Til Stortinget
Reiselivsnæringen er en av de raskest voksende næringene på verdensbasis
og tar over en stadig større andel av bruttonasjonalproduktet i
flere land. På grunn av økt kjøpekraft har antall reiser økt betraktelig
de siste årene sammenlignet med tidligere. Dermed stilles det også
enda høyere krav til nye og storslagne opplevelser. På grunn av
mer reising legger turister igjen stadig mer penger hos destinasjonene enn
tidligere. En sterkere reiselivsnæring styrker arbeidsmarkedet og
lokal utvikling for både by- og distriktsområder, og bidrar til
at flere land utvikler en sunn økonomi med flere forskjellige inntektskilder.
Norge har et fantastisk utgangspunkt for reiseliv, med en unik
natur og et rikt mangfold av kulturminner. Potensialet for å utvikle
reiselivet i Norge ytterligere er stort. Men det er også noen utfordringer, blant
annet høyt kostnadsnivå og internasjonal konkurranse. For å svare
på disse utfordringene må man utvikle dette potensialet til reiselivsprodukter
i verdensklasse. Produkter som tilbyr noe unikt, som oser av kvalitet
og som forsvarer det høye kostnadsnivået ved å feriere i Norge.
Etter flere år med nedturer er det nå større optimisme i reiselivsbransjen.
Usikkerhet i arbeidsmarkedet, sterk kronekurs og høyt kostnadsnivå
har bidratt til en nedgang i internasjonale turister til Norge. Men
2014 kan vise seg å være året hvor denne tendensen er i ferd med
å snu. I løpet av det første halvåret har det vært en økning i antall
utenlandske kommersielle gjestedøgn på fire prosent. Norske kommersielle
gjestedøgn har økt med to prosent sammenlignet med samme periode
i 2013.
Den største veksten i antall gjestedøgn var i de sju største
byområdene. Stadig flere turister kombinerer besøk til velkjente
turistattraksjoner i distriktene med overnattinger i de bynære områdene.
Dette betyr at Norges reiselivssatsing bør innrettes etter denne
utviklingen, slik at både distrikts- og bynært reiseliv styrkes.
For å oppnå dette er det behov for en helhetlig og langsiktig planlegging,
som har til hensikt å skape reiselivsprodukter i verdensklasse for
å styrke næringen i alle ledd.
Forrige gang det ble lagt frem en helhetlig reiselivsmelding
for Stortinget var i 1999. Forslagsstillerne mener det derfor er
på høy tid med en reiselivsmelding som i full bredde kan presentere
de utfordringene som næringen møter nasjonalt og internasjonalt,
samt legge grunnlaget for en aktiv reiselivspolitikk.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen legge frem en stortingsmelding som
i sin fulle bredde presenterer mulighetene og utfordringene som
norsk reiseliv står overfor nasjonalt og internasjonalt, og som
legger grunnlaget for en aktiv reiselivspolitikk.
18. desember 2014