Til Stortinget
Svært mye av transportarbeidet innenfor vare- og tjenestesektoren
i Norge foregår på fylkesveiene. Fylkesveiene
har vesentlig lavere standard enn riksveinettet, og variasjonene
i standard og vedlikehold er store fra fylke til fylke.
Alderen på fylkesveinettet er anslått til nærmere 40 år
basert på alderen for installasjoner som bruer, og det
vedlikeholdsmessige etterslepet er beregnet til 10,8 mrd. kroner
pr. 1. januar 2004 (ref. rapport: Morten Wright Hansen/Vegdirektoratet/veg-kapitalen.net).
Vedlikeholdsetterslepet for et veiobjekt er i samme kilde definert
som
"... kostnaden ved å bringe objektet fra sin nåværende
tilstand til et definert tilstandsnivå slik at objektet
oppfyller sin tiltenkte funksjon over en normal levetid."
Driftskostnader er ikke en del av etterslepet.
Hovedkonklusjonen er at selv om det totale vedlikeholdsmessige
etterslepet er mindre på fylkesveinettet enn på riksveinettet
målt i kroner, er tilstanden relativt sett dårligere
på våre fylkesveier. (Kilde: NAF - "På riktig
vei"). Forslagsstillerne mener det er viktig å fokusere
på disse veiene i tillegg til riksveinettet, som vil bli
tatt opp i separat sak.
Nedenfor er det vist til en oppstilling av hvordan etterslepet
i vedlikehold fordeler seg pr. fylke og på veielementer:
Fylke | Veilengde | Tunneler | Grøfter,
kummer osv. | Vei | Veiutstyr og miljøtiltak | Broer og kaier | Totalt etterslep |
Østfold | 1 005 | 0,0 | 31 | 360 | 35 | 10 | 436 |
Akershus | 1 119 | 2,3 | 16 | 314 | 49 | 97 | 478 |
Oslo | 0 | 0,0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Hedmark | 2 534 | 0,0 | 109 | 635 | 63 | 42 | 849 |
Oppland | 2 058 | 0,1 | 0 | 723 | 7 | 53 | 784 |
Region Øst | 6 716 | 2,4 | 156 | 2 032 | 154 | 203 | 2 547 |
Buskerud | 1 169 | 0,6 | 28 | 645 | 46 | 21 | 740 |
Vestfold | 678 | 0,0 | 5 | 202 | 8 | 15 | 229 |
Telemark | 1 100 | 0,6 | 0 | 543 | 20 | 35 | 598 |
Aust-Agder | 992 | 0,9 | 36 | 322 | 9 | 26 | 394 |
Vest-Agder | 1 288 | 1,1 | 100 | 234 | 0 | 24 | 359 |
Region Sør | 5 227 | 3,1 | 168 | 1 947 | 82 | 121 | 2 321 |
Fylke | Veilengde | Tunneler | Grøfter,
kummer osv. | Vei | Veiutstyr og miljøtiltak | Broer og kaier | Totalt etterslep |
Rogaland | 1 808 | 8,7 | 72 | 562 | 165 | 128 | 936 |
Hordaland | 1 761 | 15,0 | 59 | 901 | 109 | 98 | 1 182 |
Sogn og Fjordane | 1 426 | 8,2 | 5 | 470 | 0 | 84 | 567 |
Region Vest | 4 995 | 31,9 | 137 | 1 933 | 275 | 310 | 2 686 |
Møre og Romsdal | 1 775 | 4,3 | 69 | 236 | 31 | 121 | 461 |
Sør-Trøndelag | 1 610 | 0,6 | 70 | 258 | 48 | 62 | 438 |
Nord-Trøndelag | 1 771 | 0,1 | 112 | 289 | 40 | 41 | 482 |
Region Midt | 5 156 | 4,9 | 251 | 783 | 119 | 224 | 1 381 |
Nordland | 2 578 | 1,9 | 118 | 514 | 90 | 109 | 833 |
Troms | 1 774 | 7,7 | 72 | 497 | 56 | 107 | 740 |
Finnmark | 623 | 0,1 | 26 | 194 | 20 | 29 | 268 |
Region Nord | 4 975 | 9,7 | 216 | 1 205 | 166 | 244 | 1 841 |
Totalt | 27 069 | 52,0 | 928 | 7 899 | 795 | 1 101 | 10 775 |
(Kilde: Morten Wright Hansen/Vegdirektoratet/veikapitalen.net)
Etterslepet har resultert i at de forhold som møter transportsektoren
- som driver verdiskaping på veien i hele Norge - preges
av veier hvor kantene raser ut, hvor det ikke er plass til passering,
hvor det er dype og farlige furer i veien og hvor asfaltdekket er
totalt utslitt. Dårlig veidekke og generelt lav standard
på fylkesveiene påfører brukerne store
ekstra transportkostnader og økt fare for trafikkulykker.
Fylkesveiene representerer i seg selv betydelige samfunnsmessige
og økonomiske verdier, og denne veikapitalen fremstår
som en investering i forfall. Det er verken økonomisk eller
samfunnsmessig forsvarlig å la verdier i de størrelser
vi her snakker om, gjennomgå en økonomisk og bruksmessig
forvitring. Likevel har dette pågått gjennom mange år.
Det kan virke som om vedlikehold av slik investert kapital kun anses
som en ren utgiftspost i statsbudsjettet. Nedslitt dekke betyr i
neste omgang nedkjøring av selve veilegemet, og dramatisk økte
kostnader til fremtidig rehabilitering.
Vegdirektør Olav Søfteland har i et foredrag
i januar 2006, etter at det heller ikke på 2006-budsjettet er
tilstrekkelige vedlikeholdsmidler, tatt til orde for å overføre
ressurser til drift og vedlikehold fra investeringsbudsjettet. Dette
illustrerer med all mulig tydelighet den alvorlige situasjonen veinettet
som helhet er i.
Opprustning av veier er en investering for verdiskaping, konkurranseevne
og sikkerhet. Tiltaket vedlikeholder veikapitalen, bedrer fremkommeligheten og
hindrer ulykker. Samlet gir dette en høy samfunnsøkonomisk
avkastning, som ikke anses å stå tilbake for passive
finansplasseringer i utenlandske aksjer og obligasjoner av statens
midler. Forslagsstillerne har merket seg at verdien av Statens pensjonsfond -
Utland (tidligere Statens petroleumsfond) ved inngangen til 2006
er hele 265 mrd. kroner høyere enn Finansdepartementet
i 2003 anslo det ville være på dette tidspunkt.
Man finner det på denne bakgrunn vanskelig å akseptere
en stadig fallende standard på veinettet, som foruten å koste
samfunnet store summer, koster liv.
Forslagsstillerne mener det må igangsettes tiltak for å påbegynne
innhenting av det enorme etterslepet i vedlikeholdet, og uansett
hindre at etterslepet får utvikle seg videre. Fylkesveiene
har en helt sentral rolle i verdiskapingen i distriktene, og er
en viktig premiss for næringslivets muligheter til lønnsom
drift utenfor hovedferdselsårene. Fylkesveienes tilstand varierer
med fylkenes egne prioriteringer langs administrative grenser som
av brukerne vil oppfattes som kunstige. Det bør derfor
nå tas et helhetlig statlig ansvar for å starte
innhentingen av det skadelige, farlige og økonomisk lite
gunstige etterslepet næringsliv og privatbrukere av fylkesveiene
sliter med.
Stortinget gjorde våren 2004 vedtak om Nasjonal transportplan
(NTP), som forutsatte en økning på 1 mrd. kroner
pr. år sammenlignet med 2005-budsjettet. Dette ble også stilt
i utsikt i uttalelser fra dagens Stoltenberg II-regjering (Soria
Moria-erklæringen):
"- øke satsingen på veger, både
til investering, drift og vedlikehold, i tråd med stortingsflertallets vedtak
i forbindelse med behandlingen av Nasjonal Transportplan").
For 2006 ble det bevilget en fjerdepart av denne milliarden,
iht. opplysninger fra vegdirektøren.
Det er utførlig dokumentert et reelt etterslep i veivedlikeholdet
og de konsekvenser dette har, i de kilder som er vist til foran.
Innsatsen som skal til for å rette på disse uverdige
forhold, bør starte omgående som et statlig, helhetlig
prosjekt med deltakelse fra de enkelte fylker.
Forslagsstillerne viser i denne sammenhengen til ordningen med
statlige lån via fylkesmennene, og statlige bevilgninger
til rentekompensasjon, slik det er gjort for skolebygg. Dette er
en finansieringsordning som fungerer godt, og som det er bred politisk enighet
om. Det vises til at det på skolebygg er brukt ca. 12 mrd.
kroner fra staten over en 5-årsperiode. Også en
prosjektfinansiering i form av lån fra statens egne fond
bør kunne være aktuelt å vurdere i et
slikt tiltak.
Det anses helt nødvendig å få på plass
et statlig investeringsprogram for forsert vedlikehold av fylkesveiene,
som ledd i en dugnad hvor også fylkeskommunene forutsettes å delta.
Forslagsvis kan dette skje ved at kostnadene fordeles med 1/3
statlig tilskudd, 1/3 statlig lån med rentekompensasjon
over 5 år og 1/3 egenfinansiering fra fylkeskommunene.
Vedlikeholdspakken forutsettes å ha en ramme på inntil
10 mrd. kroner - vurdert opp imot hvor stor andel av etterslepet
det beregnes samfunnsøkonomisk lønnsomt å ta
igjen - fordelt over 5 år.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen etablere en tiltakspakke for å ta
igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene, basert på statlige
tilskudd og låneordning til fylkeskommunene.
9. mars 2006