Søk

Bakgrunn

De nye læreplanene fra høsten 2020 legger til rette for at fagene skal bli mer praktiske og utforskende, og det skal bli mer læring gjennom lek for de yngste barna. Dybdelæring gir elevene varig kunnskap og sørger for mer læring. Skolen skal ha plass til kreativitet og kultur, og dyrke nysgjerrighet og gleden over å lære og å mestre. En mer praktisk skole krever nye undervisningsformer og nye arbeidsmåter. Dette forutsetter aktive elever, tettere kollegialt lærersamarbeid og synlige ledere. Det må settes av nok tid i skolen slik at det blir rom for aktiv læring, mer praktiske fag og øving som alle barn kan få utbytte av.

Koronasituasjonen har skapt ny bevissthet rundt hvor viktig det er med en praktisk og variert skoledag. Forslagsstillerne ønsker å heve kvaliteten på de praktiske og estetiske fagene som musikk, kunst- og håndverk, mat og helse og kroppsøving, som har for liten status i fellesskolen. Dette gir seg til uttrykk ved at flere skoler mangler lærere med kompetanse innen disse fagene, og at denne kompetansen heller ikke prioriteres i ansettelsesprosesser og når det tilbys videre- og etterutdanning.

Valgfagene arbeidslivsfag på ungdomstrinnet praktiseres ulikt, og elevene oppnår ulik kompetanse knyttet til de yrkesfaglige utdanningsprogrammene. For å skape et miljø for praktisk yrkesrettet opplæring bør læreren ha kompetanse og egen erfaring med yrkesfaglige prosesser og yrkesdidaktiske erfaringer. Faget utdanningsvalg kan gjøres mer engasjerende og meningsfullt for flere elever.

Innredningen av klasserommene samt mangel på gymsaler, skolekjøkken, musikkrom, svømmehaller og rom for kunst og håndverk som sløydsal, tegnesal og håndarbeidssal står ikke godt nok i stil til hva man vet om elevenes læring. Høvelbenken må få tilbake heder og verdighet, og må inn allerede i første klasse.