Til Stortinget
Til stadighet fremkommer det i media saker hvor personer som
har begått seksuelle overgrep har fått stillinger
som innebærer daglig nærkontakt med barn og unge.
Eksemplene som følger er de siste i en rekke lignende
saker:
«Støttekontakt
sex-tiltalt
Av: Morten Ø. Karlsen 06. mars
På en telttur sammen med flere gutter skal den 39 år
gamle støttekontakten ha forgrepet seg på den
12 år gamle gutten.
Nå er 39-åringen tiltalt for seksuelle handling
med barn under 16 år, der handlingen er begått
under særdeles skjerpende omstendigheter.
Nekter straffskyld
Mannen var på tur i anledning støttekontaktoppdrag
for barneverntjenesten for en bydel i Oslo da overgrepet skal ha
funnet sted. Derfor er mannen også tiltalt for misbruk
av sin stilling.
Selve overgrepet skal ha funnet sted i Østmarka i juni
i fjor.
- Min klient nekter straffskyld. Han var på telttur med
flere gutter som han kjente fra før. Således er
han i en utsatt og sårbar situasjon. Innholdet i tiltalen
har likevel ikke rot i virkeligheten, sier mannens forsvarer, Oscar
Ihlebæk, til Nettavisen. Oscar Ihlebæk forsvarer
39-åringen.
Var avløser
Ihlebæk sier at 39-åringen har kjent guttene
som var med på turen over tid.
- Min klient har vært avlaster for en av dem, sier Ihlebæk.
Saken kommer opp i Oslo tingrett 18. mars.
Foruten påstand om straff, er det tatt forbehold om å nedlegge
påstand om at 39-åringen fradømmes sin stilling
og/eller retten til å inneha en slik stilling.»
«Sex-siktet var støttekontakt
Av: Morten Karlsen, 19. nov 1999
Arbeidsgiveren hadde ansatt toppidrettsutøveren som
støttekontakt, men holdt på å få sjokk
da de oppdaget at han var utuktsiktet.
Ifølge avisen Drammens Tidende - Buskeruds Blad (DTBB),
visste arbeidsgiveren om at 19-åringen var under etterforskning
for salg av hjemmebrent, men ikke at han hadde en sex-siktelse hengende
over seg.
19-åringen, som også er under etterforskning
for salg av narkotika, er nemlig siktet for å ha hatt sex med
en 14 år gammel jente.
Helse- og sosialsjefen i den aktuelle Buskerud-kommunen har nå avsluttet
arbeidsforholdet med 19-åringen.
- I denne aktuelle saken har vi ikke mottatt noen klager, men
vi fant det riktig i samråd med personen den gjelder å avslutte
arbeidsforholdet så lenge etterforskningen pågår,
sier helse- og sosialsjefen til DTBB.
19-åringen skal overfor politiet delvis ha erkjent både
utukten, samt kjøp og salg av narkotika. I tillegg er den
tidligere støttekontakten også tatt for promillekjøring.»
Eksemplene ovenfor illustrerer problemstillingen ved at det ikke
finnes noen hjemmel for kontroll ved ansettelse av eksempelvis støttekontakter
og barne- og ungdomsarbeidere utenfor barnehaver og skoler. Uavhengig
av skyldspørsmålet i de beskrevne saker, så kan
man med sikkerhet si at forholdene kunne vært unngått
ved bedre kontrollrutiner.
Ved ansettelse i skole og ved offentlige barnehaver må man
nå legge frem politiattest ved ansettelse. Dette er intet
krav for ansettelse som støttekontakt for barn og unge
gjennom barnevernet eller sosialkontor.
Mange frivillige tiltak som idrett, speider etc. innebærer
at voksne tilbringer mye tid alene sammen med mindreårige,
men det stilles ingen formelle krav til disse personers bakgrunn.
Dette gir potensielle overgripere mulighet til å kunne
begå alvorlige overgrep, uten at det finnes et minimum
av sikkerhetsforanstaltninger som kunne ha forhindret disse.
Barn og unge er ekstremt sårbare i sine tillitsforhold
til voksne; de stoler ofte blindt på at den voksne tillitspersonen
kun vil dem godt og har ingen hensikter utover det å veilede,
støtte og lære, alt ettersom.
I en tid hvor de fleste barn er overlatt til personer som for
de foresatte er fremmede, er de mindreårige mer utsatt
enn noen gang tidligere.
Mange foreldre er totalt avhengige av disse andre voksne som
tar seg av deres barn, som støttekontakter, idrettsledere,
klubbledere o.l., og forventer at barna er i trygg forvaring.
Ved at det knyttes usikkerhet eller endog mistillit til voksne
som arbeider tett med mindreårige, skapes en uholdbar situasjon
for barn, foresatte og den som jobber med barna. Det har vært
saker i Norge hvor slik usikkerhet har blitt blåst opp
til voldsomme dimensjoner med ødeleggende virkning for
de involverte, derfor behøver man et grunnleggende preventivt
sikkerhetsnett som fanger opp det som er mulig i forkant.
For voksne mennesker foreligger det ikke noe større
ansvar enn det vi har for den oppvoksende generasjon.
De forbilder og eksempler vi setter, blir og er avgjørende
for fremtidens voksne og dermed fremtidens samfunn. Våre
barn er det mest verdifulle i samfunnet, vår investering
i fremtiden, det kjæreste et menneske kan ha.
I den sammenheng er det med overgrepssaker mot barn utført
av voksne tillitspersoner tatt i betraktning, uforsvarlig å ikke
søke å beskytte de mindreårige med de
midler man har til rådighet som ligger innefor mulighetens
rekkevidde.
Gjetninger, antagelser og skjønn er helt uholdbare bedømmelseskriterier
i denne sammenhengen.
Det vil være uansvarlig og ikke nå formalisere
en grunnleggende forutsetning for å skape størst
mulig trygghet i barn og unges liv, ikke minst med tanke på den
viten man i dag sitter inne med. En politiattest for barne- og ungdomsarbeidere
generelt vil være et verktøy som virker preventivt
og trygghetsskapende for de berørte.
For barnehaver og skoler finnes allerede et regelverk for ansettelse
med bred politisk oppslutning som har til hensikt å ivareta
mindreåriges trygghet og rettssikkerhet i det daglige:
Ǥ 20
for barnehaver § 10-9. for grunnskolen
Politiattest
Den som skal tilsetjast i grunnskolen, må leggje fram
politiattest. Attesten skal vise om vedkommande er sikta, tiltalt
eller dømd for seksuelle overgrep mot barn. Personar som
er dømde for seksuelle overgrep mot barn, kan ikkje bli
tilsette i grunnskolen.
Kommunen kan krevje politiattest etter første leddet
også for andre personar som regelmessig oppheld seg i grunnskolen.
Departementet gir nærmare forskrifter.»
Tidligere i Innst. S. nr. 194 (1999-2000) fra sosialkomiteen
har det vært fremmet krav om vandelsattest for helsepersonell
som arbeider med barn. Daværende regjering svarte slik
på komiteens tilråding:
«Regjeringen skal legge fram en bred vurdering
av hvordan barn og andre spesielt utsatte grupper i møte med
offentlig og/eller privat sektor, utover helse- og oppvekstsektor,
skal sikres mot overgrep og garanteres rettssikkerhet og trygghet.
Sosial- og helsedepartementet har hatt kontakt med Justis- og
politidepartementet og vil i løpet av høsten vurdere
hvordan en bredere gjennomgang skal angripes, eventuelt ved nedsettelse
av et offentlig utvalg eller en interdepartemental arbeidsgruppe.
Når det gjelder vurderingen og lovforslaget som skal
legges fram om krav til helsepersonell spesielt, er dette et arbeid
Sosial- og helsedepartementet vil starte opp etter ikrafttredelse
av ny helsepersonellov med forskrifter (etter 1. januar
2001).»
Stortingsrepresentant Karin Ståhl Woldseth stilte 30. januar
2002 et skriftlig spørsmål til barne- og familieminister
Laila Dåvøy:
«Spørsmål:
I forbindelse med ansettelse av personer som skal jobbe med barn
og unge i skole og barnehave må det forelegges politiattest.
Hvilke tiltak vil statsråden iverksette som sørger for
at mindreårige i andre sammenhenger hvor voksne omgås
barn i en arbeidssituasjon, vil ha den samme rettssikkerhet og trygghet
som ovennevnte?
Svar:
Krav om politiattest ved ansettelse er et sentralt virkemiddel
for å forhindre at personer som har begått overgrep
mot barn, får stilling som innebærer kontakt med
mindreårige. Det er vedtatt flere lovendringer på dette
området de siste årene. Som stortingsrepresentant
Ståhl Woldseth påpeker, er det innført
krav om fremleggelse av politiattest for ansettelse i grunnskolen
og i barnehager. Det er også innført krav om politiattest
for personer som skal ansettes i barneverntjenesten eller utføre
oppgaver på dens vegne. Videre kan det med hjemmel i lov
om universiteter og høgskoler kreves politiattest ved opptak
til studier der studenter kommer i kontakt med pasienter, klienter,
barnehagebarn, elever eller andre som del av klinisk undervisning
eller praksisopplæring.
Krav om politiattest ved ansettelse reiser følgende hovedproblemstilling:
På den ene siden har en hensynet til å verne
barn mot overgrep fra voksne. På den andre siden medfører et
slikt krav inngrep i søkerens personvern og rett til arbeid.
Jeg er enig med Stortinget i at det er behov for en samlet vurdering
av hvordan barn best kan sikres mot overgrep både i møte
med offentlig og privat sektor, jf. Innst. S. nr. 194 for 1999-2000
som stortingsrepresentant Ståhl Woldseth viser til. Spørsmålet
om det bør innføres krav om politiattest for nye
grupper er et ledd i en slik vurdering. Det er nedsatt et utvalg
som skal gjennomgå strafferegistreringsloven og utarbeide forslag
til ny lov om politiregistre. Utvalget har som en del av sitt mandat å gjennomgå eksisterende
bruk av politiattest og straffeopplysninger i forbindelse med vandelskontroll
og akkreditering/autorisasjon av personell. Utvalgets innstilling
vil ventelig gi et godt grunnlag for det videre arbeidet med å sikre
barn mot overgrep. Innstillingen skal etter planen avgis 1. juli 2002.»
Disse politiske signaler er så tydelige og har så bred
politisk oppslutning at det ikke foreligger noen fornuftig grunn
for sittende Regjering og Storting å vente ytterligere
med å iverksette nødvendige tiltak for å sørge
for at nødvendige tiltak treffes for en generell lovgivning
for å sikre barns rettssikkerhet.
Det er viktig å påpeke at det ikke er ønskelig
med et generelt yrkesforbud for tidligere straffede, men å sørge
for at personer som er straffedømt for alvorlige kriminelle
handlinger, da særlig sedelighetsforbrytelser, ikke jobber
tett med mindreårige, det være seg i offentlig
eller privat sammenheng.
Slik vil og ansvarsforholdet til arbeidsgiver ved ansettelse
tydeliggjøres, for å unngå den uklarhet som
tidligere har oppstått ved saker tidligere, hvor ofre ikke
har kunnet få noen form for oppreisning grunnet tidligere
uavklarte ansvarsforhold.
Voksnes personvern må ikke drives til det ekstreme på bekostning
av mindreåriges trygghet. De fleste personer som jobber
i det daglige med barn og unge, gjennom frivillighet eller i lønnet
arbeid, utfører en utmerket og samfunnsnødvendig
oppgave; det er også i deres interesse at respekten og
tilliten til deres funksjon opprettholdes over enhver tvil.
Neste gang en sak som ovennevnte berører skulle komme
opp i offentligheten, bør man ikke kunne si at dette kunne
vært unngått dersom man på et tidligere tidspunkt
gjennom lov hadde vedtatt de nødvendige foranstaltninger.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme de nødvendige lovforslag
og fatte de nødvendige vedtak som innebærer:
1. Krav om særskilt politiattest
som spesifikt har til hensikt å avdekke tidligere straffeforhold/dom for
seksuelle overgrep mot mindreårige, for voksne som i sitt
virke, frivillig eller lønnet, står i et tillits-
og ansvarsforhold ovenfor mindreårige.
2. Personer som er siktet og/eller under etterforskning
for grove sedelighetsforbrytelser suspenderes inntil etterforskning
evt. dom foreligger fra stillinger som innebærer et tillits-
og ansvarsforhold ovenfor mindreårige.
3. Personer som er dømt for sedelighetsforbrytelser kan
ikke inneha stillinger, frivillig eller lønnet, som innebærer
et tillits- og ansvarsforhold overfor mindreårige.
23. april 2002