Nedgangskonjunkturene i økonomien har medført
at en rekke bygningsarbeidere venter på oppdrag. Stortinget
har vedtatt en rekke byggeprosjekter innenfor ulike sektorer i forbindelse
med behandlingen av landets statsbudsjett. Når det nå er
ledig kapasitet i byggebransjen, vil det slik forslagsstillerne
ser det, være naturlig å fremskynde en del av
de prosjektene som er klare til byggestart. I tillegg til nye byggeprosjekter
har det norske samfunnet en betydelig oppgave i å oppruste
eksisterende bygninger i kommunesektoren. Nedslitte skoler og kirkebygg
er et vanlig syn rundt omkring i landet. Forslagsstillerne mener
det er fornuftig å sysselsette disse menneskene med fornuftige
oppgaver som vil komme det norske samfunnet til gode, istedenfor
at de går på trygd.
Kommunene har ansvaret for den offentlige skolen i Norge. Skolenes
bygningsmasse er preget av et omfattende forfall mange steder. Vedlikehold
og oppussing av den kommunale bygningsmassen har ikke blitt prioritert
på de kommunale budsjettene i tilstrekkelig grad. Staten
har stilt til disposisjon to mrd. kroner til gunstige lån
som kommunene kan benytte seg av for å pusse opp skolebygningene,
men dette tilbudet er det ikke alle kommuner som har råd
til å benytte seg av. Mange skoler oppfyller ikke eksisterende
lov og forskrift om inneklima. Stortinget har lovfestet elevers
rett til arbeidsmiljø i opplæringsloven, og dette
må følges opp. Beregninger viser at det vil koste
ca. 40 mrd. kroner å sette landets skolebygninger i tilfredsstillende
stand. Mange kommuner har vist at de ikke greier å gi elevene
en skoleramme som innbyr til læring. Fremskrittspartiet
har tidligere foreslått en midlertidig statlig overtakelse
av skolebygg, men ble stående alene om dette forslaget.
Forslagsstillerne mener fortsatt at staten må ta over ansvaret for å få satt
i stand de bygningene som trenger rehabilitering gjennom en midlertidig
statlig overtakelse, dersom man skal greie å intensivere
dette arbeidet. Med dagens system skylder kommunene på staten fordi
de mangler penger og staten på kommunene fordi de ikke
prioriterer rett. Det viktigste må være å gi
barn og unge en god skole som innbyr til læring. Når
det er ledige hender i byggebransjen, bør noen av disse
kunne brukes til å gi de unge en skole som de fortjener.
Universitets- og høyskolesektoren har en rekke byggeprosjekter
som står klar til å gjennomføres, bare
pengene mangler. Kvalitetsreformen stiller store krav til de høyere
utdanningsinstitusjonene, og det er viktig at de har tilfredsstillende
rammer rundt undervisningen. En rekke høyskoler og universiteter
har byggeprosjekter som er klar for oppstart, men mangler
midler som gjør at de kan begynne utbyggingen. Forslagsstillerne
mener det kan være fornuftig å forsere noen av
de prosjektene som er klar til å realiseres.
Norge er på jumboplass når det gjelder forskning. Det
ser ikke ut til at vi har noen mulighet til å nå målet
om å komme opp på gjennomsnittlig OECD-nivå innen
2005. OECD-gjennomsnittet var 2,24 pst. av BNP i 2000. Norge brukte
1,62 pst. av BNP i 2001. Sverige, derimot, brukte hele 4,3 pst.
av BNP på forskning i 2001. Forslagsstillerne
mener at det er fornuftig å bruke mer ressurser på forskning,
selvsagt forutsatt at midlene brukes i sektorer hvor forskningen
er av høy internasjonal kvalitet. Forslagsstillerne mener
at det er hensiktsmessig å øremerke midler til forskning
i universitetssektoren. Dette vil bringe Norge nærmere
OECD-målet innen 2005, sikre forskningsstillinger, avlaste
budsjettene ved universitetene da en frigjør midler til å dekke
etterslep for lønns- og priskompensasjon som følge
av inneværende års budsjett og innføringen
av kvalitetsreformen. I tillegg vil dette være en svært
fremtidsrettet satsing som vil komme det norske samfunn og næringsliv
til gode på sikt.
En rekke av de som i dag er arbeidsledige har høyere
utdanning, og særlig IKT-sektoren har blitt rammet av nedgangskonjunkturene
i økonomien. Forslagsstillerne mener det er hensiktsmessig å bruke de
som er arbeidsledige og jobbsøkere med IKT-kompetanse i
skolen. Skolen har et stort behov for å bedre undervisningen
knyttet til bruk av IKT. Arbeidsledige med god kompetanse innenfor
IKT kan slik forslagsstillerne ser det, benyttes som assistenter i
skolen i det tidsrommet hvor de går på dagpenger, og
inntil de har funnet seg en ny jobb som står til deres
utdanningsmessige kvalifikasjoner. På denne måten
kan en få nytte de ressursene som denne gruppen besitter
i det tidsrommet hvor de søker på andre jobber.
Kirken sliter med økonomien i en rekke kommuner. Kirkebyggene
har i likhet med annen bygningsmasse som kommunene har ansvaret
for, vært gjenstand for et stort forfall. Vedlikehold av
kirkebygningene har heller ikke blitt prioritert i de kommunale budsjettene.
Staten bør ta ansvar for å vedlikeholde de mest
verneverdige bygningene, som det er naturlig å ta vare
på for kommende generasjoner.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn foreslå at Stortinget
ber Regjeringen
overføre ansvaret for grunnskolens
skolebygninger fra kommunene til staten. I den forbindelse bes Regjeringen
sette av midler for opprustning av skolebygg og kanalisere disse
til områder i landet der det finnes ledig kapasitet i byggebransjen,
fremskynde byggestart på byggeprosjekter i universitets-
og høyskolesektoren som er ferdig prosjektert og klar for
igangsetting. I tillegg må Regjeringen bevilge nødvendige
midler for å ferdigstille påbegynte prosjekter,
øremerke midler til forskning i universitetssektoren
som er av høy internasjonal kvalitet,
arbeide for at arbeidsledige med IKT-utdanning som går
på dagpenger, går inn i skolen som assistenter
i den tiden de søker ny jobb innenfor sin utdanning og
mottar stønad fra det offentlige. Som assistenter i skolen
skal de bidra i IKT-opplæringen, og
bevilge ekstra midler for å ruste opp verneverdige
kirkebygninger.