Arbeidsvandringer over landegrensene kan skje på ulike
måter som omfattes av ulikt regelverk både nasjonalt
og i EU/EØS. I vurderingen av politiske tiltak
er det derfor viktig å skille mellom
1. individuelle arbeidssøkere
som kommer til Norge for å finne arbeid
2. utstasjonerte arbeidstakere i forbindelse med tjenesteoppdrag,
anbud, entrepriser mv.
3, selvstendige næringsdrivende som kommer for å etablere
egen virksomhet
Det er bare for individuelle arbeidstakere EØS-avtalen
gir anledning til overgangsordninger, mens fri bevegelighet for
selvstendig næringsdrivende og tjenester uansett vil tre
i kraft fra 1. mai 2004. Denne typen midlertidig arbeidskraftsimport
vil trolig utgjøre en større utfordring når
det gjelder å videreutvikle et inkluderende arbeidsliv
basert på høye sosiale standarder og lik lønn
for likt arbeid enn ordinær arbeidsinnvandring. Det er
også rimelig å anta at jo sterkere begrensningene
blir for individuell arbeidsinnvandring, desto større kan
interessen bli for å organisere arbeidskraftsimport gjennom
tjenesteoppdrag, entrepriser og "outsourcing" av oppgaver. På denne
bakgrunn er det viktig at myndighetene og partene i arbeidslivet
umiddelbart forbereder tiltak for å håndtere den
nye situasjonen.