Forslag fra stortingsrepresentantene Oddbjørg Ausdal Starrfelt, Sigrun Eng, Sylvia Brustad og Signe Øye om å opprettholde jernbanetilbudet Oslo-Stockholm og Oslo-Gøteborg-København på nåværende nivå og å utrede forslag til varig drift i et samarbeid mellom Norge og Sverige.

Til Stortinget

Bakgrunn

Samferdselsstatsrådene i Norge og Sverige inngikk i år 2000 en intensjonsavtale om å tilrettelegge for en konkurransedyktig persontransport med jernbane mellom de respektive lands hovedsteder. Som resultat av dette ble Linx opprettet for å drive og utvikle persontransport mellom Oslo og Stockholm, Gøteborg og København. Togforbindelsen over grensen mellom Norge og Sverige stopper opp når jernbaneselskapet Linx avvikles 1. januar 2005. Linx drives av NSB AS og det svenske jernbaneselskapet SJ, og har togruter på strekningene Oslo-Göteborg-København og Oslo-Karlstad-Stockholm.

Jernbanen fyller i år 150 år. Stortinget har i behandlingen av Nasjonal transportplan lagt opp til et historisk løft for transport av personer og gods på jernbane. Forslagsstillerne mener det er viktig å styrke jernbanetilbudet fra Norge til Europa. Da er strekningen Oslo-Göteborg-København avgjørende. For utviklingen av kontakt mellom Norge-Baltikum og Russland er strekningen Oslo-Stockholm av stor betydning. Värmlands län, Ørebro län og Hedmark fylkeskommune er sterkt engasjert i å opprettholde togtilbudet, fordi det har stor betydning for regionenes kommunikasjon og næringsliv.

Nedleggelsen av Linx begrunnes med at deler av togtilbudet ikke er økonomisk lønnsomt som følge av økt konkurranse fra flytrafikken og lavt passasjergrunnlag.

Samtidig sier NSB AS og SJ at de fortsatt ønsker å kjøre tog over grensen, men at det er uaktuelt å fortsette driften så lenge denne går med tap. Dette ifølge opplysninger fra Linx.

En nedleggelse av togtilbudet mellom Oslo og Stockholm vil gjøre det vanskeligere på et senere tidspunkt å opprette tilbudet igjen.

Hundreårsmarkeringen for unionsoppløsningen mellom Sverige og Norge står nå i fare for å bli markert med nedleggelse av viktig togtilbud over grensen. Samferdselsstatsråden har uttalt at økt offentlig kjøp av persontransporttjenester som bevilgning over statsbudsjettet alene ikke vil være tilstrekkelig for å opprettholde togtilbudet også etter 1. januar 2005. Samferdselsstatsråden uttaler videre at togtilbudet mellom Oslo og Stockholm er viktig.

Forslagsstillerne mener også at strekningen Oslo-Gøteborg-København er en viktig transportåre på jernbanen, og ser det som avgjørende at dette blir et sammenhengende tilbud på strekningen.

Forslagsstillerne mener det er samfunnsnyttig for næringsliv og persontrafikk at togtilbudet opprettholdes som i dag, og tar derfor initiativ for å hindre nedleggelse og peke på langsiktige løsninger.

Forslagsstillerne mener tilbudet på kort sikt kun kan reddes gjennom at det på regjeringsnivå mellom Sverige og Norge tas de nødvendige beslutninger om kortsiktige og permanente løsninger.

Forslagsstillerne ser på taxfreesalg på internasjonale jernbanestrekninger som en likestilling av fly-, båt- og jernbanetrafikken. Et slikt salg kan også gi viktige inntekter til jernbanedriften på de aktuelle strekningene. Forslagsstillerne mener dette bør utredes.

Forslagsstillerne vil etter å ha innhentet samferdselsstatsrådens vurdering, legge inn de eventuelle økonomiske merutgifter for å opprettholde tilbudet i utredningsfasen i budsjettet for 2005.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

  • 1. Stortinget ber Regjeringen ta initiativ overfor den svenske regjeringen for gjennom en gjensidig avtale å sørge for at togtilbudet inntil videre blir opprettholdt som i dag.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen ta initiativ overfor den svenske regjeringen til å utrede ulike måter å drive transport med tog mellom Oslo og Gøteborg-København og Oslo-Stockholm videre i et forpliktende, langsiktig samarbeid. Herunder må spørsmål om eventuelle investeringsbehov og offentlig kjøp avklares.

  • 3. Stortinget ber Regjeringen utrede taxfreesalg på internasjonale jernbanestrekninger som delvis finansiering av transporttilbudet.

28. oktober 2004