyrene i forbindelse med behandlingen av St.meld.
nr. 35 (1996-1997) om rovdyrforvaltningen som i praksis betyr at
alle de fire store rovdyrene skal være representert med
reproduserende bestander i Norge.
Stortinget har ved flere anledninger uttalt at etablering av
reproduserende bestander av de fire store rovdyrene ikke skal gå på bekostning
av beitende bufe i utmarka og tamreindrift, og at skadedyr skal tas
ut effektivt for å kunne forhindre og forebygge store skader
på beitende bufe og tamreindrift. I forbindelse med behandlingen
av St.meld. nr. 35 (1996-1997) uttalte en samlet komité at «vi
må ha et todelt mål som samtidig sikrer et aktivt
jordbruk med muligheter til å utnytte beiteressursene i
utmarka til sau og rein. Dette betyr at rovviltforvaltningen må håndteres
på en slik måte at det kan drives forsvarlig rein- og
sauedrift innenfor akseptable økonomiske rammevilkår».
I den samme innstillingen uttaler et flertall i komiteen at rovdyrene
skal ha et strengere vern innenfor kjerneområdene samtidig
som «det fortsatt skal være anledning til å ta
ut skadedyr i kjerneområdene». Videre sier flertallet
at de «vil understreke betydningen av at saksbehandlingen
foregår raskt og effektivt». (Ved behandling av
søknader om å ta ut skadedyr.)
Dagens rovdyrforvaltning er etter forslagsstillernes mening ikke
i overensstemmelse med de retningslinjer som er gitt av Stortinget.
Tapene for landbruks- og reindriftsnæringen er nå langt
utover det nivå som kan defineres som «forsvarlig
rein- og sauedrift innenfor akseptable økonomiske rammer». Dessuten
tar det altfor lang tid å få behandlet en tillatelse
om uttak av rovdyr som gjør stor skade, noe som har ført
til at skadegjøreren kan være forsvunnet fra det
aktuelle området innen fellingstillatelsen ligger på bordet,
noe som nærmest umuliggjør en effektiv jakt. De
forvaltningsprinsippene som er trukket opp i rovviltmeldingen blir
også brutt i forhold til bestandsmålet for ulv,
som nå allerede er i ferd med å bli overskredet.
Den raske veksten i bestanden av de fire store rovdyrene har
resultert i at mange næringsdrivende som er avhengig av
utmarksbeiting er blitt tvunget til å gi opp fordi tapene
er blitt altfor store. Dessuten mister de samme næringsdrivende
inntekter som en følge av reduserte bestander av hjortevilt
og småvilt. I noen områder føler også folk
frykt og usikkerhet på grunn av økende nærkontakt
med rovdyra, i første rekke ulv.
Dagens forvaltning av de fire store rovdyra prioriterer verneinteressene
i for stor grad på bekostning av de som er avhengig av å kunne
nytte beiteressursene i utmarka, og framtidig forvaltningspraksis
må i større grad ivareta næringsinteressenes
behov, slik Stortinget har forutsatt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å gjennomgå forvaltningspraksisen
av de fire store rovdyra i Norge, og sørge for at framtidig
forvaltningspraksis blir i tråd med Stortingets intensjoner
nedfelt i St.meld. nr. 35 (1996-1997) og Innst. S. nr. 301 (1996-1997)
slik at hensynene til landbruks- og tamreindriften blir ivaretatt
på en akseptabel måte.
27. september 2000