Til Odelstinget
Dagens dispensasjonsmulighet etter plan- og bygningsloven er
hjemlet i lovens § 7 første ledd:
"§ 7. Dispensasjon
Når særlige grunner foreligger, kan kommunen, dersom
ikke annet er fastsatt i vedkommende bestemmelse, etter søknad
gi varig eller midlertidig dispensasjon fra bestemmelser i denne
lov, vedtekt eller forskrift. Myndigheten til å gjøre
vedtak om dispensasjon fra arealdel til kommuneplan, reguleringsplan og
bebyggelsesplan, er med mindre annet er bestemt i vedkommende plan,
lagt til det faste utvalget for plansaker etter denne lovs § 9-1.
Vilkårene for å dispensere fra planer eller planbestemmelser
som nevnt i punktet foran, er de samme som etter første
komma i første punktum. Det faste utvalg for plansaker
er videre dispensasjonsmyndighet etter §§ 17-2,
23 og 33 i loven her. Det kan settes vilkår for dispensasjonen."
Kommunenes behandling av kommuneplanens arealdel er i dag en
omfattende prosess hvor ulike interesser er involvert. Planprosessen
er ofte forankret i regionale arealplaner. Planen gir uttrykk for
kommunestyrets samlede vurdering av arealbruken i kommunen/området.
Kommunens arealplanlegging oppfattes som en av de viktigste oppgavene
for lokaldemokratiet. Saker knyttet til vurdering av de konkrete
utbyggingssøknadene i forhold til planene skaper ofte et
sterkt engasjement både blant innbyggerne og de folkevalgte.
Lokaldemokratiets styrke kommer godt frem i denne type saker. Gjennom
dialog og engasjement finner de folkevalgte frem til beslutninger
som er bredt forankret, og tar hensyn til lokale forhold.
Hensikten med de kommunale arealplanene er å ha grundige
planprosesser som gir føringer for en mer langsiktig utvikling
i området.
Det dukker imidlertid av og til opp saker hvor lokale myndigheter
vurderer at særlige grunner taler for å gi dispensasjon
i forhold til den overordnede planen. Det kan for eksempel skyldes
sosialmedisinske forhold, menneskelige vurderinger eller samfunnsforhold
som har endret seg. De lokale folkevalgte organene foretar en konkret
vurdering og legger oftest vekt på alle forhold, også de
som var førende for den opprinnelige planen.
Regjeringen Bondevik II delegerte dispensasjonsmuligheten i forhold
til LNF-områdene fra fylkeslandbruksstyrene til kommunene.
Det ble imidlertid ikke gjort endringer i dispensasjonsgrunnlaget.
Plan- og bygningsloven § 7 kan gi inntrykk
av at det samme kommunale organ som har vedtatt den opprinnelige
planen, også kan dispensere fra denne når slike
"særlige hensyn" foreligger. Imidlertid har det utviklet
seg en praksis der slike saker ofte blir klaget på av fylkesmannen,
og omgjort. I befolkningen reageres det sterkt på at kommunenes øverste
folkevalgte organ, kommunestyrene, ikke får dispensere fra
planer som de selv har vedtatt, og at slike avgjørelser
kan overprøves av statlig ansatte byråkrater.
Bakgrunnen for den mer restriktive praksis som føres
av fylkesmennene er at de legger stor vekt på forarbeidene
i sin tolkning. I Ot.prp. nr. 56 (1984-1985) s. 101 uttales det
at:
"Utrykket "særlige grunner" må ses i forhold
til de offentlige hensyn plan- og bygningslovgivningen skal ivareta.
De særlige grunner som kan begrunne en dispensasjon er
i første rekke knyttet til areal- og ressursdisponeringshensyn…….I
helt spesielle tilfeller vil også forhold vedrørende
søkerens person kunne anses som særlig grunn………De
særlige grunner som taler for dispensasjon må naturligvis
ligge innenfor rammen av loven."
Forslagsstillerne mener at grunnlaget for dispensasjon etter
"særlige grunner" i plan- og bygningsloven § 7
må utvides til også å gjelde forhold
som ligger utenfor rammene og målsettingene i plan- og bygningsloven.
Kommunestyrene må ha stor frihet til selv å vurdere
om det foreligger særlige grunner til å gi dispensasjon
i forhold til en arealplan som det samme organet har vedtatt.
Gjennom dette styrkes det lokale selvstyret, og fylkesmannens
innsigelsesmulighet i forhold til konkrete politiske vurderinger
strammes inn.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Vedtak til lov
om endring i plan- og bygningslov 14. juni 1985 nr. 77
I
I plan- og bygningslov 14. juni 1985 nr. 77 gjøres følgende endring:
§ 7 første ledd skal lyde:
Når særlige grunner foreligger, kan kommunen, dersom ikke annet er fastsatt i vedkommende bestemmelse, etter søknad gi varig eller midlertidig dispensasjon fra bestemmelser i denne lov, vedtekt eller forskrift. Ved vurderingen av om dispensasjon bør gis, kan kommunen blant annet legge vekt på særlige forhold hos søkeren, og hensynet til lokalmiljøet for øvrig. Myndigheten til å gjøre vedtak om dispensasjon fra arealdel til kommuneplan, reguleringsplan og bebyggelsesplan, er med mindre annet er bestemt i vedkommende plan, lagt til det faste utvalget for plansaker etter denne lovs § 9-1. Vilkårene for å dispensere fra planer eller planbestemmelser som nevnt i punktet foran, er de samme som etter første komma i første punktum. Det faste utvalg for plansaker er videre dispensasjonsmyndighet etter §§ 17-2, 23 og 33 i loven her. Det kan settes vilkår for dispensasjonen.
II
Denne lov trer i kraft straks.
9. mars 2006