Skriftlige spørsmål og svar

Liste over skriftlige besvarelser. Skriftlige spørsmål er en kort spørsmålsform, og er ikke gjenstand for debatt i Stortinget.

Avgrens utvalget

Finn spørsmål til skriftlig besvarelse etter

Leirtrø, Kirsti (1 - 20 av 137)
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2901 (2020-2021)

    Innlevert: 30.08.2021

    Sendt: 30.08.2021

    Besvart: 06.09.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    Innen 1. juli 2021 skulle Bane NOR levere en anbefaling av rutemodell og infrastrukturtiltak til Jernbanedirektoratet. Anbefalingen skal være fordelt på utviklingstrinn med tilhørende kostnadsestimater for hele strekningen Melhus – Steinkjer for to tog i timen, som foreløpig mål var 2027. Er denne anbefalingen tilgjengelig for offentligheten, og hvordan vurderer statsråden fremdriften for å nå målet i Byvekstavtalen om to tog i timen innen 2024?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2837 (2020-2021)

    Innlevert: 19.08.2021

    Sendt: 19.08.2021

    Besvart: 27.08.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    I dagens utgave av Hamar Arbeiderblad (19. august 2021) kan vi lese en artikkel om kostnader på bygging av 4-felts motorvei hvor en sammenligner SVVs prosjekter med Nye Veiers prosjekter. Her kommer Statens Vegvesen langt bedre ut enn Nye Veier. Er statsråden enig i disse tallene?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til klima- og miljøministeren

    Dokument nr. 15:2746 (2020-2021)

    Innlevert: 05.08.2021

    Sendt: 06.08.2021

    Besvart: 13.08.2021 av klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn

    I Roktdalen og Skjækra i Snåsa har beitebrukerne nå funnet 35 døde dyr tatt av bjørn. Roktdalen og Skjækra ligger i beiteprioritert område. Rovviltforliket 2.2.19 sier at det ikke skal være skadepotensiale i beiteprioriterte områder. Hvordan vil statsråden bidra til å løse konflikten i den konkrete saken i Roktdalen i Snåsa, og hvordan vil ministeren bidra til å opprettholde beitebruken i beitepriortert område slik rovviltforlikets 2-delte målsetting slår fast?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2646 (2020-2021)

    Innlevert: 29.06.2021

    Sendt: 30.06.2021

    Besvart: 06.07.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    Hvor mange kilometer sykkelvei har blitt bygd og åpnet siden oktober 2013, og hvor mange kilometer av disse er finansiert og bygd ut helt eller delvis i fylkeskommunal eller kommunal regi?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2633 (2020-2021)

    Innlevert: 28.06.2021

    Sendt: 28.06.2021

    Besvart: 05.07.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    Det er utført kunde-tilfredsundersøkelser bla på Røros banen der SJ har oppdraget. Vy har delt sine kundeundersøkelser med andre selskaper, og det bør være en forutsetning at de andre selskapene gjør det samme, slik at en kan lære av hverandre, og at fakta blir kjent for alle. Vil statsråden sørge for at det blir gjennomført kundeundersøkelser og gjøre kjent de kundeundersøkelsene som er og blir gjort for de ulike strekningene?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2425 (2020-2021)

    Innlevert: 11.06.2021

    Sendt: 11.06.2021

    Besvart: 18.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    12 juni 2020 sendte Statens Vegvesen ut et skriv vedrørende forslag til endring av dato for tilpasning til krav i tunnelsikkerhetsforskriften for fylkesveg mv. Her henviser de til et forslag fra Vegdirektoratet hvor renovering av tunneler for å oppfylle kravene til sikkerhetsnivå skal utformes etter en tidsplan og skal være fullført innen 1. januar 2023 med mulighet til forlengelse inntil 5 år etter søknad til Vegdirektoratet. Er dette tatt opp til vurdering, eller er endelig tidsfrist for fylkeskommunene fortsatt 2025?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til kultur- og likestillingsministeren

    Dokument nr. 15:2351 (2020-2021)

    Innlevert: 02.06.2021

    Sendt: 02.06.2021

    Besvart: 08.06.2021 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

    Radio Fosen er en liten lokalradio og med medarbeidere som i stor grad jobber på frivillig basis. De har dessverre ikke vært klar over at det skal søkes hvert år for ny godkjenning for å arrangere radiobingo. De har på grunn av manglende søknad til lotteritilsynet, nå fått avslag på klage. Dette medfører at de nå vil gå konkurs. kan statsråden gjøre noe for å hjelpe Radio Fosen i den fortvilte situasjonen de har kommet opp i?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2349 (2020-2021)

    Innlevert: 02.06.2021

    Sendt: 02.06.2021

    Besvart: 09.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    Det kommer snart nye bimodale tog til Trønder- og Meråkerbanen. Disse trenger et opplegg for ekstern lading for å holde varme og sikre at de har nok strøm ved oppstart. Det er ganske uklart hvem som skal finansiere denne kostnaden, og det ser ut til at direktoratet ikke vil bevilge penger til Bane Nor for etablering av disse viktige varmepostene. Om ikke dette kommer på plass vil det medføre at opptil 4 togsett vil stå og gå på tomgang om natta. Vil statsråden sørge for at nødvendig infrastruktur kommer på plass?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2304 (2020-2021)

    Innlevert: 28.05.2021

    Sendt: 28.05.2021

    Besvart: 07.06.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    Det nærmer seg sommer og ferieavvikling. Rundt om i landet kan vi lese om rekordhøye ventelister spesielt for oppkjøring på motorsykkel. Det er enkelte plasser opp til 6 mnd. ventetid. Flere trafikkstasjoner skriver at de vil ha stengt i fellesferien. Vil samferdselsministeren bidra til å avhjelpe situasjonen for trafikkstasjonene, og hjelpe dem som nå ikke får kjørt opp?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2303 (2020-2021)

    Innlevert: 28.05.2021

    Sendt: 28.05.2021

    Besvart: 31.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    I fylkeskommunenes budsjett for 2021 ligger det i tabell C kr 319 mill. for å dekke tunnelsikkerhetsforskriften. Fylkene har fått utsatt frist fra 2019 til 2025 med å innfri kravene. I forslaget til Nasjonal Transportplan skriver regjeringen at fylkeskommunene skal bli kompensert for kostnadene i løpet av planperioden. Vil dette bli ei særskilt økning i overføringene til fylkeskommunene, eller må fylkene bruke av fylkesvegmidlene satt av i NTP?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2006 (2020-2021)

    Innlevert: 23.04.2021

    Sendt: 23.04.2021

    Besvart: 03.05.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    I statsbudsjettet for 2021 ble det satt av kr 5 mill. til planlegging og utbedring av E-14 Stjørdal-Storlien. Nå er strekningen tatt ut av regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan. Hva skal vedtatte midler til strekningen i 2021 brukes til?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:2005 (2020-2021)

    Innlevert: 23.04.2021

    Sendt: 23.04.2021

    Besvart: 27.04.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    Allerede 2. oktober 2020 var KS2 for bypakke Ålesund ferdig og sendt til Samferdselsdepartementet. Når kommer bypakke Ålesund til behandling i stortinget?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1877 (2020-2021)

    Innlevert: 09.04.2021

    Sendt: 12.04.2021

    Besvart: 19.04.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    I distriktet blir det stadig færre bedrifter som driver med bilberging. Det medfører av og til at veier blir sperret lenge mens en venter på bergingsbil. Er det vurdert støtteordninger, eller foretatt en risikoanalyse av situasjonen fra departementets side?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1874 (2020-2021)

    Innlevert: 09.04.2021

    Sendt: 12.04.2021

    Besvart: 13.04.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    I Adresseavisen kan vi 30 mars i år lese følgende om taxireformen: På få måneder har det blitt gitt løyve til 222 nye drosjer, og tallet ventes å øke videre. Nå frykter næringa markedskollaps, sosial dumping og anarki. Jeg har stått her og kjørt inn null kroner på dårlige dager. Da er det 10–15 biler på hver holdeplass i hele byen, sier taxi-veteranen. Hver fjerde drosje i Trøndelag har kommet etter reformen. Mener statsråden dette er en god og ønsket utvikling for taxinæringa, og vil statsråden revurdere frislippet?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1775 (2020-2021)

    Innlevert: 25.03.2021

    Sendt: 25.03.2021

    Besvart: 09.04.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    Ved jernbaneverkstedet på Marienborg like utenfor Trondheim sentrum varsles det nå at 19 av 120 arbeidere blir sagt opp som en direkte konsekvens av jernbanereformen. 5 stillinger forsvinner fordi dieselkomponenter skal vedlikeholdes på Grorud i Oslo i stedet for Trondheim. Dette selv om dieseltog kun kjører på Nordlandsbanen, Trønder, Meråker, Røros- og Solørbanen. Hvilke faglige og økonomiske begrunnelser ligger bak denne beslutningen?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1668 (2020-2021)

    Innlevert: 16.03.2021

    Sendt: 17.03.2021

    Besvart: 23.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    I Melhus kommune har et gårdsbruk og 4 hus blitt revet for å bygge ny E6 ved Hovin. Nå har Nye Veier varslet at de ønsker endret trasevalg for veien. Dette gjør at et annet gårdsbruk, en bedrift og 7 boliger må rives for å få bygget veien. Vil statsråden gjøre noe for å få bedret prosessene med reguleringsplan og de uheldige konsekvensene dette får for enkeltmennesker?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til næringsministeren

    Dokument nr. 15:1572 (2020-2021)

    Innlevert: 09.03.2021

    Sendt: 09.03.2021

    Besvart: 15.03.2021 av næringsminister Iselin Nybø

    Uforutsigbare endringer som nedstenging, gjenåpninger, antallsbegrensninger og uforutsigbare regelendringer kombinert med for svake støtteordninger gjør nå at store deler av restaurantbransjen ligger nede. Flere faller utenfor dagens nasjonale ordninger. Vil statsråden bidra til at hullene i dagens støtteordninger styrkes?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1341 (2020-2021)

    Innlevert: 18.02.2021

    Sendt: 18.02.2021

    Besvart: 25.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    Flere tjenester hos Statens vegvesen har blitt digitalisert, også fornyelse av førerkort. Samtidig har det som en følge av pandemien blitt stengte trafikkstasjoner. Hvilken veiledning og hjelp er det lagt opp til for de som ikke har mulighet til selv å fornye førerkort via internett?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1274 (2020-2021)

    Innlevert: 11.02.2021

    Sendt: 11.02.2021

    Besvart: 17.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    Om Norge skal nå mål om å flytte mer transport fra vei til bane krever det forskning og utvikling i tillegg til et betydelig arbeid for å rette opp etterslep i vedlikehold. EU forbereder en stor jernbanesatsing gjennom Horizon Europe. Norge har fått avslag i å delta der fordi vi ikke er deltaker i forskningsprogrammet Horizon Europe. Vil statsråden foreta seg noe, slik at Norge kan få delta i dette viktige arbeidet denne gangen?
  • Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

    Dokument nr. 15:1191 (2020-2021)

    Innlevert: 04.02.2021

    Sendt: 05.02.2021

    Besvart: 12.02.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

    Flere representanter fra regjeringspartiene går nå ut i det offentlige ordskifte og hevder at Nye Veier til nå har spart samfunnet for 59 mrd. kroner. Er dette riktig, og hvordan kan i så fall Nye Veier bygge 80 km vei 59 mrd. billigere enn Statens Vegvesen?