Forslag fra stortingsrepresentantene May Britt Vihovde, Jorunn Ringstad og Jan Sahl om at brann- og redningstjenestene ved Luftfartsverkets treningssenter samlokaliseres med Norges Brannskole.

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

I februar 1998 gikk daværende samferdselsminister Odd Einar Dørum inn for en delt løsning for lokalisering av Luftfartsverkets treningssenter (LVTS), slik at brann- og redningstjenesten skulle legges til Norges Brannskole, Tjeldsund i Nordland, mens den øvrige utdanningen skulle bli værende på Trandum i Akershus. Luftfartsverkets styre ble bedt om å følge dette opp. Bakgrunnen for denne beslutningen var økonomiske og faglige samarbeidsgevinster som kan oppnås gjennom eksisterende og planlagt bygningsmasse/infrastruktur. Distriktspolitiske og miljømessige forhold ble også sterkt vektlagt.

Luftfartsverkets styre behandlet saken om samlokalisering i møte 13.12.00. Styrets vedtak går ut på at en vil be departementet se på saken på nytt. En ønsker en omgjøring av vedtaket, slik at treningssenteret forblir samlet på Trandum.

Luftfartsverkets treningssenter har som oppgave å drive opplæring av personell innenfor brann-, rednings- og plasstjeneste. I tillegg avholdes kurs innen elektro, renhold, byggevedlikehold og arbeidsledelse. Treningssenteret har i mange år hatt sitt tilholdssted på Gardermoen, men flyttet i oktober i fjor til leide lokaler i Trandum Leir. Flyttingen hadde sammenheng med at undervisningsbygget måtte rives på grunn av opprenskningstiltak, etter at det ble avdekket stor forurensning fra Forsvarets virksomhet i området.

Norges brannskole er en statlig videregående skole som av Stortinget er utpekt til nasjonalt kompetansesenter innenfor brann og redning. Skolen har høyt kvalifiserte lærekrefter, et moderne anlegg og tidsmessig utstyr. Skolen samarbeider med den militære delen av Evenes flyplass når det gjelder undervisning, innkvartering og bespisning. Skolen er sertifisert i henhold til ISO standard 9001. Den har ledig kapasitet på konsesjon fra Statens Forurensningstilsyn for røykgassutslipp, og godkjent renseanlegg under brannøvingsfelt. Dette har kapasitet til også å rense utslipp i forbindelse med etablering av treningsområde for Luftfartsverket. Anlegget planlegges nå opprustet/modernisert for å tilfredsstille kravene i ny forskrift for brannøvingsaktiviteter.

Storsamfunnet har allerede foretatt store investeringer i forbindelse med samlokaliseringsarbeidet i området. Dette gjelder Kystverket, Luftfartsverket og Tjeldsund kommune som til sammen har brukt 12 500 000. I tillegg er det brukt store ressurser i forbindelse med planlegging og prosjektering av felles utbygging.

Dersom konsekvensene av vedtaket Luftfartsverket styre fattet 13.12.d.å. fører til at det ikke blir etablering i Tjeldsund, vil det bli liten eller ingen nytte av gjennomførte grunnlagsinvesteringer, mulighetene for utvikling av et bredt brannfaglig kompetansemiljø begrenses, den planlagte nødvendige utbyggingen ved Norges Brannskole fordyres og deltidsreformen (grunnopplæring av 8-10 000 deltidsmannskap) forsinkes.

I Tjeldsund er de miljømessige sidene av opplæring på øvelsesfeltet godt tilrettelagt. Når det gjelder samme forhold ved Trandum uttalte overinspektør Ole J. Hansen i 1995 følgende:

«Opplæringsvirksomheten på øvingsfeltet er avhengig av undervisning på feltet, både før, under og etter øvelsene. Det er ikke mulig å drive slik undervisning i den støyen som vil være ved hovedflyplassen. Videre vil vel instruktørenes arbeid i slik støy være i strid med arbeidsmiljøloven.

Det vil bli mye røykutslipp i forbindelse med øvingsvirksomheten. Spørsmålet er om denne kan forenes med virksomheten ved hovedflyplassen. Flyplassens egne øvelser kan forsøkes lagt til tider på døgnet hvor det er lite trafikk. Dette er imidlertid ikke mulig for kursvirksomheten som må avvikles på dagtid i kurstiden.

Som fagansvarlig for brann- og havaritjenesten i LV ser jeg meg forpliktet til å påpeke disse forholdene. Dette handler også om framtiden for brannopplæringen. Hvis øvelsesfeltet for kursvirksomheten/brann­opplæringen skal foregå i nærheten av Oslo Hovedflyplass, Gardermoen, må ovennevnte problemer løses, eller man må lokalisere den del av kursvirksomheten som angår brannøvelser til et annet område.»

Dette er viktige og fremdels uløste problemstillinger. I tillegg kommer problemer med avrenning fra øvelsesfeltet.

Forslagsstillerne mener vedtaket om å samlokalisere deler av Luftfartsverkets treningssenter med Norges Brannskole er basert på grundig vurdering av alle sider, og derfor bør gjennomføres.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at brann- og redningstjenesten ved Luftfartsverkets treningssenter samlokaliseres med Norges Brannskole.

19. desember 2000