Til Stortinget
Streng norsk praksis og regelverk knyttet til godkjenning og
registrering av ombygde og amatørbygde kjøretøy skaper problemer
for mange entusiaster i Norge. Andre land har langt mer fleksible
regelverk, og forslagsstillerne tar i dette representantforslaget
til orde for en mer liberal praksis og en egen godkjenningsordning
for slike kjøretøy i Norge. Regelverket bør praktiseres på en slik
måte at sikkerhet og miljø ivaretas, samtidig med at det skal være
mulig å ha bilrelaterte hobbyer som bygging og ombygging av biler.
Det finnes egne og enklere regler for små elbiler (som registreres
som firehjuls motorsykkel) og for veteranbiler. Det finnes imidlertid
ingen godkjenningsordning for amatørbygde kjøretøy.
Kjøretøyforskriften har ikke egne unntak for elbiler, men de
små elbilene unngår regelverket ved å klassifiseres som firehjuls
motorsykkel, slik det er tilfellet for både Reva og norskproduserte
Buddy. I Norge har man også egne regler for veterankjøretøy, som
legger til rette for slike kjøretøy som hobby. Veterankjøretøy,
dvs. kjøretøy som er 30 år eller eldre, har redusert årsavgift og
fast lav engangsavgift uavhengig av egenvekt, motoreffekt og slagvolum.
Dersom en privatperson eller et firma ønsker å importere en utenlandsk
bil som er nyere enn 30 år, er denne mulig å få teknisk godkjent
i dag så fremt bilen er i original utførelse og har vært registrert
i USA eller EU/EØS. I henhold til kjøretøysforskriften § 1-15 er
en del biler unntatt fra forskriften, og begrunnelsen for dette
var i utgangspunktet at biler som oppfylte kravene til godkjenning
i USA, også skulle godkjennes i Norge. Unntaksbestemmelsen som kom på
plass 1. juli 2004, har dessverre siden den gang blitt betydelig
innskjerpet. § 1-15 vil sannsynligvis ikke fortsette å gjelde fra
den dato godkjenningsdirektiv 2007/46/EF trer i kraft i Norge.
Det finnes altså egne regler for entusiaster med elbil og veterankjøretøy,
og til en viss grad også for personer som importerer og godkjenner
bil etter § 1-15. En viktig gruppe entusiaster er imidlertid utelatt, nemlig
de som vil bygge sitt eget kjøretøy fra bunnen av eller de som foretar
vesentlig ombygging av et eksisterende kjøretøy. Disse opplever
at det stadig blir vanskeligere å ha kjøretøy som hobby, fordi det
er vanskelig og ofte umulig å få godkjent dem til tross for at objektive
tekniske krav knyttet til bremser og lignende er oppfylt. Mange
mennesker føler at de får forskjellig behandling avhengig av hvilken
trafikkstasjon de bruker, og at noen i systemet nærmest leter etter
paragrafer som kan brukes for å forhindre godkjenning, og således
hindre entusiasten i å utøve sin hobby.
I andre land er forholdene lagt bedre til rette for å ha kjøretøy
som hobby. Storbritannia har spesielle regler for biler som det
produseres under 100 av i året, og dette er en forutsetning for
det store antallet produsenter av skreddersydde biler som bygges
på bestilling. Disse bilene klassifiseres som «Very low volume (VLV)
vehicle», og godkjennes i likhet med amatørbygde kjøretøy, ombygde
eldre kjøretøy, importerte hengere, ambulanser, pansrede biler osv.,
etter «The Single Vehicle Approval Scheme». Avhengig av bl.a. når
kjøretøyet er bygd (1991 og nyere), blir kjøretøyet vurdert («Enhanced
Single Vehicle Approval (ESVA)») etter følgende 10 kriterier: Setebeltefester,
rattsystem, støy, utslipp, bremser, installasjon av sikkerhetsbelte,
CO2-forbruk, antityverisystemer, beskyttelse mot frontkollisjon
og beskyttelse mot sidekollisjon. Storbritannia har et tilsvarende
system for motorsykler.
Sverige har siden 1983 hatt en egen ordning der amatørbygde og
ombygde kjøretøy besiktiges av Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO),
og godkjennes etter egne regler i henhold til en av 3 kategorier:
1. Endret kjøretøy (Ändrat/uppbyggt fordon), 2. Ombygget kjøretøy
(Ombyggt fordon), eller 3. Amatørbygd kjøretøy (Amatörbyggt fordon).
Reglene er slik at en bil vil regnes som amatørbygd hvis man for
eksempel plasserer en midtmontert motor i bil som tidligere hadde
motor foran, mens bilen vil regnes som ombygd dersom man for eksempel
endrer fra forhjulsdrift til bakhjulsdrift. For ombygde og amatørbygde
kjøretøy er det blant annet krav om at motoreffekten ikke er økt
med mer enn 20 pst. og vridningsmoment med maks 10 pst., eller alternativt
at antall hestekrefter ikke overstiger 15kW per 100 kg bil, dvs.
rundt 200 hk for en lett bil på 1 000 kg. Dersom et eksisterende
kjøretøy registreres som amatørbygd kjøretøy, vil årsmodellen endres
til året den besiktiges av SFRO. Kjøretøy som har blitt besiktiget
av SFRO, må fortsatt godkjennes av Svensk Bilprovning AB før registrering.
Reglene i Storbritannia og Sverige gjør det mulig ikke bare for
personer å ha kjøretøy som hobby, men det gjør det også mulig for
entusiaster å bygge sitt eget kjøretøy, opprette nye bilmerker,
og derved bidra til utviklingen av næringslivet. Dette skaper arbeidsplasser
og genererer penger til staten i form av merverdiavgift og skattekroner.
Forslagsstillerne mener den svenske ordningen er et godt utgangspunkt
for hvordan dette kan gjøres i Norge, og mener at man vil kunne
gi Norsk Forening for Spesielle og Ombygde Kjøretøyer (NFSOK) samme
rolle som det Sveriges Fordonsbyggares Riksorganisation (SFRO) har
i Sverige.
Forslagsstillerne har vært innom en rekke enkeltsaker der bilentusiaster
har fått urettferdig behandling av godkjenningsmyndighetene, og
man vil her gå igjennom noen av disse sakene.
Medforslagsstiller til dette representantforslaget, Ingebjørg
Godskesen, tok opp en konkret sak i skriftlig spørsmål Dokument
15:511 (2009–2010), der en privatperson hadde satt i gang en totalombygging
av en Jeep 1986-modell i 2007, inklusive ny motor, hevefjærer, større
hjul og nye utvekslinger. Vedkommende kontaktet trafikkstasjonen
i 2007, før det omfattende arbeidet på bilen startet, og fikk beskjed
om at en slik ombygging ville være i tråd med regelverket. Vedkommende
har imidlertid nå, når bilen er ferdig ombygd, fått avslag på godkjenning
knyttet til hevesettet og antall fjærblader bak, og dette begrunnes med
innskjerping av kjøretøyforskrift og praksis etter 2007. Samferdselsminister
Magnhild Meltveit Kleppa svarte på dette skriftlige spørsmålet 27. januar 2010,
og i svaret kom det frem at statsråden mener at hensynet til bilentusiasten
må:
«langt på veg stå tilbake for hensynet til medtrafikantene
i den utstrekning oppfyllelse av de ordinære kravene som blir stilt
til kjøretøyet ikke kan dokumenteres.»
Statsråden mente videre at det ikke bør prioriteres å få på plass
en egen ordning for amatørbygde kjøretøy:
«En utredning og innføring av en egen ordning for amatørbygde
kjøretøy vil gå på bekostning av andre oppgaver som ligger til Vegdirektoratet.
Med tanke på at en egen ordning for godkjenning av amatørbygde biler
vil rette seg mot et svært begrenset antall brukere, vil jeg per
i dag ikke prioritere en nærmere utredning av dette, som vil kunne
gå på bekostning av mer presserende trafikksikkerhets- og miljørelaterte
oppgaver som det jobbes med på kjøretøyområdet.»
I skriftlig spørsmål Dokument 15:191 (2009–2010) tok stortingsrepresentant
Bård Hoksrud opp et spørsmål knyttet til at mange varebileiere og
varebilsjåfører flytter fremveggen lenger bakover i bilen for å
få bedre plass i fører- og passasjersetet, og derved også et bedre
arbeidsmiljø bak rattet, men at dette er ulovlig slik at man i en
del varebiler må være liten av vekst for å kunne være yrkessjåfør.
Tollvesenet og Statens vegvesen kontrollerte i september 2009 30 biler,
og fremveggen var flyttet bakover i samtlige av bilene. Straffen
for dem som blir tatt, er at de må betale avgiften det koster å
gjøre varebilen om til personbil, dvs. i størrelsesorden 50 000
til 300 000 kroner. De særnorske varebilreglene og «statskassen» gjør
at Norge har helt andre regler for varebiler enn andre europeiske
land, og gjør blant annet at man i Norge ikke kan kjøpe miljøvennlige
minivarebiler av den typen som er vanlig i EU-landene. I sitt svar
av 19. november 2009 begrunnet finansminister Sigbjørn Johnsen dette
med at det er en stor forskjell i engangsavgiften mellom varebiler
og personbiler, og at dette gjør det attraktivt for privatpersoner
å anskaffe varebiler til privatkjøringen. Forslagsstillerne vil påpeke
at flytting av fremveggen i varebiler ikke medfører flere sitteplasser,
og at denne begrunnelsen derfor er urimelig.
Stortingsrepresentant Bård Hoksrud tok dessuten i skriftlig spørsmål
Dokument 15:1209 (2008–2009) til orde for en harmonisering av regelverket
overfor EU, slik at små, miljøvennlige varebiler kan godkjennes
for bruk i Norge uten å måtte registreres som personbiler. Foranledningen
var at Posten-Bring skulle kjøpe inn 5 000 biler, og ønsket å kjøpe
varebiler som slipper ut lite CO2, f.eks. Peugeot Bipper med 119
g CO2 pr. km, men som på grunn av dagens regelverk for varebiler
ble langt dyrere enn en mer forurensende bil. Finansminister Kristin
Halvorsen svarte 19. mai 2009 at Finansdepartementet har
«bedt Toll- og avgiftsdirektoratet om å vurdere gjeldende varebildefinisjon,
og eventuelt fremme forslag til endringer. Departementet har nylig
mottatt direktoratets tilbakemelding og vil vurdere denne frem mot
framleggelsen av forslag til statsbudsjettet for 2010.»
Dette ble dessverre ikke fulgt opp av den rød-grønne regjeringen.
Stortingsrepresentant Bård Hoksrud tok i skriftlig spørsmål Dokument
15:530 (2008–2009) opp problemstillingen knyttet til at det ved
bruktimport fra USA beregnes engangsavgift på bakgrunn av slagvolum
istedenfor CO2-utslipp, og dette fører til at bruktimporterte miljøvennlige
hybridbiler blir vesentlig dyrere enn tilsvarende brukte hybridbiler
importert fra EU. Daværende finansminister Kristin Halvorsen svarte
på dette skriftlige spørsmålet 22. januar 2009, og i svaret sto
det blant annet følgende:
«Prinsipielt bør så mange kjøretøy som mulig avgiftsberegnes
på bakgrunn av utslipp av CO2. På denne bakgrunn, og på grunn av
de nye opplysningene i saken, har Finansdepartementet bedt Toll-
og avgiftdirektoratet vurdere tiltak som gjør det mulig å benytte
CO2–utslipp også for kjøretøy uten europeiske utslippsdata. Finansdepartementet
vil vurdere dette nærmere når Toll- og avgiftsdirektoratets tilbakemelding
foreligger.»
Stortingsrepresentant Bård Hoksrud påpekte i skriftlig spørsmål
Dokument 15:553 (2008–2009) at de som prøver å registrere amerikanske
lastebiler i Norge, blir møtt med krav om fabrikkpapirer på at bilene
oppfyller diverse EU-direktiver knyttet til utslipp, selv i de situasjoner
der lastebilen kommer med fabrikkpapirer som dokumenterer at de
oppfyller de strenge utslippskravene i California. EU-land som Tyskland,
Frankrike, Nederland og Storbritannia aksepterer derimot at den
europeiske importøren lager egne papirer på at lastebilen tilfredsstiller
europeiske krav. Lastebilen må i tillegg også der selvsagt endres slik
at den består teknisk kontroll, og dette gjelder for eksempel endring
av lys, skjermer, fartssperre, ferdsskriver osv. Stortingsrepresentant
Bård Hoksrud tok til orde for at Norge skulle følge samme praksis
som andre europeiske land når det gjelder registrering av amerikanske
lastebiler. Daværende samferdselsminister Liv Signe Navarsete svarte
på skriftlig spørsmål Dokument 15:553 (2008–2009) 28. januar 2009, og
det i kom i svaret frem at det kunne bli endringer på området:
«Jeg vil også orientere om at fra 29. april i år vil et nytt
direktiv, 2007/46/EF for godkjenning av biler og tilhengere til
biler, tre i kraft i EØS-området. Direktivet legger nye rammer for
enkeltgodkjenning og typegodkjenning, og legger i stor grad opp
til en totalharmonisering av kravene på begge områder. I denne forbindelse
pågår det, i regi av Europakommisjonen, en gjennomgang av kravene
for enkeltgodkjenning av personbiler og varebiler med henblikk på å
utarbeide en liste over alternative krav som det enkelte land kan
tillate ved enkeltgodkjenning. I dette arbeidet blir det blant annet
vurdert hvorvidt og i hvilken grad det skal tillates USA-krav. Det
vurderes å foreta en tilsvarende gjennomgang av kravene til tunge
kjøretøy. Statens vegvesen følger dette arbeidet og avventer resultatet
før det tas stilling til om alternative, ikke-europeiske krav skal
kunne benyttes for lastebiler, og i tilfelle på hvilke områder slike krav
skal gjelde.»
Forslagsstillerne er ikke kjent med hvor langt man har kommet
i denne prosessen.
Stortingsrepresentant Bård Hoksrud tok i skriftlig spørsmål Dokument
15:1304 (2008–2009) opp en sak der Autostrada i Skien i over ett
år forsøkte å få registrert en Cadillac Escalade som begravelsesbil. Bilen
ble ikke registrert, til tross for at det i desember 2008 ble fremlagt
en teknisk rapport med tilhørende utvidet TUV-dokument på denne
bilen fra TUV Hessen i Darmstadt, som dokumenterer alle de punktene som
kreves dokumentert.
Forslagsstillerne vil legge til rette for at bilentusiaster
skal kunne utøve sin hobby på en god måte, så lenge sikkerhet og
miljø ivaretas på betryggende vis. Enkeltsakene forslagsstillerne
har tatt opp med statsråden, viser at det er et behov for opprydding,
og et behov for å få på plass en nasjonal godkjenningsordning og
et eget regelverk for både amatørbygde og sterkt ombygde kjøretøy.
Problematikken knyttet til godkjenning av blant annet lastebiler
fra USA viser også at det er behov for mer fleksible ordninger.
Forslagsstillerne vil på denne bakgrunn fremme følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en egen ordning
for registrering av ombygde og amatørbygde kjøretøy, både MC og
bil, etter modell av tilsvarende ordning i Sverige.
17. mars 2010