Norske borgere, bedrifter, organisasjoner og lokalforvaltning
forholder seg til et omfattende og uoversiktlig regelverk. Det samlede
regelverk gir både forvaltningen og borgerne betydelige
plikter. I svært stor utstrekning pålegges ikke
de mer detaljerte påbudene og konkrete byrdene gjennom
formelle lover gitt av Stortinget, men gjennom regelverk gitt i form
av forskrifter med hjemmel i lov. Den stadige veksten i skjemaveldet
og regelverkets kompleksitet i Norge i etterkrigstiden, kan i stor
grad knyttes til en kraftig økning i mengde av forskrifter.
Det er ulike grunner til at Stortinget i stor grad gir myndighet
til å gi forskrifter til Kongen i statsråd, departementene,
fylkeskommuner og kommuner. En vanlig begrunnelse er at forskriftene
gjelder mer teknisk orienterte spørsmål, hvor
forvaltningen har større fagkyndighet med hensyn til å utforme
de konkrete krav som bør stilles. Mange forskriftsbestemmelser
vil dessuten være ganske detaljerte. Det kan argumenteres
med at om Stortinget skulle behandle disse detaljspørsmålene,
ville man miste oversikten over de større og mer prinsipielle
spørsmål. Videre er det forhold at forskrifter
kan endres lettere enn lover et argument som ofte brukes. Endelig,
og da særlig når myndighet legges til fylkeskommuner
og kommuner, vil det også være lagt vekt på muligheten
for lokal tilpasning av regelverket.
Systemet med forskrifter innebærer imidlertid også at
det samlede regelverket blir mindre oversiktlig, både for
de regelverket gjelder for og for det forvaltningsorgan som har
ansvaret for selve forskriftene. Det vil også ofte være
mindre åpenhet omkring prosessen knyttet til å gi
forskrifter, enn selve lovgivningen.
Det må etter forslagsstillernes syn være et
overordnet mål å kvalitetssikre regelverket slik
at de regler og forskrifter som til enhver tid gjelder,
er aktuelle og gir uttrykk for reelle behov. Det er neppe tvil om
at dagens lovgivningssystem fører til at forvaltningens behov
for endringer er langt lettere å få gjennomført
enn dersom borgerne har tilsvarende behov.
I praksis viser det seg også regelmessig at nye behov hos
forvaltningen vil medføre endringer i forskrifter, men
dersom behov ikke lengre er til stede, vil en sjelden oppheve forskriftsbestemmelsene.
I forbindelse med prosjektet «Et enklere Norge», som
bl.a. hadde til målsetting å redusere rapporteringsplikter
og skjemavelde for borgere og bedrifter, ble det fort klart at forenkling
i betydelig grad krever endringer i regelverket, og da ikke minst
i forskrifter. Det ble også klart at en rekke rapporteringsplikter
ble opprettholdt av «gammel vane», uten at det
ble vurdert om behovet fortsatt var det samme som da reglene opprinnelig
ble gitt. Tilsvarende var det liten gjennomtenking av spørsmålet
om de byrdene som ble pålagt borgerne, stod i et rimelig
forhold til de fordeler forvaltningen hadde. I betydelig grad ble
det også oppdaget at forskrifter som ikke lenger hadde reell
interesse, fortsatt ble stående.
Det ville være ideelt å kreve av forvaltningen
at den til enhver tid skal vurdere behovet for regler gitt i forskrifter,
og endre eller fjerne disse når forholdene tilsa dette.
Det vil imidlertid ofte være vanskelig å ha den
nødvendige oversikt til å gjøre dette,
og de nødvendige stimulanser er ikke til stede i dagens
lovgivningssystem.
Et effektivt tiltak for å sikre et godt, oppdatert og mindre
omfattende regelverk, vil etter forslagsstillernes syn være å begrense
forskriftenes gyldighetstid, også kalt «solnedgangslovgivning».
Dersom forskriften fortsatt fyller et behov, og det derfor er aktuelt å gi
den på nytt, skal saksbehandlingsreglene i utredningsinstruksen
og forpliktelsene som følger i kraft av forvaltningsloven § 37,
følges som om det var snakk om å vedta en ny forskrift.
Dette vil i praksis si at forvaltningen med jevne mellomrom må foreta
en systematisk vurdering av verdien av de enkelte forskriftsbestemmelsene,
hvor det blant annet inngår en høring der de forskriften
angår får mulighet til å tilkjennegi
sine synspunkter. Det kan være borgere, bedrifter, frivillige
organisasjoner eller berørte organisasjoner innenfor arbeidslivet,
f.eks. lærerorganisasjonene i forhold til forskrifter som
gjelder for skolen. Tilsvarende vil kommuner og fylkeskommuner få mulighet
til å redegjøre for sin opplevelse av regelverk
som binder kommunesektoren.
Gyldighetstiden må knytte seg til forskriften som sådan.
Det innebærer at gyldighetstiden ikke vil bli forlenget
selv om enkeltbestemmelser i forskriften måtte være
endret. Det vil kun være en åpen og helhetlig
gjennomgang av forskriften etter de forannevnte prosedyrer, som
vil kunne oppfattes som at forskriften er gitt på nytt.
En slik gjennomgang av forskriftene med jevne mellomrom, vil
isolert sett legge nye byrder på forvaltningen. Imidlertid
vil dette systemet på en helt annen måte enn i
dag gi stimulanser til å fjerne unødvendig kompleksitet
og utdaterte forskrifter. Samtidig vil det være en effektiv
måte å kvalitetssikre regelverket på.
Det vil ha stor betydning for effektiviteten til forvaltningen,
samt at borgerne ikke pålegges andre plikter enn de som
til enhver tid er nødvendige.
Det vil selvfølgelig være et vanskelig spørsmål hvor
lang gyldighetstiden skal være. Forslagsstillerne vil legge
til grunn at tidsrommet bør være 10 år.
Flere hensyn kan tilsi en kortere tidsramme, men siden det i en
overgangsperiode vil være tale om noe økte byrder
på forvaltningen, vil man i utgangspunktet trolig måtte
akseptere en så vidt lang gyldighetstid.