Til Stortinget
Norge blir i økende grad et kompetansesamfunn. De raske og økende
omstillinger i nærings- og arbeidsliv fører til at mange arbeidstakere
opplever at utviklingen setter nye krav til deres kunnskap og kompetanse.
Bedrifter og offentlige virksomheter er avhengige av en kompetent
arbeidsstokk for å kunne møte morgendagens utfordringer, og det
blir derfor viktig å legge forholdene best mulig til rette for voksnes
læring. Dette gjelder både basisopplæring, omskolering, fagopplæring
og, i økende grad, høyere utdanning.
Innen voksenutdanningen finnes det en mengde ulike aktører på
forskjellige nivåer. Samtidig har ulike offentlige instanser og
private aktører behov for et godt og oversiktlig utdanningstilbud
til voksne. Tilbudet av voksenutdanninger fremstår som uoversiktlig
og fragmentert. En helhetlig nasjonal plan for voksnes læring vil
være et viktig og nødvendig bidrag for å etablere et effektivt samarbeid
mellom tilbydere og brukere av voksenutdanning.
Næringslivet trenger på nasjonalt plan flere arbeidstakere med
fagutdanning innen bygg og anlegg og med høyere utdanning innen
teknologi. I mange regioner er det også mangel på juridisk og økonomisk
kompetanse.
Også offentlig sektor har et økende behov for kompetanse. Et
stadig mer komplisert lov-, forskrifts- og regelverk knyttet til
plan- og byggeprosesser, større ansvar for helsetilbudet, større
krav til lærerkompetanse, større ambisjoner for barnevernet og barnehagen
gjør at kompetansebehovet i offentlig sektor er økende. En nasjonal
strategi for livslang læring vil være et viktig bidrag for å etablere
et effektivt samarbeid på kompetansepolitikkens område, slik at sammenhenger
med relevante politikkområder som også påvirker nasjonal utvikling
og anvendelse av kompetanse, blir tydelige.
Nav kan tilby arbeidsrettede tiltak som skal være fleksible
og tilpasses den enkeltes behov for kvalifisering og arbeidstrening.
For enkeltmennesker som trenger Nav-systemet for å komme i arbeid,
og for saksbehandlerne i Nav, vil en helhetlig plan for voksenopplæring,
som tydelig viser hvilke tilbud som finnes, hvor de finnes og hvilke
kriterier som ligger til grunn for inntak på aktuelle opplæringer,
være til stor hjelp, og gi mer effektiv ressursutnyttelse både på
det økonomiske og det menneskelige plan.
Det er mange aktører som bidrar til å nå viktige kunnskapsmål
i arbeids- og samfunnsliv lokalt, regionalt og sentralt. De offentlig
godkjente studieforbundene og nettskolene kjennetegnes ved at de
har stor innsikt i læringsformer for voksne, voksnes kompetansebehov
og den enkeltes behov for fleksibilitet. Deres tilstedeværelse i
lokalsamfunn over hele landet, samt den fleksible strukturen, gjør
det mulig å endre kurstilbudene når etterspørselen endrer seg. Disse
aktørene spiller med andre ord en viktig rolle som supplement og
alternativ til det formelle utdanningssystemet.
De ulike voksenopplæringsinstitusjonene har ca. 500 000 deltagere
årlig, og arrangerer ca. 50 000 kurs. Dette viser hvor viktig sektoren
er pr. i dag, men viser også behovet for en strømlinjeforming og en
mer helhetlig strategi for sektoren. Dagens system gir optimal bruk
av ressurser, og skaper problemer for brukerne. Forslagsstillerne
har blant annet gjennom møter med sentrale aktører innen voksenopplæringsfeltet
fått økt forståelse for viktigheten av et helhetlig tilbud innen
livslang læring, og at dagens utdanningstilbud innen voksenutdanning
er uoversiktlig og fragmentert.
Det er behov for en samordning på feltet. Det må utarbeides en
helhetlig plan for voksenopplæring som tydelig viser hvilke tilbud
som finnes, hvor de finnes og hvilke kriterier som ligger til grunn
for inntak på aktuelle opplæringer. Dette er nødvendig både av hensyn
til kundene, som har behov for bedre oversikt over tilbudene, og
av hensyn til kvaliteten på tilbudene, som i dag lider under å være
lite effektivt utnyttet. Samarbeidet mellom Nav, kommuner/fylkeskommuner,
næringsliv, voksenopplæringsinstitusjoner, fagskoler og høyskoler/universiteter
må bli bedre. Nettskoler og fjernundervisning vil også bli stadig
viktigere innen voksnes læring, og en effektiv og kvalitetssikret
samordning av disse tilbudene er også påkrevet.
Det må legges til rette for bedre og enklere overføringer mellom
ulike læringsarenaer. En nasjonal strategi for livslang læring vil
kunne vise hvordan kjedeskoler og andre systematiske internopplæringssystemer
kan virke sammen med formelle utdanningsløp, der både uformell og
formell læring er aktuelle virkemidler og utgjør en integrert helhet.
Slike kompetansetiltak er i liten grad nevnt i stortingsmeldinger
og andre kompetansepolitiske dokumenter, selv om en vet at de gir
verdifulle bidrag til kompetansepolitikkens formål om å inkludere
alle grupper i livslange læringsløp og dekke samfunnets behov for kompetanse.
Det europeiske initiativet om å utvikle og iverksette tenkningen
om læringsutbytte er motivert av målsettingen om å modernisere utdanningssystemene
og bringe kvalifikasjoner fra utdanningsinstitusjonene nærmere kompetansebehov
i arbeidslivet. En annen viktig hensikt er å gjøre formelle kvalifikasjoner
forståelig for alle involverte, det vil si arbeidslivet, studentene
og lærerne. Ved å gjøre kvalifikasjoner mer transparente vil man
også stimulere til mobilitet mellom land og mellom ulike nivåer
i et utdanningssystem. Tenkningen om læringsutbytte har også en
viktig målsetting om å fremme likeverdighet mellom ulike arenaer
for læring. Den praktiske gjennomføringen av realkompetansevurderinger bør
styrkes gjennom et helhetlig system.
På bakgrunn av dette fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal tverrdepartemental
plan for voksnes læring som skal synliggjøre og gi et bedre tilbud
av relevant og god etter- og videreutdanning.
21. mars 2012