Til Stortinget
Mål, resultatstyring og markedsprinsipper er viktige elementer
i teorien «New Public Management». Som i store deler av reformeringen
av offentlig sektor på tidlig 2000-tallet fikk disse prinsippene
også innvirkning på utformingen av reformen kunnskapsløftet som
ble innført i 2006. Læreplanene gikk fra å være innholdsstyrte til
å bli målstyrte. De ulike nasjonale kompetansemålene ble angitt
for ulike årstrinn, ikke for hvert år. Det ble overlatt til de lokale
skoleeierne å utarbeide lokale læreplaner for hvert årstrinn.
Overgangen til målstyrte læreplaner har ført til en kraftig økning
i vurdering, rapportering og tilbakemelding, både til lokale og
sentrale myndigheter. Det er etablert tilbakemeldings- og rapporteringssystemer
som er tidkrevende og som gir mindre tid for lærerne til å utføre
sin profesjon. Mange oppfatter at målstyringsreformen er blitt en
resultatstyringsreform som også overvåker og sammenligner resultater nasjonalt
og lokalt. Det er også grunn til å være bekymret for om undervisningen
blir smalere. Av tilbakemeldinger fra lærere og foreldre og gjennom
tidsbruksutvalgets innstilling (2009) og St.meld. nr. 19 (2009–2010)
er det viktig å ha et kontinuerlig kritisk blikk på utviklingen.
Målstyringen er begrunnet i et behov fra myndighetene til å forsikre
seg om at de nasjonale læringsmålene oppnås. Skolens oppgave og
formål er imidlertid mye videre enn å måle resultat i fellesfag
fra år til år. Skolen har et bredt samfunnsmandat – hele eleven
skal gjøres til «gagns menneske». Forslagsstillerne mener derfor
det er på tide å rette et kritisk blikk på totalitet og effekt av
kontroll- og styringssystemene.
Nasjonale prøver ble innført våren 2004. Formålet med nasjonale
prøver er fastsatt av departementet og nedfelt i «Rammeverk for
nasjonale prøver»:
De nasjonale prøvene skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter
er i samsvar med læreplanens mål for de grunnleggende ferdighetene
lesing, regning og deler av faget engelsk. De nasjonale prøvene
er utviklet i tråd med mål i læreplanen etter 4. og 7. årstrinn
og blir avviklet om høsten, kort tid etter at elevene har startet
på 5., 8. og 9. trinn. Prøvene skal gi informasjon til elever, lærere,
skoleledere, foresatte, skoleeiere, de regionale myndigheter og
det nasjonale nivået som grunnlag for forbedrings- og utviklingsarbeid.
De første årene med nasjonale prøver bar preg av sterk uro og
til dels kraftig motstand blant lærere, elever, skoleledere og foreldre.
Dette skyldtes blant annet innføring av prøvene i raskt tempo, dårlig
forankring og mangel på dialog om innhold og nytte. Blant annet
ble det reist kritikk mot det store omfanget av prøver og at arbeidsbelastningen
på skolene og lærerne ble for stor. Den forskningsbaserte evalueringen
av prøvene avdekket at prøvene hadde for dårlig kvalitet. I tillegg
gjorde en omfattende publisering av resultater på skolenivå det
lett for media å rangere skoler basert på resultater som ikke holdt
faglige mål.
Under den rød-grønne regjeringen ble det gjennomført flere endringer
og forbedringer av systemet med de nasjonale prøvene der oppmerksomheten
ble endret fra rangering og konkurranse til prøver som lærerne i
større grad kan bruke som pedagogiske verktøy og som rektorer kan
bruke for å få oversikt over det faglige nivået på skolen. Antallet
nasjonale prøver ble redusert, og i 2007 ble nye og forbedrede prøver
innført i ny form og med justert kurs.
Det er grunn til å slå fast at de nasjonale prøvene i de senere
åra har bidratt til større oppmerksomhet om elevenes læring, mer
bevisste skoleledere og medført at kommunepolitikere og kommuneadministrasjonen
lokalt lettere kan følge opp, støtte og veilede skoler.
Nasjonale prøver inngår som en del av et omfattende kvalitetsvurderingssystem
i grunnskolen. I tillegg finnes:
Læringsstøttende prøver for å gjøre
det lettere for lærere å gi tilbakemeldinger som fremmer elevenes
læring.
Karakterstøttende prøver for å gjøre det lettere for lærerne
å sette riktige standpunktkarakterer.
Kartleggingsprøver for å klarlegge på hvilke områder eleven
trenger hjelp.
Internasjonale undersøkelser (som PISA, TIMSS, PIRLS, ICCS)
for å vurdere norske elevers kompetanse over tid (trend) og for
å sammenlikne norske elevers prestasjoner med andre lands elever.
Brukerundersøkelser for å få fram meninger om læring og
trivsel på skolene (elevundersøkelsen).
Veiledning hvis formål er å gi støtte til lærere, skoler
og kommuner slik at disse blir bedre i stand til å bruke resultatene.
Forskrift som «vurderingsforskriften» som gir retningslinjer
om underveisvurdering og sluttvurdering.
Lokale kvalitetsvurderingsverktøy som for eksempel ståstedsanalysen.
Egne lokale prøver innført av lokal skoleeier.
Det er viktig å understreke at en nasjonal prøve ikke i seg selv
vil gjøre norsk skole eller en enkelt elev bedre. Men prøvene kan
bidra til å gi lærerne/skoleeierne kunnskap som kan gjøre en oppmerksom på
mangler i opplæringen.
Forslagsstillerne presiserer at formålet med prøver og tester
i skolen skal være å sikre mer og bedre læring, og ikke fremme en
prestasjonskultur basert på konkurranse og rangering av skoler.
Selv om den rød-grønne regjeringen har forbedret systemet med nasjonale
prøver, er det fortsatt svakheter. Dette gjelder blant annet presentasjonen
av det statistiske grunnlaget.
I dag er det materialet som skoleeierne får av informasjon om
resultatene av prøvene, grovt forenklede tall, som i noen tilfeller
kan være direkte misvisende. De opprinnelige prøveresultatene, som
er svært detaljerte, forenkles og presenteres dels som gjennomsnittstall
og dels i form av fordelinger innenfor tre eller fem kategorier
av mestringsnivå. Siden et stort antall av skolene og kommunene
har få elever på hvert trinn, blir gjennomsnittstallene for de ulike mestringsnivåene
svært usikre for den enkelte skole og kommune. Det er både uheldig
og direkte misvisende når dette danner grunnlaget for offentliggjøring
i media og som tilbakemelding til skolen, lærere, elever og skoleeier.
Det er viktig at prøvene både oppfattes som og fungerer slik
at de støtter og fremmer det lokale skoleutviklingsarbeidet. Både
rapporten fra tidsbrukutvalget (2009) og Nordisk institutt for studier
av innovasjon, forskning og utdannings (NIFU) «Evaluering av nasjonale
prøver som system» (2013) kan tyde på at det er uklare forventninger
og noen overlappende funksjoner.
Forslagsstillerne ser behov for en tydeligere funksjonsdeling
mellom de ulike elementene i kvalitetsutviklingssystemet. Det vil
si: mellom de instrumentene som primært skal fungere som pedagogiske
verktøy og de som skal gi informasjon og kontrollere status for
læringsarbeidet og elevenes læringsutbytte.
Forslagsstillerne mener de nasjonale prøvene kan være nyttige
styringsverktøy, og er tilfreds med at NIFUs evaluering viser at
mange skoleeiere bruker informasjonen fra prøvene aktivt til å styre
og utvikle skolen. Samtidig viser også evalueringen at det er ulike
meninger blant lærerne om de nasjonale prøvene er et nyttig verktøy
for å fremme læring. Det er viktig å bruke det kunnskapsgrunnlaget
man har for å utvikle de nasjonale prøvene. Det er derfor grunn
til å spørre om ressursbruken står i samsvar med nytteverdien.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
1. Stortinget ber regjeringen gjennomføre
nasjonale prøver som utvalgsprøver.
2. Stortinget ber regjeringen sørge for at presentasjonen
av resultatene fra de nasjonale prøvene gir mer presis og riktig
informasjon enn tilfellet er i dag.
3. Stortinget ber regjeringen sørge for at de samlede kravene
til rapportering og dokumentasjon i skolen reduseres.
4. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at det ikke
kan stilles lokale krav til kartlegging og dokumentasjon ut over
det som kreves i forskriftene til opplæringsloven.
15. oktober 2014