Til Stortinget
I februar 1998 gikk daværende samferdselsminister Odd
Einar Dørum inn for en delt løsning for lokalisering
av Luftfartsverkets treningssenter (LVTS), slik at brann- og redningstjenesten
skulle legges til Norges Brannskole, Tjeldsund i Nordland, mens
den øvrige utdanningen skulle bli værende på Trandum
i Akershus. Luftfartsverkets styre ble bedt om å følge dette
opp. Bakgrunnen for denne beslutningen var økonomiske og
faglige samarbeidsgevinster som kan oppnås gjennom eksisterende
og planlagt bygningsmasse/infrastruktur. Distriktspolitiske
og miljømessige forhold ble også sterkt vektlagt.
Luftfartsverkets styre behandlet saken om samlokalisering i møte
13.12.00. Styrets vedtak går ut på at en vil be
departementet se på saken på nytt. En ønsker
en omgjøring av vedtaket, slik at treningssenteret forblir
samlet på Trandum.
Luftfartsverkets treningssenter har som oppgave å drive
opplæring av personell innenfor brann-, rednings- og plasstjeneste.
I tillegg avholdes kurs innen elektro, renhold, byggevedlikehold
og arbeidsledelse. Treningssenteret har i mange år hatt
sitt tilholdssted på Gardermoen, men flyttet i oktober
i fjor til leide lokaler i Trandum Leir. Flyttingen hadde sammenheng
med at undervisningsbygget måtte rives på grunn
av opprenskningstiltak, etter at det ble avdekket stor forurensning
fra Forsvarets virksomhet i området.
Norges brannskole er en statlig videregående skole som
av Stortinget er utpekt til nasjonalt kompetansesenter innenfor
brann og redning. Skolen har høyt kvalifiserte lærekrefter,
et moderne anlegg og tidsmessig utstyr. Skolen samarbeider med den
militære delen av Evenes flyplass når det gjelder
undervisning, innkvartering og bespisning. Skolen er sertifisert
i henhold til ISO standard 9001. Den har ledig kapasitet på konsesjon
fra Statens Forurensningstilsyn for røykgassutslipp, og
godkjent renseanlegg under brannøvingsfelt. Dette har kapasitet
til også å rense utslipp i forbindelse med etablering
av treningsområde for Luftfartsverket. Anlegget planlegges
nå opprustet/modernisert for å tilfredsstille
kravene i ny forskrift for brannøvingsaktiviteter.
Storsamfunnet har allerede foretatt store investeringer i forbindelse
med samlokaliseringsarbeidet i området. Dette gjelder
Kystverket, Luftfartsverket og Tjeldsund kommune som til sammen
har brukt 12 500 000. I tillegg er det brukt store ressurser
i forbindelse med planlegging og prosjektering av felles utbygging.
Dersom konsekvensene av vedtaket Luftfartsverket styre fattet
13.12.d.å. fører til at det ikke blir etablering
i Tjeldsund, vil det bli liten eller ingen nytte av gjennomførte
grunnlagsinvesteringer, mulighetene for utvikling av et bredt brannfaglig
kompetansemiljø begrenses, den planlagte nødvendige
utbyggingen ved Norges Brannskole fordyres og deltidsreformen (grunnopplæring
av 8-10 000 deltidsmannskap) forsinkes.
I Tjeldsund er de miljømessige sidene av opplæring
på øvelsesfeltet godt tilrettelagt. Når
det gjelder samme forhold ved Trandum uttalte overinspektør Ole
J. Hansen i 1995 følgende:
«Opplæringsvirksomheten på øvingsfeltet
er avhengig av undervisning på feltet, både før,
under og etter øvelsene. Det er ikke mulig å drive
slik undervisning i den støyen som vil være ved
hovedflyplassen. Videre vil vel instruktørenes arbeid i
slik støy være i strid med arbeidsmiljøloven.
Det vil bli mye røykutslipp i forbindelse med øvingsvirksomheten.
Spørsmålet er om denne kan forenes med virksomheten
ved hovedflyplassen. Flyplassens egne øvelser kan forsøkes
lagt til tider på døgnet hvor det er lite trafikk.
Dette er imidlertid ikke mulig for kursvirksomheten som må avvikles
på dagtid i kurstiden.
Som fagansvarlig for brann- og havaritjenesten i LV ser jeg meg
forpliktet til å påpeke disse forholdene. Dette
handler også om framtiden for brannopplæringen.
Hvis øvelsesfeltet for kursvirksomheten/brannopplæringen
skal foregå i nærheten av Oslo Hovedflyplass,
Gardermoen, må ovennevnte problemer løses, eller
man må lokalisere den del av kursvirksomheten som angår
brannøvelser til et annet område.»
Dette er viktige og fremdels uløste problemstillinger.
I tillegg kommer problemer med avrenning fra øvelsesfeltet.
Forslagsstillerne mener vedtaket om å samlokalisere
deler av Luftfartsverkets treningssenter med Norges Brannskole er
basert på grundig vurdering av alle sider, og derfor bør
gjennomføres.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge til grunn at brann- og redningstjenesten
ved Luftfartsverkets treningssenter samlokaliseres med Norges Brannskole.
19. desember 2000