Bente Thorsen (FrP): Stiftelsen Klokkergården er en ideell stiftelse med formål å behandle ungdom med rus- og atferdsproblemer. Ungdommene er plassert med hjemmel i barnevernlovens tvangsparagrafer der kriteriene er vedvarende kriminalitet, rusbruk eller annen normløs atferd. Stiftelsen opplever nå at skoletilbudet gjennom mer enn 20 år er i fare for å bli rasert, grunnet en usikker finansieringsordning.
Vil statsråden foreta seg noe for å få etablert en forutsigbar finansieringsordning, slik at skolen kan sikres videre drift?
Begrunnelse
Stiftelsen Klokkergården er en ideell stiftelse med formål å behandle ungdom med rus- og atferdsproblemer. Ungdommene er plassert med hjemmel i barnevernlovens tvangsparagrafer der kriteriene er vedvarende kriminalitet, rusbruk eller annen normløs atferd. Stiftelsen gir tilbud til ungdom fra 13 år. Stiftelsen ble etablert i 1980 og har således lang erfaring innen feltet. Alle plasseringer skjer i medhold av Lov om barneverntjenester. Stiftelsen har totalt ca. 60 plasser i ulike avdelinger og i familiehjem. Stiftelsens kollektiver er lokalisert i Vestfold, Sogn og Fjordane og Hedmark.
Ved å ha etablert grunnskole og inngått avtaler med Hedmark- og Sogn og Fjordane fylkeskommune og enkelte videregående skoler i disse fylkene gir stiftelsen et skoletilbud til ungdommer med problemer, og skole og utdanning er en vesentlig del av behandlingsprogrammet til stiftelsen.
I Sirus-rapport 6/2012 framheves innsatsen på skoleområdet som avgjørende viktig på veien bort fra rus og kriminalitet. De trekker fram det å få erfaring i å mestre skolehverdag med hensyn til rutiner, konsentrasjon, utholdenhet og lav grad av konflikt samt muligheten til å fylle igjen kunnskapshull som viktige elementer i behandlingen. Dette bekreftes også av stiftelsens egne evalueringssystemer (EuroADAD og brukerundersøkelser).
I 2006 fikk Stiftelsen Klokkergården skole offentlig godkjenning etter opplæringslovas § 2-12. Den enkelte ungdom får et individuelt tilrettelagt og fullverdig undervisningstilbud med 30 timers ukentlig grunnskoleundervisning i samsvar med Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Stiftelsen har investert 6 millioner kroner i undervisningslokaler.
Stiftelsen opplever nå at skoletilbudet gjennom mer enn 20 år er i fare for å bli rasert.
Hedmark fylkeskommune er i disse dager i ferd med å reforhandle samarbeidsavtalen med Stiftelsen Klokkergården, og har gitt sterke signaler om at de ikke ser seg i stand til å finansiere opplæringen. De får ikke tilstrekkelig refusjoner, da fylkene nekter å betale for den spesialundervisning ungdommene får fordi skolen er godkjent etter opplæringslovas § 2-12.
Stiftelsen Klokkergården har arbeidet i flere år med å få til en lignende samarbeidsavtale med Vestfold fylkeskommune, uten å lykkes. Vestfold fylkeskommune vil ikke inngå en avtale, noe som medfører at stiftelsen ikke vil få refusjoner fra de fylkene som har ungdommer plassert på stiftelsens kollektiv i Stokke kommune. Resultatet blir at Stiftelsen Klokkergården ser seg nødt til å avvikle driften av skolen ved Stokkekollektivet i løpet av skoleåret 2012 / 2013.
Opprettholdelse av skoletilbudet avhenger av en finansieringsordning som fungerer. Den gjeldende finansieringsordningen gir ingen forutsigbarhet for driften, da hjemfylkene ikke refunderer kostnadene knyttet til hver enkelt ungdoms behov. Skolemyndigheten i hjemfylket tar ikke hensyn til at disse ungdommene har en svært problematisk fortid og et stort behov for tilrettelagt undervisning.