Til Stortinget
Utbredelsen av frivillig engasjement er et positivt særtrekk
ved det norske samfunnet. Ifølge St.meld. nr. 39 (2006-2007) Frivillighet
for alle utføres det vel 113 000 frivillige årsverk for de ulike
frivillige organisasjonene i Norge hvert år. Det finnes vel 115 000 frivillige
organisasjoner i Norge, fra de store landsdekkende organisasjoner
til de små, lokale foreninger. Praktisk talt hver eneste nordmann
er i større eller mindre grad engasjert i frivillig virksomhet.
Frivillig sektor har en vital betydning for lokalsamfunnene, som
langt overgår den direkte målbare økonomiske verdiskapingen i virksomheten. Denne
betydningen er også allment politisk anerkjent, for eksempel i følgende
enstemmige uttalelse fra familie- og kulturkomiteen i Innst. S.
nr. 104 (2007-2008):
"Komiteen vil understreke at frivilligheten er en grunnleggende
drivkraft i samfunnsutviklingen, og komiteen er enig i at frivilligheten
er en grunnpilar i vårt demokratiske samfunn."
Det er etablert en merverdiavgiftskompensasjonsordning for frivillig
sektor som er ment å kompensere denne sektoren for de merutgifter
som den fikk i forbindelse med innføring av merverdiavgiften på
tjenester i 2001. For 2007 er statens utgifter til denne merverdiavgiftskompensasjonsordningen
anslått til 191,8 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 1 (2007-2008) Kultur-
og kirkedepartementet og St.prp. nr. 23 (2007-2008).
I NOU 2008:7 Kulturmomsutvalget foreslås det en innføring av
lav merverdiavgiftssats på 8 pst. på billettinntekter parallelt
med innføring av fradragsrett for inngående merverdiavgift. Utvalget
anslår på usikkert grunnlag at dette forslaget vil redusere inngående
merverdiavgift for de organisasjoner som omfattes av forslaget med
915 mill. kroner, samtidig som innføringen av lav sats gir nye momsinntekter
på 280 mill. kronerKilde: NOU 2008:7 Tabell 17.13: Total
provenyeffekt for staten ved breddemodellen).
Det foreligger kun usikre anslag på hva samlede momsutgifter
er for frivillig sektor. Ifølge paraplyorganisasjonen Frivillighet
Norge dreier det seg om en utgift for frivillig sektor i løpet av
et år på vel 1 mrd. kroner, noe som tilsvarer verdien av 2 500 årsverk, eller
arbeidet utført av 50 000 frivillige.
Uavhengig av hva man måtte mene om innføring av lav sats på billettinntekter
i kulturlivet parallelt med fradragsrett for inngående merverdiavgift,
er det klart at en betydelig del av frivillig sektor uansett ikke
vil dra nytte av en slik regelforandring. Mange organisasjoner har
i liten grad salgsinntekter, men får sine inntekter fra gaver, loddsalg
etc. For disse organisasjonene representerer merverdiavgiften en
ekstra byrde på inntil 25 pst. av verdien av deres innkjøp av varer
og tjenester i løpet av året. Eksisterende momsrefusjonsordning
dekker bare en begrenset del av dette.
Enkelte nye tjenester er avgiftsbelagt etter 1. juli 2001. Dette
dreier seg i hovedsak om overnattingstjenester og innenlands reiser.
Mange frivillige organisasjoner innbetaler tjenestemoms de derfor,
med dagens ordning, ikke får tilbakebetalt. Alle tjenester som er
avgiftsbelagt etter 1. juli 2001 må derfor tas inn i ordningen,
slik at alle frivillige organisasjoner behandles etter de samme
prinsippene. Det vises til framsatt forslag fra Kristelig Folkeparti
i Budsjett-innst. S. I (2007-2008) under rammeområde 3 (kultur):
"Stortinget ber Regjeringen kompensere for frivillige organisasjoners
utgifter til merverdiavgift på alle tjenester som er avgiftsbelagt
fra og med 1. juli 2001."
Dette forslaget bør nå følges opp.
I regjeringserklæringen for dagens regjering heter det:
"Regjeringen vil
(...) Utrede muligheten for en varig ordning for momskompensasjon
for frivillige organisasjoner."
Så langt er ikke denne delen av regjeringserklæringen fulgt opp.
Vurdering av momsfritak for frivillig sektor ble ikke foretatt i
frivillighetsmeldingen, som ble lagt fram august 2007. I forbindelse
med frivillighetsmeldingen ba opposisjonspartiene Regjeringen legge
frem forslag der tjenestemoms, gradert moms og nullsats på moms
for frivillige lag og organisasjoner ble vurdert.
En slik fullstendig vurdering inngikk heller ikke i mandatet
for Kulturmomsutvalget.
Det er imidlertid gitt klare politiske løfter fra Regjeringen
om å utrede dette spørsmålet. På Frivillighet Norges topplederkonferanse
10. januar 2008 uttalte statsminister Jens Stoltenberg følgende
om dette:
"Vi kommer til å ta politisk stilling til spørsmålet om momsfritak
etter at kulturmomsutvalget har kommet med sin innstilling senere
i vinterKilde: Aftenposten 11. januar 2008)"
I utredningen "Forslag til en varig merverdiavgiftsordning for
frivillig virksomhet" fra Frivillighet Norge (november 2006) pekes
det på at opprettelsen av et frivillighetsregister vil kunne gjøre
de administrative utfordringene knyttet til en varig fritaks- eller refusjonsordning
for frivillig virksomhet mer håndterbare. Selv om opprettelsen av
et frivillighetsregister har et videre formål enn å tilrettelegge
for momskompensasjon, vil registeret være en forutsetning for å
kunne etablere en varig løsning. De ulike løsningsforslag som Frivillighet
Norge har utarbeidet i denne utredningen, bygger alle på at organisasjonene
knytter seg til dette registeret. Som kjent er det vedtatt å opprette
et statlig frivillighetsregister fra 1. januar 2009. Også Kulturmomsutvalget
peker i sin innstilling på at denne opprettelsen bør gi grunnlag
for å utvide dagens momsrefusjonsordning, samtidig som krav til
enkelhet og administrativ effektivitet ivaretas. Utvalget påpeker
imidlertid at sluttføringen av arbeidet med frivillighetsregisteret
i løpet av 2008 er en nødvendig forutsetning for at det skal være
mulig også å utrede en varig, utvidet momsfritaks- eller kompensasjonsordning
for frivillig sektor.
Det må snarest settes i gang et målrettet utredningsarbeid av
en varig momskompensasjons- eller fritaksordning for frivillig virksomhet.
Utredningen må ses i sammenheng med etableringen av et frivillighetsregister.
Siden registeret vil innebære visse rettigheter og plikter for de
registrerte organisasjonene, må en unngå at registeret blir et politisk
styringsredskap for hvem som omfattes av en momskompensasjons- eller
fritaksordning. Det er derfor nødvendig å få utredet formålstjenlige
avgrensninger som ivaretar ulike aktører innen frivillig sektor,
herunder mindre lag og foreninger. Konkret utredning av en fullverdig
momskompensasjon (eller fritak) bør ikke lenger utsettes, og en
utredning bør igangsettes selv om frivillighetsregisteret ikke er
ferdig implementert. Flere viktige forhold må nå utredes og avklares, herunder
hovedmodell for hvordan frivillig sektor kan slippe unna dagens
finansielle merbelastning som merverdiavgiften medfører. Det er
også viktig å få spesifisert hvilke konkrete avgrensningsproblemer som
vil oppstå, og hvilke aktuelle løsninger som finnes.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen utrede hvordan frivillig sektor kan
kompenseres for den finansielle belastningen som betaling av inngående
merverdiavgift medfører for frivillige lag og organisasjoner, og
gi en foreløpig vurdering av dette i forbindelse med fremleggelsen
av statsbudsjettet for 2009.
13. mars 2008