Norske husholdningers gjeldsbelastning er den høyeste
på over 10 år. Fortsetter gjeldsveksten i samme
tempo, vil vi allerede til sommeren passere det historiske toppnivået
fra 1988. Forrige gang vi i Norge opplevde kombinasjonen av høy
arbeidsledighet og en for høy gjeldsbelastning, endte tusenvis
av mennesker opp som gjeldsofre. Det er nå påkrevd med
politiske tiltak for å unngå at dette skjer en
gang til. Vi ser nå at utlånsveksten kommer parallelt
med at ledigheten har bitt seg fast på et høyt
nivå, og at prisveksten i boligmarkedet er kunstig høy.
I flere år har utlånsveksten vært
betydelig større enn veksten i husholdningenes inntekter.
Ifølge tall fra Finansnæringens Hovedorganisasjon
(FNH), var utlånsveksten fra februar 2003 til februar 2004
på 10,8 pst. Det lave rentenivået stimulerer denne
veksten. Hvis lånefinansiert forbruk skal fortsette å være hovedstimulans
for snuoperasjonen i norsk økonomi, må vi derfor
forvente at misforholdet mellom husholdningenes inntekt og gjeld
vil øke. Norges Banks prognoser viser at gjeldsbyrden vil
nå 170 pst. av husholdningenes inntekt i 2006 hvis dagens
utlånsvekst fortsetter. I dag er det bare Danmark som har
et høyere gjeldsnivå enn Norge, og med den nåværende vekst
vil Norge nå gjeldstoppen i Europa. Stigning i arbeidsledigheten
eller fall i boligmarkedet vil da kunne få alvorlige konsekvenser.
Beregninger fra Norges Bank viser at boligmarkedet allerede kan være
overpriset så mye som 30 pst. Selv om denne utviklingen
skulle vise seg å være bærekraftig på makronivå,
kan vi allerede slå fast at flere enkeltindivider enn før
opplever at privatøkonomien går over ende. Antallet åpnede
gjeldsforhandlinger økte fra 1 517 i 2002 til
1 995 i 2003. Fra januar 2003 til januar 2004 har økningen
vært på nesten 40 pst. Det avgjørende
for å unngå en ny gjeldskrise er at det føres
en økonomisk politikk som reduserer arbeidsledigheten,
en pengepolitikk som ikke bidrar til at husholdningene låner
over evne og at trykket i boligmarkedet reduseres. Det er imidlertid
også behov for andre tiltak.
De tiltak som her foreslås, har i hovedsak to målsettinger.
Det ene er å hindre at flere får gjeldsproblemer,
det andre å avhjelpe den som likevel havner i en slik situasjon.
For høye lån i forhold til betalingsevnen er det
grunnleggende problemet for alle med gjeldsproblemer. Tiltak som
kan få banker og andre finansinstitusjoner til å foreta
grundigere kredittvurderinger, vil derfor være et viktig
bidrag til å redusere antallet gjeldsofre på sikt.
Videre kan det strammes inn i markedsføringslovverket,
slik at villedende reklame for dyre finanstjenester bekjempes. For
dem som allerede er gjeldsofre, har Norge en gjeldsordningslov som
har blitt forbedret i inneværende stortingsperiode. Den
kan imidlertid suppleres med tiltak som gjør det lettere
for gjeldsofre å oppnå en ny start. Forslagene
som fremmes her, vil styrke debitors stilling hvis man får
betalingsproblemer. For forslagsstillerne er dette en ønsket
konsekvens, men det understrekes at utgangspunktet er at alle skal
gjøre opp for seg. I dag er imidlertid mange fanget i en
spiral hvor de aldri får muligheten til å gjøre
seg ferdig med en gjeld de likevel ikke kan betjene. Det er da fornuftig,
både av menneskelige og samfunnsøkonomiske hensyn, å gi
dem så gode sjanser som mulig til å få begynne
på nytt. Ordninger som skal ivareta hensynet til dem med
alvorlige gjeldsproblemer, må utformes slik at de ikke
kan misbrukes av folk som vil unndra seg sine forpliktelser.