Til Stortinget
Stortinget behandlet og avviste 24. mai 2007 et representantforslag
(tidligere privat forslag) (Dokument nr. 8:37 (2006–2007)) fra stortingsrepresentantene
Lars Sponheim, André N. Skjelstad, Gunvald Ludvigsen og Leif Helge
Kongshaug om et enklere og bedre regelverk for lokale produsenter
av alkoholholdige drikkevarer (øl, vin og sider).
Flertallet, Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti
og Senterpartiet, ba imidlertid Helsedepartementet vurdere endringer
i alkoholloven der salg av egenproduserte produkter som inneholder inntil
4,75 volumprosent, kan selges i kraft av utvidet detaljomsetningsbevilling
i tilknytning til produksjonsstedet på bestemte vilkår, og fremme
eventuelle lovendringsforslag for Stortinget. Denne anmodningen
er så langt forslagsstillerne kan se, ikke imøtekommet fra regjeringen.
Blant forslagene i dette representantforslaget var å gi lokale
produsenter av alkohol mulighet til demonstrasjonssalg fra egne
produksjons- og/eller serveringslokaler og å endre alkoholloven
slik at produsenter av alkoholholdige drikker får tillatelse til
å informere om produktene sine på egne Internett-sider, slik Vinmonopolet
i dag har adgang til.
Disse delene av representantforslaget har fått ny aktualitet
ettersom landbruks- og matminister Lars Peder Brekk i VG 14. april
2010 tar til orde for at folk bør kunne kjøpe lokalprodusert sprit,
vin og øl direkte fra gårdsbruk, små bryggerier og brennerier. Det framstår
noe uklart for forslagsstillerne om dette er et politisk ønske og/eller
soloutspill fra landbruksministerens side, på linje med en rekke
tilsvarende man har sett fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i
den senere tid, eller om dette faktisk er en politikk regjeringen
og dermed regjeringspartiene stiller seg bak. Forslagsstillerne
merker seg bl.a. at nærings- og handelsminister Trond Giske fra
Arbeiderpartiet uttaler seg positivt til forslaget i samme avis.
Til historien hører også med at landbruks- og matminister Lars
Peder Brekk i 2007 var stortingsrepresentant og altså stemte imot
det han selv nå tar til orde for i VG.
Forslagsstillerne er imidlertid helt enig i Lars Peder Brekks
argumentasjon, slik den framkommer i VG 14. april 2010, om at det
er nødvendig å gi de små norske alkoholprodusentene mulighet til
å tjene penger og selge og servere egenprodusert øl, sider, vin,
akevitt og annen drikke, utenom Vinmonopolet.
Det har i de siste årene vokst fram en bred politisk forståelse
for at satsing på lokal produksjon av mat og drikke basert på lokale
råvarer vil være en viktig og avgjørende bidragsyter til framtiden
for norsk landbruk, reiselivsnæringen og ikke minst til levende og
aktive bygdesamfunn i hele landet. Det offentlige virkemiddelapparatet,
bl.a. gjennom verdiskapingsprogrammet for mat administrert gjennom
Innovasjon Norge, har også vært en viktig bidragsyter til en slik
satsing. Det viser seg imidlertid at regelverket knyttet til produksjon,
distribusjon og servering ofte er en hemsko for at produsentene
skal lykkes. Ikke minst gjelder dette for lokale produsenter av
alkoholholdige drikker.
Det kan godt være at løsningen på denne utfordringen er, som
en arbeidsgruppe om utvikling av småskala landbruksrelaterte næringer
i Sogn og Fjordane, blant annet bestående av nåværende kommunal-
og regionalminister Liv Signe Navarsete fra Senterpartiet, skrev
om problemstillingen 1. juli 2005:
«Lokalt framstilte kultur- og gourmatmat-produkt som cider,
fruktvin og øl bør definerast ut av norsk alkohollov. Det bør vere
mogeleg å lage reglar som er tilpassa småskala alkoholproduksjon
utan at det i uforsvarleg grad reduserer føremålet med norsk alkoholpolitikk,
noko som vil gjere at dei norske fruktdistrikta vil få langt betre
høvet til økonomisk utvikling. Som andre europeiske land bør også
Noreg føre ein politikk på dette området som gjer det mogeleg å
driva næringsutvikling basert på distrikta sine eigne ressursar.»
Et annet punkt som har aktualisert representantforslaget fra
2007, er oppslag i Aftenposten 26. april 2010 hvor det framgår at
Helsedirektoratet krever at Aass Bryggeri fjerner bilder og tekst
om øl og mat knyttet til sine egne produkter på sine egne nettsider. Det
er, etter forslagsstillernes syn, en grov diskriminering at Vinmonopolet
kan få omtale sine produkter gjennom bilder og tekst, også knyttet
til hvilken drikke som passer til hvilken mat, og at en rekke nettsteder
som for eksempel apéritif.no åpenbart kan gjøre dette innenfor dagens
regelverk, mens det derimot ikke er lovlig for produsenter av alkoholholdig
drikke å gjøre det samme. Når det gjelder importører av øl og vin,
synes regelverket i beste fall å være uklart. Hos enkelte (multibev.no,
record vinimport etc.) må man for eksempel registrere seg som «relevant
bruker» for å få tilgang til produktinformasjon, under henvisning
til gjeldende lovverk, mens det hos andre (vinimport.no, habakk.com)
åpenbart ikke er noen slike begrensninger.
Et annet, og tidligere brukt, eksempel er en lokal fruktbonde
og siderprodusent i Hardanger som på den ene siden har fått støtte
fra Innovasjon Norge til utvikling av sider-fabrikk, inkludert Internett-sider som
orienterer om bedriften, men som på den annen side blir pålagt av
Sosial- og helsedirektoratet ikke å orientere om sideren som produseres
ved bedriften på de samme nettsidene, da dette skal være i strid
med alkohollovens bestemmelser om alkoholreklame.
Dagens regelverk framstår etter forslagsstillernes syn som inkonsekvente,
lite gjennomtenkte og lite framtidsrettede. For forslagsstillerne
er det rimelig åpenbart at en produsent som produserer en lovlig
vare, også må få lov til å gi en omtale/vise bilde av denne på produsenten,
eller bedriftens egen nettside, i tråd med det som gjelder for Vinmonopolet
og i tråd med den praksis som utøves av en del nettsider som i beste
fall ligger i grenselandet mot journalistisk virksomhet. Forslagsstillerne
konstaterer dessverre at regjeringen, gjennom statssekretær i Helsedepartementet,
Roger Ingebrigtsen, til Aftenposten 26. april 2010 sier at «i den
grad det er snakk om å endre kursen, vil den gå i retning av å få
mindre omtale av alkohol fra Vinmonopolet, ikke slippe bryggeriene
til.»
Forslagsstillerne mener på denne bakgrunn at alkoholloven må
endres slik at produsenter av alkoholholdige drikker får adgang
til å informere om produktene sine på egne Internett-sider. Forbud
mot reklame/profilering på andres nettsider eller i andre fora vil
fortsatt gjelde. Videre må alkoholloven endres slik at det tillates
demonstrasjonssalg og servering ved besøk i produksjonslokaler eller
i tilknytning til disse, gitt nødvendig skjenkebevilling, begrenset
til samme regler for alkoholholdig drikke som ved taxfree innførsel
per person (ved kjøp over disk).
Forslagsstillerne henviser for øvrig til argumentasjonen i Dokument
nr. 8:37 (2006–2007) som fortsatt er like gyldig og aktuell.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
Stortinget ber regjeringen snarest, og senest i forbindelse med
framlegging av statsbudsjettet for 2011, fremme nødvendige endringer
i alkoholloven som tillater produsenter av alkoholholdige drikker
å informere om produktene sine på egne Internett-sider, slik Vinmonopolet
i dag har adgang til.
II
Stortinget ber regjeringen snarest, og senest i forbindelse med
framlegging av statsbudsjettet for 2011, fremme nødvendige endringer
i alkoholloven som tillater demonstrasjonssalg og servering ved
besøk i produksjonslokaler eller tilknytning til disse, gitt nødvendig
skjenkeløyve, og begrenset til det kvantum regjeringen finner naturlig,
for eksempel samme regler som for taxfree innførsel av alkoholholdig
drikke per person (ved salg over disk).
28. april 2010