Laila Reiertsen (FrP): Hvordan forklarer statsråden praktiseringen av begrepet "god forvaltningsskikk" i det offentlige, og hvordan kan en innbygger føle seg trygg og sikker på å bli ivaretatt som enkeltindivid i møte med et forvaltningsapparat som ikke evner å gi svar på henvendelser og behandle mennesker med respekt slik forvaltningsloven tilsier?
Begrunnelse
Jeg har fått en henvendelse fra en person som har vært utsatt for en yrkesskade i en kommune. Kommunens forsikringsselskap har brukt en lege over 75 år som sin rådgivende lege, uten at legen har autorisasjon. Vedkommende arbeidstaker har nå fått avslag på sin søknad om yrkesskadeerstatning fra Nav og saken skal inn for Trygderetten. Under denne prosessen har kommunen stilt spørsmål til Helsetilsynet om bruken av rådgivende lege. Helsetilsynet har ikke ønsket å svare på henvendelsen og sendte saken videre til Helsedirektoratet som heller ikke vil svare på brevet. Arbeidstakeren tok tilslutt personlig kontakt med Helsedirektoratet som kunne fortelle at denne saken hadde ikke de noe med, så de hadde sendt den tilbake til Helsetilsynet. Henvendelsen er ennå ikke besvart. Slik har forvaltningsapparatet sendt saken fram og tilbake seg i mellom, uten å formidle dette videre til berørte parter.