Til Stortinget
Regjeringen har strammet inn asyl- og flyktningpolitikken. Dette
har ført til at Utlendingsdirektoratet (UDI) fra 1. januar
2004 innførte ny praksis, som hadde den konsekvens at asylsøkere
med endelig avslag kan kastes ut fra mottak og fratas all økonomisk støtte,
med mindre de i henhold til myndighetenes definisjon selv tar aktivt
del i å bidra til frivillig retur. Barnefamilier unntas
fra den nye praksisen. Dette har ført til at flere mennesker
er satt på gaten uten at myndighetene har noen formening
om hva de skal gjøre dersom de faktisk ikke reiser fra
landet. Myndighetene vil på denne måten sende
et signal til beboere i mottak med endelig avslag om at det ikke
nytter å hale ut tiden, samtidig med at de fraskriver seg økonomisk
og praktisk ansvar etter at endelig avslag er gitt og oppholdstillatelse
er bortfalt.
For forslagsstillerne er det åpenbart at denne praksisen
ikke kan fortsette. Politikken som blir ført, skaper fortvilede
og desperate mennesker som vil kunne utnyttes på det groveste
av kriminelle, og til svart arbeid. Flere vil gå under
jorden uten at myndighetene vet hvor de er. Dette er bare negativt
for enkeltmennesker og for samfunnet.
Formelt sett er det politiet som har ansvaret for asylsøkerne
med endelig avslag og for utsendelse av dem. Det eneste botilbudet
politiet har fra 1. januar 2004 er asylmottaket på Trandum,
som er et lukket tilbud for de utlendinger som skal bort- eller
utvises.
Når en som søker om asyl får endelig
avslag på sin søknad, vil vedkommende få tilbud
om frivillig retur med IOM (International Organisation on Migration).
Tar ikke asylsøkeren kontakt med dem, vil vedkommende bli
tvangsutsendt for egen regning (i form av gjeld til staten). Ingen
land har en så høy tvangsutsendingsgrad som Norge.
Viser det seg umulig å sende vedkommende ut av landet,
fordi returlandet ikke vil ta imot, blir vedkommende satt på gaten.
Det er et klart behov for å fremme et alternativt forslag
til dagens praksis der asylsøkere som har fått endelig
avslag, mister sin plass i asylmottaket de bor i, og all pengestøtte
bortfaller. Sosialdepartementet har avklart at alle har rett til
nødhjelp fra sosialkontorene, men dette praktiseres forskjellig,
og mange kommuner har ikke nødboliger til dem som kastes
ut av mottakene. Det finnes heller ikke noen retningslinjer for
hvordan slik varig nødhjelp skal kunne gis. Det ble sendt
brev fra departementet til alle kommuner der det står følgende:
"Gjeldende regelverk for sosialtjenesten på dette området,
jf. brev fra Sosial- og helsedirektoratet av 19.12.2003. I dette
brevet står det:
"Samfunnet som sådan har imidlertid et generelt ansvar
for å yte akutt, livsnødvendig hjelp i en nødsituasjon.
Dette følger av alminnelige nødrettsbetraktninger.
Dette innebærer at en person kan ha krav på hjelp
i form av sosiale tjenester i spesielle, akutte situasjoner uavhengig
av oppholdets lovlighet."
Departementet vil presisere at dette innebærer at ingen
skal sulte eller fryse i hjel, og at sosialtjenesten må yte
livsnødvendig hjelp i en akutt krisesituasjon, også til
personer uten lovlig opphold. Dette er ikke regulert i loven eller
forskriften, men følger av ulovfestede betraktninger om
plikt til å hjelpe mennesker i nød.")
Dette løser imidlertid ikke situasjonen, verken for den
enkelte eller for samfunnet. Det er dessuten urimelig at kommuner
skal ta ansvar for det som åpenbart er et statlig ansvar,
og innenfor totalt uavklart tidshorisont og uklare retningslinjer,
få ansvaret for personer som trenger mat og husrom. Det
er derfor behov for en permanent ordning på dette feltet.
Utgangspunktet må være at mennesker som har fått
avslag på sin søknad om asyl, skal reise hjem
frivillig. Det er flere grunner til at det er en del ikke-returnerbare
asylsøkere med endelig avslag, og andre utlendinger det
ikke er mulig å uttransportere: Enkelte er det ikke mulig å fastslå identiteten
på, noe som fører til at ingen land vil ta imot
dem. Noen land har ikke effektivt sentralstyre, slik som Somalia
og Irak, noe som gjør at det ikke finnes myndigheter å samarbeide
om tvangsretur med, mens andre land igjen, som Etiopia, Eritrea
og Cuba ikke tar imot borgere som ikke returnerer frivillig eller
som har oversittet frister for retur.
Å sulte mennesker ut av landet er imidlertid en umenneskelig
måte å tvinge enkeltindivider til å gjøre
det staten mener de skal. Det er i tillegg en praksis FNs Høykommissær
for flyktninger ikke anerkjenner fordi det ikke legger gode forhold
til rette for retur. Den europeiske paraplyorganisasjonen European Council
on Refugees and Exiles (ECRE), som har 75 medlemsorganisasjoner,
kom i oktober 2003 med en lengre utredning vedrørende retur.
Her påpeker de viktigheten av at tvungen retur ikke skal
skje i strid med artikkel 33 i FNs flyktningkonvensjon, som forbyr
stater å returnere mennesker (non-refoulment) hvis det
kan være noen som helst fare for at vedkommende ved retur
utsettes for forfølgelse eller tortur. Dette er også stadfestet
i artikkel 3 i den europeiske menneskerettighetskonvensjon, artikkel
7 i FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter, og artikkel 3
i FNs konvensjon om tortur. Alle disse er konvensjoner Norge har
underskrevet og ratifisert. ECRE sier også at alle personer
som blir tvunget til retur, har til et minimum av sosiale og økonomiske
ytelser før de returneres til opprinnelsesland. For personer som
har fått endelig avslag og ikke lenger har et juridisk
grunnlag for opphold, skal disse ytelsene være tilgjengelige
inntil avreise skjer.
Det er imidlertid klart at flesteparten av dem som får
avslag, trolig ikke har noe å frykte ved hjemsendelse,
selv om norsk politikk etter flere humanitær- og menneskerettsorganisasjoners
oppfatning er for streng overfor land som Eritrea og Etiopia. Det
foretas i dag ingen bred kvalitetssikring av UDI og UNEs negative
vedtak som resulterer i utsendelse, og ingen vet derfor om retur
har vært trygg. Derfor bør det foretas en uavhengig
gjennomgang av flere saker der mennesker har fått avslag
og blitt tilbakesendt til landet de kommer fra, og der organisasjoner
har vært svært skeptisk til vedtaket. Hvis man
mener norsk flyktning- og asylpolitikk fungerer på en god
måte, slik den nå praktiseres, bør det
ikke være motforestillinger mot å få en
slik gjennomgang. Det vil bidra til en kvalitetssikring av norsk
politikk.
For asylsøkere som ikke kan returneres av staten, bør
det finnes en mellomløsning der det gis en juridisk status
med grunnleggende rettigheter til asylsøkere med endelig
avslag på asylsøknad, og andre som norske myndigheter
ikke på lovlig måte kan sende ut av landet. Et
slikt alternativ kan være å overføre
folk fra asylmottak til et ventemottak, med inn- og utpasseringsregistrering.
I mottaket får de mat og en mindre pengesum til
personlig forbruk, samt en juridisk status som avklarer deres rettigheter
i forhold til helsetjenester og andre offentlige tjenester. ECRE
sier i sin utredning at restriksjoner på bevegelsesfrihet
ved oppholdssted med rapporteringskrav er mulige å vurdere,
så lenge man ikke tvinges til opphold i meget avsidesliggende
strøk og under vilkår som krenker de grunnleggende
menneskerettighetene.
Et slikt ventemottak bør drives av Politiets Utlendingsenhet,
siden det er politiet som har ansvaret for mennesker uten lovlig
opphold.
I tillegg er det behov for å gi Politiets Utlendingsenhet
bedre mulighet til å koordinere utsending av asylsøkere,
gjennom å utvide den tiden personer kan holdes på Trandum
asylmottak fra 24 til 72 timer. Dette gir bedre mulighet for å få foretatt
en del av de uttransporteringer som faktisk skal finne sted etter endelig
avslag.
For mange familier som kommer til Norge med barn, eller som får
barn mens de venter på å få søknaden
behandlet, blir ventetid og uavklart situasjon uholdbar. Det er
et klart behov for å gi spesielt disse, en mer ryddig og
mulig forutsigbar ordning. Siden det allerede finnes en rekke saker
som ikke lar seg løse, er det behov for å følge
opp forslaget som kom fra UDI i en utredning til Kommunal- og regionaldepartementet
og notat av 17. juni 2003, om å innføre
en mulighet for å gi opphold til dem man etter flere år ikke
klarer å få sendt tilbake. I Sverige har man en
regel om at personer som har vært i landet i minst 4 år, og
som har vist vilje til å samarbeide med myndighetene, skal
kunne søke på nytt og kunne få opphold, mens
de som ikke har samarbeidet, først skal kunne søke
etter 8 år. En tilsvarende regel bør innføres
også i Norge.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber Regjeringen innen
utgangen av 2004 fremme forslag om juridisk status for ikke-returnerbare
asylsøkere med endelig avslag, og andre ikke-uttransporterbare
utlendinger som oppholder seg i Norge.
2. Stortinget ber Regjeringen sørge for å overføre
asylsøkere med endelig avslag til et ventemottak med adgangsregistrering.
Ventemottaket drives av Politiets Utlendingsenhet.
3. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag med regelverk
som øker politiets tillatelse til å holde på folk
som skal bort- eller utvises fra 24 timer til 72 timer.
4. Stortinget ber Regjeringen fremme forslag i tråd med
svensk praksis, hvor det gis ny saksbehandling og ny vurdering av
mulighet for opphold til ikke-returnerbare asylsøkere,
og andre ikke-uttransporterbare utlendinger etter en nærmere fastsatt
periode.
5. Stortinget ber Regjeringen igangsette en praksis med
uavhengig gjennomgang av saker for å undersøke
hva som skjer med personer som er blitt sendt tilbake til land med
høyt konfliktnivå, etter endelig avslag på asylsøknad.
23. november 2004