Til Stortinget
Som følge av vergemålsloven § 63,
jf. § 62 plikter overformynderiet å forvalte
umyndiges midler når disse overskrider en beløpsgrense
fastsatt av Justisdepartementet. Med midler menes penger, bankinnskudd,
pengekrav, aksjer med mer. I de aller fleste tilfeller dreier det
seg om forvaltning av mindreåriges formuer i form av gaver,
sparing eller arv. Overformynderiets forvaltning varer normalt til
myndighetsalder, dvs. 18 år. Unntaket fra loven er dersom noe
annet er bestemt i særskilt lovbestemmelse (§ 62)
eller av arvelater i testament (§ 89).
Dagens beløpsgrense er på 75 000 kroner
før overformynderiet trer inn, jf. forskrift av 8. februar 2000
nr. 118. Denne grensen har stått stille de siste 8 årene.
Grensen ble den gang hevet fra kr 30 000 som da hadde stått
uendret siden 1988 (forskrift av 11. november 1988 nr.
930).
Hensikten bak reglene i vergemålsloven er å bistå svake
grupper og ivareta mindreåriges økonomiske og
personlige interesser. Utgangspunktet i vergemålsloven § 3
er at den eller de som har foreldreansvaret er verge for den mindreårige.
Det er med andre ord normalt foreldrene overformynderiet i praksis griper
inn overfor når de forvalter midler med hjemmel i § 63.
I forbindelse med Vergemålsutvalgets innstilling (NOU
2004:16 Vergemål) og påfølgende høring
ble det fra mange hold tatt til orde for at beløpsgrensene for
når overformynderiet trer inn, må heves, også dersom
man endrer dagens praksis til å overlate til Vergemålstilsynet å fastsette
denne beløpsgrensen.
Forslagsstillerne mener i tråd med flere av høringsuttalelsene
i forbindelse med NOU 2004:16 at beløpsgrensen i vergemålsloven § 63
må heves. Etter forslagsstillernes syn harmonerer dagens
beløpsgrense dårlig med den alminnelige samfunns-
og velstandsutvikling, som heller burde tilsi at det offentlige
i mindre grad blandes inn og at beløpsgrensen ikke bør
settes lavere enn det man ofte anser som alminnelige sparebeløp,
for eksempel 2-300 000 kroner. Bl.a. mener for eksempel
Finansnæringens Hovedorganisasjon og Sparebankforeningen
i Norge at beløpet må heves og skriver i sin høringsuttalelse
at:
"Spørsmålet om hvordan midler for personer
under vergemål skal forvaltes, vil naturligvis henge nært
sammen med hvilken beløpsgrense som gjelder for når
overformynderiet skal forvalte midlene. Dagens grense på kr.
75 000,- for når overformynderiet skal forvalte
midler for personer under vergemål bør økes
vesentlig."
Mange foreldre sparer i dag hele eller deler av barnetrygden
i barnas navn. Dersom det eksempelvis spares kr 500 hver måned,
vil beløpsgrensen på kr 75 000 nås
før barnet er fylt 13 år. I realiteten griper overformynderiet
inn og blir overformyndere til foreldrene til de barna som mer eller
mindre tilfeldig når beløpsgrensen på 75 000
kroner, og ikke å "passe på" at barns formuer
gjennom for eksempel arv blir misbrukt av barnets verge(r) slik
intensjonen bak vergemålsloven er.
Ifølge Oslo overformynderi var det i 2007 totalt 2 132
saker hvor overformynderiet bl.a. som følge av dagens beløpsgrense
grep inn. Det er vanskelig å fastslå nøyaktig
hvor mange færre saker det hadde vært dersom beløpsgrensen
ville blitt hevet, men det ville ifølge etaten ikke vært
ubetydelig, og dermed ville tilsvarende ressurser frigis til det
som må ansees å være mer presserende
oppgaver for overformynderiet, enn å ta over kontrollen
av oppsparte eller arvede midler som i dagens norske velstandssamfunn
må sees på som meget moderate.
Forslagsstillerne er også kjent med at bl.a. Oslo overformynderi
i møte med Justisdepartementet har tatt til orde for å heve
denne grensen.
Selv om det kan gis unntak fra at overformynderiet skal forvalte
midlene, jf. vergemålsloven § 89, er de
færreste foreldre klar over dette. De færreste
vet heller ikke at beløpsgrensen er så lav som
75 000 kroner. For mange kommer det derfor som en overraskelse
at overformynderiet har trådt inn i for eksempel foreldrenes
sted etter at beløpsgrensen er passert. Etter forslagsstillernes
syn bør derfor beløpsgrensen heves betraktelig,
og det bør etableres en mekanisme som sikrer at denne grensen
justeres automatisk i tråd med velstandsutviklingen.
De øvrige nordiske land har også mer eller
mindre tilsvarende lovgivning av forvaltning av midler tilhørende
barn og voksne som ikke selv kan ivareta sine interesser fullt ut.
I Norge og Danmark er det prinsipielle utgangspunktet at det offentlige
skal ha en overordnet kontroll, mens Sverige og Finland har vært
mer tilbakeholden med å kontrollere vergen, særlig
når vergen er foreldre til mindreårige. Beløpsgrensene
for når kontroll inntreffer, varierer også i relativt
stor grad fra land til land. Mens grensen i Danmark er på ca.
60 000 NOK, er den i Finland på ca. 150 000
NOK, og i Sverige skal det samlede beløp ikke overstige åtte
ganger "prisbasbelöppet" (tilsvarende grunnbeløp
i folketrygden), som for tiden utgjør 328 000
SEK eller om lag 285 000 NOK.
Dessverre drar departementets arbeid med ny vergemålslov
ut i tid, og det er ikke varslet tidspunkt for når forslag
til ny lov blir forelagt Stortinget. På svar på skriftlig
spørsmål fra representanten Odd Einar Dørum
(spørsmål nr. 751/2007) om når
Stortinget vil få forslag til ny vergemålslov,
svarer statsråd Knut Storberget (21. mars 2007)
at odelstingsproposisjon om vergemål først vil
bli lagt fram når den fremtidige organiseringen av det
regionale forvaltningsnivået er klart, under henvisning
til at et av de sentrale spørsmål vedrørende
det regionale forvaltningsnivå gjelder organiseringen av
overformynderiene.
Som kjent er den fremtidige organiseringen av det regionale forvaltningsnivået
fortsatt uavklart på en del områder, og det er
lite som tyder på at en odelstingsproposisjon om ny vergemålslov
vil bli fremmet i denne stortingssesjonen.
Det er imidlertid ikke noe i veien for at departementet uavhengig
av dette arbeidet selv kan heve beløpsgrensen gjennom forskrift.
Forslagsstillerne ber departementet i forbindelse med den videre
oppfølging av Vergemålsutvalgets innstilling vurdere
om det kan være hensiktsmessig med ulikt regelverk og ulike
beløpsgrenser knyttet til hvordan den til enhver tid gjeldende
beløpsgrensen nås. Det kan være gode
grunner til å ha et mer fleksibelt regelverk og høyere
beløpsgrenser ved regelmessig sparing enn gjennom et engangsbeløp
ved for eksempel arv eller lignende.
På denne bakgrunn fremmes følgende:
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen snarest fastsette ny forskrift i medhold
av vergemålsloven § 63 hvor beløpsgrensen
heves til kr 200 000.
II
I forbindelse med fremlegging av odelstingsproposisjon om ny
lov om vergemål bes Regjeringen fremme forslag om en mekanisme
som årlig regulerer dette beløpet i tråd
med for eksempel grunnbeløpet i folketrygden, slik det
er gjort i Sverige.
13. februar 2007