Forslag fra stortingsrepresentant Jan Simonsen om handlingsplan for økt trafikksikkerhet med blant annet forslag om redusert importavgift på biler og økte fartsgrenser på enkelte veistrekninger

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

I januar 2001 la en analysegruppe ved Statens vegvesen frem en rapport som viste at det er stor sammenheng mellom bilers sikkerhet og graden av skader. Rapporten viste alvorlige personskader i 50 pst. av de involverte kjøretøyene som er eldre enn 1990. I biler nyere enn 1990 er det alvorlige personskader i 20 pst. av involverte biler. Rapporten, som baserte seg på en undersøkelse av 30 ulykker, fant skader større enn nødvendig på grunn av bilens høye alder i 13 av de involverte bilene. I 19 av de involverte bilene ble skadene redusert på grunn av bilens gode sikkerhet. I 11 av kjøretøyene som ga for dårlig kollisjonssikkerhet, ble skadeomfangene større enn det som hadde oppstått dersom personene hadde sittet i nyere biler. Rolf Mellum i Statens vegvesen, som var ansvarlig for rapporten, uttalte til bladet Autofil at funnene i rapporten viser at kjøretøyets alder og type har stor betydning for skadeomfanget. Nyere biler har en markert bedring i sikkerhet i forhold til biler før 1990.

I dag er den norske bilparken en av de eldste i Europa. Personer med lave inntekter, deriblant mange ungdommer, har ikke økonomiske muligheter til å kjøpe nye og trafikksikre biler. De er derfor i langt større grad enn mer pengesterke personer i fare for å få alvorlige skader eller bli drept i trafikken, uavhengig av deres kjørevaner. Det kan ikke være noen tvil om at de høye bilavgiftene i Norge har ført til unødvendige tap av menneskeliv.

I analysegruppens rapport er hovedkonklusjonen at vi bør få til en raskere fornyelse av bilparken gjennom endring i avgiftspolitikken. I et intervju med bladet Autofil innrømmer samferdselsminister Torild Skogsholm at skadekonsekvensene av en ulykke vil være mindre med en nyere bilpark. Til tross for den klare konklusjonen i den ovenfor nevnte rapporten, har Regjeringen likevel ikke tatt konsekvensen og foreslått en vesentlig reduksjon av den importavgiften som i dag fører til de skyhøye bilprisene i Norge. Det er derfor naturlig at Stortinget overtar initiativet og ber Regjeringen fremme forslag for Stortinget om reduserte avgifter, før nye liv går tapt som et resultat av myndighetenes grådighetskultur. For å få til en effektiv utskiftning av bilparken bør Regjeringen også i sammenheng med redusert importavgift vurdere å innføre en vrakpant på biler på et betydelig beløp. Det er også naturlig at en avgiftsreduksjon vurderes i sammenheng med andre tiltak som kan redusere antallet trafikkskader.

Blant de andre elementene som bør være med i handlingsplanen, er forslag om å sette opp fartsgrensene på spesielle vegstrekninger, spesielt på motorveier. Dagens lave hastighetsgrenser i Norge er neppe i samsvar med det flertallet av bilister mener er rimelige fartsgrenser. Resultatet er at mange bilister ikke tar hensyn til fartsgrensene, og de bilistene som lovlydig følger de fastsatte fartsgrensene, blir ofte farlige trafikksinkere som forårsaker farlige forbikjøringer av irriterte medbilister. Irritable og stressede bilister er sjelden en fordel for trafikksikkerheten.

Det er også naturlig at Regjeringen i en slik handlingsplan som legges frem for Stortinget, tar med andre forslag som den selv mener er viktig for å redusere ulykkesfrekvensen.

Forslag

Det legges frem følgende

forslag:

Stortinget ber Regjeringen legge frem en handlingsplan for økt trafikksikkerhet, som blant annet inneholder forslag om en betydelig reduksjon av importavgiftene på nye biler, eventuelt kombinert med innføringen av en vrakpant på et betydelig nivå, samt forslag om økte fartsgrenser på enkelte vegstrekninger.

3. juni 2003