Til Stortinget
Ot.prp. nr. 48 (1998-1999) foreslo endringer i beregningsreglene
for rehabiliteringspenger etter folketrygdloven kapittel 10 og attføringspenger
etter kapittel 11. Hovedmålene ved regelendringene var å forenkle
ordningen og samordne den med andre midlertidige ordninger som sykepenger
og dagpenger ved arbeidsløshet, hvor målet er
at stønadsmottaker skal tilbake til arbeidslivet. Det ble
ikke uttrykt et mål om å redusere nivået
på ytelsene.
Rehabiliterings- og attføringspenger er folketrygdytelser
til livsopphold, i likhet med dagpenger under arbeidsløshet
og sykepenger. De kan ytes til personer i en omstillingsperiode
når disse er uten arbeidsinntekt som følge av
helsesvikt. Både sykepenger og dagpenger under arbeidsløshet
beregnes på grunnlag av inntekt forut for det tidspunktet
retten til ytelsene inntrer. Før endringene ble rehabiliterings- og
attføringspenger beregnet etter samme regler som stønadsmottakerens
eventuelle framtidige uførepensjon.
Under behandlingen av Ot.prp. nr. 48 (1998-1999) sluttet Stortinget
seg til regjeringens forslag om at rehabiliterings- og attføringspenger
skulle løsrives fra reglene for uførepensjon.
Stønadene skulle fra 1. januar 2002 beregnes på grunnlag
av pensjonsgivende inntekt. Attførings- og rehabiliteringspenger skulle
bli pensjonsgivende.
Stortinget vedtok følgende punkter av vesentlig betydning
for den disponible inntekten til personer på rehabiliterings-
eller attføringspenger:
Attføringsstønaden, stønad til husholdsutgifter, ble
avviklet.
Rehabiliterings- og attføringspenger ble pensjonsgivende
inntekt. Trygdeavgiften økte.
Retten til halvt særfradrag falt bort.
Ektefelletillegget ble avviklet.
Kompensasjonsnivået ble satt til 66 pst. av beregningsgrunnlaget
(pensjonsgivende inntekt).
Minste årlige ytelse for rehabiliterings- og attføringspenger
ble satt til 1,6 ganger G (G=grunnbeløpet i folketrygden).
Barnetillegg ble erstattet med et fast barnetillegg.
Stønad til barnetilsyn som en erstatning for stønad
til husholdsutgifter.
Adgangen til å tjene opp til 0,5 ganger G før
attføringspengene graderes ble fjernet.
Det ble forutsatt at endringene i beregningsreglene for rehabiliterings-
og attføringspenger skulle være kostnadsnøytrale.
Samtidig skulle personer som hadde hatt lav eller ingen inntekt
før de ble stønadsberettigede få høyere
ytelser enn etter reglene som gjaldt før 1. januar
2002.
Det ble lagt opp til overgangsregler slik at stønadsmottakere
ved ikrafttreden skulle kunne regne med å beholde om lag
samme nettonivå i en rimelig periode. I forbindelse med
behandlingen av statsbudsjettet for år 2002 besluttet stortingsflertallet å fravike
forutsetningene som lå i Ot.prp. nr. 48 (1998-1999) om
overgangsregler og overgangsperiode. Flertallet slo en strek over
tiltak som skulle dempe ulempene for stønadsmottakere som
kom dårlig ut økonomisk.
I Riksrevisjonens Dokument nr. 3:3 (2001-2002), Riksrevisjonens
undersøkelse om uførepensjon og yrkesrettet attføring,
bemerker Riksrevisjonen at andelen nye uførepensjonister
som hadde prøvd attføring i 1999 var for lav og
synkende over flere år.
Levekårsundersøkelser viser at mottakere av
rehabiliterings- og attføringspenger oftere har økonomiske
problemer enn personer som mottar uføretrygd. (Levekårsundersøkelser
blant grunnstønadsmottakere, SHD, 1995 og 1998.)
Det var altså i 1999 for få personer som prøvde attføring.
Dette fåtallets muligheter til å lykkes med å komme
inn i arbeidslivet begrenses av lave økonomiske ytelser.
Det så allerede før regelendringene ut til at
uføretrygd kunne gi bedre økonomisk uttelling enn
attføring. I forhold til arbeidslinjas målsettinger taler
dette for en heving av nivået på rehabiliterings- og
attføringspenger.
De nye reglene for beregning av rehabiliterings- og attføringspenger
trådte i kraft 1. januar 2002. Svært
mange stønadsmottakere har opplevd et dramatisk fall i
inntektene til livsopphold. Resultatet er ytterligere problemer
med å klare løpende utgifter. Mange mennesker
tvinges til å søke hjelp på sosialkontoret.
Kostnadsnøytralitet og omfordeling mellom trygdede er
ikke veien å gå når målet er å finne
riktig nivå eller innretning på trygdeytelser.
Omfordeling av inntekt mellom grupper må omfatte alle inntektsgrupper
og typer. Det er en vurdering av hva som er rimelige levekår
for den enkelte og hensiktsmessighet i forhold til målet
om å komme i arbeid, som må ligge til grunn for
endringene. Det er to grunner til at en svekkelse av disse stønadsmottakernes
inntekt er betenkelig:
a) Fra 1. januar 2002 fikk
mange sin økonomi dramatisk endret over natten. Dette gir
en uforutsigbarhet i disse menneskenes økonomiske livsgrunnlag
som er uakseptabel.
b) Dårlig økonomi svekker stønadsmottakernes
mulighet til å gjennomføre et rehabiliterings-
eller attføringsløp med positivt resultat. Dermed
begrenses mulighetene for oppnåelse av målene fastlagt
ved tilslutningen til arbeidslinja.
Etter 1. januar 2002 ble adgangen til å beholde
en inntekt på 0,5 G (G=folketrygdens grunnbeløp)
før attføringspenger graderes fjernet. Attføringspengene reduseres
fra første arbeidstime. Mottakere av rehabiliteringspenger
hadde ikke rett på friinntekt før regelendringen
og har heller ikke fått det etter 1. januar 2002.
Mottakere av rehabiliterings- og attføringspenger har
ikke fått kompensert det inntektstapet de fikk som følge
av regelendringene som trådte i kraft 1. januar
2002. En dramatisk forverring av økonomien til mottakere
av rehabiliterings- og attføringspenger, etter at regelendringene
trådte i kraft 1. januar 2002, taler i seg selv
for en heving av nivået på ytelsene. Levekårsundersøkelser
som viser store økonomiske problemer hos dem som står
utenfor arbeidslivet og da spesielt mottakere av rehabiliterings-
og attføringspenger peker i samme retning.
Det bryter med intensjonen i «en mykere arbeidslinje» når
man fra 1. januar 2002 fjernet retten til friinntekt inntil
0,5 G. Incentivet til å prøve ut arbeidsevnen
blir borte og risikoen er stor for at denne endringen virker demotiverende
og urettferdig. Friinntekt bør gjeninnføres. I
og med at det er full adgang til starte attføring før
rehabilitering er fullført, er det logisk at også personer
på rehabilitering gis adgang til friinntekt.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen endre reglene for beregning av rehabiliterings-
og attføringspenger. Følgende to hensyn må ivaretas:
Det økonomiske tapet som
mange mottakere av rehabiliterings- og attføringspenger
har opplevd etter regelendringene 1. januar 2002 må kompenseres
fullt ut.
Nivået på rehabiliterings- og attføringspenger med
tilleggsytelser må heves, slik at de gir akseptable økonomiske
levekår. Det må tas hensyn til at begrensninger
i den enkeltes økonomi ikke skal svekke stønadsmottakernes
muligheter for å gjennomføre et vellykket rehabiliterings-
eller attføringsløp.
Videre ber Stortinget Regjeringen endre reglene slik at retten
til friinntekt gjeninnføres, og gjøres gjeldende
for mottakere av både rehabiliterings- og attføringspenger:
13. februar 2002