Bakgrunnen for forslaget er statsråd Trond Giskes behandling
av klage og anke i forbindelse med godkjenning av den kristne privatskolen
Oasen barneskole som støtteberettiget etter privatskoleloven.
I kgl. res. av 9. februar 2001 ble klagen fra Oasen Bibelsenter
avvist.
I vedtak av 13. mars 2000 godkjente Kirke-, utdannings-
og forskningsdepartementet søknaden fra Oasen Bibelsenter
om opprettelse av en kristen grunnskole i Songdalen kommune. Etter
at kommunen hadde innklaget godkjenningen for departementet, vedtok
KUF 15. mai 2000 å omgjøre vedtaket.
I forbindelse med klagebehandlingen la departementet «avgjørende
vekt på at vertskommunen frarår at søknaden
imøtekommes». I juni anket Oasen Bibelsenter vedtaket
om å trekke godkjenningen tilbake.
Under behandlingen i juni 2000 av Ot.prp. nr. 44 (1999-2000)
om endringer i opplæringsloven, ble også spørsmålet
om godkjennelse av skoler etter privatskoleloven tatt opp - foranlediget
av nettopp Oasen-saken. Under henvisning til flertallssynet under Stortingets
behandling av Innst. S. nr. 29 (1999-2000), vedtok Stortinget en
presisering av privatskoleloven § 25 nr. 3 for å gjøre
det helt klart at mulig nedgang i elevtall i den offentlige skole
ikke alene skal være utslagsgivende ved spørsmålet
om godkjennelse av en privatskole som søker godkjennelse etter § 3a
eller b (jf. Innst. O. nr. 89 (1999-2000)).
I Stortingets spørretime 18. oktober 2000 etterlyste
representanten Ursula Evje en avgjørelse i ankesaken. Statsråden
valgte nå å bruke Likestillingsombudets oppfatning
av læremateriellet ved de såkalte ACE-skolene
som hovedbegrunnelse for hvorfor departementets avgjørelse
i Oasen-saken lot vente på seg. Denne begrunnelsen var
uakseptabel av to grunner:
Læreplaner ved Oasen barneskole
er allerede godkjent, og har ikke vært grunnlag for noen
klage. Klagen fra Songdalen kommune var begrunnet i konsekvensene
for den offentlige skole i kommunen, og det er også denne
begrunnelsen departementet har lagt til grunn ved sin omgjøring
av godkjennelsesvedtaket.
Likestillingsombudet ba departementet om å vente
med godkjennelsen av nye ACE-skoler inntil det var klarlagt om læremateriellet
ved skolene eventuelt var i strid med likestillingsloven. Ettersom
det ikke var lovhjemmel for godkjenning av læremateriell
i mars 2000, hadde ikke departementet vurdert dette, men vurdert
læreplanen for skolen.
Oasen barneskole gjorde det dessuten klart for departementet
i brev av 23. oktober og 27. oktober 2000 at den ville
bruke læremidler som var i tråd med norsk lov
i likestillingsspørsmålet.
I desember 2000 forutsatte flertallet i kirke-, utdannings- og
forskningskomiteen - medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre - at «behandlingen
av klagesaken fullføres umiddelbart og på det
grunnlag som søknaden bygger på.» (jf.
Innst. S. nr. 84 (2000-2001)).
Klagesaken ble avgjort i statsråd 9. februar
2001, gjennom en kgl. res. som avviste klagen fra Oasen Bibelsenter.
I resolusjonen understreker departementet at det ikke foreligger
noen rett til godkjennelse selv om en skole oppfyller minstevilkårene
i privatskoleloven. Departementet «har et forholdsvis fritt skjønn
når det ut fra en samlet vurdering skal avgjøres
om en skole skal godkjennes ... Etter departementets vurdering ligger
det bl.a. innenfor lovens formål å legge vekt
på skolefaglige og skolepolitiske hensyn, effektuering
av menneskerettighetene mv..» Departementet legger særlig
vekt på følgende punkter:
Det må settes grenser for
hvor langt en skole kan gå i å vektlegge religiøse
forhold i undervisningen. Departementet antar at Oasen barneskole «i for
stor grad vil bryte med vesentlige prinsipper for norsk skole, jf.
L97 og ovenfor nevnte retningslinjer». (Jf. KUFs retningslinjer
om godkjennelse av læreplaner etter L97 - Private grunnskoler
godkjent etter lov om private skoler § 3a av april
1997.)
Undervisningsopplegget for Oasen barneskole bryter med prinsippet
i opplæringsloven om å legge stor vekt på elevenes
samarbeids- og samhandlingsevne. «Departementet mener at
den sterke vektleggingen av individuell opplæring i undervisningsplanene
i for sterk grad bryter med vesentlige prinsipper for norsk skole,
jf. L97».
Departementet antar at «Oasen barneskole ikke vil
ivareta alle prinsippene i FNs barnekonvensjon», og henviser
særlig til artikkel 29 bokstav d om at barnets utdannelse
skal ta sikte på «å forberede barnet
til et ansvarlig liv i et fritt samfunn i en ånd av forståelse,
fred, toleranse, likestilling mellom kjønnene og vennskap
mellom alle folkeslag, etniske, nasjonale og religiøse
grupper og personer som tilhører urbefolkningen».
Ovenstående forslagsstillere konstaterer at departementets
begrunnelser for avslaget er helt andre enn den opprinnelige begrunnelse
for omgjøringen av vedtaket om å godkjenne Oasen
barneskole. Premissene for den kgl. res. nevner heller ikke forholdet
til likestillingsloven, som statsråden brukte som begrunnelse
for å trekke avgjørelsen av klagesaken i urimelig
langdrag. Derimot er forholdet til likestillingsloven trukket inn
i et varsel om en generell undersøkelse av alle ACE-skoler
for å vurdere om undervisningsopplegget bryter med likestillingsloven. Dette
er imidlertid en helt annen problemstilling, som gjelder departementets
kontrollmyndighet til å påse at de vilkår
som er satt for godkjenning, blir oppfylt.
Forslagsstillerne konstaterer at skolen ikke har fått
vurdere en omlegging av undervisningsopplegget i samsvar med departementets
innvendinger.
I sin begrunnelse henviser departementet til FNs barnekonvensjon
artikkel 29, og antar at Oasen barneskole ikke vil ivareta alle
prinsippene i denne konvensjonen. Departementet gjør seg
i denne sammenheng imidlertid skyldig i ufullstendig sitatbruk.
I artikkel 29 heter det også - i tillegg til det avsnittet departementet
siterer: «Ingen del av denne artikkel eller artikkel 28
skal oppfattes slik at det gripes inn i personers og organisasjoners
frihet til å opprette og lede utdanningsinstitusjoner...»
Forslagsstillerne finner det nødvendig å minne om
at det skjønn som det er tillagt statsråden å utøve, må antas å skulle
utøves innenfor den ramme privatskolelovens formålsparagraf
(§ 1) angir:
«Føremålet med denne lova er å medverka
til å sikra at det kan skipast og drivast private skular.»
Dette innebærer bl.a. at søkere må ha
rett til å forvente at prinsippet om likhet for loven legges
til grunn, og at det som i én sak fra departementets side defineres
som vilkår for godkjenning, ikke i en annen tilsvarende
sak kan brukes som begrunnelse for å avslå søknad
om godkjenning eller trekke tilbake en godkjenning som allerede
er gitt.
Forslagsstillerne viser til at statsråden i skriftlig svar
til representanten Lyngstad av 27. februar 2001 henviser
til interne retningslinjer i departementet av april 1997 om godkjenning
av læreplaner etter L97 og private grunnskoler godkjent
etter lov om private skoler § 3a. Disse retningslinjene
har ingen formell status utover å være klargjørende
for saksbehandlingen ved Statens utdanningskontor. Disse retningslinjene
er imidlertid ikke oppdaterte til gjeldende lovgivning. Det henvises
i bakgrunnskapitlet til bestemmelser i den gamle grunnskoleloven
som ikke er videreført i den nye opplæringsloven
av 1998. Mellom annet gjelder ikke opplæringsloven skoler
som blir godkjente etter privatskoleloven. Privatskoleloven, som
ble endret i 1999, setter i denne sammenheng kun ett krav: «Skolen
må drive verksemda etter undervisningsplanar godkjende
av departementet.» Henvisningen i retningslinjene og grenseoppgangen for
hvor langt en skole kan gå i å vektlegge religiøse forhold
i undervisningen, bygger derfor på sviktende grunnlag.
Forslagsstillerne legger vekt på at skolene følger norsk
lov. Derfor forutsetter vi at søkeren retter seg etter
norsk likestillingslov. Videre er det viktig at skolens egenart
får komme til uttrykk på en måte som ikke
tildekker fagenes egenart. Det forutsettes at Statens utdanningskontor
kontrollerer dette som en del av sitt tilsynsansvar.
For å sikre en behandling som er i samsvar med lovens
formålsparagraf og prinsippet om likhet for loven, finner
forslagsstillerne det nødvendig å ta denne saken
opp i Stortinget.