Forslag fra stortingsrepresentant Steinar Bastesen om en ordning med å slette gjeld vedrørende offentlige samferdselsprosjekt som tar betaling fra de reisende og som sliter med stor gjeld, på lik linje med gjeldsslettingen vedrørende Gardermobanen

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Gjelds- og rentesituasjonen til flere vegprosjekt har ført til at bompenge-ordninger i tilknytning til disse har eksistert i flere år enn ønskelig. I forbindelse med utbyggingen av Gardermobanen har Stortinget i to omganger slettet gjelden til dette samferdselsprosjektet, for å gi dette mulighet til å oppnå lønnsomhet. Det er til sammen slettet totalt om lag 10 mrd. kroner. Denne gjeldsslettingen ble holdt utenfor statsbudsjettets rammer, ut fra begrunnelsen: sletting av gjeld er ikke inflasjonsdrivende.

Norge har en meget dyr og dårlig veistandard i distriktene. Vi er et land som har veldig mange kostbare fergeforbindelser. Vi har en hovedsamferdselsåre, E6, som delvis har veldig dårlig standard. Storparten av ferskfisk-eksporten går med vogntog, og utforkjøringer på fjelloverganger på smale veger vinterstid fordyrer transporten betydelig. Tilsvarende fordyrende element gjør seg gjeldende ved høge fergebilletter for vogntog som skal bringe eksportproduktene ut og forsyninger inn til samfunnene. I tillegg kommer mange kostbare bompenger på mange vegstrekninger. Alle disse momentene sett i sammenheng gjør det uforståelig at der er stor grad av forskjellsbehandling i bruk av offentlige samferdselsmidler.

Kystpartiet ser det som viktig at alle viktige samferdselsformer behandles likt og at alle distriktene skal ha like muligheter for god og rimelig samferdsel på lik linje med reisende med Gardermobanen. Kystpartiet mener derfor at alle vegprosjektene og fergeforbindelse som i dag sliter med stor gjeld også skal få sin gjeld slettet, slik som Gardermobanen AS fikk. Det forutsettes at også denne gjeldsslettingen holdes utenfor statsbudsjettets rammer, på like fot med gjeldsslettingen vedrørende Gardermobanen. Formålet med og forutsetningen for gjeldsslettingen er at den fører til at de reisende på vedkommende strekning slipper å betale bompenger og/eller fergebillett.

Forslag

På denne bakgrunnen fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen om å legge fram for Stortinget et forslag om ordning med gjeldssletting, med en totalramme på 10 mrd. kroner, i de offentlige samferdselsprosjektene som i dag krever betaling for de reisende og som sliter med stor gjeld, tilsvarende med den gjeldsslettingen som ble foretatt i forbindelse med utbyggingen av Gardermobanen. Formålet med og forutsetningen for denne gjeldsslettingen er at den fører til at de reisende på vedkommende strekning slipper å betale bompenger og/eller fergebillett.

2. november 2000.