Til Stortinget
Mange tomtefestere (boligeiere som leier tomt) får i
disse dager krav om kraftig økning av tomtefesteleien.
Noen får en økning i årsleien fra 400-500 kroner
til mellom 20 000-30 000 kroner. Mange tomteleiere
i landet må forvente kraftig økning på leien når
kontraktene skal fornyes. Arbeiderpartiet har alltid vært
imot en slik avgiftsøkning og stemte senest før
jul i Stortinget for et forslag om å utsette den nye loven
som gir adgang til en slik økning. Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og Senterpartiet stemte
imot.
For Arbeiderpartiet er denne avgiftsøkningen uakseptabel.
Forslagsstillerne mener dessuten at tomtefesteinstituttet bør
avvikles, og at det derfor må bli lettere å innløse
eiendommer som i dag blir leid til bolig eller fritidsformål.
Endelig mener forslagsstillerne at muligheten for nye avgiftsøkninger
bør begrenses. Dette er en avgift som rammer et sosialt gode
(bolig og fritidshus), og som svir hardt for mange, særlig
eldre.
Regjeringen Brundtland la fram forslag til Stortinget i 1995
om ny lov om tomtefeste, Ot.prp. nr. 28 (1995-1996). Målet
var å sikre de som fester tomt til bolig- og fritidsformål
en rettssikkerhet lik den som eier sin egen tomt. Flertallet (Høyre,
Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, og Senterpartiet) gjorde derimot
endringer i loven slik at de mest sentrale punktene ble annerledes
enn det regjeringen Brundtland ønsket. Dette flertallet
foreslo en lovtekst som ga grunneierne adgang til å øke
avgiftene drastisk, noe Arbeiderpartiet var imot. Regjeringen Bondevik I,
foreslo i 2000 å innføre en begrensning der tomteeierne
ikke kan kreve mer enn 9 000 kroner per mål i festeavgift
i de tilfellene der leieforholdet er regulert etter tomteverdien.
Arbeiderpartiet valgte å støtte dette subsidiært
for å begrense skadeomfanget av den nye loven. Regjeringen
Stoltenberg sendte ut i 2001 et høringsforslag om å forby
inngåelse av nye tomtefesteavtaler.
Forslagsstillerne mener at ordningen er konfliktskapende ved
at eierretten til tomta og eierretten til en varig bolig er delt
på to hender. Langsiktige avtaler kan skape problemer,
først og fremst fordi det er vanskelig å forutsi
utviklingen jo mer langsiktig avtalene er. Problemet blir forsterket
ved at festeretten blir overført til en ny eier, der mange
kjøpere av hus ikke er klar over om de kjøper
hus på festetomt eller eiertomt. Det kan komme som en stor
overraskelse at de har betalt for hus og tomt som om det var en
eiertomt. Forbrukeren/festeren vil i praksis være
den svake part. I våre naboland Sverige og Danmark er ordningen
med tomtefeste svært lite anvendt og delvis forbudt.
Tomtefesteloven gir adgang til å regulere tomtefesteleien
i tråd med markedsverdien. Markedsverdien blir bestemt
av for eksempel beliggenhet, hus, hage, vann, kloakk, kommunikasjon
etc. Dette gir en enorm økning for mange tomtefestere.
Etter vår mening er det urimelig at grunneieren skal få verdiøkningen
når det i stor grad er tomtefesteren og det offentlige
som står for dette. Forslagsstillerne mener derfor en bør
tilbake til en ordning med adgang kun til å regulere i
takt med prisstigningen som tidligere.
For avtaler som eksisterer i dag bør festeren få et klart
rettskrav på innløsning etter et bestemt antall år, slik
at festeren kan få løst ut eieren etter en tid.
Derfor ønsker forslagsstillerne enklere regler enn de som framgår
av tomtefesteloven §§ 32 og 33. Dette medfører
også en administrativ innsparing, ved å frigjøre ressurser
som det offentlige bruker når de må håndtere
søknader om innløsning. I dag gir den nye loven
i liten grad rom for innløsning. Innløsning må skje
til en rimelig pris, jf. forslag fra regjeringen Stoltenberg august
2001.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen om å fremme forslag til lov
om endringer i lov 20. desember 1996 om tomtefeste som inneholder
forbud mot fremtidige festekontrakter og slik at det blir lettere
og billigere å innløse eiendommer som i dag blir
leid til bolig eller fritidsformål etter et bestemt antall år
og slik at mulighetene for avgiftsøkninger blir begrenset
slik rettstilstanden var før 1. januar 2002.
15. mars 2002