Alle fem nett - digitalt bakkenett, Tetra, GSM-R, UMTS og bredbånd
- vil selvsagt kunne bidra til å styrke norsk digital infrastruktur.
Men å bygge alle vil i beste fall koste flere titalls mrd.
kroner. For å oppnå så mye som mulig
bør følgende prinsipper legges til grunn:
1. Vi må vurdere all digital
infrastruktur samlet. I dag har flere departementer (Nærings-
og handelsdepartementet, Samferdselsdepartementet, Kultur- og kirkedepartementet,
Justisdepartementet, Utdannings- og forskningsdepartementet og Forsvarsdepartementet)
ansvar for hver sine nett. Disse nettene henger egentlig sammen. Opphavstanken
om Internett var et kommunikasjonssystem som ikke kunne settes ut
av spill fordi informasjonspakkene alltid velger ledig vei uansett
om noen veier er blokkerte. Digital infrastruktur må koordineres
på tvers av alle fagområder.
2. Krypteringsteknologi kan gjøre separate nett overflødig.
All trafikk kan foregå på ett omfattende nasjonalt
digitalt nett der "nødfelt" med prioritert kommunikasjon
kan sikre vitale interesser.
3. Sikkerheten må bedres med flere knutepunkt.
Fysisk sabotasje vil gjøre oss sårbare selv om
vi har to eller flere separate nett. Sannsynligvis vil de samme
mastene bli brukt til både Tetra, GSM og UMTS, uansett
antall nett, fordi de er dyre å sette opp. Nettet bør
derfor baseres på mange føringsveier og betydelig
flere knutepunkt enn tilfellet er i dag.
4. Toveis kommunikasjon må prioriteres. Med toveis
menes ikke nødvendigvis synkront (lik kapasitet begge veier).
Det som er viktig er å sikre tilstrekkelig kapasitet også ut
fra brukerne. Interaktiv mediebruk er avhengig av toveis bredbåndskommunikasjon.
Både digitalt bakkenett og satellitt har dermed klare begrensninger. Radionett
som LMDS og FWA bør vurderes både fordi de er
toveis og fordi de åpner for nye aksessleverandører.
5. Vi bør ha ekstrakapasitet i nettet. Prinsippet
om ekstrakapasitet (redundans) i nettet er viktig. Både
terrortrusler og mulige naturkatastrofer gjør at vi må sette
av ressurser til redundans i en helt annen skala enn i dag. Kryptering
krever også mer kapasitet.
6. Ved drift av nett er flere modeller mulige:
Markedet kan kun delvis gjøre jobben. Et minstekrav for
stamnettet er at det bør føres fram til alle 434
kommuner. Kommunene kan eventuelt ta kontrollen over sin interne
digitale infrastruktur. Dette kan for eksempel skje i spleiselag
med private aktører. Slike brukereide fibernett er vanlig i
Canada. Kommunal bredbåndsavgift tilsvarende vann- og kloakkavgift
er et annet mulig virkemiddel. Det finnes også andre aktører
(for eksempel BaneTele) som i dag har tilgjengelig kapasitet i sine
nett, og hvor forretningsmessige løsninger kan finnes.
7. Det bør foretas en grundig gjennomgang av digital
infrastruktur i Norge. Uavhengige eksperter på tele, data
og samfunnsmessige konsekvenser bør inviteres i tillegg
til markedsaktørene. Målet med denne prosessen
må være økt koordinering av det digitale
nettet i Norge.
8. Behov innenfor ulike departement sine ansvarsområder
vurderes dekket innenfor en samlet utbygging av bredbånd.
9. Det bør vurderes om nødetatenes behov
kan dekkes av bruk av MRR.
10. Jernbanetilsynet har stilt krav til sikkerhetskritisk togkommunikasjon
bygd på GSM-R. Tilsynet har gitt en tidsbegrenset dispensasjon
som betyr at GSM-R-nettet skal stå ferdig 1. januar
2004. Derfor bør prosjekt for GSM-R videreføres
(ref. St.prp. nr. 66 (2001-2002) kap. 10), uten opphold.