Utvidelsen av EU med ti nye medlemsland fra 1. mai 2004
markerer et historisk farvel til den kalde krigens deling av Europa.
For de 75 millioner innbyggere i de nye medlemslandene betyr dette
nye muligheter til å delta i et demokratisk samarbeid for å fremme økonomisk
og sosial framgang til beste for befolkningen i hele Europa. Den
neste EU-utvidelsen vil trolig omfatte flere av landene på Balkan.
Et av de største framskrittene for innbyggerne i de nye
medlemslandene er den personlige friheten til å kunne reise
og søke arbeid, studier og opphold i hele EU og EØS-området.
EUs regler for fri bevegelighet av arbeidstakere gir EU/EØS-borgere
rett til å oppholde seg i et annet EU/EØS-land
i inntil 6 måneder for å søke arbeid. Dersom
de finner høvelig arbeid har de krav på oppholdstillatelse
i inntil 5 år, med rett til forlengelse, og likebehandling
med vertslandets innbyggere når det gjelder velferdsytelser.
Utvidelsen av EU/EØS åpner nye muligheter
for arbeidstakere og virksomheter både i gamle og nye medlemsland.
Ved siden av fri bevegelse av arbeidstakere, varer og kapital, utvides
tjenestemarkedet i EU/EØS. Arbeidsmobiliteten
mellom landene i EU har tradisjonelt vært lav, også etter
den forrige store utvidelsen da Hellas, Portugal og Spania ble medlemmer.
Blant annet det store velferdsgapet mellom de gamle og nye medlemslandene,
hvor folk i mange tiår har vært forhindret fra å reise
fritt, kan likevel tilsi at arbeidsvandringene i en overgangsperiode
kan bli større enn ved tidligere høve. Dette gjelder
også såkalt utstasjonering av arbeidstakere i
forbindelse med tjenester og entrepriser, hvor EU/EØS-virksomheter
medbringer egne ansatte som kan lønnes etter hjemlandets
satser.
Det må være et overordnet mål at det
legges til rette for at økt arbeidsinnvandring kan skje
i verdige og ryddige former til beste for arbeidstakerne og samfunnet
i både avsender- og mottakerland. Det er derfor en viktig
oppgave å sørge for at arbeidstakere som kommer
til Norge tilbys likeverdige lønns- og arbeidsvilkår,
og at myndighetene og partene i arbeidslivet samarbeider for å hindre
at useriøse aktører utnytter situasjonen til egen
kortsiktig vinning. Dette gjelder også utstasjonerte arbeidstakere
i forbindelse med tjenesteoppdrag. Innbyggerne i de nye EU-landene
skal ha de samme muligheter som andre EU/EØS-borgere
til å søke og ta arbeid i Norge fra 1. mai
2004. For at dette skal skje i ordnete former forutsettes at myndighetene
og partene i arbeidslivet iverksetter nødvendige tiltak
for å motvirke sosial dumping, misbruk av utenlandsk arbeidskraft,
og hindre framvekst av et B-arbeidsmarked som kan undergrave respekten
for lov- og avtaleverket i arbeidslivet. Arbeidstakere fra de nye
medlemslandene skal ha lønns- og arbeidsvilkår
i samsvar med gjeldende tariffavtale eller på nivå med
det som er vanlig for samme sted og yrkesområde.
I lys av de ulike interesser og synsmåter som er kommet
til uttrykk i den samfunnspolitiske diskusjonen om dette spørsmålet,
er det viktig å utforme løsninger som kan favne
bred oppslutning blant partene i arbeidslivet og på tvers
av politiske skiller. I forhold til den allmenne diskusjonen for
og mot såkalte overgangsordninger, fremmes det her forslag
til tiltak som innebærer en konkret og praktisk ivaretakelse
av de prinsipielle intensjonene om å fjerne dagens hindringer
for arbeidsinnvandring fra de nye medlemslandene, samtidig som forslaget
inneholder konkrete virkemidler for å sikre at målsettingene
om å hindre forskjellsbehandling og sosial dumping blir
ivaretatt.