Til Stortinget
I januar 2001 la en analysegruppe ved Statens vegvesen frem en
rapport som viste at det er stor sammenheng mellom bilers sikkerhet
og graden av skader. Rapporten viste alvorlige personskader i 50
pst. av de involverte kjøretøyene som er eldre
enn 1990. I biler nyere enn 1990 er det alvorlige personskader i 20
pst. av involverte biler. Rapporten, som baserte seg på en
undersøkelse av 30 ulykker, fant skader større
enn nødvendig på grunn av bilens høye
alder i 13 av de involverte bilene. I 19 av de involverte bilene
ble skadene redusert på grunn av bilens gode sikkerhet.
I 11 av kjøretøyene som ga for dårlig
kollisjonssikkerhet, ble skadeomfangene større enn det som
hadde oppstått dersom personene hadde sittet i nyere biler.
Rolf Mellum i Statens vegvesen, som var ansvarlig for rapporten,
uttalte til bladet Autofil at funnene i rapporten viser at kjøretøyets
alder og type har stor betydning for skadeomfanget. Nyere biler har
en markert bedring i sikkerhet i forhold til biler før
1990.
I dag er den norske bilparken en av de eldste i Europa. Personer
med lave inntekter, deriblant mange ungdommer, har ikke økonomiske
muligheter til å kjøpe nye og trafikksikre biler.
De er derfor i langt større grad enn mer pengesterke personer
i fare for å få alvorlige skader eller bli drept
i trafikken, uavhengig av deres kjørevaner. Det kan ikke
være noen tvil om at de høye bilavgiftene i Norge
har ført til unødvendige tap av menneskeliv.
I analysegruppens rapport er hovedkonklusjonen at vi bør
få til en raskere fornyelse av bilparken gjennom endring
i avgiftspolitikken. I et intervju med bladet Autofil innrømmer
samferdselsminister Torild Skogsholm at skadekonsekvensene av en
ulykke vil være mindre med en nyere bilpark. Til tross
for den klare konklusjonen i den ovenfor nevnte rapporten, har Regjeringen
likevel ikke tatt konsekvensen og foreslått en vesentlig
reduksjon av den importavgiften som i dag fører til de
skyhøye bilprisene i Norge. Det er derfor naturlig at Stortinget
overtar initiativet og ber Regjeringen fremme forslag for Stortinget
om reduserte avgifter, før nye liv går tapt som
et resultat av myndighetenes grådighetskultur. For å få til
en effektiv utskiftning av bilparken bør Regjeringen også i
sammenheng med redusert importavgift vurdere å innføre
en vrakpant på biler på et betydelig beløp. Det
er også naturlig at en avgiftsreduksjon vurderes i sammenheng
med andre tiltak som kan redusere antallet trafikkskader.
Blant de andre elementene som bør være med
i handlingsplanen, er forslag om å sette opp fartsgrensene
på spesielle vegstrekninger, spesielt på motorveier.
Dagens lave hastighetsgrenser i Norge er neppe i samsvar med det
flertallet av bilister mener er rimelige fartsgrenser. Resultatet
er at mange bilister ikke tar hensyn til fartsgrensene, og de bilistene
som lovlydig følger de fastsatte fartsgrensene, blir ofte farlige
trafikksinkere som forårsaker farlige forbikjøringer
av irriterte medbilister. Irritable og stressede bilister er sjelden
en fordel for trafikksikkerheten.
Det er også naturlig at Regjeringen i en slik handlingsplan
som legges frem for Stortinget, tar med andre forslag som den selv
mener er viktig for å redusere ulykkesfrekvensen.
Det legges frem følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen legge frem en handlingsplan for økt
trafikksikkerhet, som blant annet inneholder forslag om en betydelig
reduksjon av importavgiftene på nye biler, eventuelt kombinert
med innføringen av en vrakpant på et betydelig
nivå, samt forslag om økte fartsgrenser på enkelte
vegstrekninger.
3. juni 2003