Til Stortinget
Det er blitt erklært krise i togtrafikken i Oslo-området, og
det er avgjørende at denne krisen møtes med virkningsfulle tiltak
som vil gi de reisende og togselskapenes ansatte et reelt håp om
at situasjonen vil løses både på kort og lang sikt. Oslo-området
er navet i det nasjonale jernbanenettet. Problemer her forplanter
seg utover i landet med et dårligere tilbud som resultat. Forslagsstillerne
vil understreke behovet for en samlet politisk innsats for å komme
fram til gode løsninger for passasjerene og de ansatte i togselskapene.
De reisende opplever til stadighet innstilte tog og forsinkelser,
lite informasjon og manglende buss for tog. Situasjonen har avdekket
svakheter i Jernbaneverkets og NSBs opplegg for å korrigere og å
håndtere avvik. NSB har i all hovedsak enerett på passasjertrafikk
med tog i Norge, noe som etter forslagsstillernes mening innebærer
at selskapet har et særlig ansvar for å få passasjerene fram og
at det planlegges med dette som hovedmål. Forslagsstillerne har
blant annet sett eksempler på at kulde og dårlig vær ved ulike anledninger
trekkes fram som grunnlaget for innstillinger og forsinkelser i
trafikken. Det bør planlegges for at slike forhold kan oppstå i
Norge på vinterstid. Transportselskapet kan ikke lastes for feil
og mangler ved Jernbaneverkets anlegg, men det er likevel grunn
til å påpeke at de utfordringene jernbanenettet har stått overfor
og behovet for å gjennomføre nødvendig arbeid på sporet, har vært
allment kjent. I framtiden bør dette inngå i planleggingen for å
sikre et godt tilbud til de reisende, og bør også sees i lys av statens
kjøp av tjenester fra NSB.
Når det gjelder Jernbaneverkets ansvar, så vil forslagsstillerne
uttrykke sin bekymring for de forholdene som er blitt pekt på i
Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret
2008. Her går det fram at det var færre personer i beredskap i Region
Øst i 2008 enn tidligere år, til tross for stor hyppighet av driftsavvik
i Østlandsområdet de senere år. Riksrevisjonen finner det også kritikkverdig
at det har vært en for svak prioritering av, og bevilgning til vedlikehold
i Region Øst. Det påpekes at det har vært en klar underbudsjettering
av det korrektive vedlikeholdet de siste årene. Dette har resultert
i at graden av fornyelse, som forhindrer framtidige driftsavvik,
har blitt redusert i forhold til opprinnelig planer og budsjetter.
Forslagsstillerne vil peke på at midler til drift og vedlikehold
av jernbanen har vært et prioritert område av Stortinget over jernbanebudsjettet.
De midlene som har vært stilt til disposisjon over de ordinære budsjettene,
har vært relativt stabilt når det gjelder prisstigningen. Forslagsstillerne
ser det som avgjørende at Jernbaneverket som forvalter av infrastrukturen
setter inn ressursene der hvor de trengs mest for å sikre at ikke
kundene og togoperatørene utsettes for en for stor belastning. Forslagsstillerne
vil peke på at det er behov for bedre planlegging i både NSB og Jernbaneverket
for å håndtere og korrigere avvik.
For å forhindre framtidige avvik og feil på infrastrukturen i
framtiden er det behov for en betydelig standardheving på "indrefileten"
i jernbanenettet i Oslo-området, triangelet Oslo–Lillestrøm/Ski/Asker. Forslagsstillerne
vil peke på at det er et mål om at dette triangelet skal opp på
en kvalitetsmessig standard på linje med Gardermobanen. Forslagsstillerne støtter
og vil understreke behovet for disse ambisjonene, men mener det
bør legges opp til en konkret tidsplan for dette arbeidet. Forslagsstillerne
mener det er nødvendig og realistisk å prioritere tilstrekkelig
med midler til nødvendig vedlikehold og fornyelse slik at dette
triangelet kommer opp på et slikt nivå, ikke senere enn innenfor
en femårsperiode.
På lengre sikt er det også behov for betydelig økt kapasitet
gjennom Oslo, hvor det i dag er kun to spor (Oslotunnelen), mens
det planlegges for fire spor vest for Oslo på strekningen Lysaker–Asker
og ni spor øst for Oslo, hvorav fire spor Oslo–Ski, fire spor Oslo–Lillestrøm
og ett spor mot Gjøvik. På spørsmål fra Borghild Tenden i Dokument
nr. 15:358 (2009–2010), om statsråden vil ta initiativ til å starte
arbeidet med å planlegge en langsiktig løsning for et bedre og mer
pålitelig togtilbud gjennom Oslo, svarer samferdselsminister Magnhild
Meltveit Kleppa at man i første omgang vil utrede det langsiktige
behovet for å øke kapasiteten gjennom Oslo i lys av framtidige transportbehov.
Forslagsstillerne vil peke på at behovet allerede er til stede.
Det skal foreligge ønsker fra togoperatørene om mer kapasitet enn
det tunnelen er i stand til å levere per i dag. Ikke bare er tunnelen
gjenstand for stor sårbarhet og hyppige forsinkelser i trafikken, men
den vil trolig også være en begrensning når det gjelder å utvikle
et mer moderne togtilbud både lokalt og regionalt på Østlandet i
framtiden.
Forslagsstillerne synes det er positivt at Regjeringen bevilget
midler til Osloprosjektet, hvor blant annet opprustning av Oslotunnelen
står i fokus. Osloprosjektet har i hovedsak som mål å øke oppetiden
på denne delen av infrastrukturen. Selv om Osloprosjektet og et
eventuelt nytt opplegg med stive ruter i pendlertrafikken vil bidra
med noe økt kapasitet, vil det i Oslo og Akershus være betydelig
økt press på samferdsel og kommunikasjon i årene som kommer.
Ifølge framskrivninger utført av Statistisk sentralbyrå, står
fylkene overfor en kraftig befolkningsvekst, med anslagsvis en økning
i folketallet på 200 000–300 000 innbyggere innen 2020–2025. Dette
innebærer en befolkningsøkning på om lag 20 prosent innen 2020.
Til sammenlikning er framskrivningen i landet for øvrig på om lag
11 prosent i samme periode, noe som innebærer et relativt betydelig
økt press i hovedstadsområdet.
Forslagsstillerne er kjent med at T-banen i Oslo har behov for
økt kapasitet gjennom sentrum av Oslo, og at det pågår et arbeid
med å planlegge for dette. Forslagsstillerne vil peke på at et prosjekt
som vil bidra til flere spor gjennom Oslo, kan sees i sammenheng
for å vurdere eventuelle synergieffekter for jernbanen og T-banen.
Forslagstillerne vil peke på at det haster å planlegge for og å
bygge ut mer kapasitet gjennom Oslo, og at en slik kapasitet bør
være på plass innen en 10 års horisont.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber Regjeringen klargjøre for NSB og Jernbaneverket
det ansvaret de har overfor kundene for å håndtere og korrigere
avvik i togtrafikken, og sørge for at det ved eventuelle avvik settes
opp tilstrekkelig med for eksempel busser.
II
Stortinget ber Regjeringen legge fram en handlingsplan for oppgradering
av strekningene Oslo-Lillestrøm/Ski/Asker til en standard på linje
med Gardermobanen, senest innen en femårsperiode.
III
Stortinget ber Regjeringen igangsette arbeidet med ny sporkapasitet
gjennom Oslo i øst-vest-forbindelsen slik at dette kan stå ferdig
senest innen en tiårsperiode.
4. februar 2010