Forslagsstillerne
ønsker økt satsing på gang- og sykkelveg i hele landet. Dette er
viktig for å skape trygghet for alle som ferdes langs vegen, samtidig
som det har en positiv klimaeffekt og helsegevinst hvis flere velger
sykkel og gange fremfor bil. Dessverre ser man at Statenes vegvesens
vegnormaler for gang- og sykkelveg oppfattes som lite fleksible.
Overdimensjonerte gangveger fører til høyere kostnader enn nødvendig.
Det har også uheldige sider fordi det båndlegger mer areal enn nødvendig
og fører til mer nedbygging av dyrket mark. Vegnormalene tar ikke
hensyn til at det er ulike utfordringer i ulike deler av landet,
blant annet er trafikkmengden svært forskjellig. For mange kommuner
og fylkeskommuner kan det bli dyrt dersom man skal følge Statens
vegvesens vegnormaler for gang- og sykkelveg Totalt sett fører alt
dette til at det blir bygd mindre gang- og sykkelveg enn ønsket.
Selv om både kommuner
og fylkeskommuner i dag har mulighet til å fravike vegnormalene,
er terskelen for å gjøre dette høy, og det medfører ekstraarbeid
og økte kostnader sammenlignet med om det fantes alternative vegnormaler,
eksempelvis basert på trafikkgrunnlaget. Det er også viktig å klargjøre
hvem som er vegeier og har myndighet til å gi dispensasjon fra gjeldende
vegnormaler.
Målet med endringene
er å gjøre det lettere å bygge mer gang- og sykkelveg til redusert
kostnad.